بهترین روش های آموزش سریع کامپیوتر به کودکان

۹ تا از مضرات اصلی اینترنت برای کودکان + روش کاهش تاثیر منفی

bestkid b

کودکان جزء فعال ترین کاربران اینترنت هستند. فناوری اینترنت این امکان را به کودکان می دهد تا به مقادیر گسترده ای به اطلاعات ارزشمند و سرگرمی های جذاب، دسترسی داشته باشند اما متأسفانه در معرض تهدیدات بسیاری نیز قرار می گیرند.

خطرات آنلاین می توانند عواقب شدید، پرهزینه و حتی غم انگیزی برای کودکان داشته باشند. آنها ممکن است در رسانه های اجتماعی با افرادی آشنا شوند که تاثیر بدی بر زندگی شان می گذارد. علاوه بر این کودکان ممکن است بصورت ناخواسته خانواده های خود را در معرض تهدیدات اینترنتی قرار دهند، به طور مثال بطور تصادفی به بدافزارهایی دست پیدا کنند که می توانند طعمه ی مجرمان سایبری شوند و آنها را به حساب بانکی والدین یا سایر اطلاعات حساس دسترسی دهند.

محافظت از کودکان در اینترنت نیاز به آگاهی دارد. والدین باید بدانند که چه خطراتی در کمین است و چگونه می توان از آنها محافظت کرد. اگرچه نرم افزار امنیت سایبری می تواند به محافظت در برابر برخی تهدیدها کمک کند، اما مهمترین اقدام ایمنی ارتباطات باز و بی پرده با فرزندان است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ابتدا ضررهای استفاده از اینترنت برای همه سنین

 

خطرات اینترنتی تاثیر گذار بر کودکان چیست؟

اینترنت می تواند یک ابزار یادگیری قدرتمند برای آموزش کودک در بسیاری از زمینه ها باشد. اما خطرات زیادی نیز دارد. برخی از این خطرات در ابتدا بسیار ساده به نظر می رسند.

در اینجا برخی از متداول ترین تهدیدات اینترنت برای کودکان ذکر شده است:

۱-چت روم

برخی از شکارچیان برای یافتن کودکان خردسال وارد چت روم می شوند و یا از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این افراد با دروغگویی در مورد سنشان با کودکان دوست می شوند و معمولاً سعی می کنند آنها را وادار به ملاقات و سوء استفاده کنند. درست کردن پروفایل های جعلی بسیار ساده است و والدین باید فرزندانشان را از این موضوع مطلع کنند.

۲- زورگویی سایبری

امروزه دیگر شکارچیان مجبور نیستند برای برقراری ارتباط و فریب کودکان خانه های خود را ترک کنند و بعبارت دیگر نیازی به رو در رویی با قربانیان خود ندارند. زورگویی مجازی از طریق سایت های رسانه های اجتماعی متأسفانه در دنیای امروز بسیار رواج دارد و به اندازه هر نوع زورگویی دیگر، آسیب زا است.

۳- کلاهبرداری آنلاین

اغلب تصور می شود افراد مسن هدف اصلی کلاهبرداری های آنلاین هستند اما باید بدانید که کودکان نیز نسبت به این موارد بسیار آسیب پذیر هستند. کلاهبرداری های رایج شامل ایمیل هایی است که ادعا می کنند مبلغ زیادی پول برنده شده اید اما باید هزینه ای برای برداشت آن بپردازید. این وب سایتها هرگز توضیح نمی دهند که این قرعه کشی برای چیست و چگونه انجام شده است.

۴- انیمیشن های آنلاین مخرب و نامناسب

بسیاری از والدین می گویند که فرزندانشان به شخصیت های کارتونی مورد علاقه خود جذب می شوند. در فضای مجازی و سایت های آنلاین، تصویری از میکی و مینی ماوس دیده می شود و کودک روی آن کلیک می کند. فیلمهای زیادی وجود دارند که در نگاه اول، دقیقاً شبیه کارتون کودکانه آنلاین هستند. اما وقتی روی پخش کلیک کنید، خواهید فهمید که آنها شامل صحنه های ناخوشایندی هستند که به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیست!

۵- اطلاعات خصوصی

بچه ها دوست دارند از رسانه های اجتماعی و اینترنت برای ارتباط و اشتراک گذاشتن برخی چیزها با دوستان خود استفاده کنند. اما گاهی اوقات فراموش می کنند (یا اطلاع ندارند) که نباید موارد خصوصی زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارند.

کودکان هنوز مرزهای اجتماعی را بخوبی درک نمی کنند. آنها ممکن است اطلاعات شخصی شناسایی شده (PII) را به صورت آنلاین، به عنوان مثال در پروفایل های رسانه های اجتماعی خود ارسال کنند، در حالیکه این اطلاعات نباید در دسترس عموم باشند. این موارد شخصی ممکن است از عکس های خصوصی گرفته تا آدرس خانه یا برنامه های تعطیلات خانوادگی باشد.

۶- فیلم های مخرب جنسی

امکان دسترسی به فیلم ها و کلیپ های مستهجن و مخرب جنسی در بسیاری از سایت ها وجود دارد. در اینترنت بچه ها می توانند بصورت ارادی یا غیرارادی، به این محتوا برخورد کنند و به آن دسترسی یابند. هیچ والدی دوست ندارد فرزندش فیلم پورن ببیند. همه ی افراد متوجه نیستند که این فیلم ها، به ویژه برای ذهن نوجوانان در حال رشد و بلوغ چقدر می تواند آسیب زا باشد. شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد اما باید بدانید که از زمان دسترسی کودکان به اینترنت، متوسط سنی قرار گرفتن در معرض فیلم های پورن، به هشت سال رسیده است!

در چنین سنی، مغز کودکان هنوز در حال پیشرفت و شکل گیری ارزش ها و باورهای اصلی است. پورنوگرافی دیدگاهی بسیار تند و زننده و بسیار منفی از رابطه جنسی، ازدواج و بدنهای خودمان به نمایش می گذارد. قرار گرفتن در معرض این فیلم ها بصورت تصادفی می تواند کنجکاوی فرد را برانگیزد و بچه ها را وسوسه کند که به جای سوال کردن از والدین درمورد مسایل جنسی، به Google یا YouTube روی آورند.

۷- فیشینگ

فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی مانند کلمه کاربری، رمز عبور، شماره کارت، رمز دوم و … را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند. تشخیص این نوع کلاهبرداری ها به ویژه برای بچه ها بسیار دشوار است زیرا اغلب اوقات، ایمیل بنظر بسیار دوستانه و قانونی بنظر می رسد و با عبارات ساده ای کار خود را آغاز می کند. این کلاهبرداری ها می توانند با استفاده از برنامه های پیام رسانی یا پیام های متنی نیز انجام شوند.

ایمیل های فیشینگ و متون مربوط به آن می توانند در هر زمان دیده شوند اما کلاهبرداران سایبری که آنها را ابداع می کنند، از سایت هایی که مورد علاقه کودکان است استفاده می کنند و اطلاعاتی از قبیل آدرس های ایمیل و نام دوستان و سایر اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند.

۸- ناسازگاری اجتماعی

وزارت بهداشت شهر منچستر هشدار داد، حساسیت زدایی به محرکهای خشونت آمیز یکی از پیامدهای احتمالی استفاده بیش از حد اینترنت در کودکان است. تصاویر خشونت آمیز و مستهجن می توانند اساساً دیدگاه کودک در حال رشد را نسبت به جهان تغییر دهند. پورنوگرافی کودکان بسیار نگران کننده است و ممکن است برای همیشه درک کودک از جنسیت انسان را دگرگون کند. تصاویر خشن، زبان ناپسند و فقدان قوانین اجتماعی رایج در اینترنت، کودکان را برای تعامل در دنیای واقعی آماده نمی کند.

۹- اعتیاد

بازی های گاه به گاه و در حد اعتدال لزوما مضر نیستند. اما کودکان مستعد اعتیاد به اینترنت هستند و ممکن است ساعتهای زیادی را برای بازی های آنلاین، گروهی و… بگذرانند. فعالیت های آنلاین بسیار اعتیاد آور هستند.

صرف وقت زیاد برای بازی های اینترنتی ایده خوبی نیست چون ممکن است کودک چاق شود، خوابیدن برای او مشکل شود یا احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب یا مشکلات توجه در او افزایش یابد.

بلد باشید: چطور کودکان را با اینترنت آشنا کنیم؟

اقداماتی برای اطمینان از ایمنی کودکان در اینترنت

مراحلی وجود دارد که افراد بزرگتر یا سرپرست کودک می توانند برای محافظت از فرزندشان در برابر تهدیدات احتمالی استفاده از اینترنت انجام دهند. برخی از این مراحل عبارتند از:

  • برقراری ارتباط با کودکان در مورد هرگونه خطری که ممکن است با آن روبرو شوند، مهمترین و مؤثرترین استراتژی برای ایمن نگه داشتن کودکان در هنگام گشت و گذار در وب است. اگر کودک بداند چه چیزی صحیح و چه چیزی غلط است، احتمال به خطر افتادن او کاهش میابد. پس فرزندتان را از همه ی خطرات آگاه کنید.
  • از فعالیت های فرزندتان در اینترنت آگاهی کامل داشته باشید. بر فعالیتهای رایانه ای فرزندانتان دقیقاً همانطور که زمان تماشای تلویزیون انجام می دهید، نظارت کنید.
  • والدین می توانند فیلترهای مختلفی را برای مسدود کردن برخی سایت ها با توجه به اولویتها و ترجیحات خانواده خود تنظیم کنند.
  • رایانه اصلی کودک را که از آن برای تحقیق، بازی ها و غیره استفاده می کند به جای قرار دادن در اتاق خواب، در یک مکان مشترک و پر رفت و آمد در خانه قرار دهید. اینکار استفاده از اینترنت را علنی نگه می دارد.
  • در هنگام استفاده از اینترنت باید محدودیت زمانی برای کودکان تعیین شود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که کودک به هر قیمتی به این محدودیت زمانی پایبند است.
  • اهمیت استفاده از رمزهای عبور ایمن، نحوه شناسایی اسپم و چگونگی آگاهی از خطرات اینترنت را برای بچه ها توضیح دهید.
  • فرزندتان را تشویق کنید تا با شما در مورد موارد توهین آمیز یا ناراحت کننده صحبت کنند.
  • سابقه هرگونه سوءاستفاده یا توهینی که فرزندتان در فضای مجازی با آن روبرو شده است در نظر بگیرید و با او در این مورد صحبت کنید.
  • کودکان را ترغیب کنید که درمورد رابطه جنسی، به بحث و گفتگوی آنلاین روی نیاورند زیرا این سایت ها تمایل به جذب کاربران بالقوه خطرناک دارند.
  • به فرزندان خود بیاموزید که هر کاری که باعث ناراحتی شان می شود (مانند سؤالات نامناسب یا دعوت به یک چت خصوصی) را با شما در میان بگذارند. به آنها یاد دهید به ایمیل ها و کامنت های توهین آمیز پاسخ ندهند.

نتیجه گیری و یک ویدیوی عالی

 

اینترنت دارای اثرات مثبت و منفی بسیاری است که همه ما باید آن را بپذیریم. منع کامل استفاده از اینترنت برای کودکان در دنیای امروزه، یک استراتژی مؤثر محسوب نمی شود و این می تواند از نظر توسعه موانع زیادی ایجاد کند. یک راه حل مناسب برای استفاده ایمن اینترنت در بین کودکان، اقدامات مناسب در جهت جلوگیری از دسترسی کودکان به فیلم ها و انیمیشن های مستهجن است.

بلد باشید:  ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

همچنین باید زمان بخصوصی برای استفاده ی کودک از اینترنت اختصاص داده شود و اینکار با نظارت کامل والدین همراه باشد. به فرزندتان آموزش دهید که از به اشتراک گذاشتن حساب ها و اطلاعات شخصی در اینترنت اجتناب کند و او را از هرگونه خطرات احتمالی آگاه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا