بهترین روش های آموزش سریع کامپیوتر به کودکان

از چه سنی برای کودکان موبایل بخریم؟ (و چه نوع گوشی ای؟)

bestkid b

وقتی اکثر ما بچه بودیم، تلفن های همراه بطور کلی وجود نداشتند، به همین دلیل برای ما بسیار عجیب است که برای فرزندان خود موبایل بخریم. اکنون ما در دنیایی پر از فناوری و تکنولوژی زندگی می کنیم و کودکان این موضوع را بهتر از ما درک می کنند. بازار رو به رشد، در حال حرکت به سمت نسل جوان تشنه ی فناوری است و حتی برای کودکان چهار ساله هم تلفن های همراه وجود دارد!

کودکان ممکن است والدین خود را تحت فشار قرار دهند تا در سنین پایین تلفن همراه مورد نظر را برایشان فراهم کنند، اما پدر و مادرها مطمئن نیستند که فرزندانشان برای این مسئولیت آماده هستند یا نه.

تهیه تلفن همراه برای کودک یا نوجوان می تواند یک تصمیم دشوار باشد. از یک طرف می خواهید با فرزندانتان ارتباط برقرار کنید و از امنیت آنها مطمئن شوید و از طرف دیگر ممکن است در مورد نوع محتوائی که می توانند به آن دسترسی داشته باشند یا بصورت ناخواسته به آن دسترسی پیدا کنند، نگران باشند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

به گفته کارشناسان، زمان تهیه ی تلفن همراه برای فرزندان به سن آنها بستگی ندارد و بیشتر به عملکرد والدین و خود کودک یا نوجوان وابسته است.

بهترین سن تهیه ی تلفن همراه برای کودک چه زمانی است؟

سن مناسب برای تهیه ی اولین تلفن همراه برای کودک به عهده خود والدین است. سن به اندازه ی میزان بلوغ فرزند، توانایی پیروی از قوانین خانه (و مدرسه)، احساس مسئولیت و نیازهای خانواده، مهم نیست.

زمان تهیه ی تلفن همراه برای کودک، تصمیمی بسیار شخصی و خصوصی است و به عهده ی والدین است. اما تعداد زیادی از بچه ها در اوایل دوران دبستان از پدر و مادر خود تقاضای موبایل می کنند و در بسیاری از موارد به خواسته ی خود نیز می رسند! همچنین فشار همسالان در مدسه یا جاهای دیگر نیز باعث می شود تا کار برای والدینی که می خواهند جلوی فرزند خود بایستند یا حداقل آن را به تاخیر بیندازند، سختتر شود!

هنگامی که برای فرزندانتان تلفن همراه تهیه می کنید، در واقع به آنها ابزارهای ارتباطی و رسانه ای قدرتمند می دهید. آنها می توانند به متن ها، تصاویر و فیلم هایی دسترسی پیدا کنند که بصورت گسترده در وب سایت ها پخش و بارگذاری می شود. والدین واقعاً باید توجه کنند که آیا فرزندانشان می توانند از تلفن های همراه خود در نهایت مسئولیت پذیری و احترام استفاده کنند یا نه.

مطالعه انجام شده توسط ,AT&T آمارهای زیر را در مورد بچه ها و تلفن های همراه منتشر کرده است:

  • میانگین سنی کودکان برای دریافت اولین تلفن همراه خود به ۱۲٫۱ سال رسیده است.
  • تقریباً (۹۰ درصد) از بچه های مورد مطالعه معتقد بودند که تصمیم گیری و اتخاذ قوانین از سوی والدین در مورد استفاده از تلفن همراه برای کودکان مشکلی ندارد.
  • تقریبا ۴۰ درصد از بچه های مورد مطالعه گفتند که والدینشان درباره ایمنی تلفن همراه با آنها صحبت نکرده اند.

و یک گزارش Nielsen ادعا می کند که ۵۸ درصد از کودکان ۱۳ تا ۱۷ ساله، دارای تلفن هوشمند هستند.

سوال اینجاست که از کجا بفهمیم فرزندمان برای داشتن تلفن همراه آماده است یا نه؟ برای تعیین زمان مناسب برای خرید اولین تلفن همراه فرزند خود، ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- نیاز به برقراری ارتباط

آیا برنامه خانواده، شما را ملزم می کند تا در مورد تغییرات برنامه روزانه مانند انتخاب فعالیت مورد نظر و مکان آن یا برنامه ریزی بعد از زمان مدرسه با فرزندان خود در ارتباط باشید؟ هماهنگی با کودک از طریق تلفن همراه امکان برقراری ارتباط مناسب برای خانواده های پرمشغله را فراهم می آورد.

۲- نگرانی های امنیتی

آیا احساس می کنید که فرزندان شما به دلایل ایمنی باید تلفن همراه داشته باشند؟ آیا آنها از مدرسه یا باشگاه به تنهایی خانه می روند؟ آیا ایستگاه اتوبوس از دید شما خارج است؟ تلفن همراه می تواند این نگرانی ها را تا حدودی کاهش دهد.

۳- مسئولیت پذیری کودک

آیا کودک شما به اندازه کافی مسئولیت داشتن یک دستگاه گرانقیمت، مانند تلفن هوشمند را دارد؟ آیا احتمال گم شدن یا شکسته شدن آن وجود دارد؟ آیا فرزندتان احتمال دارد گوشی را خراب کند و به تعویض آن نیاز داشته باشد؟ آیا او سابقه خوبی در مراقبت از سایر موارد گران قیمت مانند بازی های دستی یا وسایل گرانبها دارد؟ آیا وی در سایر زمینه ها، مانند مراقبت از حیوان خانگی، مسئولیت پذیری خوبی نشان داده است؟ با توجه به این موارد، اگر فکر می کنید فرزندتان به اندازه ی کافی مسئولیت پذیر نشده است، بهتر است کمی بیشتر صبر کنید.

۴- فناوری و برنامه ها

آیا فکر می کنید دسترسی فرزندتان به فناوری هایی که در قابلیت های تلفن همراه وجود دارد، بلامانع است؟ اگر احساس می کنید ممکن است فرزندتان به برنامه های نامناسب و مخرب دسترسی پیدا کند، بهتر است کمی بیشتر راجب به این موضوع فکر کنید.

۵- پیروی از قوانین

آیا کودک شما از قوانین استفاده از تلفن همراه پیروی می کند؟ آیا با اجرای این قوانین احساس راحتی می کنید، حتی اگر این به معنای منع استفاده از تلفن در یک زمان مشخص باشد؟ به فرزندتان توضیح دهید که برای نوع و زمان استفاده از تلفن همراه قوانینی وجود دارد که باید از آنها پیروی کند.

۶- ایجاد مزاحمت برای دیگران

آیا کودک شما به اندازه کافی مسئولیت پذیری و درک دارد که از تلفن همراه فقط برای اهداف ارتباطی و صحیح استفاده کند و باعث مزاحمت یا حواس پرتی دیگران نشود؟ به فرزند خود بگویید که تماس با افراد و ایجاد مزاحمت در ساعات نامناسب قابل قبول نیست.

۷- ایمنی اینترنت

آیا او قادر به تمایز بین محتوای صحیح و غلط در اینترنت خواهد بود؟ امروزه این می تواند برای بسیاری از افراد بخصوص کودکان مشکل آفرین باشد. ممکن است فرزند شما در سنی نباشد تا تفاوت بین محتوای درست یا غلط را درک کند. با این حال، شما باید با فرزندتان صحبت کنید که دیدن چه چیزهایی صحیح و چه چیزهایی نادرست است.

۸- نیاز واقعی

آیا کودک شما واقعا از تلفن استفاده خواهد کرد؟ آیا دوستان او نیز تلفن همراه دارند (متن شخصی را برای وی ارسال می کنند) یا اینکه فقط یک تماس کافی است؟ آیا مواقعی وجود خواهد دارد که فرزند شما به تلفن همراه نیاز واقعی پیدا کند و ضرورتا نیاز به برقراری ارتباط با شما داشته باشد؟ قبل از تهیه ی تلفن همراه برای فرزندتان، به نیازهای او توجه کنید.

۹- نشان دادن رفتارهای مناسب در زمان و مکان متفاوت

آیا کودک شما می فهمد که استفاده های مختلف از گوشی نیاز به موقعیت ها و زمان های متفاوتی دارد و ممکن است قوانین استفاده از تلفن همراه در طول روز متفاوت باشد؟ به عنوان مثال استفاده از اینترنت یا چت کردن در هر شرایطی مناسب نیست.

۱۰- گزینه های دیگر

آیا ممکن است فرزند شما در مواردی نادری که نیاز به تلفن دارد، از تلفن والدین یا خواهر و برادر خود استفاده کند؟

۱۱- هزینه

آیا بودجه خانواده، می تواند هزینه های دیگری مانند موبایل و هزینه های شارژ و اینترنت را فراهم کند؟ قبل از تهیه ی تلفن همراه برای فرزندان، ابتدا بودجه و درآمدتان را مد نظر قرار دهید.

بهترین نوع تلفن همراه برای بچه ها کدام است؟

آیا تلفن معمولی برای رسیدن به اهداف ضروری کافی نیست؟ اگر قصد شما از تهیه ی تلفن همراه برای فرزندتان تنها تماس های ضروری و ارتباط است، یک گوشی ساده (غیر هوشمند) هم کفایت می کند. با این حال، اگر فرزند شما به دلایل دیگری مانند استفاده از رسانه های اجتماعی یا مرور وب سایت ها و غیره به تلفن نیاز داشته باشد، آنگاه یک گوشی با تکنولوژی پایین کافی نخواهد بود.

برخی والدین تصمیم می گیرند یک گوشی ساده و بدون اینترنت و دسترسی به صفحات وب، سایت های رسانه های اجتماعی، سایتهای پخش و غیره در اختیار فرزندشان قرار دهند، بطوریکه جز برقراری تماس و پیامک، قابلیت دیگری نداشته باشد. (که با توجه به شرایط اینترنت و فضای مجازی، کار درست و عاقلانه ای هم هست!)

تعداد زیادی از والدین مستقیما به سمت تلفن هوشمند می روند که برخی از مزایای خاص خود را دارد. ردیابی GPS به شما می گوید که فرزندتان در حال حاضر دقیقا کجاست و این باعث می شود برخی از والدین از این لحاظ احساس راحتی و آسودگی کنند. به علاوه، برخی آیفون ها و اندرویدها به طور مشابه می توانند با کنترل های مختلف والدین قفل شوند.

ویدیوی کاربردی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا