سلامت کودکان

کبد چرب گرید 1 در کودکان+ بهترین درمان خانگی کبد چرب در کودکان

bestkid b

بیماری کبد چرب غیر الکلی عبارتست از تجمع بیش از حد چربی در کبد (در افرادی که به طور مرتب مشروب نمی نوشند یا از الکل استفاده نمی کنند). این بیماری فقط بزرگسالان را درگیر نمی کند. به نظر می رسد که کبد چرب غیر الکلی، علت اصلی بروز بیماری مزمن کبدی در کودکان است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی زمینه ساز بیماری های جدی کبد است که می تواند در بزرگسالی مشکلاتی مانند سیروز (التهاب شدید کبد) و سرطان کبد ایجاد کند. عامل خطر این بیماری در درجه اول چاقی کودکی است.

حتما بخوانید: بهترین غذاهای کلسیم دار برای کودکان، مقدار مورد نیاز و نکات مهم

دقیق ترین مطالعات نشان می دهد که شیوع کبد چرب در بین کودکان ایالات متحده، حدود ۷ تا ۹ درصد است. اگر چاق هستید، میزان شیوع این بیماری تا ۳۲ درصد افزایش می یابد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

انواع کبد چرب

کبد چرب ساده یا درجه ۱ (استئاتوز) نوعی کبد چرب غیر الکلی است که در آن چربی های غیر طبیعی در کبد کودک تجمع پیدا می کند اما هیچ آسیب سلولی یا التهاب اتفاق نمی افتد. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به استئاتو هپاتیت غیر الکلی پیشرفت کند.

شکل جدی تر بیماری کبد چرب غیر الکلی، استئاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH) می باشد. در این شرایط کودک دچار التهاب کبد (هپاتیت) و آسیب سلولی می شود که می تواند منجر به زخم شدن کبد (فیبروز کبدی) شود. جای زخم شدید می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

عوامل خطر

بیماری کبد چرب غیر الکلی علاوه بر چاقی کودکی، با دیابت (و پیش دیابت)، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و چربی خون بالا (کلسترول بالا و تری گلیسیرید) مرتبط است. سابقه خانوادگی خطر ابتلا به این بیماری در کودکان را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند کودکان چاق مبتلا به سندرم متابولیک (مجموعه بیماری هایی مانند فشار خون، قند خون و چربی بالا) بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند.

حتما بخوانید: مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

کبد چرب غیر الکلی معمولا بصورت خود بخود از بین میرود…

کارشناسان می گویند بیماری کبد چرب غیر الکلی در اکثر موارد علائم و نشانه هایی را نشان نمی دهد. این بیماری معمولا پس از چندین سال از بین می رود.

برخی از کودکان ممکن است از درد شکم شکایت داشته باشند. سایر علائم (در صورت وجود) شامل علایم زیر است:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • حالت تهوع
  • سردرگمی ذهنی
  • ناراحتی یا درد شکم

کبد چرب غیرالکلی در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خون و تصویربرداری و همچنین بیوپسی کبد برای تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی و بررسی سایر مشکلات کبدی انجام می شود.

از آنجا که بیماری کبد چرب غیر الکلی علائم واضح و مشخصی ندارد، چکاپ سالانه ی کودک در رابطه با این موضوع اهمیت زیادی دارد. این چکاپ شامل ارزیابی عوامل سبک زندگی و محاسبه ی شاخص توده بدنی کودک (BMI) است. توصیه می شود کودکان چاق ۹ تا ۱۱ ساله از نظر بیماری کبد چرب غیر الکلی مورد غربالگری قرار گیرند. غربالگری باید در کودکان مبتلا به اضافه وزن که عوامل خطری مانند سابقه خانوادگی و علائم مقاومت به انسولین دارند نیز انجام شود.

حتما بخوانید: درمان کم خونی در کودکان با تغذیه: بهترین غذاها و مکملها

بطور کلی مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری در کودکان دو ساله نیز می تواند ایجاد شود. بعبارت دیگر فرآیند رسوب چربی در کبد می تواند از زمان کودکی و خیلی زود آغاز شود.

کبد چرب غیرالکلی چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی مختلفی مانند ویتامین E، متفورمین و روغن ماهی به عنوان داروهای احتمالی بیماری کبد چرب غیر الکلی مورد بررسی قرار گرفته است. اما رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین گزینه های درمانی محسوب می شوند.

مطالعات نشان داده شده است که اگر ۱۰٪ از وزن بدن خود را کاهش دهید، کبد چرب تا ۹۰ درصد بهبود می یابد. بنابراین بهترین درمانی که در نظر گرفته می شود، داشتن سبک زندگی سالم است.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

از آنجا که این بیماری در کودکان می تواند منجر به سیروز کبدی شود، بنابراین توصیه می شود که اگر کودکی BMI بیش از ۳۵ دارد، جراحی باریاتریک (مجموعه جراحی های لاغری مانند بای پس معده) باید به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفته شود.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل حاوی میوه و سبزیجات فراوان و کاهش چربی و قندهای اشباع شده برای کودکان بسیار ایده آل است. سایر مواردی که والدین می توانند برای بهبود رژیم غذایی فرزندشان انجام دهند عبارتند از:

  • مصرف غذاهای حاوی قند و یا چربی پنهان (شیرینی، پای، چیپس، بیسکویت و غیره) را محدود کنید
  • به جای سرخ کردن غذاها، آنها را کباب، آب پز یا بخارپز کنید
  • از اضافه کردن چربی ها و قندهای بیشتر به رژیم غذایی خودداری کنید
  • تمام چربی های قابل مشاهده را از گوشت و مرغ جدا کنید
  • غذاهای حاوی قند کم یا بدون قند را انتخاب کنید

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام پسرم ۱۸ماهشه ازمایش S.G.O.Tگرفتیم ازش نتیجه عدد ۴۹ شده و بالااست چکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا