تربیت کودکان

بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان دختر و پسر +فیلم

bestkid b

والدین همواره می خواهند کودکانی تربیت کنند که در داشتن نظم و انضباط سرآمد دیگر بچه ها باشد. خیلی از والدین هم روش درست این کار را نمی دانند. به همین منظور در این مطلب تصمیم گرفتیم تا بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان دختر و پسر بهمراه فیلم آموزشی به شما آموزش دهیم.

مقدمه:

کودکان داشتن نظم و انضباط را مانند تمام کارهای دیگر در درجه اول از والدین یاد می گیرند. پس پدر و مادرها باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند که در گام اول خودشان انسان های منضبط و قانون مداری باشند تا بتوانند بچه های منظم و منضبطی نیز تربیت کنند . اما چند روش اصولی و جدیدی وجود دارد که در این راه به شما کمک می کنند. در ادامه با این روشها آشنا می شوید.

فیلم آموزش نظم و انضباط به فرزندان:

حتماً بخوانید : ۵ روش برای تربیت یک کودک دانشمند عاشق علم

وب سایت معتبر ایده های آموزش چند روش برای آموزش قانون به کودکان را یاد آور می شود:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

قوانین را حین بازی کردن با کودک به او یاد دهید: خواه بازی های فیزیکی مثل قایم باشک یا بازی های کامپیوتری و موبایلی. کودکان در حین سرگرمی بسیار راحت یاد می گیرند.

از کودک سوال های چالشی بپرسید: درباره قانون از او سوال کنید، مثلا اگر قوانین را بشکنیم چه می شود؟ یا اینکه به نظرت اگر در جامعه قانون وجود نداشته باشد چه می شود؟ این کار کودک را به فکر می برد و روی او تاثیر می گذارد.

حقوق کودک را به او یادآور شوید: خیلی راحت کتاب ۱۰۰ صفحه ای حقوق شهروندی را خریداری کنید و حقوق کودک را برای او بخوانید تا بداند در جامعه چه حقوقی دارد. متذکر شوید که دیگران نیز مانند او باید همین حقوق را داشته باشند.

۱- مشارکت در انجام کارها:

نظارت کردن به صورت آمرانه هیچگاه به خوبی یک همکاری فعالانه تاثیرگذار نیست. ابتدا خودتان کارها را شروع کنید تا کم کم آن ها نیز ترغیب به شروع کردن بشوند. در حینی که آن ها روش کار را می آموزند و دیگر نیازی به همکاری شما ندارند، می توانید قدری آهنگ پخش کنید و کار خودتان را انجام دهید. و یا می توانید از زمان نظافت اتاق به عنوان زمان گپ و گفت با بچه‌تان استفاده نمایید.

نظم-و-انضباط

گاهی کودک در انجام کارهایش به کمک نیاز دارد و نباید این کمک را از او دریغ کرد زیرا به طور ناخواسته کودک را از انجام کارهای روزانه می ترسانیم. هنگامی که آنها درخواست کمک می کنند و ما با آغوش باز آن را می پذیریم و کمک می کنیم، کودک درس های مفیدی می آموزد: کودک یاد می گیرد با لبخندی به دیگران کمک کند. متوجه می شود کمک خواستن از دیگران اشکالی ندارد. در ضمن یاد می گیرد بدون انتظار به دیگران کمک کند. برعکس این قضیه هم خوب است. از کودک خود برای انجام کارها کمک بگیرید.

۲-  داشتن قوانین ثابت:

نظم-و-انضباط-۱

قانون هایتان را تغییر ندهید. این وظیفه شماست که برای کودکتان کاملا واضح بگویید که چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. انتخاب زمان مناسب، برای شفاف سازی قوانین، به عهده شماست. زمانی که شما بتوانید با آرامش و واضح صحبت کنید و فرزندتان آمادگی شنیدن و فهم و درک آن ها را داشته باشد. اگر قوانین شما مشخص و واضح نباشد و یا فقط وقتی که کسی آن را زیر پا می گذارد وجودشان مطرح شود.کودک شما برای درک و رعایت آن را با مشکل مواجه خواهد شد.

۳- در نظر گرفتن پیامدها و عواقب کارها:

نظم-و-انضباط-۵

بهتر است بچه ها را با عواقب کارهایشان آشنا سازیدتا آگاه شوند. گاهی اوقات کودکان نیاز دارند تا با عواقب و پیامدهای طبیعی اعمال و کردارشان مواجه شوند. بچه ای که دائما تکالیفش را فراموش می کند و در خانه جا می گذارد، اگر مادرش هر زمان که او تکالیفش را فراموش کرد و جا گذاشت آنها را به مدرسه ببرد، او هرگز نخواهد آموخت که وسایل شخصی و متعلقاتش را خودش هر روز جمع و آماده کند. در عوض شاید باید با عواقب و پیامد این کارش از طرف معلمش مواجه شود تا اینگونه درس خوبی بیاموزد. گاهی اوقات کودکان نیاز به پیامدهای منطقی دارند. بچه ای که خیلی خشن و بی ملاحظه با کامپیوتر مادرش بازی می کند، شاید بد نباشد که از بازی با آن محروم شود. یا بچه ای که صبح به سختی از خواب بیدار می شود شاید باید شب کمی زودتر بخوابد تا صبح راحت تر بیدار شود.

هیچ وقت برای رعایت انضباط شخصی خشونت به خرج ندهید و اصرار نورزید. سعی نکنید تا فرزندان تان را وادار به انجام کاری کنید چون اینگونه آنها خود انضباطی را نخواهند آموخت. درعوض، پیامدهای منفی رفتار و کردارشان را که با آنها مواجه خواهندشد متذکر شوید و انتخاب هایی را در اختیارشان بگذارید. آنها باید بیاموزند که چگونه برای خودشان تصمیمات سالم و صحیح بگیرند آن هم با در نظر گرفتن ارزیابی و سبک و سنگین کردن ییامدها و عواقب.گاهی کودکان بی نظمی هایی را انجام می دهند تا صبر والدین خود را بسنجند و ببینند چه زمانی کاسه صبر شما لبریز می شود. زمانی که شما آرام تر و صبورتر واکنش نشان دهید جذابیت این کار نیز برای کودک از بین می رود. مثلا وقتی با آرامش به کودک خود می گویید: «اکنون زمان تمیزکاری است» بیشتر جواب می دهد تا زمانی که فریاد می زنید.

۴- در اجرای قوانین جدی و پایدار باشید:

نظم-و-انضباط۹-

گاهی وقتها هم ضرورت ایجاد می کند که در انجام نظم و قانون مصر باشید تا کودکان بیشتر حواس خود را جمع کنند. نادیده گرفتن قوانین توسط والدین همه چیز را زیر سوال می برد و به فرزندان می آموزد که گاهی می توان از حد و حدود تعیین شده پا فراتر گذاشت.

۵- الگوی خوبی باشید

نظم-و-انضباط

کودکان تمام کارها را از بزرگترها یاد می گیرند. بچه ها از شما و دیدن رفتار شما بیشتر می آموزند تا حرفهای شما. اگر آنها ببینند که شما مدام امروز و فردا می کنید یا به جای شستن ظرفها ترجیح می دهید تلویزیون تماشا کنید، آنها نیز عادات شما را بر می گزینند. با داشتن رفتار مناسب و صحیح نقش الگوی خوبی را برای فرزندان تان ایفا کنید. بچه های ما از آنچه انجام می دهیم بیشتر از آنچه می گوییم تاثیر می پذیرند. آنچه که ما به طور معمول انجام می دهیم تبدیل به اصول و ارزشهای بچه ها می شود. به آنها نشان دهید چگونه به وظایف شان عمل کنند، خشم شان را کنترل کنند و تصمیمات درست و صحیح بگیرند.

قابل توجه والدین : به این۱۰دلیل مهم کودک شما باید ورزش کند

۶- تشویق و پاداش

نظم-و-انضباط۲-

شاید بتوان گفت این روش، بهترین روش برای آموزش نظم و انضباط به کودکان است. هر زمان که فرزندتان خودانضباطی بروز داد حتما او را مورد تحسین و تشویق قرار دهید. اگر فرزندتان به جای اینکه برادرش را کتک بزند از شما کمک خواست، بگویید، «کار فوق العاده ای انجام دادی که کمک خواستی.» گاهی اوقات کارها و رفتارهای خوب نادیده گرفته می شود در حالیکه تشویق و تحسین بچه ها برای اخذ تصمیمات درست و صحیح به احتمال زیاد باعث افزایش و تکرار چنین رفتارهایی در او خواهدشد.

حتی زمانی که بدون تذکر و یادآوری شما فرزندتان کاری را انجام می دهد او را تشویق کنید، بگویید «خیلی کار خوبی کردی قبل از اینکه من بگویم شروع به انجام تکالیفت کردی!» یا «خیلی بهت افتخار می کنم که امروز خودت به تنهایی اتاقت را تمیز کردی.» حتی بگویید، «ممنون از اینکه بعد از خوردن غذا ظرفت را داخل سینک ظرفشویی گذاشتی. کارت عالی بود،» این کار باعث تشویق در تکرار عملکرد کودک می شود.

۷- در انجام کارها سرعت عمل داشته باشید

نظم-و-قانون

بچه ها سرعت عمل در کارها را از شما والدین یاد میگیرند. برخی از افراد ذاتاً کند هستند و برای انجام کارهای ساده زمان زیادی صرف می کنند. به طور مثال، هنگام گذاشتن مجله سرجای خودش، حواسشان به مقاله ای پرت می شود و کار اصلی خود را فراموش می کنند. این مساله نوعی وقت تلف کردن بیهوده است. باید سعی کنید در کارهای خود سرعت عمل داشته باشید و با شادی آن را انجام دهید. به طور مثال، برای مرتب کردن هر اتاق ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نگذارید.

۸- بیش از حد حساس نباشید

نظم-و-انضباط-۶

همه چیز آنطور که شما می خواهید پیش نمی رود. گاهی اوقات با توجه به شرایط قانونهایتان را بشکنید تا راحت باشید، مثلا زمانی که یک نقاسی کشیده است اصرار نکنید که نقاشی هایش را چه رنگی بزند این قانون نیشت که حتما باید نقاشی هایش به رنگ طبیعی باشد، بگذارید آزاد باشد. وقتی کودک کوچکی در خانه زندگی می کند اینکه همه جا تمیز باشد کار دشواری است و لازم نیست همه کارها را در یک زمان انجام داد. این کار همچون دوش گرفتن است، شما فقط یکبار در عمر خود برای همیشه دوش نمی گیرید. پس لازم نیست یکبار همه جا را برق بیندازید. این مساله کمی ترسناک و دوست نداشتنی است و کمتر پیش می آید. به خود و فرزند خود یادآوری کنید مرتب بودن عادی هم به اندازه خود مورد قبول است. کار تمیز کاری را با سرگرمی همراه کنید تا کسل کننده نباشد. لطفاً سؤالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات ثبت نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا