سلامت کودکان

11 علت بیخوابی کودک 2 ساله تا 8 ساله+ 10 روش درمان خانگی

bestkid b

خواب کودکان از موارد مهمی است که مانند تغذیه آنها باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. در مطلب قبلی اطلاعاتی را در مورد ۴ علت وول خوردن (غلطیدن) کودکان در خواب و راه درمان سریع آن به شما ارائه دادیم. حال می خواهیم شما را با علت بی خوابی کودکان ۱ تا 6 ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن آشنا می نماییم.

مقدمه:

امان از بی خوابی های شبانه و بی قراری های برخی از کودکان که واقعا پدر و مادرشان را کلافه و رنجور کرده است. در این میان والدینی هستند که دلیل این مشکل و حتی چاره کار را نمی دانند. به این دسته از افراد پیشنهاد میکنیم که این مطلب را تا انتها دنبال نمایند چون حاوی اطلاعات مهم و جدیدی است که می تواند به آنها در این زمینه کمک کند. خواب کودکان هم مانند خواب بزرگترها چنانچه از میزان تعیین شده کاسته شود مشکلاتی را از نظر جسمی و روانی برای آنها ایجاد می‌کندو باعث بیحالی و کسل شدن آنها در طول روز می شود که با بهانه گیری های بی مورد آنها همراه است. در ادامه با علل بی خوابی و روش درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

درمان بی خوابی و بدخوابی با راهکار طب سنتی:

پست مشابه : همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی

با میزان ساعات خواب افراد از نوزادی تا نوجوانی آشنا شوید:

  • به طور معمول اکثر نوزادان در طول شبانه روز ۱۹ تا ۲۰ ساعت می‌خوابند.
  • یک کودک یک ساله به طور میانگین در شبانه روز بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در خواب است.
  • یک کودک سه ساله در ۲۴ ساعت به طور میانگین ۱۲ ساعت می خوابند.
  • کودکان ۴ ساله باید ۱۱٫۵ ساعت در طول شبانه روز بخوابند.
  • در حدود پنج الی شش سالگی کودک روزانه به ۱۲ ساعت خواب احتیاج دارد.
  • یک کودک ۱۱ ساله به ۹ ساعت خواب در طی ۲۴ ساعت احتیاج دارد.
  • همچنین در دوران تحصیل نیاز کودک به خواب بین ۸ الی ۹ ساعت در شبانه‌روز است.
  • ومعمولاً نوجوانان حداقل ۸ ساعت خواب کامل را در شبانه‌ روز باید داشته باشند.

دلایل بی خوابی در کودکان ۴ -۱ ساله چیست؟

همانطور که می دانید کودکان نسبت به بزرگسالان خواب بیشتری دارند و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که بتوانیم نوزاد را به خواب منظمی ‌عادت دهیم، خواب نوزاد قبل از سه ماهگی خیلی سبک است و نوزاد می‌تواند بر اثر گرسنگی و سرو صدا از خواب بپرد. در واقع این به این دلیل است که خواب نوزاد در این مرحله به این صورت است که او در جریان خواب در مرحله سبک و سپس خواب در مرحله سنگین در تناوب است و به تدریج با افزایش سن او این خواب به مراحل عمیق‌تری تبدیل می‌شود. به هر حال علت بی خوابی کودک هر چه که باشد این وظیفه والدین است که از آنها مراقبت کنند تا گرفتار بی خوابی نشوند. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل بی خوابی را بیان می کنیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱- بیش فعالی یک عامل مهم است

اگر کودکتان به اندازه کافی نمی خوابد چه در روز یا شب، ممکن است نشانه ای از بیش فعالی او باشد. کودکان بیش فعال بعضا کمتر از همسن و سالان خود می خوابند.

۲- نداشتن برنامه خواب منظم و تأخیر در زمان خواب:

اشتباه بعضی از والدین این است که کودک را هر شب قبل از آنکه گریه کند و کمک بخواهد، میخوابانند . طوری که نمیتواند خودش بخوابد. بهترین کار این است زمانی که می‌بینید او خواب آلود است خیلی زود او را به رختخوابش ببرید به این ترتیب او یاد می‌گیرد که چطور خودش در آرامش به خواب برود. حتی اگر نصف شب از خواب بیدار شود. بعضی از بچه‌ها در زمان خوابشان تاخیر دارند آنها برای بیدار ماندنشان بهانه‌های زیادی می‌آورند مثلا این که یک قصه دیگر برایش بخوانید یا به دستشویی برود و …. بهتر است در این مورد دیسیپلین داشته باشید. اما یادتان باشد هم مهربان باشید و هم محکم. هر بار کودک صدایتان میکند به اتاقش بروید و خیلی کوتاه بمانید و سریع برگردید. کاری کنید کودک بداند که واقعا زمان خواب است.

۳- بی خوابی ناشی از خستگی و یا گرسنگی:

در اکثر مواقع گریه و بی خوابی نوزادان بعلت گرسنگی آنهاست. کودکان نیز باید برنامه خواب و بیداری منظم و بازی و غذا خوردن منظم داشته باشند تا کودک در هیچ قسمت از طول شبانه روز احساس خستگی نکند و موقع خواب بعلت گرسنگی بیقراری نکند.

۴- نداشتن خواب نیمروزی:

سعی کنید در طول روز کودک را بخوابانید. اینکار باعث می می شود تا علاوه بر اینکه احساس سرحالی داشته باشد شب هنگام هم بد خواب نمی شود. اگر کودک در طول روز خوب نخوابد معمولا شب هنگام به خواب رفتن دچار مشکل می‌شود. نوزادان نیاز به دو تا سه چرت نیم روزی دارند و کودکان نوپا هم دست کم یک بار در روز باید بخوابند.

۵- بیماری آپنه خواب:

یکی از دلایل بیخوابی کودکان بیماری آپنه می باشد. این بیماری نادر است اما برخی کودکان به دلیل آپنه خواب نمی‌توانند بخوابند. چون راه‌های هوایی‌شان مسدود می‌شود. این اتفاق اغلب با بزرگ شدن لوزه‌ها و بافتهای بینی به نام لوزه سوم اتفاق می‌افتد. این بیماری یک در ۱۰۰ کودک ۳ تا ۷ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی لوزه خیلی بزرگ می‌شود باید درمان انجام شود.

۶- محیط شلوغ:

سرو-صدای-زیاد

قرار گرفتن در محیطهای پر سر و صدا و پرتنش و شلوغ باعث به هم ریختن خواب نوزادان و کودکان و در نتیجه بد خوابی آنها می گردد. پس برای اینکه کودکتان بع بی خوابی دچار نشود شب هنگام آنها را به محیط شلوغ نبرید و میزان صدای تلوزیون را نیز کاهش دهید.

۷- لباس و شرایط نامناسب اتاق کودک:

محیط-شلوغ۱

همانطور که می دانید باید اتاق کودک هنگام خواب تاریک باشد و فقط یک چراغ خواب کوچک در آن روشن باشد. لباس راحت تن کودک کنید و اتاق را ساکت و آرام نگه دارید و اگر بیرون از اتاقش چراغ یا تلویزیون روشن است در اتاقش را ببندید. گاهی اوقات پیش می آید که اتاق کودک بیش از اندازه گرم و یا سرد شده که به این دلایل کودک از خواب بیدار شده و بیخواب می شود. همیشه دمای اتاق کودک را در حد متعادل نگه دارید.

۸- وجود بیماری یا ناراحتی و تأثیر داروها:

بی-خوابی-کودکان۵

مشکلات و ناراحتی های مختلفی باعث بیخوابی نوزادان و کودکان می شود. از مهم‌تریم علل بی‌خوابی کودکان زیر دو سال دردهای انقباضی روده‌ای، مشکلات گوارشی غذا، گوش درد، انگل و همچنین اضطراب‌ها و افسردگی‌های دوران کودکی و … است که والدین باید به این موارد دقت کنند و با بررسی کامل پزشک، آنها را درمان نمایند. همچنین برخی داروهای سرماخوردگی و آلرژی یا برخی داروهای بیش فعالی می‌تواند خواب کودک را تحت تاثیر قرار دهد. اگر علت بیداری فرزندتان داروهاست حتما با پزشک در این مورد صحبت کنید تا در اندازه یا نوع استفاده از آن تغییرات لازم را اعمال کند.

۹- معضل خروپف کردن در کودکان:

خرو-پف-کودکان

بله درست است خروپف در کودکان هم دیده می شود!!! از هر ده کودک یکی خروپف می‌کند که میتواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد از جمله آپنه خواب، آلرژی فصلی، سرماخوردگی یا انحراف تیغه بینی. اگر خواب کودک بدون مشکل باشد احتمال پزشک کاری برای درمان انجام نمی‌دهد اما اگر نتواند درست بخوابد حتما اقدامات درمانی لازم است.

۱۰- ترس دور شدن والدین:

اصلا غیرطبیعی نیست که فرزندتان به این مرحله برسد که از جدا شدن احساس اضطراب کند. سعی نکنید با صحبت کردن زیاد، تغذیه اضافی، نوازش بیش از حد این رفتار را تشدید کنید. در حدود ۶ ماهگی می‌توانید کودک را کمک کنید تا تنهایی بخوابد. تا زمانی که به نظر بیمار نمی‌آید با او به آرامی صحبت کنید و پشتش را نوازش کنید. اسباب راحتی او را فراهم کنید اما در این کار افراط نکنید. یک چراغ خواب هم می‌تواند به ایجاد آرامش در تاریکی اتاق کودک کمک کند.

۱۱- مشاهده فیلم های ترسناک:

بی-خوابی-کودک

گاهی اوقات دیده می شود که برخی از کودکان به علت مشاهده فیلم های ترسناک دچار کم خوابی می شوند. والدین بهتر است از دیدن فیلم ترسناک و تحرک بیش از اندازه کودک، جلوگیری کنند.

شاید مطالعه این پست را دوست داشته باشید : آیا خوابیدن کودک کنار پدر و مادر کار صحیحی است؟

 

 درمان بی خوابی کودکان :

اتاق-خواب-کودک

۱- نخوردن خوراکی های کافئین دار فبل از خواب : کافئین همانطور که در بزرگترها باعث بی خوابی می شود در مورد کودکان نیز به همین گونه میباشد. مواد غذایی کافئین دار را از برنامه غذایی خود حذف و یا کم کنند. اگر هم کودک علاقمند به مصرف این مواد غذایی بود، سعی شود حتی المقدور این مواد را ۴ ساعت قبل از خواب مصرف کند، زیرا واکنش کودکان به مصرف مواد کافئین دار مانند بزرگسالان است، یعنی همانطور که مصرف این مواد در بزرگسالان سبب بی خوابی می شود، در کودکان نیز همین اثر را دارد.

۲- نگهداشتن دمای طبیعی اتاق :  توصیه می شود ، دمای اتاق کودک خود را بررسی کنید تا مبادا دمای اتاق بیش از حد بالا یا پایین نباشد. گرمای هوای اتاق کودک سبب بدخوابی می شود. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مناسبی برای خواب او فراهم کنید. ضمن اینکه دمای پایین اتاق کودک باعث سرما خوردن وی می شود.

۳- انجام فعالیت بدنی در طول روز : برای این که کودک زودتر خسته شود و به خواب برود، توصیه می شود او را به فعالیت بدنی در طی روز تشویق کنید. کودکانی که در طی روز فعالیت کافی انجام نمی دهند و انرژی خود را تخلیه نمی کنند، دچار بی خوابی می شوند.

۴- قرار دادن اسباب بازی ها دور ازمحل خواب کودک : هر گونه وسایل بازی و اسباب بازی مورد علاقه کودک خود را از اتاق خواب او دور کنید، زیرا گاها دیده می شود که این دسته از کودکان به بازی با این وسایل مشغول می شوند و نمی خوابند.

محل-خواب-کودک

۵- خودداری از مصرف غذاهای پرکالری در وعده شام : مصرف زیاد مواد قندی هم در وعده شام کودکان توصیه نمی شود زیرا مصرف قند زیاد قبل از خواب، سبب افزایش انرژی و ایجاد تحرک بیشتر در کودک می شود. بنابراین میل به تحرک بیشتر، فرایند خوب خوابیدن را مختل می کند.

۶- خوردن شیر قبل از خواب : یکی از بهترین خوراکی هایی که به آرامش و خواب کودکان کمک می کند شیر می باشد. متخصصان تغذیه معمولا مصرف موادی مانند شیر ولرم را که حاوی کلسیم است، قبل از خواب توصیه می کنند.

۷- خوردن شام حدود ۲ ساعت قبل از خواب : نکته قابل توجه این است که باید حداقل دو ساعت قبل از خواب، شام کودک را آماده کنید تا بخورد. این کار سبب هضم نسبی غذا می شود و کودک با معده پر به رختخواب نمی رود، زیرا معمولا معده پر، سبب بدخوابی می شود.

۸- داشتن برنامه خواب منظم : ساعات خواب کودک باید ثابت باشد. یک ساعت خاص را در نظر بگیرید. اولین بار کودک خود را تشویق کنید تا در آن ساعت خاص به رختخواب برود و شب‌های دیگر، حتی تعطیلات آخر هفته آن ساعت را معیار فرا رسیدن زمان خواب کودکتان قرار دهید. برای بیدار شدن از خواب نیز همین رویه را ادامه دهید. توجه داشته باشید هر قدر کودکتان زودتر از خواب بلند شود بهتر است، زیرا تا شب کاملا خسته می شود و حدودا همان ساعت مقرر به خواب می‌رود. ه والدین توصیه می شود جای خواب ثابتی را برای کودک خود در نظر بگیرند و به کودک خود تاکید کنند که حتما در جای خود استراحت کند. معمولا تغییر مکان خواب حتی برای بزرگسالان هم ناخوشایند است و ممکن است سبب دیر به خواب رفتن آنها شود.

۹- عدم برنامه های تلوزیونی هیجان انگیز : برخی کودکان هستند که به تماشای برنامه ها و کارتونهای هیجانی علاقه دارند. به این دسته از کودکان اصلا اجازه بیدار ماندن و دیر خوابیدن به بهانه مشاهده تلویزیون را ندهید. زمان مشخصی را برای خواب آنها در نظر بگیرید و آنها را به خوابیدن در همان زمان، محدود کنید.

۱۰- کاهش سرو صدای محیط : کمتر کسی پیدا می شود که بتواند در سرو صدای زیاد به خواب برود. کودکان هم به محط شلوغ حساسند و نمی توانند بخوابند. به والدین این دسته از کودکان توصیه می شود تا محیط خانه را برای بهتر خوابیدن کودک ساکت نگه دارند و از ایجاد هر گونه سر و صدای بلند و صدای تلویزیون و … خودداری کنند.

چنانچه پیشنهاد و یا سؤالی در زمینه بی خوابی کودکان دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی آن باشیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام من دخترم چهارده ماهش هست هم سخت میخوابه و مباوت میکنه اونم روی پا و هم اینکه در طول شب حدود ١٠بار بیدار میشه گاهی با چشم بسته و گاهی کلا بیدار میشه این روش هم که بزارمش روی تحت اصلا جواب نمیده چون همش میایسته و ممکنه بیفته و اینکه اصلا نمیموابه همش بلند میشه چطور میتونید به من کمک کنید

    1. سلام وقتتون بخیر دخترم نزدیک به ۳سالشه از موقع بدنیا اومدن با خواب شبانه مشکل داشت الان نزدیک یک هفته اس بیشتر شده کافئین نمیدم پارک و شهربازی بردم که خسته بشه بخوابه اصلا جواب نداده ۱۲چراغها رو‌خاموش،میکنیم میگه قصه بگین میگیم باز بجای خواب فعالتر میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

      1. سلام ۱۲ خیلی دیره. عصر نذارید زیاد بخوابه و شب حداکثر ساعت ۹ خاموشی بزنید.با کمی تمرین و تحمل شدنیه

  2. سلام خسته نباشید
    پسر من از زمان تولد تا اکنون که ۴ سالش هست اصلا شبها نمی‌خوابد و روزها تا غروب خواب هست با هر دکتری مشورت کردم هیچگونه دارویی تجویز نکردن و فقط میگن تو روز بچه رو خسته کن که شب بخوابه، روز کلا پسر من خوابه چطور خسته اش کنم وقتی شب تا صبح بیداره خوب کل روز رو می‌خوابه، واقعا عاجز شدم، ممنون میشم اگه راه حلی دارید به من کمک کنید.

    1. چون روزها میخوابه شب خوابش نمیبره واین عادت شده براش باید سعی کنی برعکس کنی میتونی باهاش بازی کنی و بیرون ببریش ….تا همه ی روز نخوابه یکی دوبار ک این کار رو تکرار کنی عادتش میشه ناومید نشو

  3. سلام پسر من یک سال و نیمشه و شبها خیلی بیدار میشه و بعضی شبها تا ساعت سه بیداره یا ١١ میخوابه و دو بیدار میشه تا شش صبح! غیر از شیر خوردن هم راه دیگه ای نمیخوابه! دکترش میگه باید بدون شیر خوردن بخوابه اما هیچ راهی جواب نمیده و حتی وقتی خیلی خوابش میاد گریه و بی قراری میکنه اما خواب نه!

    1. سلام بچه من یک سالش تمام شده روزهابه کل فعاله ونمی خوابه شب هم خیلی بی قراری،می کنه وپنج شش مرحله بیدارمی شه گریه وبی قراری می کنه وعلاۓم عصبانییت وداره لطفا راهنمایی کنید

  4. سلام وقتتون بخیر بچه منم اینطوری بود .‌ کم کم ساعات خواب روزش و کم کنین ..مثلا اگه تا ۴ میخوابه هر روز ساعت ۱ ظهر بیدارش کنین ب زور برین بیرون یا هر سرگرمی دیگه ‌.‌.. و ساعات بیدار کردن در طی روز و کم کم تغییر بدین .. تا جایی ک صبح بیدارش کنین .. سخته اوایل ولی تاثیر گذار .. دختر من الان ۹ بیدار میشه ۳ میخوابه ی ساعت .. ده شبم نهایت ۱۱ خاموشی … موفق باشین

  5. سلام پسر من یک سال و یک ماهشه شبااصلانمی خابه ۶یا۷باربیدارمی شه هی فقط مییادازمن می چسبه میگه می شه منو راهنمایی کنیدممنون

  6. سلام
    دختر من الان سه سال شده و خواب شبانه اصلا نداره شب تا صبح بیداره صبح می‌خوابه ما خیلی نگرانیم نمیدونیم باید چیکار کنیم اگر راهنمایی کنین ممنون میشیم در ضمن نمیدونم ارتباطی داره یا نه مادرم زمان بارداری اصلا خواب نداشت خیلی خیلی متشکرم

  7. سلام
    پسر من نزدیک ب ۳سالش هست تو ۲۴ساعت در روز بیشتر از ۹ساعت نمیخوابه یا شایدم کمتر
    خواب شبش خیلی اذیت میکنه هر ساعتی بخوابه دقیقا ۳ساعت بعدش بیداره خیلی هم شیطون هست ی جا بند نیست از بیخوابی دیگه خسته عصبی شدم

    1. سلام، پسر من 3 سال و نیمه اس، همین مشکل رو داره، شما راه حلی براش پیدا کردین؟ من با دکتر مشورت کردم گفت شربت بی بی سد یا بی بی اسلیپ بده، حقیقتش میترسم، آخه خیلیا میگن نده معتاد میکنه

  8. سلام خداقوت
    پسریکساله ای دارم که از زمان بدنیااومدنش بسیار خواب راحتی داشت شبها به زور برای شیرخوردنبیدارش میکردم ولی واکسن ۶ماهگیش راکه زدم دیگه شبادرست نمیخابه ۵ بار بیدارمیشه گریه میکنه میخابه و دوباره
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  9. سلام خسته نباشید دختر من ۸ سالشه نه روز میخوابه نه شب شبا تا صبح با خودش حرف میزنه توی جاش لول میخوره با تهدید من ساعت ۵ صبح میخوابه صبح زودم بیداره خواهشا کمکم کنید راه حل بدید با تشکر??

    1. سلام،ببخشید مشکل بچه ی شما حل شد آیا؟ممنون میشم جواب بدید دختر چهار ساله ی منم کلا شب تا صبح پنج دقیقه هم نمی‌خوابه همش با خودش حرف میزنم مثل دیوونه ها توی روز هم نهایتا نیم ساعت می‌خوابه از این تاخیر عملکرد مغزی گرفته با هیچ دارویی هم خوب نمیشه

  10. با سلام،
    پسر ٢/٥ ساله من شبها ساعت ٢:٤٥ بيدار ميشه و تا تزديك ٦:٠٠ صبح بيداره و شروع ميكنه به حرف زدن با خودش، در روز هم خدود ٢ ساعت ميخوابه.
    خواب ظهرش رو كم كردم بي فايده بود، كامل ازش گرفتم بازم بي فايده. اين موضوع ختي روزي كه بسيار خسته هم ميشه و بيرون ميبرمش بازم همينه.
    لطفاً راهنمايي بفرماييد.

  11. با سلام،
    پسر ٢/٥ ساله من شبها ساعت ٢:٤٥ بيدار ميشه و تا تزديك ٦:٠٠ صبح بيداره و شروع ميكنه به حرف زدن با خودش، در روز هم خدود ٢ ساعت ميخوابه.
    خواب ظهرش رو كم كردم بي فايده بود، كامل ازش گرفتم بازم بي فايده. اين موضوع ختي روزي كه بسيار خسته هم ميشه و بيرون ميبرمش بازم همينه.
    لطفاً راهنمايي بفرماييد.

  12. سلام
    پسر بنده آلان نزدیک ۲ سالش هست و مشکلی که داریم اگه هر شب مهمانی و گردش در جمع فامیل و دوستان باشیم اون شب همش از خواب میپره و گریه و بیقراری تا دیروقت

    1. سلام مشکلتون حل شده؟
      دختر منم همینجوری میشه.میگن اتفاقات روز رو در قالب قصه قبل از خواب براش بگید و ازش بخواید احساساتش رو درباره شون بگه تا ذهنشون آروم بشه.برای دختر من این روش تقریبا جواب میده.

  13. با سلام. دختر من 6 سالشه. اکثر شبها يک بار حوالي ساعت 3صبح بد خواب ميشه وجيغ وداد ميکنه . ميگه خواب ميبينم و گريه ميکنه. ببخشيد

  14. والو ماهم گرفتاری مشابه داریم، چنانچه گرفتاری باشه؟! دخمل دو و اندی ساله، نه خواب مناسب داره و نه خوراک مورد نظر! تا دلتون بخواد بیداره و فعال… در خستگی مفرط، فقط کافیه بر صندلیش درون اتوموبیل بنشینه، سریعا بخواب عمیقی میره برای بازیافت انرژی تحرکات بعدی!
    حجم غذای مصرفیش هم چیزی حدود یک چهارم مورد توقع مامانش هست، چنانچه تصمیم بخوردن بگیره! و در عوض مامانش تا دلتون بخواد حرص میخوره، عصبی میشه و از دسری چون اینگونه اقلام پر باره.
    بیداری کودک معادل بیداری و خستگی مادر و در نتیجه اعصاب و روان مخدوش و آتش زیر خاکستر!
    امید به تحول طبیعی امور در گذر ایام، صبر و شکیبائی بزرگترها، که این شرایط نیز بگذرد…

    یا هم نظری داریم، در غیر اینصورت تکراری نبوده، برای اولین بار سعادت ابراز مطلبی پیش آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا