سلامت کودکان

میزان مصرف ویتامین دی برای نوزادان و کودکان +همه نکات مهم

bestkid b

ویتامین D در حفظ تعادل بهینه کلسیم و فسفات که منجر به رشد استخوان ها و دندان ها می شود، ضروری است.

اگرچه با فعالیت بدنی و مصرف کلسیم کافی می توان استخوان های سالمی داشت، اما نقش ویتامین D هم به همان اندازه برای سلامت استخوان ها مهم است. بدون ویتامین D بدن ما نمی تواند به طور مؤثر کلسیم را جذب کند، بنابراین اطمینان از دریافت کافی این ماده ی مغذی بخصوص برای کودکان، بسیار حیاتی است.

حتما بخوانید: بهترین ویتامین ها برای افزایش قد (کودکان و نوجوانان)

ارتقاء سلامت استخوان در کودکی به داشتن استخوان های سالم در بزرگسالی کمک می کند، به همین دلیل کمبود ویتامین D باید مورد توجه همه ی والدین باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ویتامین D و نور خورشید

کودک شما برای دریافت ویتامین D به نور آفتاب احتیاج دارد. افراد تقریبا ۸۰٪ از ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از این طریق دریافت می کنند.

میزان جذب ویتامین دی، به میزان کمی به رنگ پوست فرد بستگی دارد. افرادی که پوستشان به طور طبیعی بسیار تیره است نسبت به سفید پوستان، برای جذب ویتامین D به ۳ تا ۶ برابر نور آفتاب بیشتری نیاز دارند.

حتما بخوانید: مکمل ویتامین d3 برای کودکان: روش مصرف، فواید و همه نکات مهم

ویتامین D و مواد غذایی

اکثر کودکان ویتامین D کافی را از مواد غذایی دریافت نمی کنند. اما مصرف غذاهای حاوی ویتامین D می تواند به میزان این ویتامین در بدن اضافه کند.

غذاهایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند شامل ماهی تازه چرب (ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و ساردین)، جگر، برخی قارچ ها و زرده تخم مرغ است.

برخی غذاها دارای ویتامین D اضافه شده هستند. اینها شامل برخی از لبنیات کم چرب، غلات صبحانه و مارگارین است. تمام شیرخشک های نوزادان هم حاوی ویتامین D است.

حتما بخوانید: کمبود ویتامین d در بارداری: عوارض بر کودک و روش درمان

کودک شما می تواند با انجام برخی فعالیت های بدنی در خارج از خانه، میزان ویتامین D دریافتی را تقویت کند. این بدان دلیل است که ورزش روزانه به بدن کودک کمک می کند تا ویتامین D بیشتری بسازد.

کودکان به چه میزان ویتامین D نیاز دارند؟

انستیتوی پزشکی (IOM) توصیه می کند که در سال اول زندگی، نوزادان حداقل ۴۰۰ IU (واحد بین المللی) ویتامین D در روز مصرف کنند. کودکان بزرگتر از ۱ سال و نوجوانان باید حداقل ۶۰۰ IU ویتامین D در روز دریافت کنند.

۱-نوزادان

نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند (و برخی از آنها علاوه بر شیرمادر از شیرخشک هم استفاده می کنند) ممکن است نیاز به مصرف مکمل هایی برای دریافت مقدار توصیه شده ویتامین D داشته باشند. به دنبال مکمل های مایع ویتامین D باشید که میزان ۴۰۰ IU از این ویتامین را تأمین می کند. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید کودک شما مقدار کافی ویتامین D دریافت می کند.

شیرخشک های فروخته شده در ایالات متحده حداقل در هر لیتر ۴۰۰ IU ویتامین دی دارند، بنابراین بیشتر نوزادان شیرخشکی، مقدار لازم این ویتامین را دریافت می کنند. اگر کودک شما روزانه کمتر از ۱ لیتر شیرخشک دریافت می کند، از یک مکمل ویتامین D استفاده کنید. در مورد میزان مکمل مورد نیاز، با پزشک خود صحبت کنید.

نوزادانی که از شیر گرفته شده اند یا بالای ۱ سال هستند، باید از شیرخشک ها یا شیرهای غنی شده با ویتامین دی استفاده کنند تا به مقدار ۴۰۰ یا ۶۰۰ IU در روز برسند.

۲- کودکان و نوجوانان

بسیاری از کودکان و نوجوانان روزانه ۶۰۰ IU ویتامین D توصیه شده دریافت نمی کنند. کمبود ویتامین D معمولاً بر کودکانی که پوست تیره تری دارند و کسانی که در مناطق شمالی با نور آفتاب کم زندگی می کنند، تأثیر می گذارد.

شیر غنی شده با ویتامین D می تواند کمک کننده باشد. ۹۰۰گرم از این شیرها، حدود ۴۰۰ تا ۴۶۰ IU ویتامین دی دارد. اما بیشتر بچه ها و نوجوانان هر روز شیر بسیار کمتری از این مقدار می نوشند. در این حالت، آنها باید یک مکمل مولتی ویتامین یا مکمل حاوی ۶۰۰ IU ویتامین D مصرف کنند.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

نوجوانان ممکن است مطلع نباشند که برای رشد و پیشرفت، به ویتامین D زیادی احتیاج دارند. این در حالی ست که آنها هنوز به اندازه بچه های کوچکتر به این ویتامین احتیاج دارند. علاوه بر این حفظ وزن سالم برای نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به نظر می رسد اضافه وزن باعث می شود ویتامین D به درستی کار نکند.

برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است حتی به بیش از ۶۰۰ IU ویتامین دی در روز احتیاج داشته باشند، به خصوص اگر در مناطقی با نور آفتاب کم زندگی کنند، به یک بیماری مزمن مبتلا باشند یا رنگ پوست تیره تری داشته باشند. در مورد مصرف دوزهای بالاتر با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توانم مطمئن شوم که کودک من ویتامین D کافی مصرف می کند؟

۱-برای کودکانی که شیر مادر دریافت می کنند:

شیر مادر معمولاً تمام ویتامین D مورد نیاز کودک را تأمین نمی کند، بنابراین نوزادان شیرخوار به یک منبع مکمل نیاز دارند. درمورد دادن قطره ویتامین D بدون نسخه به کودک، با پزشک مشورت کنید. این قطره ها حاوی ویتامین D کافی (۴۰۰ IU در روز) هستند.

۲- برای کودکانی که شیرخشک دریافت می کنند:

  • میزان شیرخشکی که کودک شما در روز می نوشد، به سن کودک بستگی دارد.
  • ۹۰۷گرم از شیرخشک استاندارد کودک حاوی ۴۰۰ IU ویتامین D در روز است. اگر کودک شما کمتر از این مقدار در روز می نوشد، ممکن است به مکمل ویتامین D احتیاج داشته باشد.
  • برای اطمینان از دریافت ویتامین دی کافی از شیرخشک، با پزشک مشورت کنید.

۳- برای کودکانی که شروع به خوردن غذاهای جامد کرده اند:

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودک شما حاوی ویتامین D است. برخی از نمونه غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از:

  • برخی غذاهای دریایی (به عنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی تن کنسرو شده).
  • تخم مرغ
  • لبنیات غنی شده با ویتامین D مانند شیر گاو (برای کودکان ۱۲ ماه و بالاتر)، ماست، غلات و برخی از آب میوه ها.

مکمل های ویتامین D روش دیگری برای کمک به کودکان است تا هر روز به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند. در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه، با پزشک مشورت کنید.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین D

بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D علائمی ندارند، اما برخی از کودکان دارای این مشکل، دچار درد استخوان و عضلات می شوند. کمبود ویتامین D می تواند منجر به نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان و شرایطی بنام استئومالاسی در در نوجوانان و بزرگسالان شود.

راشیتیسم در کودکان می تواند علایمی مانند خم شدن استخوان ران، پهن شدن یا شکل گیری غیرعادی استخوان و همچنین شکستگی سریع استخوان ها شود.

کمبود ویتامین D می تواند منجر به کاهش کلسیم شود. این می تواند منجر به گرفتگی عضلات در کودکان شود. کلسیم پایین همچنین می تواند باعث تشنج به ویژه در نوزادان شود.

توضیحات دکتر علی فرجی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا