آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

۹ بازی فوق العاده برای تقویت خلاقیت کودکان

bestkid b

کودکانی که بازی های خلاقانه انجام میدهند بسیار باهوش و دارای حس اعتماد به نفس یالایی خواهند بود.در اینجا ۹ بازی خلاقانه را به شما آموزش میدهیم که میتوانید روزانه با کودکان خود بازی نمایید و خلاقیت آنان را بالا ببرید. خلاقیت فکری کودکان ، توسعه دادن و گسترش ایده‌ها، نوآوری کاربرد سوالات همگی برای وقتیکه بزرگ می‌شود بسیار مفید و خوب خواهد بود.توانایی فکر کردن خلاقانه و داشتن انعطاف پذیری در اندیشه، آنها را از دیگر داوطلبین شغلی جدا خواهد کرد. شما می‌توانید خلاقیت فکری کودکان را بوسیله بازیهایی که فکر خلاقانه را در آنها تقویت می‌کند، ایجاد کنید.

اثرات موسیقی بر کودک و سن مناسب یادگیری آن(علمی وتایید شده )

۱ – چند بازی با ماکارونی(برای گروه سنی ۲ تا ۴ سال)

ماکارونی، به‌ جز این‌ که غذای مورد علاقه بچه‌هاست، به خاطر شکل و بافت خاص‌اش، امکان‌های زیادی برای بازی فراهم می‌کند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر می‌توانید از ماکارونی‌های بزرگ لوله‌ای استفاده کنید.یک ظرف کوچک از ماکارونی را به همراه یک نخ کاموا در اختیار کودک قرار بدهید و او را تشویق کنید که ماکارونی‌ها را نخ کند و یک گردن‌بند از ماکارونی درست کند.

این بازی باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست می‌شود و بین چشم و دست کودک، هماهنگی ایجاد می‌کند. (برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چند نوع مختلف ماکارونی، در اختیار کودک قرار دهید و روی زمین، همراه هم، با استفاده از ماکارونی‌ها، شکل بسازید.

در مرحله بعدی، می‌توانید با استفاده از یک مقوا و چسب مایع، شکل‌هایی را روی مقوا با ماکارونی بچسبانید.

این شکل‌ها را می‌توانید با استفاده از قلم‌مو و گواش رنگ کنید.کودک را در ساختن شکل، آزاد بگذارید.

این بازی، با تقویت ماهیچه‌های کوچک، در رشد خلاقیت کودک هم موثر است.

۲- نقاشی با تخیلات

طراحی و نقاشی با تخیلات در واقع نقاط مثبت، هر دو بازی با لغات و تجسم فکری را برای تقویت تفکر خلاق در بر گرفته است.طراحی کردن به کودکان اجازه می‌دهد که با موضوعاتی که براحتی تغییر شکل داده و یک شکل موجود را می‌سازند، به جای موضوعات ثابت بازی کنند.یک ایده برای بازی طراحی، آموزش فکر کردن و حدس زدن است .از کودک‌تان بخواهید خط خطی‌های ساده‌ای بر روی کاغذ بکشد و بعد سوال کنید این طرح خطها چه چیزهایی می‌توانند باشند.و در مرحله بعد برای تکمیل، شکل‌هایی را به خط‌ها بخواهید اضافه کند.

مطلب کاربردی:۱۲ بازی مناسب کودکان پیش دبستانی

۳ – بازی با آینه(گروه سنی ۲ تا ۴ سال)

در یک روز آفتابی، با استفاده از یک آینه کوچک می‌توانید بازی‌های ساده‌ای برای کودک‌تان ترتیب دهید.

با انداختن نور آینه روی اشیای مختلف می‌توانید کودک را تشویق کنید که نام آن‌ها را به زبان بیاورد.می‌توانید کودک را تشویق کنید که لکه‌های کوچک نور را تعقیب کند یا خودش، نور را به دیوار بتاباند.

از یک لیوان، برای شکست نور استفاده کنید و رنگ‌های مختلف نور را به کودک نشان دهید.از این بازی، برای آموزش استفاده نکنید.

هدف این بازی، تشویق حس کنجکاوی کودکان و ایجاد هیجان مشترک بین والدین و کودک است.

۴ – مُهر سبزیجات(گروه سنی ۳ تا ۶ سال)

رنگ گواش را رقیق کنید و در کاسه‌های کوچک بریزید.

سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید و کودک را تشویق کنید که سبزیجات را داخل گواش فرو کرده و اثر آن را روی مقوا امتحان کند. سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت‌شان، شکل‌های مختلف و جالبی ایجاد می‌کنند.

کودک می‌تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شکل‌هایی نیز بسازد.برخی از سبزیجاتی که برای ساختن مهر می‌توانید استفاده کنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، کاهو یا کلم.

هم‌چنین می‌توانید کودک را تشویق کنید که دست یا پایش را داخل کاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند.این بازی باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می‌شود.

برای کم کردن ریخت و پاش ناشی از این بازی می‌توانید از یک سفره یا نایلون بزرگ استفاده کنید یاکل صحنه بازی را به حمام منتقل کنید.

پکیج فوق العاده : بسته کودک متفکر به همراه کتاب

۵- بازی با کلمات

بازی با کلمات به فکر کردن خلاقانه کمک می‌کند زیرا کمک می‌کند تا کودکان تداعی معانی خلاقانه و ارتباط‌های عناصر مختلف را بسازند.یک لیست از ۴ تا ۵ لغت که با یکدیگر نسبت به یک لغت دیگر،ربط دارند تهیه کنید.بعنوان مثال “خواب” ،”گل” و”دختر” را بر روی کاغذ بویسید و لیست را به کودک‌تان نشان دهید باید سعی کند تا کلمه‌ای که مرتبط به کلمات است “زیبا” را پیدا کند.

۶ – بازی با حبوبات

یک کاسه کوچک با حبوبات مختلف را همراه یک بطری کوچک آب معدنی خالی، در اختیار کودک قرار دهید. کودک معمولا شروع به انداختن حبوبات داخل بطری می‌کند. این کار برای کودکان کوچک دشوار است و نیاز به تمرکز زیادی دارد.

برای همین باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست و ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.بعد از این‌که تمام حبوبات را داخل بطری انداخت، بطری را همراه هم، روی یک سینی بزرگ خالی کنید.

با حرکت دادن بطری می‌توانید صداهای مختلفی ایجاد کنید. بعد، کودک را تشویق کنید که حبوبات را دسته‌بندی کند.

برای این دسته‌بندی، توجه کودک را به رنگ و شکل مختلف حبوبات، جلب و نام آن‌ها را تکرار کنید.بازی انداختن حبوبات داخل بطری، برای کودکان دو تا سه ساله و بازی با حبوبات و دسته‌بندی آن‌ها، برای کودکان دو تا چهار ساله مناسب است.

۷ – تیزهوش کردن کودکان با اسباب‌بازی‌های خانگی

ـ بچه‌ها از دیدن و شناختن تفاوت‌ها لذت می‌برند. چند تکه پارچه با جنس و بافت متنوع، کلیدهای فلزی، چند خودکار رنگی یا حتی تعدادی قاشق در اندازه‌های مختلف، به‌راحتی می‌تواند سرگرم‌شان کند.

ـ قبل از این‌که چیزی را در سطل آشغال بیندازید، چند لحظه، از دید یک کودک به آن نگاه کنید. عکس‌های روی یک بسته پاستیل یا یک جعبه خالی شکلات، معمولا برای بچه‌ها جالب است.

ـ آشپزخانه می‌تواند شهربازی بچه‌ها باشد، به شرطی که محیط آن را برای بازی کودک ایمن کنید و وقت‌هایی که سرتان شلوغ نیست و مشغول آشپزی نیستید، همراه او، با قابلمه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی بازی کنید؛ البته نفس عمیق و لبخند را فراموش نکنید.

بخوانید:اسباب بازی مناسب کودکان زیر یک سال

۸- دیدن زوایای مختلف

بازی های فکری بصری بخاطر حل مسائل با شکل‌ها و فرم‌ها باعث ارتقاء تفکر خلاقانه کودکان می‌شود.و همینطور تخیلات و تجسم فکری را تقویت می‌کند.خلاصه تصاویر یک روش برای تحریک کردن،تفکر بصری است.

بخواهید به تصویر نگاهی انداخته و در مورد اینکه چه می‌بیند، بحث کنید. بر اساس اینکه چطوری به تصویر نگاه می‌کنید، تصاویری انتخاب کنید که بطور معمول ۲ جواب داشته باشد.مانند گلدان گل و یا تصاویر صورتها.

کودکی با قابلیت انعطاف فکری هر دو تصویر را خواهد دید.البته شما فقط به همین پاسخ بسنده نکنید و بخواهید با زوایای دیگر هم تصویر را دیده و یک لیستی از مفاهیم مختلفی که می‌بیند، شرح دهد.

نکته مثبت این بازی در این است که شما اجازه می‌دهید تخیلاتش فوران کند

برای همین به ایده‌ها و نظرهای عجیب و غریب واکنش نشان ندهید.

یادگیری خلاق کودکان با مجموعه میخک

۹- یادگیری خلاق کودکان با مجموعه میخک

افراد ممتاز جامعه با مطالعه مستمرو دائمی توانسته اند در میان نخبگان جامعه قرار گیرند.در تشکیل یک آینده خوب این والدین هستند که در انتخاب راه مناسب نقش اول را دارند تا کودک را به دنیای علم و مطالعه سوق دهند. نیل به توانایی اولیه خواندن برای کودکان فرصت مهمی است تا برای علم آموزی و پیمودن پله های ترقی آماده شوند.با استفاده از کارت واژه های مختلف در قالب آموزشی و بازی و تفریح و تعامل چهره به چهره از زمان طلایی کودکی بیشترین بهره را ببرید و توانایی خواندن آنان را به طرز شگفت انگیزی بهبود بخشید.

فوائد میخک:

  • سرعت بخشی به زبان آموزش
  • برای ۶ماه تا ۶ سال
  • تربیت آوای کودک
  • آموزش در ست کلمات
  • تقویت حافظه دیداری
  • افزایش هوش هیجانی
  • آسان سازی آموزش زبان
  • بازی و سرگرمی
  • تقویت مهارت خواندن
  • آمادگی برای آموزش رسمی
  • افزایش علاقه به مطالعه
  • پیشگیری از نفوذ کلمات بیگانه
  • جذاب سازی یادگیری

برای دیدن توضیحات کامل این پکیج‌ اینجا کلیک کنید

 

نی نی بان و شید شاد

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا