سلامت کودکان

کی میتوان گفت کودک تاخیر گفتاری دارد؟ 7 علت تاخیر در حرف زدن کودک

bestkid b

اولین کلماتی که کودک به زبان می آورد، بسته به شرایط معمولا از سن ۸ تا ۱۵ ماهگی خواهد بود. در ابتدا، رشد کودک آهسته است و کودکان ۱۸ ماهه در هر ماه تقریبا ۱۰ کلمه جدید را یاد می گیرند.

فراموش نکنید که زیاد درگیر عدد و رقم نشوید. وقتی صحبت از پیشرفت زبان می شود، بین کودکان تفاوت های زیادی وجود دارد. بعبارت دیگر هر کودک منحصر بفرد است و پیشرفت ها و زمان رسیدن به نقاط عطف آنها یکسان نیست.

حتما بخوانید: حرف زدن بچه از چه سنی شروع و در هر سن چه توانایی گفتاری دارد؟

همچنین مهم است که به کلماتی که کودک به زبان می آورد، فکر کنید. همه ی کلمات کودک برای برقراری ارتباط بیان می شوند. گاهی اوقات کودک برای درخواست نیاز یا بیان اعتراض یا ناراحتی، سعی به برقراری ارتباط از طریق کلمات می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بین ۱۷ تا ۲۰ ماهگی، کودک حدود ۵۰ کلمه یاد گرفته است. یادگیری واژگان معمولا سریع انجام می شود و کودک روزانه چندین کلمه جدید یاد می گیرد. بیشتر مراحلی که بیان می شود مربوط به کودکان یک زبانه است اما نقاط عطف برای کودکان دو زبانه تقریبا مشابه است.

کودکان با سرعت های مختلف پیشرفت می کنند اما داشتن پیشرفت مداوم بسیار مهم است.

چه زمانی می توان گفت کودک تاخیر گفتاری دارد؟

تاخیر گفتاری یا دیر حرف زدن کودک زمانی ست که یک کودک نوپا (کودک بین ۱۸ تا ۳۰ ماهه) درک خوبی از زبان دارد و به طور معمول مهارت های بازی، مهارت های حرکتی، مهارت های تفکر و مهارت های اجتماعی خوبی دارد اما نسبت به سن خود، واژگان محدودی برای صحبت کردن دارد.

آنها معمولا با زبان گفتاری یا ابراز آن مشکل دارند. این کودکان می توانند موجب تعجب دیگران شوند زیرا همه اصول سازنده زبان مکالمه را دارند اما با این حال خیلی کم صحبت می کنند یا اصلا صحبت نمی کنند.

علل تاخیر زبان در کودکان چیست؟

تاخیر گفتار یا زبان در کودکان دلایل بسیاری دارد. در برخی موارد، بیش از یک عامل باعث تأخیر در زبان می شود. برخی از دلایل شایع شامل موارد زیر است:

۱-اختلالات جسمی

شکاف کام یک مورد از اختلالات دهانی است که می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد. مشکل دیگری که می تواند بر توسعه گفتار تأثیر بگذارد، داشتن فرنوم غیرمعمول و کوتاه است. فرنوم یک چین کوچک مخاطی است که در ناحیه وسط در زیر زبان قرار گرفته و به کف دهان می رسد. اگر فرنوم کوتاه باشد، حرکت آزادانه ی زبان در دهان ایجاد نمی شود و بنابراین حرف زدن با مشکل مواجه می شود.

مشکلات جسمی مانند اینها بیشتر اوقات قبل از شروع حرف زدن کودک توسط پزشک معالج تشخیص داده می شوند. اما در بعضی موارد ممکن است تا زمانی که کودک به دندانپزشکی نرود یا شروع به نشان دادن علائم تاخیر در گفتار نکند، مشخص نشوند.

۲- آپراکسی گفتاری در کودکان

تأخیر گفتار بسیاری از کودکان به دلیل مشکلاتی مانند آپراکسی گفتاری در دوران کودکی (CAS) است که نوعی اختلال حرکتی ناشی از آسیب دیدگی عصبی است. در این حالت فرزند شما ممکن است در کنترل عضلات و قسمت هایی از بدن که برای صحبت کردن استفاده می کند، مشکل داشته باشد. به عنوان مثال لب، زبان یا فک او ممکن است عملکردی را که باید برای گفتن کلمات داشته باشد، نشان ندهد. این نوع از مشکلات گفتاری ممکن است به تنهایی وجود داشته باشد یا همراه با سایر مشکلات حرکتی دهان و دندان مانند مشکلات خوردن باشد. اطلاعات کامل

۳-تأخیر تکاملی

تأخیر گفتار ممکن است مربوط به سایر تأخیرهای تکاملی یا تاخیر رشد باشد. البته هر کودکی با سرعت خاص خود به نقاط عطف رشد میرسد. اگر متوجه شدید که سایر مهارت ها و توانایی های فرزندتان با سرعت کمی در حال پیشرفت هستند، می توانید با پرشک متخصص اطفال صحبت کنید. به طور خاص به این نکته توجه کنید که آیا توسعه ی مهارت های حرکتی، کلامی و شناختی برای سطح سنی فرزند شما وجود دارد یا خیر. اطلاعات کامل

۴-مشکلات شنوایی

تاخیر گفتاری ممکن است به دلیل مشکلات شنوایی نیز اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که باید هر وقت نگرانی در گفتار وجود دارد، شنوایی کودک توسط متخصص شنوایی سنجیده شود. کودکی که دچار کم شنوایی است ممکن است در درک گفتار وصداهای اطراف و همچنین شنیدن کلمات و حرف های خود دچار مشکل شود. این امر درک و تسلط بر کلمات خاص را دشوار می کند و سپس مانع تقلید کلمات و استفاده از زبان روان یا صحیح می شود. در زمانهای مقرر، شنوایی سنجی فرزندتان را انجام دهید. اطلاعات کامل

۵-عفونت گوش

متأسفانه بسیاری از کودکان زیر ۳ سال، چندین بار با عفونت گوش مواجه می شوند. اما این بدان معنا نیست که همه ی کودکان مبتلا به عفونت گوش، در معرض مشکلات شنوایی و تأخیر در گفتار قرار می گیرند. عفونت گوش شایعی که بعد از درمان بدون مشکل برطرف می شود، موجب مشکلات گفتاری در کودک نمی شود. از طرف دیگر عفونتهای مزمن می توانند بر گفتار تأثیر بگذارند. اطلاعات کامل

۶-اوتیسم

همه کودکان مبتلا به اوتیسم تاخیر زبان ندارند اما اوتیسم اغلب بر ارتباطات تأثیر می گذارد و ممکن است موجب تاخیر زبان در برخی افراد شود. اطلاعات کامل

۷-ناتوانی ذهنی

انواع ناتوانی های ذهنی می تواند باعث تاخیر در زبان شود. به عنوان مثال، نارساخوانی (ناتوانی در خواندن) و سایر ناتوانی های یادگیری در برخی موارد منجر به تاخیر زبان می شود.

در بسیاری موارد، کودک به سادگی علاقه ای به صحبت و یا نیازی به اینکار ندارد. اگر کودک بجای صحبت کردن از علایمی مانند تکان دادن سر یا اشاره کردن با دست استفاده کند، ممکن است دیگر برای صحبت کردن تلاش نکند. همچنین برای فرزندان کوچکتر خانواده بعید نیست که دیرتر از خواهران و برادران بزرگتر خود صحبت کنند. وقتی بچه های بزرگتر یا والدین با کودک صبوری کنند و علائم آن را درک کنند، او هم در منطقه راحت خود باقی می ماند و نیازی به صحبت کردن نمی بیند. بنابراین سعی کنید کودک را به حرف زدن وادار کنید و تازمانیکه بجای صحبت کردن از اشارات استفاده می کند، نیازهای او را برطرف نکنید. اطلاعات کامل

برخی از کودکان با تاخیر گفتاری مواجه می شوند. عوامل خطر بالقوه برای مشکلات گفتاری و زبانی عبارتند از:

  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • داشتن سابقه خانوادگی در زمینه گفتار یا مشکلات زبانی
  • داشتن والدین با سطح تحصیلات پایین تر
  • جنس مذکر (این مشکل در پسرها بیشتر از دخترها دیده می شود)

ضمنا اگر کودک شما لکنت دارد این مطلب را بخوانید.

این ویدیوی کاربردی رو حتما ببینید

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام پسر ۱۸ماهه ای دارم فقط ۸کلمه حرف میزند، هوش خیلی خوبی دارد فهمش هم خوب است هر چی بهش میگم میفهمه، کاری ازش میخوام میفهمه و انجام میده، یعنی دستور پذیر هست، با اشاره منظور خودشو میرسونه مثلا وقتی آب میخواد ب لیوان یا شیر اب اشاره میکنه،
    مشکل حرف نزدنش چیه؟چرا کم حرف میزنه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا