آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

وزن مناسب کودک ۱۸ ماهه چقدر باشد؟ همه نکات مهم

bestkid b

کودک ۱۸ ماهه، ۱٫۵ سال سن دارد، اما شاید این زمان برای شما زود گذشته باشد. این می تواند یک دوره پیچیده برای والدین باشد که هم در حال دیدن بزرگ شدن کودک هستند و هم راه طولانی در پیش دارند.

به طور خلاصه:

  • وزن کودک پسر ۱۸ ماهه به طور استاندارد باید ۱۱ کیلوگرم (و قد ۸۲ سانتیمتر)
  • وزن کودک دختر ۱۸ ماهه به طور استاندارد باید ۱۰٫۲ کیلوگرم (و قد ۸۰٫۵ سانتیمتر)

باشد. سال دوم زندگی تحولات عظیمی در زندگی کودک و والدین به وجود می آورد. کودک نو پا بسیار فعال می شود و در حال توسعه استقلال و پر از کنجکاوی است. یک کودک نوپا ۱۸ ماهه شروع به راه رفتن و دویدن می کند، تلاش می کند تا صحبت کند و کلمات را به طرق مختلف و جدید بیان کند. رشد جسمی کودک ۱٫۵ ساله در مقایسه با سال اول زندگی کاملاً متفاوت است. در طول سال دوم، افزایش وزن به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

چرا وزن کودک مهم است؟

توجه به وزن کودک یکی از اقدامات مهمی است که پزشک با توجه به آن می تواند به رشد نرمال و سلامت کودک پی ببرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

رشد کودک ۱۸ ماهه چقدر است؟

رشد بیشتر کودکان تا ۱۸ ماهگی بصورت زیر است:

  • در طول سال دوم زندگی، میزان رشد کودک کاهش میابد. به عنوان مثال، کودک ممکن است بعد از گذشت فقط ۱۲ ماه، به سه برابر وزن زمان تولد خود برسد. اما در طول سال دوم، ممکن است فقط در کل سال ۲ تا ۶ کیلو وزن بدست آورد. یک کودک به طور متوسط ​​در دوازده ماهگی حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و تا ۲۴ ماهگی حدود ۱۳ تا ۱۴ کیلوگرم وزن خواهد داشت.
  • از کودک خود انتظار داشته باشید که تا ۱۸ ماهگی حدود ۱٫۴ کیلوگرم تا ۲٫۳ کیلوگرم وزن بدست آورد. به طور متوسط ۷٫۶ سانتی متر رشد کند به ۱۲٫۷ سانتی متر برسد. همچنین دور سر کودک باید حدود ۲٫۵ سانتی متر افزایش یابد.
  • یک کودک ۱۸ ماهه به طور متوسط ​​حدود ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم وزن دارد و قد آن نیز بین ۷۸ تا ۸۱ سانتی متر خواهد بود.
  • سر فرزند شما اکنون نسبت به بقیه بدنش هنوز بزرگ است، اما تا سن ۱۸ ماهگی، صورتش آنقدر “چاق” نخواهد شد. بنابراین او هنوز کوچک است.
  • وزن گیری پسرها بیشتر از دخترها است. در حالیکه قد آنها در این سن تقریبا برابر خواهد بود.
  • کودک رشد و تحولات جسمی زیادی را تجربه می کند که شما نمی بینید. به عنوان مثال، رشد بیشتر عضلات به همراه کنترل های حرکتی بهتر انجام می شود و همچنین به دنبال علایق غذایی خود خواهند بود.

آیا کودکان نوپا می توانند اضافه وزن داشته باشند؟

​​معمولاً وقتی کودک وزن پیدا می کند، برای والدین، نشانه خوبی است. این بدان معنی است که آنها سالم و در حال رشد هستند. اما چه زمانی می توان به اضافه وزن آنها پی برد؟

حقیقت این است که کودکان نوپا هم می توانند اضافه وزن داشته باشند. اگر در این سن از چاقی کودک پیشگیری کنید، می توانید مشکلات بعدی مربوط به سلامتی مانند چاقی و دیابت را متوقف کنید.

پی بردن به اضافه وزن کودک، تنها از طریق اندازه گیری وزن و جسه ی کودک قابل شناسایی نیست. برای اینکار باید شاخص توده بدنی (BMI) کودک محاسبه شود. این اندازه گیری شاخص بدن بر اساس قد و وزن است. Kristi King، متخصص ارشد رژیم غذایی در بیمارستان کودکان تگزاس می گوید، افراد در هر سنی می توانند BMI خود را محاسبه کنند، اما این می تواند یک اندازه گیری دقیق برای کودکان نوپا هم باشد چون توده عضلانی زیادی ندارند که بر وزن آنها تأثیر بگذارد.

برای کودکان نوپا:

  • کم وزنی = BMI زیر صدک ۵
  • وزن سالم = BMI در صدک ۵ تا ۸۴
  • اضافه وزن = BMI در صدک ۸۵ تا ۹۴
  • چاق = BMI در صدک ۹۵ یا بالاتر

به غیر از BMI، یک نشانه دیگر وجود مشکل، این است که کودک شما در راه رفتن، غلت زدن و یا بالا رفتن از پله مشکل داشته باشد. اگر وزن زیاد او را از فعال بودن باز می دارد، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

پزشکان چگونه از نمودار وزن کودک استفاده می کنند؟

مهم است که با پزشک متخصص اطفال خود در ارتباط باشید تا ببینید آیا رشد کودک در حد نرمال است یا خیر. اگر در این سن متوجه اضافه وزن کودک شوید، حتی می توانید از مشکلات بعدی مرتبط با سلامت مانند چاقی و دیابت پیشگیری کنید.

در هر چکاپ کودک، وزن شما اندازه گیری می شود و این اعداد در نمودار ثبت می شوند. پزشک به این اعداد نگاه می کند تا مشخص کند آیا کودک نسبت به سن خود به خوبی رشد می کند یا خیر.

حتما بخوانید: ۳ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش وزن و تپل شدن نوزاد شما

نمودار رشد بخش استانداردی از هر معاینه را تشکیل می ‌دهند. این نمودارها چگونگی رشد بچه‌ها را در مقایسه با بچه ‌های هم سن و هم جنس نشان می ‌دهند. همچنین این نمودارها به پزشکان و مراقبان این امکان را می‌ دهد تا با استفاده از الگوی افزایش قد و وزن، تناسب رشد را بررسی کنند. مثلا اگر بچه ‌ای تا دوسالگی براساس الگوی رشد پیش می‌ رفت و اکنون سرعت رشدش در مقایسه با دیگران بسیار کندتر شده است، نشانه‌ ی وجود یک بیماری خواهد بود. پزشکان با نگاه به نمودار رشد متوجه چنین تغییراتی می ‌شوند.

  • هر کودک متفاوت است و همه نوزادان به طور مستقیم در وسط نمودار قرار نمی گیرند. در حقیقت، اکثر آنها دقیقا در میان نمودار نخواهند بود.
  • تا زمانی که کودک به طور پیوسته و در زمان رشد در نمودار باشد، معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
  • در صورت تشخیص کم وزنی یا اضافه وزن، پزشک توصیه های لازم را درمورد تغذیه و موارد دیگر به شما خواهد داد.

جدول سن و وزن و قد

جدول زمانی قد و وزن نوزادان و کودکان دختر

سن

وزن

قد

۰ ماه ۳٫۳ kg ۴۹٫۲ cm
ماه۱ ۴٫۳ kg ۵۳٫۸ cm
۲ ماه ۵٫۳ kg ۵۶٫۱ cm
۳ ماه ۶٫۰ kg ۵۹٫۹ cm
۴ ماه ۶٫۶ kg ۶۲٫۲ cm
۵ ماه ۷٫۱ kg ۶۴٫۲ cm
۶ ماه ۷٫۵ kg ۶۴٫۱ cm
۷ ماه ۷٫۹ kg ۶۷٫۳ cm
۸ ماه ۸٫۲ kg ۶۸٫۸ cm
۹ ماه ۸٫۵ kg ۷۰٫۱ cm
۱۰ ماه ۸٫۸ kg ۷۱٫۶ cm
۱۱ ماه ۹٫۰ kg ۷۲٫۸ cm
۱۲ ماه ۹٫۲ kg ۷۴٫۱ cm
۱۳ ماه ۹٫۵ kg ۷۵٫۱ cm
۱۴ ماه ۹٫۷ kg ۷۶٫۴ cm
۱۵ ماه ۹٫۹ kg ۷۷٫۷ cm
۱۶ ماه ۱۰٫۲ kg ۷۸٫۴ cm
۱۷ ماه ۱۰٫۴ kg ۷۹٫۷ cm
۱۸ ماه ۱۰٫۶ kg ۸۰٫۷ cm
۱۹ ماه ۱۰٫۸ kg ۸۱٫۷ cm
۲۰ ماه ۱۱ kg ۸۲٫۸ cm
۲۱ ماه ۱۱٫۳ kg ۸۳٫۵ cm
۲۲ ماه ۱۱٫۵ kg ۸۴٫۸ cm
۲۳ ماه ۱۱٫۷ kg ۸۵٫۱ cm
۲ سال ۱۲٫۰ kg ۸۵٫۵ cm
۳ سال ۱۴٫۲ kg ۹۴ cm
۴ سال ۱۵٫۴ kg ۱۰۰٫۳ cm

۵ سال

۱۷٫۹ kg

۱۰۷٫۹ cm

در جدول زیر هم جدول زمانی قد و وزن نوزادان و کودکان پسر را مشاهده می کنید.

جدول زمانی قد و وزن نوزادان و کودکان پسر

سن وزن قد
۰ ماهه ۳٫۳ kg ۴۹٫۸ cm
۱ ماهه ۴ kg ۵۴٫۸ cm
۲ ماهه ۵٫۶ kg ۵۸٫۴ cm
۳ ماهه ۶٫۴ kg ۶۱٫۴ cm
۴ ماهه ۷ kg ۶۴ cm
۵ ماهه ۷٫۵ kg ۶۶ cm
۶ ماهه ۷٫۹ kg ۶۷٫۵ cm
۷ ماهه ۸٫۳ kg ۶۹ cm
۸ ماهه ۸٫۶ kg ۷۰٫۶ cm
۹ ماهه ۸٫۹ kg ۷۱٫۸ cm
۱۰ ماهه ۹٫۱ kg ۷۳٫۱ cm
۱۱ ماهه ۹٫۴ kg ۷۴٫۴ cm
۱۲ ماهه ۹٫۶ kg ۷۵٫۷ cm
۱۳ ماهه ۹٫۹ kg ۷۶٫۹ cm
۱۴ ماهه ۱۰٫۱ kg ۷۷٫۹ cm
۱۵ ماهه ۱۰٫۳ kg ۷۹٫۲ cm
۱۶ ماهه ۱۰٫۵ kg ۸۰٫۲ cm
۱۷ ماهه ۱۰٫۷ kg ۸۱٫۲ cm
۱۸ ماهه ۱۰٫۹ kg ۸۲٫۲ cm
۱۹ ماهه ۱۱٫۲ kg ۸۳٫۳ cm
۲۰ ماهه ۱۱٫۳ kg ۸۴ cm
۲۱ ماهه ۱۱٫۵ kg ۸۵ cm
۲۲ ماهه ۱۱٫۷ kg ۸۶٫۱ cm
۲۳ ماهه ۱۱٫۹ kg ۸۶٫۸ cm
۲ سال ۱۲٫۵ kg ۸۶٫۸ cm
۳ سال ۱۴٫۰ kg ۹۵٫۲ cm
۴ سال ۱۶٫۳ kg ۱۰۲٫۳ cm
۵ سال ۱۸٫۴ kg ۱۰۹٫۲ cm
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام و ممنون بابت مطالب علمی و مفیدتون من همیشه نگران وزن و قد پسرم بودم ولی الان خیالم راحت شد که طبیعی هست ، پسرم ۱۸ ماهشه و ۱۱ کیلو وزن و ۸۲ سانتی متر قدش و همیشه کلا رو صدک ۵۰ بوده .

  2. سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفیدتون من پسرم ۱۸ ماهشه و دیروز که برای مراقبت بردم بهداشت گفتن نسبت به نمودار هم قد وهم وزن یکم کاهش داشته و من خیلی نگران شدم الان قدش ۸۴ و وزنش ۱۲ کیلو هست باید به متخصص مراجعه کنم ممنون میشم پاسخ بدین

      1. سلام خسته نباشید من پسرم سی دوماهه قدش صدووزنش دوازده هشتصد میخاستم بفرمائید و زنش ایا کمه همه بهم میگن ریز مونده.واینکه دندوناشم همه درآمده ولی هم دستش تودهنشه هم از دهنش قبلا خیلی ولی الان کمتر میره

      2. سلام دکتر پسر من هجده ماهش هست و قدش 80،و وزن حدود10/5
        هنگام تولد قدش46 و وزنش 2/400
        خیلی نگران قدش هستم

  3. سلام برای دختر بچه هیجده ماهه قد ۸۲ نرماله؟؟؟ طبق جدول شما که عالیه اما بهداشت بردم گفت قدش خوب نیست!!!! علت اینهمه اختلاف نظر چیه؟؟؟

  4. سلام، پسرم 18″ماه و 19روزشِ،و تقریبا 17کیلو و قدش 96سانت، و چون من دیابت بارداری داشتم 4کیلو نیم بود ک ب دنیا اومد، خوراکش اصلا زیاد نیست، ولی شیر خودم میخوره و زیاد وابسته ب شیر من هست، و در طول شب مدام برای شیر خوردن بیدار میشه، با توجه به توضیحاتی ک دادم آیا اضافه وزن داره،ممنون میشم راهنمایی کنید ?

  5. سلام، پسرم 18″ماه و 19روزشِ،و تقریبا 17کیلو و قدش 96سانت، و چون من دیابت بارداری داشتم 4کیلو نیم بود ک ب دنیا اومد، خوراکش اصلا زیاد نیست، ولی شیر خودم میخوره و زیاد وابسته ب شیر من هست، و در طول شب مدام برای شیر خوردن بیدار میشه، با توجه به توضیحاتی ک دادم آیا اضافه وزن داره،ممنون میشم راهنمایی کنید ?

  6. سلام، پسرم 18″ماه و 19روزشِ،و تقریبا 17کیلو و قدش  و چون من دیابت بارداری داشتم 4کیلو نیم بود ک ب دنیا اومد، خوراکش اصلا زیاد نیست، ولی شیر خودم میخوره و زیاد وابسته ب شیر من هست، و در طول شب مدام برای شیر خوردن بیدار میشه، با توجه به توضیحاتی ک دادم آیا اضافه وزن داره،ممنون میشم راهنمایی کنید ?

  7. سلام اقای دکتر
    وزن پسر من در ۱۸ ماهگی ۱۲کیلو
    و قد۸۴گفتن وزنش مناسب نیست
    ایا درست گفتن

  8. سلام آقا دکتر خسته نباشید ببخشید من پسرم۱۸ ماهش وزن الان ۹ و قدشم ۷۶ نگرانم خیلی .متخصص بردم شربت تقویتی دادن گفتن اشکال نداره ولی خودم به شدت نگرانم راهنماییم کنید لطفا .وزن تولدش ۲۵۰۰ قدش ۵۰ بوده .از تربت حیدریه هستم و اینکه یه هفته ای میشه شکمش خوب کار نمونه هر سه چهار روز میره دستشویی ولی سفت ریز ریز مدفوعی و گریه میکنم موقع دفعش .سرماخورده بوده همین ماه قبل .قطره آهن لیپوزوفر هم بهش میرم. خیلی ممنون میشم آگه راهنماییم کنید آگه بچه دارین یا خواهید داشت خدا چراغ دلمون کنه.

    1. سلام ببخشید من دختر ۱۸ماهشه .وزنش ۹کیلو‌قدش۸۱دور سر ۴۶ بهداشت میگه کمه رشدش رونارنجیه .اشتهاش خیلی کمه .تازه ازشیر گرفتمش .چکار کنم دکتر براشتها وزنش .شربت چیزی معرفی کنید .بنظرتون رشدش چطوره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا