سلامت کودکان

علت مدفوع خونی در کودکان و روش درمان سریع

bestkid b

آیا تا به حال هنگام تعویض پوشک نوزاد متوجه وجود خون یا مخاط در مدفوع او شده اید؟ آیا از این موضوع نگران شده اید و فکر می کنید نشانه ی وجود یک مشکل جدی است؟

وجود خون یا مخاط در مدفوع کودک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود که قبل از تبدیل شدن به یک مسئله ی جدی، به پزشک مراجعه نمایید.

اولین قدم برای حل این مشکل، پیدا کردن علت و سپس در پیش گرفتن درمان مناسب است. در این مطلب با علل وجود خون یا مخاط در مدفوع نوزاد و روش های درمان آن آشنا می شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما نکات مراقبت از نوزاد را بلد باشید: مراقبت از نوزاد با 8 روش (داشتن نوزاد شاد و سالم)

وجود موکوس یا مخاط در مدفوع نوزاد

بسیاری از کودکان حداقل یک بار در دوران نوزادی در مدفوعشان خون دارند. فشار آوردن هنگام اجابت مزاج، هموروئیدهای (بواسیر) کوچک و سایر شرایط جزئی ممکن است باعت ایجاد رگه های خون در مدفوع نوزاد شود.

با این حال، مسائل جدی تر مانند خونرزیزی روده ها ممکن است باعث ایجاد مدفوع خونی در نوزادان شوند. بنابراین در حالی که نباید وحشت کنید؛ بهتر است نوزاد را برای تشخیص و درمان دقیق نزد پزشک ببرید.

 

بلد باشید: چه چیزی نوزاد را باهوش می کند؟ (8 ترفند)

اگر پوشک بچه با چیزی شبیه لجن یا ژله پوشیده شده است، احتمالاً مخاط است. هرگونه مدفوع رنگی با رشته های براق لزج، به معنی وجود مخاط است.

گاهی اوقات علت این امر چیزهای ساده است و در برخی مواقع نیز نشانه ی وجود یک مشکل می باشد.

اگر نوزاد آبریزش بینی دارد، موکوس موجود در مدفوع می تواند نشاندهنده ی مخاط هضم نشده موجود در بزاق یا مجاری بینی باشد. این بدین دلیل است که چیزها می توانند به سرعت در دستگاه گوارش نوزاد حرکت کنند، به ویژه اگر کودک از شیر مادر تغذیه شود.

فرزند پروری موفق (11 عادت مهم که والدین باید در خود ایجاد کنند)

نکته دیگری که در مورد شیردهی به نوزاد باید به آن توجه کنید این است که احتمالا کودک آغوز (شیر پیشین) زیادی مصرف می کند و شیر پسین کمتری به بدن او می رسد.

شیر پیشین چربی کمتر و لاکتوز بیشتری دارد. این شیر کربوهیدرات ها، پروتئین ها و ویتامین ها را تأمین می کند. اما شیر پسین چربی و کالری بیشتری دارد و کودک شما برای رشد به هر دوی آنها نیاز دارد.

کمبود شیر پسین می تواند باعث ایجاد مخاط در مدفوع نوزاد شود. برای جلوگیری از این امر، اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول شیردهی، سینه شما را به طور کامل تخلیه می کند. اگر این اتفاق نیفتاد، دفعه بعد کودک را با سینه ای که آخرین بار به او شیر داده اید، تغذیه کنید.

دیگر دلایل وجود مخاط در مدفوع کودک می تواند مواردی مانند آبریزش و دندان درآوردن باشد. همچنین اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می کند یا اگر به عفونت دستگاه تنفسی با ترشحات زیاد بینی مبتلا است نیز احتمال دیده شدن مخاط در مدفوع وجود دارد. وجود مخاط معمولاً بی خطر است اما گاهی اوقات می تواند نشانه ی عفونت یا حساسیت غذایی باشد. بنابراین اگر نوزادی که مخاط دفع می کند، بیمار به نظر می رسد، خوب شیر نمی خورد یا علائم دیگری دارد، بهتر است برای مشاوره با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید.

وجود خون در مدفوع

دیدن خون در مدفوع نوزاد می تواند بسیار نگران کننده باشد. احتمالا اولین کاری که انجام می دهید این است که مدفوع نوزاد را از نزدیک بررسی می کنید اما این موضوع می تواند نکات بسیار مهمی را در مورد سلامتی کودک بدهد. در این قسمت نکات کلی در مورد علل وجود خون در مدفوع آورده شده است.

1- وجود خون روشن در مدفوع نوزاد

  • مدفوع معمولی با مخاط خون آلود درحالیکه حال عمومی کودک خوب به نظر می رسد: این وضعیت اغلب نتیجه حساسیت به پروتئین شیر است.
  • مدفوع بزرگ و سفت با مقدار کمی خون قرمز درحالیکه کودک در حال زور زدن برای دفع مدفوع است: می تواند نتیجه پارگی مقعد باشد. این وضعیت معمولاً به صورت یک رگه خون چسبیده به قسمت خارجی مدفوع سفت یا به شکل لکه های قرمز روشن در پوشک ظاهر می شود.
  • اسهال همراه با خون قرمز درحالیکه نوزاد بیمار به نظر می رسد: این می تواند نتیجه عفونت باکتریایی باشد.
  • مقداری زیادی خون قرمز روشن هنگام تعویض پوشک درحالیکه کودک سالم و طبیعی به نظر می رسد: این می تواند بدلیل دادن آب چغندر به نوزاد، ژله قرمز یا چیزی با رنگ خوراکی قرمز باشد. یا می تواند ناشی از اختلال در سیستم گوارش که باعث خونریزی از قسمت تحتانی روده می شود، باشد.

2- وجود خون تیره در مدفوع نوزاد

وجود خون تیره در مدفوع نوزاد اغلب نشانه ی وجود خونی ست که در دستگاه گوارش هضم شده است. دلایل وجود خون تیره در مدفوع نوزاد عبارتنداز:

  • خونریزی از نوک سینه ها: ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما اگر به نوزاد خود شیر می دهید، احتمال دیده شدن خون در مدفوع نوزاد وجود دارد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که نوک سینه ها دچار ترک خوردگی یا خونریزی شده است و نوزاد در حال هضم خون است. این خون اغلب مانند دانه های سیاه یا لکه هایی در داخل مدفوع ظاهر می شود و معمولاً در چند هفته اول پس از تولد مشاهده می شود.
  • خونریزی های دیگر: دیده شدن خون در مدفوع در موارد نادر می تواند نتیجه برخی خونریزی های دستگاه گوارش فوقانی به دلیل مشکلات یا ناهنجاری های روده باشد. این نوع خونریزی معمولاً در مقادیر و دفعات بیشتر اتفاق می افتد.

اگر نگران دیده شدن خون در مدفوع فرزندتان هستید، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با معاینه ی کودک و انجام آزمایشات مربوطه، علت خونریزی را پیدا کند و بهترین روش درمانی را ارایه دهد.

دلایل دیده شدن خون یا مخاط در مدفوع کودک

دلایل مختلفی برای دیده شدن خون یا مخاط در مدفوع نوزاد وجود دارد اما اکثر آنها خیلی جدی نیستند. چند دلیل وجود دارد که خطرناک تر هستند و نشانه ی وجود مشکلات جدی تر می باشند.

عفونت: وجود خون یا مخاط در مدفوع می تواند نتیجه ی عفونت روده مانند سالمونلا، شیگلا یا اشرشیاکلی باشد. در این صورت نوزاد بیمار بنظر میرسد و نمی تواند بخوبی شیر بخورد. علائم دیگر آن شامل اسهال، تب و استفراغ است.

شقاق مقعدی: دیده شدن خون در مدفوع می تواند نتیجه ی پارگی کوچک یا ترک باریک در پوست دیواره ی مقعد باشد. مقعد نوزادان بسیار ظریف است و می تواند با دفع مدفوع بزرگ و سخت پاره شود. تا زمانی که به ناحیه بین چین های کوچک دهانه مقعد نگاه نکنید، ممکن است متوجه این امر نشوید.

حتما بخوانید : علت دل پیچه در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن چیست؟

مشکلات دستگاه گوارش یا روده بزرگ: اگر به نظر می رسد خون موجود در مدفوع زیاد یا مداوم است، به احتمال زیاد مشکلی در دستگاه گوارش یا روده بزرگ وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است در حین رشد و شکل گیری دستگاه گوارش، مشکلی ایجاد شود. اولین نشانه این وضعیت می تواند خونریزی باشد. دلایل این امر، سابقه ی خانوادگی، مشکلاتی مانند یبوست طولانی مدت و شدید یا ابتلا به بیماری های مزمن است.

در هم روی روده: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده به داخل قسمت دیگری از آن می لغرد و در هم فرو می روند. در هم روی روده یک اورژانس پزشکی است و موجب گریه ی شدید و درد شکم در دوره های 15 یا 30 دقیقه ای می شود. درد بین این دوره ها، فروکش می کند و مجددا شروع می شود. این وضعیت جدی است و می تواند به انسداد روده منجر شود.

کولیت: کولیت آلرژیک زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن کودک به پروتئین های خاصی بیش از حد واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد التهاب و زخم در پوشش روده بزرگ می شود. اولین دلیل این امر در نوزادان، پروتئین شیر گاو است. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند، کولیت می تواند ناشی از شیر خشک یا رژیم غذایی مادر باشد.

تغذیه با شیر مادر: در صورت شیردهی و خونریزی یا ترک خوردگی نوک سینه، این احتمال وجود دارد که خون ناشی از آن توسط کودک بلعیده شود و در مدفوع ظاهر شود. این برای نوزاد بی ضرر است هر چند که قطعاً برای شما دردناک است!

مکمل آهن: به طور کلی این مسئله شامل حال نوزادان بسیار کوچک نمی شود اما خوب است بدانید که مصرف آهن گاهی اوقات باعث می شود که مدفوع سبز تیره و مایل به سیاه شود.

آیا دیده شدن خون و مخاط در مدفوع یک وضعیت اضطراری است؟

خون یا مخاط در مدفوع می تواند نگران کننده باشد. به همین دلیل خوب است که برخی از عوامل ایجاد کننده آن را بدانید.

اگر متوجه وجود خون یا مخاط در مدفوع کودک شدید در حالیکه فرزندتان بخوبی شیر می خورد و سالم و خوشحال بنظر می رسد، فقط کافی ست با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید و او را از این وضعیت مطلع کنید. پزشک به شما می گوید که آیا لازم است اقدامات بیشتری انجام دهید یا خیر.

این 12 غذا سیستم ایمنی بدن کودک را تضمین می کنند!

اگر خون یا مخاط در مدفوع کودک دیده می شود درحالیکه فرزندتان نمی تواند خوب شیر بخورد یا بیمار بنظر می رسد، بهتر است بلافاصله با پزشک نوزاد تماس بگیرید یا برای ارزیابی به اورژانس مراجعه کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگرچه دیده شدن خون یا مخاط در مدفوع کودک نگران کننده است و ممکن است نشانه ی مشکل جدی باشد اما سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. اگر خیلی نگران هستید، به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید و از یکی از دوستان یا اعضای خانواده تان بخواهید تا همراه شما بیاید.

حرف آخر

دیده شدن خون یا مخاط در مدفوع نوزاد نگران کننده است. حتی اگر دلیل این امر ساده باشد اما بطور کلی طبیعی نیست و می تواند نشان دهد که اتفاقی در حال رخ دادن است. پزشک نوزاد شما می تواند مشکل را تشخیص دهد و یک روش درمانی مناسب در پیش بگیرد.

اگر کودک بخوبی شیر نمی خورد، تب دارد یا به نظر می رسد درد دارد، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا مشکلی جدی وجود دارد یا خیر.

نگه داشتن مدفوع در کودکان: علت و 10 راه حل ساده

برای تشخیص دقیق تر می توانید پوشک کودک را همراه خود نزد پزشک ببرید. یا اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، تنها با گوشی خود از آن عکس بگیرید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا