سلامت کودکان

فواید مکمل زینک برای کودکان، زمان مصرف و نکات دیگر

bestkid b

کودکان در حال رشد، برای داشتن رشد کافی و سالم به ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف نیاز دارند. شما باید اطمینان حاصل کنید که از همه ی ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می کنید و هیچیک از عناصر مهم و تاثیرگذار بر رشد کودک را فراموش نمی نمایید.

روی یا زینک یکی از مواد معدنی مهم است که اهمیت آن در بیشتر موارد دست کم گرفته می شود. به همین دلیل است که اغلب کودکان خردسال، با کمبود روی مواجه هستند. این مشکل در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته شدیدتر است. اگرچه نیاز به روی نسبت به دیگر مواد معدنی ضروری، برای بدن کمتر است اما فقدان آن نیز می تواند عواقبی برای سلامتی بدنبال داشته باشد.

خاصیت لعاب/آب برنج برای نوزاد: مضرات احتمالی و نکات مهم

به گفته کارشناسان بهداشت و دانشمندان، یک کودک نرمال به ۱۰ میلی گرم روی در روز نیاز دارد. این ماده معدنی را کم و بیش می توان از طریق غذا بدست آورد، اما در صورت نامناسب بودن رژیم غذایی باید از مکمل هایی استفاده کرد تا بدن با کمبود روی مواجه نشود و یا اینکه کمبود روی بدن جبران شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

روی در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

طبق تحقیقات پزشکی، مشخص شده است که افزودن روی به رژیم غذایی کودکان خردسال می تواند برای سلامت کلی آنها بسیار مفید باشد.

روی در مواد غذایی زیر موجود است:

  • گوشت قرمز
  • صدف
  • سیب زمینی همراه با پوست
  • لوبیا
  • آجیل
  • قارچ
  • غلات سبوس دار
  • و همچنین بخش کوچکی از شیر مادر

برای تامین زینک بدن کودکان، لازم است غذاهای فوق را در رژیم غذایی آنها بگنجانید.

موارد مصرف قطره آهن کودکان و بهترین نوع آن کدام است؟

مزایای روی برای کودکان چیست؟

مصرف مقادیر کم روی می تواند نتایج مطلوبی برای سلامتی و رشد بهتر فرزند شما فراهم کند. برخی از مزایای روی برای سلامتی عبارتنداز:

  • روی برای رشد طبیعی بدن و همچنین رشد اندام های تولید مثل بسیار مهم است.
  • روی وظیفه بهبود سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری های مختلف را بر عهده دارد.
  • کاهش و کمبود میزان روی مورد نیاز در بدن کودک می تواند منجر به کاهش حافظه و اختلالات یادگیری شود و همچنین میزان تمرکز ذهن را کاهش دهد.
  • روی می تواد توقف رشد و اسهال شدید در کودکان را درمان کند.
  • زینک همچنین به مبارزه با بیماری های رایج مانند سرفه و سرماخوردگی و عفونت گوش کمک می کند. در عین حال می تواند با بیماری های انگلی مانند مالاریا نیز مبارزه کند.
  • این ماده ی معدنی همچنین نقش مهمی در درمان بیماری هایی مانند ADHD (اختلال کم توجهی و بیش فعالی)، بیماری تینیتوس (صدای زنگ در گوش، آسیب دیدگی شدید سر، اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی عصبی، سندرم داون و بیماری آلزایمر) دارد.
  • و در آخر اینکه روی می تواند به درمان بیماری های چشمی، ایدز، آسم، دیابت، فشار خون بالا و … کمک کند.

بهترین زمان مصرف شربت کلسیم برای کودکان و بهترین نوع آن کدام است؟

احتیاط در مورد دادن مکمل های روی به کودکان

بسیاری از دانشمندان معتقدند وقتی روی بیش از اندازه ی مورد نیاز مصرف شود، مضر خواهد بود. آنها معتقدند که افزایش روی، می تواند علایم مشابهی با کمبود روی در بدن ایجاد کند.

  • بنابراین وقتی مکمل های روی را انتخاب می کنید، در دوز و مقدار آن دقت کنید. بهتر است از پزشک بخواهید مقدار و دوز مناسب مکمل ها را برای شما مشخص کند.
  • روی نوعی فلز است که معمولا همراه با فلز دیگری بنام کادمیوم است. مطالعات نشان داده است که مصرف کادمیوم در مقادیر زیاد و دوره ی زمانی طولانی، می تواند به نارسایی کلیه منجر شود.
  • برخی از مکمل های روی، با مقادیر زیاد کادمیوم همراه هستند که این می تواند بجای مفید بودن، برای بدن مضر هم باشد.
  • بنابراین وقتی بدنبال مکمل زینک هستید، همیشه از انواع مکمل های گلوکونات روی استفاده کنید. این مکمل ها طبیعی تر هستند و به دلیل خواص مفید خود، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. اعتقاد بر این است که مکمل گلوکونات روی دارای کمترین سطح کادمیوم است.

بطور کلی مواد معدنی، مواد افزودنی رایج به مکمل های مولتی ویتامین هستند، اما ممکن است به عنوان محصولات مستقل نیز فروخته شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، کلسیم، منیزیم و روی محبوب ترین و ضروری ترین مواد معدنی بودند که به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر، در حداقل ۶۵ مورد از ۷۵ مکمل آزمایش شده وجود داشتند.

۴ تا از بهترین نوع شربت روی برای کودکان که باید استفاده کنید

بهترین زمان مصرف مکمل های روی، چه موقع است؟

طبق گفته ی کلینیک مایو، روی بهتر است ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود، اما اگر با معده خالی خورده شود ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین در صورت بروز ناراحتی معده، روی را بهمراه وعده غذایی میل کنید.

روی همچنین با چندین ماده معدنی رایج، یعنی کلسیم و آهن، برهم کنش منفی دارد. گفته می شود روی و کلسیم برای مکان های جذب مشترک در بدن رقابت کنند و در صورت مصرف همزمان این دو، ممکن است بر جذب یکدیگر تأثیر منفی بگذارند. یعنی سعی کنید از مصرف مکمل روی، بعد از مصرف لبنیات یا در حین مصرف و یا کمی قبل از آن خودداری کنید.

همچنین نشان داده شده است که آهن، توانایی جذب روی را کاهش می دهد، هر چند این اثر کمتر از کلسیم است. مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد آهن، می تواند برروی جذب زینک اثر منفی بگذارد، اما این اثر اغلب با مصرف هر دو ماده معدنی، همراه با غذا کاهش می یابد. برای حداکثر کارایی، سعی کنید مصرف همزمان روی و آهن را به حداقل برسانید.

توجه: مکمل های کلسیم و منیزیم بهتر است عصرها بهمراه غذا یا شب ها قبل از خواب مصرف شوند. از آنجا که روی نباید بهمراه با کلسیم و آهن مصرف شود، بهتر است آن را کمی قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید. آهن در حالت ایده آل باید با معده خالی و جدا از سایر ترکیبات مولتی ویتامین یا مواد معدنی مختلف مصرف شود.

طبق گفته ی کلینیک مایو، زینک به طور ایده آل باید ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود. اگر هنگام مصرف با معده خالی، علائم گوارشی وجود داشته باشد، بهتر است همراه با وعده غذایی مصرف شود.

بطور کلی می توان گفت اگر از رژیم غذایی سالم و متنوعی استفاده شود که تمام نیازهای تغذیه ای مورد نیاز بدن را تأمین کند، نیازی به مصرف مکمل ها نیست. بعبارت دیگر این مکمل ها تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که رژیم غذایی فرد ضعیف باشد و با کمبودهای مواد مغذی روبرو باشد.

منبع ۱

منبع ۲

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا