سلامت کودکان

۳ علت از خواب پریدن کودک یا گریه کردن در خواب بهمراه راهکار درمان

bestkid b

برای والدین سخت است که بدانند دلیل گریه نوزادشان چیست چون آنها تنها راه بیان نیازهایشان را با گریه کردن بیان می کنند. در این مقاله می خواهیم ۳ علت از خواب پریدن کودک یا گریه کردن در خواب بهمراه راهکار درمان آنرا به شما بیان کنیم.

مقدمه:

برخی والدین می گویند با اینکه قبل از خواب پوشک کودکشان را عوض کرده اند و به وی شیر داده اند اما باز هم با گریه زیاد از خواب بیدار شده و بیقراری می کنند. هر کودکی هنگامی که گرسنه است یا عضوی از بدنش درد می کند شروع به گریه کردن می کند. همچنین ممکن است ترسیده باشد یا نیاز به خواب داشته باشد. در اینصورت ممکن است مراجعه به دکتر آخرین راهتان باشد. گریه نوزادان انواع گوناگون دارد که با کمی دقت متوجه آن خواهید شد. با شناخت رابطه نوع گریه با علت و بعد از اینکه متوجه علت اصلی گریه فرزند دلبندتان شدید می توانید آن را آرام کنید.

(کلیپ)بهترین روش درمان بیقراری و گریه های نوزادان:

حتماًبخوانید: ۳ دعای عالی برای رفع بی خوابی یا کم خوابی کودک شما +دانلود pdf

 دلایل بیدار شدن نوزادان در طول شب:

گاهی بعد از ۶ ماهگی شیرخوار ممکن است ناگهان از خواب بپرد و گریه کند. در این حالت نزدیک شدن پدر و مادر به فرزند به او احساس امنیت می‌دهد و در نتیجه ساکت می‌شود. با بالا رفتن سن ممکن است شیرخوار حین خواب کابوس ببیند و بیدار شود. در هر صورت عمده ترین دلایل بیدار شدن و گریه کردن کودکان از خواب  شامل موارد زیر است:خواب۲


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • در صورتی که نوری مزاحم خواب کودک شود ممکن است او بیدار شود.
  • هرگونه سر و صدای ناگهانی در طول شب بر خواب نوزاد اثر می گذارد.
  • اگر نوزاد شما احساس سرما یا گرمای بیش از حد کند ممکن است بیدار شود.
  • اگر نوزاد شما مریض باشد یا اخیرا مریض بوده احتمال بیداری او در شب بیشتر است.
  • اگر نوزاد شما به شیشه یا پستانک برای خواب عادت دارد احتمال بیداری او در طول شب بیشتر است.
  • در صورتی که نوزاد به خوابیدن با حرکت تاب مانند یا نوسانی عادت دارد در طول شب امکان بیداری او زیاد است.
  • اگر کودک شما قبل از خواب به خوبی تغذیه نشده باشد، در طول شب به خاطر گرسنگی و تشنگی از خواب بیدار خواهد شد.
  • اگر نوزاد به تازگی مهارت جدیدی کسب کرده و خواهان انجام آن در طول شب باشد، باعث بیدار شدن و بر هم خوردن خواب شب او می شود.
  • چنانچه روال عادی زندگی کودک تغییر یابد، ممکن است خواب نوزاد مختل شود، مثلاً در مسافرت ها، نوزادان در طول شب بیشتر بیدار میشوند.

۱- ترس جدایی از والدین:

حتما! دقت کردید که کودکان زمانی که از والدینشان دور می شوند حتی هنگام جدایی از یکی از والدین، سکوت زیاد و استرس عجیبی به آنها دست می دهد. اضطراب جدایی می تواند علت گریه کودک بعد از بیدار شدن از خواب باشد و دور بودن از پدر و مادر میتواند بر خواب کودک تاثیر بگذارد. متنی از دانشگاه میشیگان: کودکان کوچکتر از ۳ یا ۴ سال هنگامی که والدینشان حضور ندارند احساس امنیت و راحتی نمی کنند. یک کودک میتواند در یک آموزش جزئی مضطرب شود یا خواهر و برادر جدید که به نظر میرسد زمان زیادی از توجه پدر و مادر را به خود اختصاص می دهند.

راهکار درمان: این راهکار درمان قابل حدس است یعنیتا حد ممکن کودکتان را از خودتان دور نکنید اما چنانچه مجبور به اینکار شدید ( مثلا بعلت مشغله زیاد کاری) قبل از اینکه کودک را از خود دور کنید (حتی برای چند ساعت یا چند روز) با وی صحبت کنید تا متقاعد شود. اینگونه کودک استرس کمتری خواهد داشت و دوری شما برایش قابل تحمل تر خواهد شد.

۲- وجود نوعی بیماری یا ناراحتی:

هر نوع بیماری از بیماری های عادی مانند اسهال و سرماخوردگی گرفته تا بیماری های حاد و خطرناک، می تواند کودک را از خواب بیدار کند و باعث گریه و ناراحتی وی شود. عفونت های گوش دردناک هستند و می توانند باعث وحشت کودک در شب شوند. علائم تب و سایر علائم بیماری ها مانند احتقان (جمع شدن خون،گرفتگی) یا شکایت از درد یا ناراحتی را بررسی کنید. به کودک خود کمک کنید تا بتواند استراحت خوب شبانه و برنامه ی منظم خواب داشته باشد.

راهکار درمان: همواره مراقب باشید تا کودکان در معرض بیماری ها، ویروسها و هوای سرد و یا آفتاب قرار نگیرند. علاوه بر این خوردن غذای آلوده یا فاسد میتواند کودک را بیمار کند. کودکان بیشتر از سایر اعضای خانواده به مراقبت احتیاج دارند.

خواب۴

۳- ترس از تاریکی:

ترس از تاریکی در همه کودکان وجود دارد حتی کودکان بزرگتر. کودک نوپای شما ممکن است از تاریکی بترسد و نیاز به نور شب برای تسکین درد داشته باشد. ناراحتی شب بیداری و گریه میتواند ناراحتی یا بیماری را نشان دهد. کودک شما ممکن است بیش از حد سرد یا گرمش باشد یا لباس خوابش باعث ناراحتی یا خارش شود. دمای اتاق را بررسی کنید و لباس خواب کودک را مناسب و راحت انتخاب کنید.

راهکار درمان: اتاق کودک باید دارای نور ملایم یا ضعیفی باشد تا مانع به خواب رفتن کودک نشود و یا باعث مغشوش شدن خواب کودک نشود. همچنین دیدن فیلمهای ترسناک و خشن را برای کودکان فاکتور بگیرید یا به حداقل برسانید تا دچار کابوس های شبانه، وحشت و گریه های شبانه نشوند. ضمنا بهترین درمانهای ترس کودک از تاریکی را بطور کامل در اینجا توضیح داده ایم.

همچنین بخوانید: ۴ علت اصلی ناله کردن و ترسیدن کودک در خواب و روش درمان خانگی آن

راههای پیشگیری از خواب پریدن نوزاد

خواب۱

روش اول: تحقیقات نشان داده که خستگی زیاد باعث وحشت و هراس در خواب می شود. کودکانی که با تن خسته و آشفته به بستر می‌روند بیشتر دچار هراس شبانه می‌شوند. شیرخواران (زیر یک سال) باید در شبانه روز ۱۳ – ۱۴ ساعت بخوابند که شامل دو چُرت روزانه هم می‌شود و کودکان بزرگ‌تر به ۹ – ۱۰ ساعت خواب با یک چرت یک‌ساعته‌ی روزانه نیاز دارند. پس اجازه دهید مدت چُرت روزانه‌ کودکتان افزایش یابد یا صبح‌ها بیشتر بخوابد یا زودتر به خواب برود. پیش از خواب هم مدتی وقت بگذارید تا کودک به آرامش برسد و کارهایی چون حمام‌کردن، لالایی، قصه‌خواندن و در آغوش کشیدن را انجام دهید.
روش دوم: چون هراس‌های شبانه در نخستین بخش شب و پس از گذشت ۲ – ۳ ساعت از به خواب رفتنِ کودک و معمولا در یک ساعت مشخص رخ می‌دهد، می‌توان پانزده دقیقه پیش از آغاز این حالت، کودک را به‌آرامی از خواب بیدار کرد تا الگوی خواب و مراحل آن تغییر کند و هراس شبانه به وی راه نیابد.
روش سوم: تنظیم نبودن زمان خواب کودک نه تنها باعث خستگی و بد اخلاقی کودک میشه، بلکه اختلال فتاری و تربیتی زیادی رو هم در مدرسه و زندگی اجتماعی بچه ها به همراه داره. اگه شک دارین که کودک شما دچار اختلال خواب هستش، مرحله اول مشورت با پزشک کودک و گرفتن راهنمایی از ایشون هستش. با راهنمایی پزشک میتونین متوجه شین که آیا علام اختلال خواب در کودک از بین میره و یا نه.

یک دعای موثر هم در اینفوگرافی زیر

اینفوگرافی-دعا-برای-خواب

خلاصه کلام!

دوش گرفتن،خواندن کتاب قصه یا کتاب مورد علاقه کودک، گوش دادن به آهنگ، گرسنه یا تشنه نخوابیدن و … به بهبود کیفیت خواب کودک شما کمک می کند.
چنانچه بعد از مطالعه این مطلب باز هم سؤالی در اینخصوص دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام . بچه من ۸ ماهشه و نصف شب یهو از خواب با گریه ی سوزناک بیدار میشه . جوری که انگار با ترس اذیت میشه نمیدونم یجوری گریه میکنه آدم دلش کباب میشه . به نظر شما از چی میتونه باشه . اگر نیاز به روانشناس داره یا هرچیزی یا راهکاری خاصی داره ممنون میشم راهنمایی کنید که بچه کوچیک اونجوری گریه نکنه دلم کباب شه . ما تاریکی محض نداریم ینی یه چراغی همیشه شبا روشنه ینی قشنگ همه جا قابل رویته . ممنونم

    1. سلام پسر بچه ۶ ساله ؛ساعت یک شب بیدار میشه گریه میکنه و می ترسه؛ میگه، کمک کمکم کنید؛ گریه میکنه دل ادم کباب میشه؛ علت اش چیه؟؟ لطفا راهنماییم نمایید؛ چکارکنیم .تشکر

    2. سلام‌من ۱پسری دارم الان ۳سالش هست از همون اول بعضی وقتها تو خواب گریه شدید میکنه که داره از حال میره ولی بیدار نیست به سختی بیدار میشه واقعا نمیدونم علتش چی هست ممنون میشم راهنماییم کنید

    3. بچه من‌هم بود مثل اینکه زنبور نیشش زده باشه
      قرص درجستجوی دکتر تجویز کرده نصفشو حل کن بهش بده درد داره

  2. سلام خسته نباشید
    پسرم یک سالو هفت ماهشه هفته پیش زمین خورد و پاش شکست و ما مجبور شدیم به بیمارستان مراجعه کنیم و بچه رو تا کمر گچ گرفتن و دامنه حرکت زیادی نداره؛از وقتی که از بیمارستان برگشتیم ،زمانی که میخوابه توی زمانای نا منظم از خواب میپره و خیلی بیقراری میکنه و وحشتناک گریه میکنه الی الخصوص شبها؛تا صبح چندین مرتبه از خواب میپره و با صدای خیلی بلند گریه میکنه؛این رو هم بگم که برای فیکس کردن استخوان بچه رو بردن اتاق عمل و بیهوش کردن.من واقعا نگرانش هستم،خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  3. سلام خسته نباشید
    پسرم یک سالو هفت ماهشه هفته پیش زمین خورد و پاش شکست و ما مجبور شدیم به بیمارستان مراجعه کنیم و بچه رو تا کمر گچ گرفتن و دامنه حرکت زیادی نداره؛از وقتی که از بیمارستان برگشتیم ،زمانی که میخوابه توی زمانای نا منظم از خواب میپره و خیلی بیقراری میکنه و وحشتناک گریه میکنه الی الخصوص شبها؛تا صبح چندین مرتبه از خواب میپره و با صدای خیلی بلند گریه میکنه؛این رو هم بگم که برای فیکس کردن استخوان بچه رو بردن اتاق عمل و بیهوش کردن.من واقعا نگرانش هستم،خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  4. سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر محترم

    پسرم دقیقا ۲سال تمام دارد
    از ابتدا که شیر خوار بود بارها در خواب بیدار میشد و شیر و با آب تقاضا میکرد و یا بخاطره عرق زیادی که همیشه از ناحیه گردن داره ابراز ناراحتی میکرد و بالشش رو جابجا میکردم و اکثرا نفخ و دل درد شبها داشت
    الان ۱۰روز هست از شیر گرفتم اما شبها دقیق و دقیقا ۳ساعت بعد از خواب با ناله و گریه و گاهی فریاد بیدار میشه و چندین درخواست میکنه اما اکثرا چشم‌هاش بسته است و نه چیزی میخوره و نه آروم میشه تا یه ساعت طول میکشه آرومش کنم و بار دوم دقیقا لحظه طلوع آفتاب با گریه و بیقراری بیدار میشه
    نمیدونم عوارض سردرد زمان ابتلاش به روزلا هست که ۳ماه پیش گرفت و تا یه ماه خواب و آرامش نداشت یا طبیعیه
    برای معاینه هم نزد فوق تخصص بردم و گفت کودک سلامته
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    این که دقیقا ۳ساعت بعد از خواب بیدار میشه هراسان کرده

    1. سلام و وقت بخیر . دختر ۲۲ ماهه ای دارم که الان حدود ۲ هفته س شبها از خواب بیدار میشه جیغ میزنه و گریه میکنه و نمیذاره من و پدرش بهش نزدیک بشیم . در طول روز هم اگر چیزی بخواد بهش ندیم یا کاری بخواد انجام بده و خطرناکه و ما جلوشو بگیریم سریعا موهای خودشو میکنه . باید چکار کنم باهاش ؟ ممنون میشم کمکم کنید ?

  5. سلام کودک ما ۲ سالش هست و دختر شب با گریه و فریاد از خواب بیدار میشه که منو باباش هم میریم پیشش انگار جن میبینه جوری داد و جیق میزنه که از ترس بعضی مواقع میگم ببرمش بیمارستان انقدر جیق میزنه که نفسش بند میاد و از شدت ترس جاش رو خیس میکنه خواهشن بگید چکار کنم

  6. سلام پسرم یک سال و هشت ماهه است از زمان تولدش کلا شبها ما خواب نداشتیم پنج شش بار بیدار میشه با گریه شدید، گریه از درد نیست چون بمحض اینکه بیدار میشه گریه ش قطع میشه، موندیم دیگه چیکار کنیم، الانم که دارم این متن رو مینویسم ساعت نزدیک 4 صبحه کلا چشمهاش بسته گریه میکنه با تلاش زیاد بیدارش که میکنیم اروم میشه، و این قضیه چندین بار تا صبح تکرار میشه، دقیقا بیست ماهه زن و شوهر خواب نداریم شبها، جالبه از طلوع افتاب راحت تا ساعت 10 11 میخوابه، لطفا کمکمون کنید

  7. سلام پسرم 14 ماهشه و از دوران نوزادی درگیر الژی و رفلاکس هست و تمام داروهای قوی مربوط به رفلاکس و آلرژی را مصرف می کنه ولی همچنان در خواب شبانه مشکل داره و خواب خیلی منقطع و کوتاه مدتی داره و بعد از بیدار شدن هم به سختی می خوابه. دکتر متخصص گوارش و الرژ اطفال بر این عقیده اند که با داروهایی که می خوره باید خواب راحت داشته باشه ولی نمی دونم مشکل از کجاست که بدخوابه. حتی گاهی اوقات در طی روز فقط یه چرت نیم ساعته داره. واقعا دیگه توانم را در کنترل این بچه از دست دادم. ممنون میشم اگر راهکاری در کنترل خواب پسرم ارائه کنید

    1. سلام کودک من ۱۵ ماهش هست بعضی از شب ها بیدار میشه اینقدر گریه میکنه که نفسش میره چشماشم باز نمیکنه چه راه کاری دارید

  8. سلام من دخترم ۴۵ روزست چند روزه ک از ساعت ۴بعداز ظهر شروع ب گریه میکنه شیر هم نمیخوره تا ده شب یکی دو بار چرت کوچولو میزنه باز شروع ب گریه میکنه کسی میتونه کمکم کنه

    1. سلام کولیک داره قطره خارجی اینفکول پیدا کنید بدید بهش ۲ هفته طول میکشه خوب میشه، شکمشو بچسبون به خودت و لطفا موقع خواب سر پا بخوابونش تا اروم بمونه

  9. سلام دخترم تقریبا دو سالشه از وقتی از شیر مادر گرفته شده هر شب چند بار با گریه بیدار میشه و با هزار بدبختی و بغل کردن و راه رفتن من و تو بغلم بودن می‌خوابه و دوباره بیدار میشه علت چیست و راهکار چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. سلام
    من یه پسر ۲سال و ۲ ماهه دارم هر ساعتی از شب که همسرم میخوابونش( ، من شبا از خونه میرم بیرون خانم میگه رفته سرکار تا بتونه بخوابونتش یعنی اگه من موقع خواب خونه باشم میگه خواب نه) ۳ ساعت بعد بلند میشه زجه میزنه بابایی بابایی تا بیاد بغل من آروم میشه من باید راه برم خوابش ببره دوباره بیدار میشه بهونه میاره موز یا بیسکوییت اون هارو هم که بهش میدم زیاد نمیخوره و نزدیک یه ساعت بازی میکنه بعد میخوابه چند باری هم تو خواب جیغ میزنه بعضی وقت ها هم بیدار میشه که دوباره باید بغلم کم راه برم تا خوابش ببره

  11. با سلام
    من دختر ۱۳ ماهه ای دارم که گاهی بدخوابه،وقتی میخوابه هرچقدر صاف بخوابونمش روی صورت میخوابه،دم‌صبح با گریه و جیغ بیدارمیشه و تا بغلش نکنمو از اتاق بیرون نیارم آروم نمیگیره و باز با بدبختی دوباره میخوابونم،چکار کنم خیییلی بد خوابه و بعداز بیداری هم تا چند ساعت دنبال من بهم میچسبه و گریه داره،واقعا اعصاب نمونده برام

  12. سلام پسر من 8سالشه در ماه دوسه بار شب از خواب بیدار میشه باور کنید وحشت ما از اون بیشتر .یه ساعت بعد از به خواب رفتن به هر علتی که از خواب بیدار شود دیگر گریه میکند با ترس شدید و بابا صدا زدن با چشمانی باز و گشاد شده وطوری که کسی را نمی‌بیند ودر آن وحشت خودش فرو رفته تا ده دقیقه و بعداً آرام و سرد میشود .لطفا راهنمای کنید

  13. با سلام عرض ادب
    راستش یک پسر هفت ساله دارم، یک مدتی هست شبها وقتی می خوابه یک ساعتی طول میکشه، بعد یکدفعه از خواب با گریه و زاری بلند میشه، میگه بابا منو کشتن، دارن من را له می کنند، آنقدر شدت گریه زیاده، نفسش بند میاد، خیلی نگرانش هستم چیکار کنیم، یک ده دقیقه ای طول میکشه
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید،سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا