سلامت کودکان

علت مخملک در کودکان و 7 درمان خانگی سریع

bestkid b

بیماری مخملک یکی از بیماری های عفونی نسبتاً خطرناک است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان و حتی کودکان زیر یک سال دیده می شود. آنچه که می خواهیم در این مطلب به بیان آن بپردازیم علت اصلی مخملک کودک و راه حل جدید درمان خانگی آن می باشد. پس چنانچه تمایل به کسب اطلاع از این بیماری و درمان آن دارید مین مطلب را تا آخر مطالعه نمایید.

مقدمه:

ورود نوعی باکتری بنام باکتری استرپتوکوکی (Streptococcus Pyogenes) به بدن افراد باعث ایجاد بیماری مخملک می شود. نام دیگر بیماری مخملک تب اسکارلت می باشد که باکتری مولد آن می تواند سبب گلو درد چرکی و عفونت پوست نیز بشود.

این باکتری در گلوی فرد سبب ایجاد عفونت شده و با آزاد کردن نوعی سم یا توکسین، موجب پیدایش واکنش پوستی و بروز بثوراتی روی پوست می شود. این بیماری بیشتر در سنین ۵ تا ۱۵ سال دیده می شود. خوشبختانه با توجه به داروهای آنتی‌بیوتیک موجود، این بیماری خطرناک نیست. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا با باکتری هایی که باعث عفونت میشوند مبارزه کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اما اگر کودکی در مرحله پیشرفته بیماری تشخیص داده شود، کلیه ها، قلب و اندام های اصلی او به خاطر این بیماری دچار مشکل می شوند. با این‌حال، کودکان بین سنین ۲ تا ۱۰ سال نسبت به این بیماری آسیب پذیرترند. بثورات پوستی مخملک به خودی خود مسری و واگیردار نیستند. اما استرپتوکوک موجود در حلق می تواند انتشار یابد و به فرد دیگری منتقل شود. عامل بیماری می تواند از طریق تنفس هوای آلوده، استفاده مشترک از اسباب بازی، ظروف غذا و یا سایر وسایل مانند حوله که توسط فرد بیمار آلوده شده است، انتشار یابد.

فیلم مخملک یا تب اسکارلت:

همچنین بخوانید: ۴ علت اصلی بیماری اوریون و جدیدترین و بهترین روش درمان خانگی آن

بیماری مخملک چه نشانه هایی می تواند داشته باشد؟

بیماری مخملک در نوزادان بسیار نادر است چرا که نوزاد توسط عناصر دستگاه ایمنی که در موقع تولد از بدن مادر به بدن او منتقل شده‌اند محافظت می‌شود.

بیماری مخملک نیز مانند هر بیماری دیگری دارای علائمی است که در این قسمت علائم آنرا به شما معرفی می کنیم اما بزرگترها نباید با دیدن یکی دوتا از این علائم، از وجود این بیماری در کودک خود اطمینان حاصل کنند بلکه یک کودک مبتلا به بیماری مخملک باید همه و یا بیشتر این نشانه ها را با هم داشته باشد.

نشانه های بیماری مخملک عبارتند از سردرد، درد عضلانی، بزرگی گره‌های لنفاوی در گردن، رنگ قرمز روشن در چین‌های زیر بغل و کشاله ران، خستگی و بی قراری، درد شکمی، تهوع، التهاب و ورم گلو، تکه های چرک زرد رنگ در پشت حلق، دو روز بعد از این علائم، در پوست جوش‌هایی ظاهر می‌شود.

جوش‌ها غالبا در تنه می‌باشند و بعد به دست‌ها و پاها گسترش می‌یابند. در کف دست و کف پا، این جوش ها نمی‌باشند. جوش‌ها، قرمز رنگ می‌باشند و وقتی که دست به آنها می‌زنیم، سفید می‌شوند. صورت سرخ و گلگون شده و پوست، سفت و سخت می‌شود، مثل آفتاب‌سوختگی. زبان سفید به همراه پرزهای قرمز که به نام “زبان توت فرنگی سفید” معروف است. بعد از ۲ تا ۴ روز، جوش‌ها خشک و محو می‌شوند. پوست نیز صاف می‌شود. تصاویر زیر از وجود بیماری مخملک در بدن یک کودک خبر می دهد:

در اغلب موارد، بثورات و سایر علائم در طی ۱۰ روز تا ۲ هفته با درمان آنتی بیوتیک از بین می روند. با این حال، این بیماری می تواند عوارض جدی ایجاد کند. که از جمله آنها موارد زیر را می توان نام برد:

  • تب روماتیسمی
  • بیماری کلیوی (گلومرولونفریت)
  • عفونت گوش
  • آبسه گلو
  • ذات الریه
  • آرتروز

راه حل خانگی درمان سریع آن طبق تحقیقات جدید:

بیماری-مخملک۰

۱- اگر پوست کودک شما خشکی و خارش داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که ناخن های کودک شما کوتاه می شوند تا پوست از بین نرود آسیب نبیند. داروهای ضد خارش بدون قند را برای کمک به خارش کم کنید.

۲- ممکن است بلعیدن غذا در صورت تورم زیاد گلو ممکن است دردناک باشد. در اینصورت خوردن غذاهای نرم و رقیق مانند انواع سوپ، بستنی و غذاهایی که با شیر تهیه می شوند، برای کودک مبتلا به گلو درد راحت تر است.

۳- در صورتیکه سوزش گلو داشته باشد، به تمایل او به خوردن غذاهای گرم یا سرد دقت کنید؛ هر یک ممکن است برای او مناسب تر باشد.

۴- مقدار کمی عسل یا چای گرم با عسل (درصورتی‌که سن کودک شما یک سال یا بیشتر است) می‌تواند آرام‌بخش باشد. (قبل از اولین تولد یک سالگی کودک به او عسل ندهید چراکه این کار می‌تواند منجر به ‌نوعی مسمومیت در کودکان به نام بوتولیسم نوزادان شود).

۵- از یک رطوبت‌ساز بخور سرد برای کمک به رفع خشکی و تورم گلوی کودک خود استفاده کنید. حتماً فیلترهای دستگاه را مطابق دستورالعمل سازنده تمیز کنید در غیر این صورت دستگاه می‌تواند باعث پخش شدن میکروب‌ها در فضا شود.

۶- به او استامینوفن یا (در صورت داشتن سن حداقل ۶ ماه) ایبوپروفن بدهید تا ناراحتی و تب او از بین برود. (هیچ‌گاه به یک کودک آسپرین ندهید. این کار ممکن است سبب بروز سندرم ری شود که عارضه‌ای نادر ولی کشنده است).

۷- مطمئن شوید که کودک شما به خوبی استراحت کرده و همچنین مهم است که کودک شما مقدار زیادی آب بخورد تا از کمبود آب جلوگیری شود. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان کل دوره دارو تجویز را کامل کند. این امر به جلوگیری از عفونت از ایجاد عوارض یا ادامه دادن بیشتر کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: علت تب های طولانی در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن چیست؟

نکاتی که باید در درمان بیماری مخملک به آنها توجه کرد

  • قرنطینه: بیمار را از دیگر افراد دور نگه دارید. کودک خود را مدرسه نبرید.
  • شستن دست: بیمار که معمولاً یک کودک است باید برای شستشوی کامل و مکرر دستان خود آموزش ببیند. دستمال‌هایی که بیمار از آن‌ها استفاده کرده است باید بلافاصله شسته شده یا دور انداخته شوند. در صورتی‌که به آن‌ها دست زده‌اید دست‌های خود را به‌طور کامل با آب گرم و صابون بشویید.
  • استفاده از ظرف جداگانه: ظروف غذاخوری، لیوان و قاشق و چنگال خود را با کودک بیمار به‌طور مشترک استفاده نکنید.
  • استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه: بیمار باید آموزش ببیند تا به هنگام سرفه و عطسه کردن جلوی بینی و دهان خود را بگیرد. این کار باید توسط یک دستمال صورت بگیرد. در صورت در دسترس نبودن دستمال بهتر است تا به درون بخش داخلی آرنج خود عطسه کند. سرفه کردن به درون دستان برهنه، خطر آلوده کردن اشیا به هنگام لمس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضرورت دارد؟

می توانید هر زمانی که کودک شما به طور ناگهانی یک بثورات ایجاد می کند، به پزشک اطلاع دهید، به خصوص اگر تب، گلو درد یا غدد متورم نیز وجود داشته باشد. این موضوع مخصوصا اگر فرزند شما هر کدام از علائم استروپ گلو را داشته باشد، یا اگر فردی در خانواده یا در مهد کودک یا مدرسه فرزندتان اخیرا دارای عفونت استرپتوکوک باشد، مهم است.

محتوای آموزشی این مطلب بسیار ساده و روان نگاشته شده اما چنانچه باز هم سؤالی داشتید در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آنها پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا