آموزش کودکان

روش آموزش خواندن به کودکان ۲ تا ۶ ساله (و نوشتن)

bestkid b

در این مطلب که ارائه می شود هدف نحوه ی آموزش کودکان در سنین ۶-۲ سالگی می باشد اگرچه معلمان آموزش و پرورش با این روش کاملا مخالفند چون نحوه ی یادگیری فرزند در خانه ودر مدرسه بسیار متفاوت است و کودک دچار دو گانگی می شود  ولی در صورتی که می خواهید  به فرزند خود در سنین پائین خواندن و نوشتن یاد دهید این پست را حتما بخوانید.

 مقدمه

واقعیت این است که کودک معمولا قبل از ۵ تا ۶ سالگی نمی‌تواند بخواند. محققان معتقدند در اغلب بچه ها تا این سن هنوز ارتباطات عصبی مغز آنقدر رشد نکرده اند که آنها قادر باشند حروف چاپ شده را که ازنظر شان تصویر هستند در مغز تبدیل به علائم معنی داری که میشناسند کنند و با سر هم کردن آنها در ذهنشان کلمه بسازند. بعضی از کودکان این کار را زود شروع میکنند اما اغلب آنها در این سن، کتاب را فقط در دست میگیرند.ا آن زمان، بهترین روش آماده کردن کودک برای خواندن این است که کتاب را به او نشان دهید و کاری کنید که درک کند کتاب چیز مهمی است که در عین حال داستانهای هیجان انگیز هم دارد و میتوان با آن تفریح کرد.

عکس بچه در حال درس خواندن

ده مزیت مطالعه برای کودکان

بر اساس مزایای ذکر شده در بالا، ۱۰ مزیت برتر مطالعه برای کودکان بطور خلاصه آورده شده است:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  1. گنجینه ی لغات کودکان گسترش میابد.
  2. در تحصیل و مدرسه عملکرد بهتری پیدا می کنند.
  3. قوه ی تخیل کودکان تقویت می شود.
  4. تفکر خلاق کودکان رشد و پرورش میابند.
  5. حس همدلی را تجربه می کنند.
  6. درک عمیق تری از دنیای خود پیدا می کنند.
  7. سطح تمرکز آنها بهبود می یابد.
  8. پیوند والد و فرزندی را مستحکم می کند.
  9. از رشد شناختی کودکان پشتیبانی می کند.
  10. مهارت های اجتماعی و تعامل کودکان را بهبود می بخشد.

سعی کنید در زمانی که کتاب را برایش می خوانید آن را طوری نگهدارید که به سادگی تصاویرش را ببیند و هر جای داستان که توجهش را جلب کرد،تصویر مربوط به آن قسمت را با اشاره به او نشان دهید.

موثرترین روش برای عادت دادن او به خواندن، این است که برای او کتاب بخوانید. در حدود شش ماهگی کودک از کتابهای ساده ای که در آن تصویر و علامت های مختلف است لذت می برد. بین یک تا دو سالگی متن های قافیه دار که تکرار میشوند برایش جذابند و بین دو تا سه سالگی ،متن های بیشتری که داستانهای ساده و کوتاه دارند توجهش را جلب میکنند.

درمان اختلال یادگیری کودکان با ۱۲ روش علمی جدید

کتابهای آموزش حروف الفبا از این نظر که حرف را جداگانه نشان میدهند مفید هستند و کودک را آماده میکنند که حدود سه سالگی بتواند حروف مربوط به اسم خودش را بشناسد.

زمانی که در طول داستان خواندن فرزندتان به تصاویر نگاه میکند،آنها را دنبال میکند و تشخیص میدهدکه کلمات چاپ شده از حروف تشکیل شده اند، میتوانید مطمئن باشید که در مسیر درست یادگیری قرار گرفته است.

تعداد زیادی از کودکان نوپا میتوانند علامتها و لوگو های اطرافشان را بشناسند.همچنین،خوب است که وقتی از کنار سوپر مارکت یا مغازه ای که به آن علاقه دارد رد میشوید نام آن را برایش بخوانید. ثابت شده است  این یک روش موثز در آموزش است و کودک یاد میگیرد که آن حروف یا علائم احساس خوبی به وجود می آورند.

روش آموزش گام به گام خواندن به کودکان

۱-  کارت های مقوایی در ابعاد در ابعاد تقریبی۳۰×۱۵ تهیه کنید.

۲-  کلمه ی ساده، آشنا و پر کاربردی و محسوسی (مانند آب) را با ماژیک روی کارت بنویسید.

۳-  نقاشی یا تصویری از آب را در پشت کارت بچسبانید.

۴- تصویر آب را به کودک نشان دهید و در باره ی آب با او صحبت کنید.

۵- کلمه ی آب را به کودک نشان دهید و بگویید این آب است. در طی روز (یا چند روز) چند بار کلمه را به کودک نشان دهید و از او بپرسید این کلمه چیست. کودک شما بعد از مدتی خواهد توانست آب را بخواند. مطمئن شوید که کودکتان خواندن این کلمه را فرا گرفته است. ( این مرحله از آموزش را از شیوه ی مرحوم خانم دکتر ماریا مونته سوری ایتالیایی به عاریه گرفته ام)

۶-  کار آموزش را با یک کلمه ی ساده، آشنا و پر کاربرد دیگری که با کلمه ی قبلی (آب) هم آغاز و یا هم پایان است، ادامه دهید. (کلمه ی هم آغاز با آب مانند : آبی، آسمان، آش و … و کلمه ی هم پایان با آب مانند :  تاب، حباب،کباب و … ) به مرور که بر دامنه ی لغات آموخته شده ی کودکتان افزوده شد و توانست حداقل ۳۵  و حد اکثر  ۷۰ کلمه را با نشان دادن کارت، درست بخواند، زمان آموزش حروف فرا رسیده است.

معرفی ۴ روش کاملا علمی برای پرورش خلاقیت در کودکان 

۷-  در این مرحله دو کارت را که مثلاً با حرف ( آ ) شروع شده است، به کودک نشان دهید تا هر دو کلمه را بخواند. توجه کودک را به صدای ( آ ) در ابتدای دو کلمه جلب کنید. ( با پرسیدن این سوال که با خواندن این کلمه اولین صدایی که در می آوری چیست؟) اگر کودک این مرحله را با موفقیت فرا گرفت، وارد مرحله ی بعدی شوید

۸- حروف آغازین ( آ ) را در هر دو کلمه رنگی کنید و این حرف را به کودکتان معرفی نمایید.

۹- به همین شیوه ی مقایسه ای،  شکل دیگر نشانه ی ( آ ) یعنی ( آ ) اول و ( ا ) غیر اول را معرفی کنید. کودک باید بداند که ( آ ) اول در اول کلمه می آید و ( ا ) غیر اول در وسط و آخر کلمه قرار می گیرد.

۱۰-  نشانه ی بعدی را با دو کلمه ی هم پایان با آب آموزش دهید. ( مثلاً  آب و تاب ) نوشته های  دو کارت آب و تاب را همزمان به کودک نشان دهید تا بخوانند. این بار توجه کودک را به صدای آخر کلمات جلب کنید. و بدین طریق نشانه ی ( ب ) و انواع آن را مرحله به مرحله بیاموزید.

2 روش دیگر در ویدیوهای زیر

 

 

۴ تا از بهترین راههای افزایش هوش کودکان زیر ۴ سال

لطفا نظرات خود را با مابه اشتراک بگذارید .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    پسر من 20 ماهشه و الآن هر کلمه ای رو که یکبار بهش میگم رو سریع یاد میگیره و تو حافظش میمونه.
    والآن 40 کلمه رو به خوبی میخونه.
    اگر میشه لطف کنید و راهنماییم کنید که در ادامه باید چکار کنم و چطور باید بهش آموزش بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا