متدهای جدید آموزش آسان موسیقی به کودکان

آموزش تصویری نت های موسیقی به کودکان (اولین گام شروع یادگیری)

bestkid b

در مطلب قبلی نقش موسیقی در رشد و تکامل کودک(بر اساس مطالعات جدید) آشنا نمودیم. در این پست می خواهیم در ادامه آموزش های کاربردی موسیقی کودکان، اولین گام برای شروع یادگیری نت های موسیقی به کودکان را بصورت تصویری آموزش دهیم. قبل از هر چیز باید گفت که ساده ترین راه برای آموزش موسیقی به کودکان استفاده از این بسته های آموزشی است.

مقدمه:

کودکان نیز مانند بزرگترها علاقه زیادی به موسیقی دارند. شاید شما هم با تأثیر موسیقی در رشد کودکان آشنا باشید. حتی برخی از نوزادان هم با صدای آهنگ محبوب خودشان به خواب می روند. موسیقی می تواند مشوق اجتماعی تر شدن کودکان شود و توانایی آن ها را در نشان دادن نظرات و احساسات و نیز برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد. اما بعضی از کودکان هم تمایل زیادی به نواختن آهنگ دارند و این سرگرمی لذت بخش را با هیچ سرگرمی دیگری عوض نمی کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که علاقمند به آموزش موسیقی به کودک خود می باشید در این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

فیلم آموزش نت های موسیقی برای کودکان:

قابل توجه والدین : کودکان خود را به آموزشگاه و کلاس موسیقی نفرستید! (حتما بخوانید)

خواندن نت های موسیقی در صورتی که به نواختن یک ساز موسیقی، گام ها، تکنیک ها و نت ها آشنایی داشته باشید بسیار ساده تر و قابل فهم تر خواهد بود. یادگیری خواندن و نواختن نت های موسیقی ممکن است در ابتدا با کندی صورت گیرد. اما به مانند خواندن و نوشتن بعد از مدتی جزئی از وجود شما خواهد شد و خواهید توانست نت های موسیقی را بدون فکر کردن بخوانید و فقط روی نواختن خود متمرکز شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نت چیست؟

نت ها صداهای زیبایی دارند. نت در واقع الفبای موسیقی می باشد و علامتی است که بوسیله آن صداهای موسیقایی نوشته شده ، سپس خوانده و اجرا می شود.

۱ – نت های موسیقی:

آیا می دانید چند ن.ع نت در موسیقی وجود دارد؟ هفت عدد نت که به اشکال زیر از سمت چپ به راست خوانده می شوند:
سی لا سُل فا می رِ دو
do re mi fa sol la si
C D E F G A B

نت-موسیقی۱

هر نت موسیقی در حالت “تیز یا زیر”: دییِز یا شارپ (Sharp) خوانده می شود و با علامت ” ♯ ” نمایش داده می شود. مثال: ♯F (فا دییِز)
هر نت موسیقی در حالت “بم”: بِمُل یا فِلَت (Flat) خوانده می شود و با علامت ” ♭ ” نمایش داده می شود. مثال: ♭F (فا بِمُل)

۲ – خطوط حامل:

نتهای موسیقی، علائم و نشانه ها همگی وقتی معنا پیدا می کنند که روی ۵ خط موازی با فواصل یکسان قرار می گیرند. این خطوط در تمام صفحات موسیقی در چندین ردیف پشت سر هم و با فواصل یکسان کشیده شده اند. خطوط حامل نت های موسیقی را در روی خطوط و بین خطوط حمل می کند. از این رو به آنها خطوط حامل گفته می شود.

آموزش-خطوط-حامل

خطوط حامل پنج خط موازی و با فاصله معین و یکسان نسبت به هم می با شد که نت ها بر روی خطوط و ما بین خطوط قرار می گیرند و خطوط حامل را از پایین به بالا می شماریم.

۱نت-خوانی۱

درحالت کلی نت ها به چهار صورت بر روی خطوط حامل قرار می گیرند :

۱ پنج نت بر روی خطوط قرار می گیرد.
۲ چهار نت بین خطوط قرار میگیرد.
۳-یک نت از پایین چسبیده به خط اول قرار می گیرد.
۴-یک نت از بالا چسبیده به خط پنجم قرار می گیرد.

مطابق شکل زیر نت ها میتوانند روی خطوط و بین خطوط قرار بگیرند این پنج خط جزو خطوط اصلی هستند. گاهی ما به فضای بیشتری از فضای ایجاد شده توسط این پنج خط نیاز داریم به عبارتی نت ها از محدوده ی این پنج خط خارج می شوند و این فضا جوابگو نیست در این صورت از خطوطی کوچک بالا یا پایین حامل استفاده می کنن (مطابق شکل) که به آنها “خطوط اضافه” می گویند.

جایگاه-نتها-۱

۳- کلید موسیقی (Clef) :

۲۲-نت-خوانی

اولین علامتی که روی خطوط حامل نوشته یا کشیده می شود، “کلید” است. این کلید به شما می گوید که، خطوط و فواصلی که بر روی خطوط حامل قرار دارند برابر با چه نت هایی هستند. در واقع علامتی است که سمت چپ خطوط حامل قرار می گیرد و نام و موقعیت نت را روی خطوط حامل مشخص می کند. همچنین کلید ها هستند که با نشان دادن جای یک نت خاص در پنج خط حامل، به طور طبیعی جای دیگر نت ها را نیز مشخص می کنند. در تقسیم بندی امروزی صداهای موسیقی، ۴ گروه در نظر گرفته می شوند که به ترتیب از زیر به بم شامل سوپرانو (کلید سل)، تنور (کلید دو خط سوم)، آلتو (کلید دو خط چهارم) و باس (کلید فا خط چهارم) می شوند، که باز از میان این ها کلید سل و فا به ترتیب پراستفاده ترین ها هستند.

در تئوری موسیقی کلاسیک غرب سه نوع کلید وجود دارد:

۱- کلید سل (کلید تریبل) :

محل نت سل بعد از دو میانی* را مشخص می کند که همواره روی خط دوم حامل قرار می گیرد. به این دلیل به آن کلید سل گفته می شود، زیرا به دور خط نت سُل (G)، یک دایره می کشد. این کلید برای نوشتن نت های موسیقی اکثر صدا ها و آواهای موسیقی مانند: سوپرانو (Soprano)، متزو سوپرانو (Mezzo-Soprano)، آلتو (alto) و تنور (Tenor)، ساز های چوبی-بادی (مانند: فلوت، کلارینت و …)، ساز های زهی (مانند: ویالون و گیتار) و ساز های برنجی (مانند: ساکسیفون و ترومپت) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با تمام نت های قابل نواختن با دست راست روی پیانو نیز مطابقت دارد.
نت هایی که بر روی خطوط حامل در “کلید سُل” نواخته می شوند به ترتیب از پایین به بالا عبارتند از: E، G، B، D و F. و نت های بین خطوط نیز به ترتیب از پایین به بالا، F، A، C و E هستند.

۲- کلید دو :

این کلید ، محل نت دو میانی را مشخص می کند که در گذشته روی خط های اول، دوم، سوم و چهارم حامل قرار می گرفته، اما در حال حاضر تنها روی خط سوم (و به ندرت خط چهارم) قرار می گیرد.

۳- کلید فا (کلید باس) : در گذشته روی خطوط سوم و چهارم قرار می گرفته و مکان نت فا قبل از دو میانی* را مشخص می کرده، اما امروزه تنها روی خط چهارم قرار می گیرد. به این دلیل به آن کلید فا گفته می شود، زیرا خط حامل نت فا (F) را با قرار دادن دو نقطه در دو طرف این خط معین می کند. کلید فا برای نوشتن نت های موسیقی ساز های با تن صدای بم یا پایین (مانند: باس، باسون)، ساز های برنجی (مانند: ترومبون، توبا) و ساز هایی دیگری مانند ویالون سل، یوفونیوم، باریتوم استفاده می شود. همچنین قطعات پیانو برای دست چپ نیز اینروزها عموما در کلید فا (F) نوشته می شوند.
نت هایی که بر روی خطوط حامل در “کلید فا” نواخته می شوند به ترتیب از پایین به بالا عبارتن از : G، B، D ، F و A. و نت های بین خطوط نیز به ترتیب از پایین به بالا، A، C، E و G هستند.

کلید-سل-فا-و-دو

همچنین بخوانید : بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

سلفژ (یا سلفاژ) چیست؟

طبیعی است که افراد مبتدی با واژه سلفژ آشنا نباشند. سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم. دربارهء ارزش زمانی نت ها در پست های بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۴ – مایه نما (Key Signature) :

برای آشنایی بیشتر با مایه نما بهتر است بدانید که درست در سمت راست کلید سل یا کلید فا، پیش از آغاز نت ها، زیر و بمی نت ها با علائم ♯ و ♭مشخص می شود. این مجموعه علائم مایه نما خوانده می شوند که در واقع مایه یا تن موسیقی ما را مشخص می کنند.

علامت بِمُل (♭ ) در کنار کلید سل یا کلید فا، به این معنی است که تمامی نت ها روی آن خط یا بین این خطوط، باید به صورت بمل ( ♭ ) نیم گام یا نیم پرده به پایین نواخته شوند. بنابرین اگر علامت ♭ در کنار کلید، روی خطی از خطوط حامل قرار بگیرد که مطابق با نت B باشد، تمامی نت های B تا انتها باید به صورت “بِمُل” یا B♭ نواخته شوند که در میانه نت B (سی) و نت A (لا) قرار دارد.
علامت دییِز (♯) در کنار کلید سل یا کلید فا، به این معنی است که تمامی نت ها روی آن خط یا بین این خطوط، باید به صورت بمل ( ♯ ) نیم گام یا نیم پرده به بالا نواخته شوند.

۵ – میزان نما (Time Signature):

بعد از مایه نما در این قسمت با میزان نما آشنا می شوید. در سمت راست “مایه نما” (در صورت وجود) “میزان نما” قرار دارد. میزان نما به طور معین، از دو عدد تشکیل شده است و شبیه به یک کسر به نظر می رسد. ممکن است تا انتهای یک قطعه موسیقی ثابت باشد و همین طور می تواند در فواصل زمانی مختلف تغییر کند.

عدد بالا: مشخص می کند که در هر “میزان” چند ضرب وجود دارد. برای مثال اگر میزان نما ¾ باشد، به این معنی است که در هر میزان ۳ ضرب وجود دارد.
نکته:
“میزان” توسط خطوطی عمود بر خطوط حامل مشخص می شود. به این خطوط، خط میزان گفته می شود.

عدد پایین: مشخص می کند که چه نوع نتی یک ضربی است. این عدد معمولا ۴ است و این معنا را می دهد که هر “نت سیاه یا ¼ ” (گام بعدی را بخوانید)، معادل یک ضرب است. همچنین اگر ۲ باشد که در آن هر “نت سفید یا ½ “، معادل یک ضرب است و اگر ۸ باشد هر “نت چنگ یا ۱/۸” معادل یک ضرب است.

۶ – با توجه به میزان نما، نت ها را بنوازید و به موقع سکوت کنید:

۳۳-نت-خوانی

حال که با واژه های کاربردی آشنا شدید، می توانید تمامی نت ها را روی خطوط حامل بخوانید. کلید، “مایه نما” و “میزان نمای” هر قطعه موسیقی را تشخیص دهید، اما نمی توانید معنای علائم مختلفی را که روی خطوط و لا به لای خطوط قرار می گیرند متوجه شوید. برای شکل گیری یک قطعه موسیقی، صدای هر نت موسیقی در هر میزان باید به اندازه معینی ادامه پیدا کند و همچنین در لا به لای این نتها باید در فواصل زمانی معینی سکوت وجود داشته باشد. سکوت به این معنی که در این فواصل هیچ نتی نواخته نمی شود. علائم گوناگونی برای نشان دادن مدت زمان کشش نت و سکوت ها وجود دارد که در ادامه آن ها را فرا خواهیم گرفت.

۷ – به چگونگی نواخته شدن نت ها توجه کنید:

اکنون می خواهیم شما را با مفهوم کورد آشنا کنیم. به نواخته شدن دو یا چند نت به طور همزمان “کورد” یا “آکورد” گفته می شود. برای نشان دادن یک کورد، نت ها روی یک دیگر و به صورت ستونی، روی خطوط حامل نشان داده می شوند. آکوردها تنها در ساز های پولیفونیک (توانایی نواختن چند نت به صورت مستقل یا همزمان) مانند گیتار و پیانو امکان نواخته شدن دارند.
اگر دو نت به وسیله یک کمان به یکدیگر متصل شده باشند، این خط خمیده، خط اتحاد یا خط اتصال خواهد بود. خط اتحاد تنها بین نتهای همنام (از لحاظ آوایی و نه ارزش زمانی) اتفاق می افتد و به این معنی است که ارزش زمانی هر دو نت باید با یکدیگر جمع شود. کاربرد خط اتحاد برای مواقعی است که می خواهیم در فاصله زمانی که صدای یک یا چند نت ادامه پیدا می کند، نت های دیگری در این بین نواخته شوند. خط اتصال بین نت های همنام و غیر همنام کشیده می شود و به این معنی است که نتها باید به صورت به هم پیوسته و بدون وقفه نواخته شوند.
اگر نتی را دیدید یک نقطه در بالا یا در زیر آن قرار گرفته است، باید بدانید که خواندن یا نواختن اینگونه نت ها باید با یک سکوت کوتاه یا یک وقفه همراه باشد. به طوری که مجموعه این نتها به صورت غیر پیوسته و منقطع نواخته می شوند. به اینگونه نواخته شدن نت ها “استاکاتو” گفته می شود.

لطفا نظرات باارزشتون رو در مورد این آموزش در همین پست با ما در میان بگذارید… باسپاس

بسیار کاربردی

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    متاسفانه مطلبی که نوشته شده مانند مثال زیر، درست نیست
    و تعریف دیگری دارد

    هر نت موسیقی در حالت “تیز یا زیر”: دییِز یا شارپ (Sharp) خوانده می شود
    تعریف دیز چیز دیگریست و باید هر چه سریعتر مطلب روی سایت اصلاح شود

    مطالب سایت باید با نظر کارشناس موسیقی به روی سایت قرار گیرند تا به اشتباه اطلاعات غلط به خوانندگان منتقل نشود

    چند مورد دیگر هم در این مطلب وجود دارد
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا