سلامت کودکان

ریزش موی نوزاد بعد از تولد، 8 روش مراقبت موی نوزاد و 9 خوراکی عالی

bestkid b

داشتن موهای پر پشت و زیبا علاوه بر اینکه در جذابیت بزرگترها تأثیر دارد، باعث زیبایی هرچه بیشتر نوزادان نیز می گردد. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که رشد موی کودک چگونه باید باشد و برای افزایش آن چکار باید بکنیم؟

مقدمه:

تمام نوزادان موقع تولد موهای ظریف و کم پشتی دارند که معمولا به رنگ های روشن است و رفته رفته به رنگ تیره در می آید و ضخامت و حجم آنها نیز بیشتر می شود. اما در این میان بعضی از نوزادان هم هستند که موهای پرپشت تری دارند و این امر ریشه در ژنتیک آنها دارد. خیلی از مادران در دوران بارداری در تلاشند تا با مصرف خوراکی های مؤثر در رشد مو به این هدف برسند و بعضی دیگر بعد از تولد نوزاد به دنبال راهکارهایی برای پرپشت کردن موهای کودک خود و افزایش رشد آنها هستند. اگر شما هم جزو این دست هاز افراد هستید پس این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

فیلم نحوه رشد موهای نوزادان:

حتما بخوانید : علل اصلی کوتاهی قد کودکان و جدیدترین راههای افزایش آن از دید متخصصان

ریزش موهای نوزاد بعد از تولد:

نوزادان پس از تولد، دارای مویی هستند که داخل رحم رشده کرده است و به آن موی داخل رحمی یا لانوگو می گویند. بعد از تولد و بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه موی لانوگو که مویی نازک و ظریف است می ریزد و به جای آن مویی کرک مانند به نام ولوس رشد می کند. بنابراین کودک شما ممکن است تا چند ماه طاس به نظر برسد. به دلیل اینکه موهای نوزاد هنوز به طور محکم در داخل پوست جا نگرفته است، با کمی اصطکاک و سائیده شدن موهای پشت سرش با بالش دچار ریزش می شود و در نتیجه محل های سفید و بی مو در پشت سرش دیده می شود. به تدریج و با گذشت زمان موی ولوس در قسمت سر جای خود را به موهایی ضخیم تر به نام ترمینال می دهد اما در قسمت های دیگر بدن ولوس باقی می ماند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ریزش-مو

مراقبت از موهای نوزادان و کودکان:

۱- بیشتر نوزادان بر روی پیشانی، شانه ها و کمر خود یک لایه موی نازک و تیره رنگ دارند که به این مو کرک گفته می شود و مانند بسیاری از جنبه های ظاهری نوزادان، کاملاً عادی است. کرک بیشتر در نوزادان نارس یا نوزادان مادران مبتلا به دیابت شایع است. این کرک ها نگران کننده نیست و پس از چند هفته می ریزند.

۲- گاهی متخصصان پوست برای تقویت موی شیرخواران مکمل هایی مثل بیوتین، سلیوم، زینک و ویتامین های گروه B تجویز می کنند. پس با استفاده از شامپوهایی که کودک به آن ها حساسیت ندارد می توان از موهای کودک مراقبت کرد.

۳- بعضی از والدین موهای نوزادشان را با تیغ می زنند تا پر پشت شود اما این موضوع نه تنها از نظر علمی ثابت نشده بلکه رد شده است و این کار بسیار خطرناک است . اما حجم موها به وضعیت ژنتیکی هر فرد بستگی دارد و موها با گذشت زمان و افزایش سن بلند می شود. با کوتاه کردن موها فقط می توان از خراب شدن سر موها پیشگیری کرد. وقتی از سمت ریشه به سمت نوک مو می رویم، مو نازک تر می شود، در نتیجه وقتی شما مو را تیغ می زنید قسمت نازک مو می افتد ولی سطح مقطع و ریشه مو که ضخیم تر است باقی می ماند، در نتیجه فکر می کنید با تیغ زدن مو ضخیم تر شده است. در حالی که وقتی مو رشد کند و به سمت بالا برود دوباره نازک می شود. در واقع همه ما با یک تعداد پیاز موی مشخص به دنیا می آییم که نمی توان این تعداد را بیشتر کرد.

۴- بهترین سن برای نخستین اصلاح موهای کودک اگر کودک دلبند شما موهای بلند و پرپشتی داشته باشد، ۱۸ ماهگی و بهترین زمان اولین اصلاح موهای کودک است و اگر موهای کم پشت و کوتاهی دارد ۲ سالگی است. از اولین اصلاح به بعد هر ۲ یا ۳ ماه، ۱ تا ۲ سانتی متر سر موهای بچه را کوتاه کنید.

موی-کودک

۵- هیچگاه موهای کودکان را محکم شانه نزنید چون حجم موهایشان را کم می کند. همان طور که بزرگسالان نباید با موهایشان با خشونت رفتار کنند در مورد کودکان نیز نباید به هیچ وجه با خشونت موی آنها را شانه یا سشوار بکشید. از آنجا که کودکان فاقد هورمون جنسی هستند میزان چربی موی آنها بسیار کم است. به همین دلیل به آسانی صدمه دیده و شکننده می شود. بنابراین توصیه می کنم موی کودکان را سشوار نکشید یا برای زیبایی آنها به خصوص در مورد موی دختران، موهایشان را بیش از حد نکشید. سعی کنید در حد متعادل و بدون اعمال خشونت موها را شانه کنید و برای خشک کردن موهایشان کمتر از سشوار استفاده کنید.

شانه-زدن-درست

خوراکی های مؤثر در رشد بهتر موی کودکان:

از آنجایی که تغذیه مناسب در دوران جنینی و بعد از آن اهمیت زیادی در  رشد و شکل گیری جنس موها دارد لذا مادران باید توصیه پزشکان را در مورد داشتن برنامه غذایی سرشار از امگا ۳ و کلسیم و پروتئین جدی بگیرند. بهترین مواد غذایی مناسب برای رشد بهتر موهای کودک عبارتند از :

ماهی سالمون: حاوی اسید چرب امگا ۳ و ۶ است که رشد مو را در کودکان افزایش می دهد. این اسید چرب برای پوست مفید است.
تخم مرغ: هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است.
کیله گوسفند و گاو: سرشار از ویتامین B است که ریشه مو را تقویت می کند. علاوه بر آن برای سیستم گوارش نیز مفید است.
پالک : هم مغذی و هم سالم است و سرشار از ویتامین است.
مرکبات: میوه هایی غنی از اسید فولیک هستند که باعث حفظ سلامت مو می شود. اسید فولیک مو را از ریشه تقویت می کند و مانع از ریزش آن می شود.
توت فرنگی: منبع غنی کلسیم و آنتی اکسیدان است که در رشد مو نقش دارد.
لبنیات: شیر و ماست به علت داشتن کلسیم فراوان، ماده معدنی مهمی برای رشد مو به حساب می آید. مصرف لبنیات، نه تنها سیستم گوارش و استخوان را تقویت می کند بلکه رشد مو را نیز افزایش می دهد.
مصرف آب: نه تنها به بدن و مو آبرسانی می کند بلکه مانع از یبوست می شود.
مصرف غلات: غلات سبوس دار به آسانی هضم می شود، مغذی و سرشار از ویتامین است. غلات باعث رشد مو می شود. برنج حاوی ویتامین B است که تولید کراتین را افزایش می دهد.کراتین نوعی پروتئین است که پیاز مو را تقویت می کند.
نخود سبز: سرشار از اسید فولیک است که رشد مو را در کودکان افزایش می دهد.

همچنین بخوانید : وزن و قد استاندارد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی طبق جدیدترین تحقیقات

توصیه های طب سنتی در دوران بارداری:

توصیه های طب سنتی برای همگان ثابت شده و امروزه اکثر افراد تمایل زیادی به درمان از طریق طب سنتی می باشند. در طب سنتی، کیفیت و کمیت موی نوزاد مرتبط با مزاج او است.

  1. تمام غذاهایی که مادر در بارداری مصرف می کند، باعث تغییرمزاج جنین می شود. نوزادانی که با مزاج سرد متولد می شوند، موهای روشن و کم پشت و نوزادانی که مزاج گرم دارند، مو های مشکی و پرپشت و لخت و نوزادانی که مزاج خشک دارند، موهای مجعد و کم پشت دارند.
  2. مادرانی که در بارداری غذاهای گرم و تر زیاد می خورند، نوزادان مو مشکی با موهای پر و لخت دارند. اما اگر غذاهای ترش میل کنند، نوزادشان موهای کم پشت و مجعدی خواهد داشت چون مزاج تابعی از ژنتیک و تغذیه است و وقتی در دوران جنینی ایجاد شد، دیگر تغییر پذیر نیست.
  3. در دوران کودکی و بزرگسالی نیز می تواند تاحدی مزاج را اصلاح کرد اما دوران جنینی اهمیت بسیار مهمی در شکل گیری مزاج دارد و بعد از آن به تدریج نقش تغذیه کمرنگ می شود. مادرانی که می خواهند نوزادشان در آینده مو های پرپشت و ضخیمی داشته باشد، باید غذاهای گرم و تر مثل سیب، کندر و مویز مصرف کنند.

لطفا با ثبت نظرات با ارزش خود در بخش نظرات، ما را همراهی نمایید. ضمنا ما پاسخگوی سوالات مرتبط شما در بخش نظرات هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا