سلامت کودکان

علت دندان درد کودکان چیست؟ 10 روش درمان خانگی سریع

bestkid b

تحمل دندان درد می تواند برای هر کسی بخصوص بچه ها دشوار باشد. اما به گفته بهترین دندانپزشک ها با کمک درمان های تسکین دهنده ی خانگی ، می توان تا زمان رسیدن به دندانپزشک ، درد را تسکین داد. دندان درد از قبل قابل پیش بینی نیست و ممکن است در مواقع اضطراری مانند تعطیلات ، در دسترس نبودن دندانپزشک و یا در طول سفر اتفاق بیفتد. با خواندن این متن می توانید راه های تسکین دندان درد کودکان را در شرایط اضطراری یاد بگیرید.

چه عواملی باعث دندان درد کودک می شود؟

درد دندان اغلب بعد از آسیب به دندان اتفاق می افتد.

  • پوسیدگی دندان. شایع ترین شکل آسیب دیدگی دندان، پوسیدگی است. پوسیدگی ایجاد حفره در دندان است. ایجاد حفره غالباً نتیجه بهداشت ضعیف دندان است. قند و نشاسته موجود در مواد غذایی باعث می شود باکتری های موجود در دهان به دندان آسیب برسانند. باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه می کنند و اسیدی را تشکیل می دهند که می تواند دندان ها را خراب کند. این منجر به پوسیدگی دندان می شود.
  • آبسه دندان. اگر درد شدید و مداوم باشد، نشاندهنده ی این است که پوسیدگی دندان به آبسه تبدیل شده است. این بدان معناست که مکانی برای تجمع چرک و عفونت در ریشه دندان شکل گرفته است. ضربه زدن روی دندان باعث افزایش درد می شود. در صورت عدم درمان، آبسه از طریق استخوان گسترش می یابد. در آبسه یک “جوش لثه” یا جوش زیر خط لثه دیده می شود. بیمار برای معاینه ی دندان باید به دندانپزشک مراجعه کند.
  • ترک خوردن مینا. گاز گرفتن اشتباه یک جسم سخت، ممکن است در دندان ترک ایجاد کند. دندان نسبت به مایعات گرم و سرد حساس می شود. در این حالت دندان ممکن است طبیعی به نظر برسد. خط شکستگی ممکن است زیر خط لثه باشد یا دیدن آن سخت باشد.
  • بیماریهای لثه. Gingivitis نام پزشکی لثه های تحریک شده و ملتهب است. این لثه ها قرمز و متورم می شوند. اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نادیده گرفته شود، لثه ها حتی ممکن است خونریزی کنند. این می تواند بسیار دردناک باشد. التهاب لثه با تمیز کردن دندانها و نخ دندان کشیدن روزانه بهبود میابد.
  • گیر کردن غذا در دندان. غذاهای سفت ممکن است بین ۲ دندان گیر کنند. نخ دندان کشیدن صحیح باعث از بین رفتن غذا و متوقف کردن درد می شود.

اگر فرزندم دندان درد داشته باشد چه کاری باید انجام دهم؟

دندان درد در کودکان می تواند شرایط بسیار دشواری باشد و موجب ناراحتی کودکان و والدین شود. در این زمان ممکن است احساس درماندگی و ناامیدی کنید زیرا نمی توانید محل درد را مشخص کنید. شاید احساس کنید که کاری از شما ساخته نیست اما می توانید از راههای زیر به تسکین درد کمک کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱-مشخص کردن محل دقیق درد

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محل دقیق درد را مشخص کنید. اگر فرزند شما بزرگ تر است ، از او بخواهید که به منطقه دردناک اشاره کند. در کودکان کوچکتر ، به دنبال تورم و قرمزی روی لثه و گونه ، پوسیدگی دندان (تغییر رنگ در دندان) یا دندانهای شکسته باشید. سعی کنید تا حد ممکن به محل درد نزدیک شوید تا بتوانید یک روش موثر برای تسکین آن تعیین کنید.

۲- پیدا کردن علت درد

همه دندان درد ها در واقع دندان درد نیستند! منشا درد می تواند چیزهای دیگری غیر از دندان باشد. برای مثال کودک می تواند زبان یا لب خود را گاز گرفته باشد ، لثه های متورم یا زخم دهان داشته باشد. دندان هایی که تازه رشد کرده اند هم می توانند بسیار دردناک باشند. تغییر رنگ دندان ، شکسته شدن آن ها ، کندن و یا لکه های تیره تر یا روشن تر از بقیه ی دندان ها ، می تواند دلیل درد دندان باشد.

۳- علل دندان درد کودکان

کودکان معمولا دندان درد را تجربه می کنند ، اما این بدان معنا نیست که باید آن را نادیده گرفت. این می تواند ناشی از یک مسئله جدی باشد که دندانپزشک آن را تشخیص می دهد. قبل از انتخاب درمان های خانگی دندان درد که بهترین راه برای تسکین درد کودکان در منزل است ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حفره ها: ناشی از پوسیدگی دندان است و با پر کردن به راحتی اصلاح می شود.
  • التهاب: لثه های قرمز و متورم نشاندهنده ی این وضعیت است.
  • فرسایش مینای دندان: ناشی از باکتریها یا اسید است و باعث آسیب به پالپ دندان(رگ ها و اعصاب دندان) می شود.
  • بروکسیسم: همچنین به عنوان دندان قروچه هم شناخته می شود.
  • پریودنتیت: یک عفونت لثه است که باعث از بین رفتن لثه ها می شود و ممکن است منجر به ریزش دندان شود.
  • فشار سینوس: در این حالت فرزند شما ممکن است دچار سردرد شود.
  • رژیم غذایی: گاهی اوقات دندان درد کودک می تواند ناشی از چیزی باشد که اخیراً خورده است.

برای تسکین دندان درد فرزندم چه کاری می توانم انجام دهم؟

این سوال برای اکثر والدین پیش می آید. قرار گرفتن در این شرایط می تواند سخت باشد بخصوص وقتی که به دندانپزشک دسترسی نداشته باشیم. به همین دلیل است که باید از روش های تسکین خانگی اطلاع داشته باشیم. روش های درمان درد کودکان در خانه عبارتند از:

۱-از برخی ادویه جات استفاده کنید

ادویه ها ، از مواد معمول موجود در خانه و آشپزخانه هستند که ترکیبات موجود در آن می تواند به تسکین درد دندان کمک کنند . سیر یا روغن میخک را روی دندان آسیب دیده بمالید. اگر فرزند تان احساس درد کرد ، روغن را روی انگشت او بمالید و به او بگویید که آن را با دقت روی منطقه آسیب دیده بگذارد. این روش باید درد را تسکین دهد و برخی ادعا می کنند که حتی ممکن است آن را درمان کند. مراقب باشید که در استفاده از این روش زیاده روی نکنید، زیرا ادویه ها به طور طبیعی تند هستند و تحمل آن برای بچه ها سخت است.

۲- از تکه های یخ، سیب زمینی و خیار استفاده کنید

تکه های کوچک سیب زمینی را درست کنید و آن ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. تکه های سیب زمینی سرد را به فرزندتان بدهید و از او بخواهید تا آن را روی دندان خود بگذارد. اگر سیب زمینی در دسترس نباشد ، می توانید از مقداری خیار سرد یا یخ پیچیده شده در پارچه تمیز استفاده کنید. سرما باعث تسکین درد می شود.

حتما بخوانید: اطلاعاتی که راجب دندان درآوردن نوزاد و تب ناشی از آن حتما باید بدانید!

۳- از نعناع برای تسکین درد استفاده کنید

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، موادی در آشپزخانه وجود دارد که می توانند به کاهش درد دندان کمک کنند. برگ نعنا می تواند با باکتری های موجود در دهان کودک مبارزه کند و درد را کاهش دهد. به سادگی برگ های نعناع تازه را در اطراف دندان یا ناحیه دردناک بپیچید و اجازه دهید کودک بعد از چند دقیقه برگ ها را تف کند.

۴- از کشیدن دندان های لق اجتناب کنید

مهم نیست که کشیدن دندان های شل شده ، چقدر وسوسه ‌انگیز است. سعی کنید حتی دندان های شیری کودک را هم بیرون نکشید. بگذارید کودک در مورد زمان کشیدن دندان تصمیم بگیرد و بهتر است به او اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد.

۵- از حوله ی گرم و مرطوب استفاده کنید

وقتی کودکی دچار دندان درد و پریشانی شد ، او را مجبور نکنید که به شما اجازه دهد دهان او را چک کنید. او را تنها بگذارید و فقط یک حوله گرم و مرطوب را روی صورت کودک خود قرار دهید تا درد آن کاهش یابد.

حتما بخوانید: چرا بعضی از نوزادان زودتر دندان در می آورند؟

۶- از نمک استفاده کنید

نصف قاشق نمک معمولی را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از آن برای شستشوی کامل دهان استفاده نمایید. این به کاهش تورم و التهاب کمک می کند و همچنین با باکتری هایی که باعث عفونت شده است مبارزه می کند.

۷- از وانیل استفاده کنید

عصاره وانیل یکی دیگر از درمانهای خانگی طبیعی برای مقابله با درد دندان است که به بی حس شدن آن کمک می کند. به علاوه ، وانیل خاصیت آرام بخش دارد. یک سواب پنبه ای را در عصاره وانیل فرو کنید و آن را به محل آسیب دیده بمالید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا درد تسکین پیدا کند.

۸- از علف گندم استفاده کنید

علف گندم دارای خاصیت طبیعی ضد باکتریایی است که به مبارزه با پوسیدگی دندان و رفع دندان درد کمک می کند. آب علف گندم را بگیرید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. اینکار باعث رفع آلودگی از لثه ، کاهش رشد باکتری ها و کنترل عفونت می شود. در صورت تمایل می توانید آن را بجوید و سپس از دهان خارج کنید.

۹- از داروهای بدون نسخه استفاده کنید

این دارو ممکن است به طور موقت دندان درد کودک را از بین ببرد. استامینامین یا ایبوپروفن با مشورت پزشک قابل استفاده اند. هرگز مسکن یا آسپیرین را روی دندان یا لثه کودک مالش ندهید ، زیرا این دو بسیار اسیدی هستند و می توانند به جای تسکین درد دندان ، باعث سوزش شدید آن شوند.

حتما بخوانید: طبق جدیدترین تحقیقات، زن باردار چه بخورد که فرزندش زیباتر شود؟

۱۰- مراجعه به دندانپزشک همیشه بهترین انتخاب است

حتی اگر در از بین بردن دندان درد یا ناراحتی دیگر مربوط به دهان ، موفق شدید ، باز هم باید به دندانپزشک خانواده یا متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کنید ، مگر اینکه مطمئن باشید که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد درد شده است.

همیشه برای برطرف کردن مشکلات دهان و دندان کودک ، به دندانپزشک مراجعه کنید. این بهترین روش برای مقابله با درد دندان است و موجب آرامش شما و فرزندتان می شود. مراجعه به دندانپزشک پس از یک روز دندان درد ، برای کودکان و بزرگسالان ضروری است. نادیده گرفتن یک پوسیدگی کوچک روی دندان ، می تواند مشکلات بزرگتری در آینده ایجاد کند.

ویدیوی کوتاه زیر را حتما ببینید

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا