سلامت کودکان

قد و وزن کودک دو و نیم ساله چقدر باید باشد +نکات مهم

bestkid b

پس از عبور کودک از ۲ سالگی، بتدریج روند بزرگ شدن آنها را خواهید دید. روابط آنها با خانواده به خوبی برقرار خواهد شد و واقعاً جایگاه ویژه خود را در آنجا خواهند داشت. بعضی روزها به کودک خود نگاهی می اندازید و فکر می کنید که چقدر بزرگ شده است، درحالیکه افراد دیگر فکر می کنند که او هنوز کوچک است!

بطور خلاصه:

سن مقدار پسرها دخترها
۲ و نیم سال وزن ۶/۱۳ کیلوگرم ۱۳ کیلوگرم
قد ۱/۹۲ سانتی متر ۱/۹۱ سانتی متر

در ۳۰ ماهگی، کودک نوپای شما در حال تبدیل شدن به یک فرد مستقل است. او احتمالاً صدها کلمه را می داند، آهنگ می خواند و به جای بیان یک کلمه، با ترکیب آنها با هم جمله می سازد. او همچنین نظرات خود را خواهد داشت، که اغلب با شما متفاوت خواهد بود. همچنین از لحاظ فیزیکی و جسمی رو به رشد است و می تواند به تنهایی، محیط اطراف خود را کشف کند.

ظاهر او تغییر خواهد کرد. کودکان نوپا در این سن، اغلب دارای صورت های کمی گرد هستند اما گردی آن به اندازه ی دوره ی طفولیت نیست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

متوسط ​​وزن و قد چیست؟

هر کودک شکل و اندازه ی متفاوتی دارد. برخی از آنها کوتاه هستند، بعضی قد بلند، برخی چاق و برخی لاغر. عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو بر قد و وزن کودک تأثیر می گذارند. متوسط ​​قد و وزن کودکان از نظر جنسیت، سن، نژاد، قومیت و ملیت متفاوت است. والدین و مراقبان سلامت برای تشخیص مشکلات مربوط به سلامتی، قد و وزن کودک را رصد می کنند. با بدست آوردن متوسط وزن و قد کودک، آنها اطمینان حاصل می کنند که کودک به طور عادی در حال رشد است.

نمودارهای رشد چیست؟

سرعت رشد هر کودک متفاوت است. کودکان در یک رده ی سنی ممکن است بزرگ، کوچک، بلند، کوتاه و… باشند. بطور کلی طیف گسترده ای از شکل ها و اندازه های سالم در بین کودکان وجود دارد.

ژنتیک، جنسیت، تغذیه، فعالیت بدنی، مشکلات سلامتی، محیط و هورمون ها همه در قد و وزن کودک نقش دارند. بسیاری از این موارد می تواند از خانواده تا خانواده ی دیگر متفاوت باشد.

مراقبان سلامت، هنگام ارزیابی قد و وزن کودک از نمودارهای رشد استفاده می کنند. نمودارهای رشد میانگین وزن و قد کودک را با توجه به سن و جنس نشان می دهد.

مراقبان سلامت کودک را وزن می کنند، قد او را اندازه می گیرند و سپس رتبه صدک کودک را در جدول رشد در مقایسه با کودکان با همان سن و جنس می یابند. در یک سن و جنس خاص، طیف گسترده ای از اندازه ی بدن، قد و وزن وجود دارد که طبیعی تلقی می شوند.

معنای صدک چیست؟

در آمار و علوم اجتماعی، صدک به مقداری گفته می ‌شود که درصد خاصی از نمونه‌ های یک متغیر کم تر از آن هستند. به عنوان مثال ۲۰مین صدک یک متغیر مقداری است که ۲۰ درصد از مشاهدات این متغیر کم تر از آنند.

هفت منحنی در جدول رشد وجود دارد که همگی الگوی یکسانی دارند. هر کدام از این منحنی ها نشاندهنده صدک های مختلف می باشند که شامل صدک ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۷۵، ۹۰، ۹۵ خواهد بود.

صدک ۵۰ نشان دهنده متوسط آن مقدار برای گروه سنی مورد نظر است. سپس اندازه های کودک در این جداول قرار خواهد گرفت تا نحوه رشد کودک در مقایسه جمعیت با شرایط سنی و جنسی مشابه، مورد ارزیابی قرار گیرد.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

پزشکان معمولاً از یک ماشین حساب نمودار رشد، برای ارزیابی صدک وزن و قد نوزاد در مقایسه با میانگین های ملی استفاده می کنند.

با استفاده از یکی از این ماشین حساب ها، به راحتی می توانید در خانه قضاوت کنید که آیا کودک شما به اندازه کافی رشد می کند یا خیر و آیا او در حال افزایش وزن و قد با سرعت عادی است یا نه. صدک رشد نرمال برای نوزادان شامل موارد زیر است:

  • وزن
  • قد
  • دور سر

۱- صدک ۵۰، وزن (قد یا دور سر) متوسط ​​یا میانگین ​​را نشان می دهد.

۲- مقدار زیر ۵۰ درصد، به معنای این است که وزن کودک کمتر از حد متوسط ​​است.

۳- مقدار بیشتر از ۵۰ درصد، بدان معنی است که کودک بالاتر از حد متوسط ​​است.

۴- هرچه مقدار صدک کمتر باشد، کودک کوچکتر است.

۵- به عنوان مثال، اگر وزن یک پسر ۴ ساله در صدک ۱۰ باشد، بدین معنی است که ۱۰٪ پسران همسن او وزن کمتری دارند و ۹۰٪ پسران در این سن وزن بیشتری دارند.

قرار گرفتن در صدک زیادتر یا پایین تر لزوماً به معنای سالم بودن کودک یا مشکل در رشد یا وزن او نیست.

قد و وزن کودک ۳۰ ماهه

مراقبان سلامت از منحنی های رشد و شاخص توده بدنی برای مقایسه اندازهای یک کودک با سایر کودکان همسن او استفاده می کنند. از این طریق آنها می توانند نحوه رشد کودک را نسبت به سایر کودکان مورد پایش و ارزیابی قرار دهند. استفاده از منحنی های رشد، بخشی از بررسی های متداول سلامتی است.

نمودار متوسط ​​وزن و قد کودک

اکثر کودکان بعد از ۲ سالگی، هر سال حدود ۲ کیلوگرم وزن می گیرند. قد آنها بین ۲ تا ۳ سالگی، ۸ سانتی متر و بین ۳ تا ۴ سالگی ۷ سانتی متر رشد می کند.

وزن متوسط ​​یک دختر ۳۰ ماهه یا دو و نیم ساله، حدود ۱۳ کیلوگرم است و برای پسران در همین سن، ۶/۱۳ کیلوگرم است. طبق اعلام مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده، متوسط ​​قد در دختران ۳۰ ماهه، ۱/۹۱ سانتی متر و پسران ۳۰ ماهه، ۱/۹۲ سانتی متر است.

حتما بخوانید: ۸ غذا و مکمل پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل میکند!

بین ۲٫۵ تا ۳ سال، کودک از نظر جثه رشد می کند. از آنجا که سرعت رشد نسبت به قد کاهش می یابد، اشتهای او نیز کمتر می شود. موارد گفته شده، در جدول زیر خلاصه شده است:

سن مقدار پسرها دخترها
۲ و نیم سال وزن ۶/۱۳ کیلوگرم ۱۳ کیلوگرم
قد ۱/۹۲ سانتی متر ۱/۹۱ سانتی متر

صدک ایده آل فرزند من چقدر است؟

هیچ شماره ایده آلی وجود ندارد. کودکان سالم در هر شکل و اندازه ای وجود دارند. نوزادی که در صدک ۵ قرار دارد می تواند به همان اندازه نوزادی که در صدک ۹۵ قرار میگیرد، سالم باشد.

در حالت ایده آل هر کودک با گذشت زمان باید همان الگوی رشد گذشته را دنبال کند. به این معنا که باید از نظر قدی رشد کند و وزن خود را بتدریج افزایش دهد. بطوریکه قد و وزن متناسب با یکدیگر باشند و روند نزولی نداشته باشند. این بدان معنی است که کودک سالم باید در منحنی رشد روی یک صدک مشخص بماند. مثلا اگر یک پسر ۴ ساله در صدک ۱۰ باشد و همیشه در آن خط بماند، باید همچنان به الگوی رشد خود ادامه دهد و این نشانه خوبی است.

آیا وزن کودک شما در جدول رشد، کمتر از میزان متوسط است؟

پایین تر قرار گرفتن کودک از صدک ۵۰، به این معنا نیست که او مشکلی دارد. همانطور که گفتیم، نمودارهای رشد میزان متوسط رشد کودک را نسبت به کودکان همجنس و همسن خود نشان می دهند و این برای هر کودک متفاوت است.

در حقیقت، فقط نیمی از نوزادان بین صدک های ۲۵ و ۷۵ قرار می گیرند. این به این معنی است که نیمی از نوزادان در خارج از حد “طبیعی” قرار می گیرند اما کاملاً سالم و نرمال هم هستند!

حتما بخوانید: ۳ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش وزن و تپل شدن نوزاد شما

باقی ماندن کودک در منحنی رشد خود، نشانگر بهتری برای سلامتی است. اگر کودک در صدک ۲۵ باشد و بعد از مدتی روند نزولی داشته باشد، ممکن است نگران کننده باشد. اگر کودک در صدک ۳ باشد و به رشد خود ادامه دهد (یعنی در صدک ۳ باقی بماند)، طبیعی ست و چیز نگران کننده ای وجود ندارد.

عدم تطابق قد و وزن کودک نشان دهنده ی چیست؟

قد و وزن همه ی کودکان با هم تطابق ندارد. بعضی قد بلند و لاغر هستند و برخی کوتاه و چاق. اما در همین حالت هم کودک می تواند در صدک ۵۰ قرار بگیرد و کاملا نرمال و طبیعی باشد.

میزان تغییر

متفاوت بودن قد و وزن کودک در یک سن خاص نسبت به سایر کودکان، نشاندهنده ی وجود مشکل در سلامتی یا رشد نیست. اما تغییرات ناگهانی در الگوهای رشد کودک، می تواند نگران کننده باشد. قد و وزن کودک به مرور زمان و به تدریج افزایش می یابد، اما اگر میزان رشد کودک از یک سال به سال دیگر به شدت تغییر کند، پزشکان نگران می شوند.

به عنوان مثال وضعیت کودکی که در طول یک سال از صدک ۶۰ به سمت صدک ۴۰ حرکت کند، نگران کننده تر از کودکی ست که همچنان در صدک ۱۰ به رشد خود ادامه می دهد.

حتما بخوانید: راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرعت رشد فرزند شما کند می شود (وزن، قد یا اندازه دور سر) و او زیر دو خط صدک پایانی قرار می گیرد، باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل رشد ضعیف کودک را تشخیص دهد. همانطور که گفتیم، هر کودک وزن و قد متفاوتی دارد و قرار گرفتن کودک در صدک کمتر از ۵۰ نشاندهنده ی وجود مشکل نیست. مشکل زمانی ایجاد می شود که رشد کودک روند نزولی به خود بگیرد و بتدریج از صدکی که در آن بوده است خارج شود و پایینتر بیاید. در این زمان بهتر است که با متخصص اطفال مشورت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت شما
    پسرم دو سال نیمه هست،مدت زیادی هست که وزنش ثابت مونده حدود ۱۲٫۹۰۰
    خیلی نگرانم ،کم اشتها هم هست
    چه راهکاری برای رشد بهتر و وزن گیری بهتر پیشنهاد میدید ؟
    ممنونم

  2. باسلام من کودکی ۲نیمه دارم قدش ۶۹…ووزنش ۱۸کیلو۶۰۰ایا برای کودک من مناسب .ولی اشتهانداره فقط شیر شیر خشک میخوره. درصورتی غذا میخوره که ویتامین بخوره مولتی ویتامین که حاوی آهن هم هست میخوام ببینم پسرمن مشکلی نداره

    1. وزن بچه شما زیاده نسبت به سنش و قدش هم کوتاهه
      من این رو نسبت به جدول قد و وزن بهتون گفتم و اینکه بزارید غذا بخوره تو این سن نه شیر خشک الان باید شیر پاستوریزه بخوره و غذاهای سبزیجاتی و گوشت و میوه جات من اصلا به پسر خودم مولتی ویتامین آهن نمیدم الان ۲ سال و ۴ ماهشه ۸۶ سانتی متر قدش هست و ۱۴ کیلو وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا