آموزش کودکان

چطور با بچه لوس برخورد کنیم؟ (دکتر محرری)

bestkid b

فرزندان ما از همان ماه های اولیه زندگی، از الگوی رفتاری ما تقلید می کنند و از آن می آموزند. جالب است بدانیم که رفتار اشتباه والدین مهم ترین عامل لوس شدن فرزندانشان است و این لوس شدن می تواند تا سنین بزرگسالی همراه آنها باشد.

توضیحات ویدئو (صحبت های دکتر محرری درباره لوس شدن بچه ها)

توضیحات نوشتاری:

در این مطلب راجع به بچه های لوس صحبت می کنیم. بچه ی لوس چه بچه ایی است؟ چه ویژگی هایی دارد؟ از چند سالگی بچه ها لوس میشن؟ و این که کجای کار من ایراد دارد که بچه ی من لوس شده؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بچه های لوس

بچه ها از حدود ۹ ماهگی شروع می کنند به امتحان کردن شما مثلا بچه یک چنگال دستش گرفته و دارد با چنگال بازی می کند و شما می روید که چنگال را از او بگیرید ولی بچه شروع می کند به جیغ و داد و شمایی که چنگال را از او گرفتید سریع برای این که گریه نکنه چنگال رو بش پس میدین.

با این کار شما دارید لوس بازی را در بچه ها تقویت می کنید. یعنی به او یاد می دهید که اگر گریه کنی! داد بزنی! (نه) من تبدیل به (بله) میشه. کاری که تو بخواهی را من برایت انجام می دهم و تسلیم خواسته ی تو می شوم.

مطلب مهم برای والدین: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان (همراه با فیلم آموزشی)

خصوصیات بچه لوس

  • به پدر و مادرش بی احترامی می کند.
  • گستاخی می کند.
  • دست روی پدر و مادر بلند می کند.
  • وقتی به خواستش نمیرسه قشقرق به پا می کند.
  • گریه می کند.
  • خود زنی می کند.
  • جیغ و داد می کند.

کودکان لوس اصولا دوست دارند در معرض توجه باشند.

لینک مرتبط: ۱۰ دلیل اصلی لوس شدن کودک (+ پیشگیری و درمان)

وقتی دو نفر بزرگتر دارند باهم صحبت می کنند. بچه های لوس همیشه می پرند وسط حرفشان و اجازه نمی دهند که دو نفر باهم صحبت کنند.

وقت هایی که مادرشان پای تلفن است مدام می خواهند جلب توجه کنند. می خواهند حواس مادرشان را پرت بکنند و توجه همه را به خود جلب کنند.

بچه های لوس اصولا به قوانین پایبند نیستند. چون می دانند اگر مانور بدهند و جیغ و داد کنند و گریه زاری بکنند، پدر و یا مادرشان تسلیم خواستشان می شوند. در نتیجه هیچ قانونی برایشان معنی ندارد.

برای هر کاری که میخواهند انجام دهند از پدر و مادرشان باج می گیرند. اگر کودک میخواهد اتاقش را مرتب کند باج می گیرد، اگر بخواهد سریع کفش بپوشد باج می گیرد. به طور کلی کودکانی هستند که باج می گیرند.

مطلب مفید برای والدین: علت خودزنی در کودکان کمتر از ۴ سال و روش درمان آن چیست؟

چرا بچه ی من لوس شده است؟

در پاسخ به این سوال که: کجای کار من ایراد دارد که بچه ی من لوس شده؟ باید گفت: اگر بچه ی شما هرچه که خواست در اختیارش قرار دادید! شما دارید بچه تان را لوس میکنید.

در حقیقت لیست خواسته های بچه ها تمام شدنی نیست. تنها چیزی که پدر و مادر باید در اختیار فرزندان قرار بدهند، عشق و وقت است. بیشتر از آن دیگر بستگی به شرایط خانوادگی دارد. یعنی شما نباید خودتان را به آب و آتش بزنید که بچه من هرچه که خواست باید در اختیارش قرار بدم که بعد ها در آینده احساس کمبود نکند و در زندگی شخصی خود به مشکل بر نخورد و الان کودکی خوبی داشته باشد.

در اصل وقتی کودک هرچه درخواست کرد شما هم در اختیار او قرار دهید در حقیقت شما دارید بچه تان را لوس می کنید و کمکی به او نمی کنید.

وقتی بچه ها را تهدید الکی میکنید و پای حرفتان نمی ایستید عملا دارید لوسشان میکنید.

مطلب مهم تربیتی: ۱۰ اصل مهم برای تربیت کودک شاد

پایبندی به قوانین

تهدید خالی یعنی این که حرف من اعتبار ندارد. یعنی من حرفی میزنم که خودم نمیتوانم روی حرفم بایستم. درنتیجه بچه ها این قضیه را درک می کنند و می فهمند و منجر به کارهایی می شود که بچه ها دست به مانور بزنند و یک سری کار هایی انجام دهند که شما از حرفتان کوتاه بیایید.

وقتی خودتان به قوانینی که خودتان وضع کردید پایبند نیستید کودکتان هم مسلما پایبند نخواهد بود.

اگر بچه کار بدی انجام داد و بعد از آن گریه کرد و شما دلسوزی کردید که حالا این یک بار اشکال نداره و امثال اینها با این بخشش شما عملا آن کار زشت را در کودکان تقویت میکنید.

به قوانینی که خودتان وضع می کنید پایبند باشید و بگذارید بچه عواقب کار خود را به خوبی ببیند. یعنی اگر کار بدی انجام داد بداند که حتما یک نتیجه ایی منتظر اوست. نتیجه ایی که از قبل شما برای او مشخص کردید.

به بچه ها در قبال تمیز کردن اتاقشان که یک کار شخصی است و وظیفه خود اوست نباید باج بدهید. باید به گونه ایی باشد که خودش این کار را انجام دهد و از تمیز کردن اتاقش لذت ببرد.

نکته های تربیتی: ۴۹ نکته مهم برای تربیت کودک

نشانه های لوس شدن بچه ها

اگر بچه شما خیلی دارد محیط شما و دنیای شما را مدیریت می کند، حتما یک جای کار ایراد دارد.

اگر همیشه با کسانی معاشرت می کنید که بچه شما دوست دارد، رستوران هایی که دوست دارد یا اگر همیشه جاهایی می روید که بچه شما می خواهد. موزیکی گوش می دهید که کودکتان دوست دارد کانال تلویزیونی که او دوست دارد را تماشا می کنید. خب در اینجا شما دچار اشتباه شدید.

نظر بچه ها مهم است ولی نظرش را بپرسید و به خواسته اش عمل کنید ولی این که همیشه بچه تصمیم بگیرد خیلی کار درستی نیست. چون آنها درک درستی از محیط اطرافشان ندارند.

این ما هستیم که باید دنیای آنها را مدیریت کنیم. این شما هستید که دوست و معاشرت هایشان را برایشان انتخاب میکنید. قرار نیست آنها برای دنیای شما تصمیم بگیرند.

مطلب آموزشی برای والدین: ۱۷ روش صحیح آموزش مسئولیت پذیری به کودک (همراه با فیلم)

شیوه برخورد با بچه ها

وقتی بچه ها یک کاری انجام دهند از طرف بچه عذر و بهانه نیاورید. مثلا بچه قرار بوده کاری انجام دهد ولی به هر دلیلی انجام نداده شما به عنوان بزرگتر نگویید که: کار داشت و مهمون هم داشتیم به خاطر این نتونست این کار را انجام بده.

بچه باید خودش مسئولیت کار خودش رو قبول کند و با خودش بگوید که من کاری برایم پیش اومد که نتونستم انجامش بدم ولی قول میدم دفعه بعد در شرایط بهتر اون کار را انجام بدهد. به هیچ وجه مسئولیت کار های بد کودکتان را گردن نگیرید.

اگر از طرف بچه عذر و بهانه بیاورید شما دارید او را لوس می کنید. خیلی اوقات پدر مادر ها دوست ندارند که بچه هاشان احساسات بد را تجربه کنند.

مثلا مادری در حال رانندگی است و ربع ساعت است که از بستنی فروشی گذشته اند ولی مادر خود را به اب و آتش می زند دور می زند و برای بچه بستنی می خرد. این کار درستی نیست.

بگذارید بچه ها ناراحتی را حس کنند. چون این احساسات در دنیای واقعی وجود دارد و باید بچه ها این را از خانه یاد بگیرند و با آن آشنا شوند و آن را مدیریت کنند.

مطلب بسیار مفید: تربیت کودک، فضای مجازی و کودک؟

شاید بعد به آنها یاد بدهیم که حس بد وجود دارد و تو باید با حس بد خودت این کار را انجام بدی نه اینکه صورت مسئله را پاک کنی. نباید بخواهیم آنها اتفاقات بد را احساس نکنند.

مهم ترین نکته راجع به بچه های لوس این است که آنها می دانند اگر دست به مانور بزنند شما کوتاه می آیید. پس اگر بچه شما چیزی خلاف میلش پیش رفت و شما و شروع کرد به جیغ و داد و لوس بازی و پا کوبیدن و ….تسلیم نشوید خیلی قیافه ی بی تفاوتی بگیرید و بی توجهی کنید و از حرفتان کوتاه نیایید.

اگر کودکان چند بار این قاطعیت شما را ببینند. قاطعیت، نه این که لجبازی کنید با آنها!!! قاطع و مهربان باشید و بگوید که این مانور ها فایده ندارد و اگر چند بار ببینند که شما از حرفتان کوتاه نمیاید رفتار درستی را انتخاب می کنند.

مهمترین نکته این است که بچه ها باید بدانند که ما خیلی دوستشان داریم و این دوست داشتن به این معنی نیست که آنها با لوس بازی و … به خواسته هایشان برسند.

حتما بخوانید: چگونه بصورت اصولی با فرزندانمان رفتار کنیم؟ +فیلم آموزشی

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا