سلامت کودکان

علائم آلرژی و جدیدترین روش درمان خانگی-گیاهی آلرژی کودکان چیست؟

bestkid b

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.


۱- مقدمه

گاهی اوقات بدن کودک در مقابل یک ماده خاص پادتن می‌سازد که به آلرژی تبدیل می ‌شود. در نتیجه هرگاه فرد با آن ماده خاص تماس می ‌یابد، سیستم دفاعی بدن در مقابل آن واکنش منفی ایجاد می ‌کند. ضد آلرژی ها در خون بدن هیستامین آزاد می‌ کنند که آن هم مسائل جانبی دارد. بطور مثال، هیستامین غشای مخاطی بینی و چشم ها را آبدار و خارش آور می‌ کند. همچنین آماس‌ هایی سفید رنگ و خارش آور که کهیر نامیده می‌ شوند در بدن ایجاد می ‌گردد.با توجه به نوع آلرژی و قسمتی از بدن که درگیر آن است، علائم مختلفی از قبیل خارش پوست، چشمها یا بدن، ایجاد کهیر و جوشهای پوستی، عطسه، سرفه، تنفس صدا دار، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌ شود.

مطلب مهم: بهترین و جدیدترین روش درمان سرماخوردگی کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

۲- مهمترین عوامل آلرژی زا

  • گرده ی گل
  • حیوانات خانگی
  • کپک قارچی
  • گردو غبار منزل
  • سوسک
  • برخی غذاها
  • برخی داروها
  • رایحه و عطر

آلرژی-کودک-۳

۳- علایم آلرژی در کودکان:

بطور کل آلرژی در همه افراد شامل علایمی مثل ترشحات بینی به صورت مایع سفید و آبکی، سرفه، خشک شدن بینی، قرمز شدن چشم، سختی تنفس و اگر به آلرژی مزمن مبتلا هستید ممکن است علایمی مثل خشک شدن مداوم بینی، کاهش حس بویایی، سردرد های سینوسی  را هم داشته باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اما در کودکان بیشتر آلرژی علایم زیر را دارد:

قرمز شدن و خارش پوست: در بسیاری موارد واضح، آلرژی با قرمز شدن پوست صورت و سایر بخش های بدن شروع شده و کم کم خارش پوست آغاز می شود.

ورم کردن پوست یا خارش مقعد: خیلی وقت ها پوست بجای قرمز شدن ممکن است ورم کند و از طرفی هم مقعد کودک دچار خارش یا قرمزی می شود.

کهیر زدن: کهیر جوش‌های خارش داری است، شبیه گزش پشه، که در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شود. در مورد آلرژی تماسی، کهیر در بخشی از بدن که در تماس با ماده آلرژی‌زا بوده به وجود می‌آید.

آب‌ریزش و خارش چشم: ورم ملتحمه که پینک آی نیز نامیده می‌شود می‌تواند با آلرژی به وجود ‌آید. اگرچه هر دو ورم ملتحمه آلرژیک و پینک آی ممکن است موجب قرمزی و آبریزش چشم شود. تفاوت آن‌ها خارش چشم و سیاهی دور چشم است که کبودی آلرژیک نامیده می‌شود.

 عطسه یا گرفتگی و آبریزش بینی: آب‌ریزش بینی می‌تواند نشانه سرما‌خوردگی باشد، اما اگر ترشحات بینی او رقیق و مدام بود، ممکن است علائم آلرژی باشد. حتی ممکن است کودک شما چینی بالای بینی‌اش ایجاد شود که «سلام آلرژی» نام دارد و از بالا کشیدن بینی با دست ایجاد می‌شود.

  اگزما: آلرژی نیست اما واکنش حاد آلرژیک می‌تواند اگزما را بدتر کند و چون عوامل شدید اگزما در نوزادان شایع است.

آلرژی-کودک-۱

۴- جدیدترین راه های درمان آلرژی در منزل

مجله معتبر خط سلامت، چند راهکار طبیعی برای بهبود و یا درمان کامل آلرژی کودک ارائه می کند. دقت کنید که این راهکارهای خانگی فقط می توانند آلرژی های خفیف تا متوسط را درمان کنند و برای آلرژی های شدیدتر باید به پزشک مراجعه کنید و واکسن درمانی نمایید. درمان های خانگی عبارتند از:

استفاده از کرم ها و لوسیون های آنتی هیستامین: این مورد برای کودکانی که آلرژی پوستی دارند توصیه می شود. این کرم ها در داروخانه ها یا لوازم بهداشتی ها پیدا می شود.

استفاده از بخار آب داغ و تنفس کودک در آن: این مورد برای کودکانی که آلرژی سینوسی دارند توصیه می شود. همچنین برای این نوع آلرژی باید همه عوامل آلرژی زا مثل حیوانات یا گرده خاک و … را از داخل خانه دور کنید.

استفاده از آب زیاد و غذاهای نرم: این مورد برای کودکانی که آلرژی معده یا داخلی دارند توصیه می شود. بعنوان مثال مصرف موز، سیب زمینی آب پز، برنج و مصرف زیاد مایعات کمک زیادی می کند.

موارد زیر نیز می توانند در همه نوع آلرژی کمک کننده باشند:

استفاده از سرکه ی سیب: سرکه سیب می‌تواند مخاط ناشی از آلرژی را کاهش دهد و سیستم لنفاوی بدن را پاک کند. برای آن که علائم آلرژی به صورت مطلوبی تسکین پیدا کند، سه بار در روز یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ترکیب کنید و سپس آن را بنوشید. این کار سبب می‌شود تا علائم آلرژی حاد مانند سرفه و حالت تهوع را بهبود بخشد.

استفاده از کوئر ستین: کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز و روغن زیتون.

 استفاده از ماست های پروبیوتیک: امروزه ماست‌های پروبیوتیک در کشورمان عرضه شده‌اند که حاوی باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارشی مخصوصا روده هستند. یکی از فواید آن‌ها نیز کمک به جلوگیری از ابتلا به آلرژی‌ های مختلف و همچنین برای درمان آلرژی بسیار مفید است.

استفاده از عسل: عسل از تاثیرگذارترین مواد طبیعی بر روی درمان آلرژی و حساسیت است. خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی.

استفاده از گیاهان دارویی: نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلا به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان آرژی و حساسیت بسیار موثر است.

پاکیزه نگه داشتن محیط منزل: روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم.

آلرژی-کودک

واکسن درمانی بهترین درمان آلرژی:

دکتر مریم محلوجی راد گرده افشانی درختان را مهمترین عامل حساسیت‌های آلرژیک در فصل بهار دانست و گفت: درختانی مانند سرو، چنار و اقاقیا با گرده افشانی باعث تشدید علایم آلرژی در افراد مستعد بیماری می شوند. وی واکسن درمانی را بهترین درمان آلرژی دانست و افزود: تاثیر داروهای ضد حساسیت متفاوت است و مصرف صحیح داروهای ضد حساسیت آلرژیک در زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد. مصرف نابجای آن می تواند باعث خواب آلودگی در زندگی روزانه فرد شود.

مطلب مفید: راهکار های اصولی برای تشویق کودکان به ورزش(همراه با ویدیو)

 ۵- گیاهان موثر برای درمان آلرژی

  • چای سبز
  • دارچین و زردچوبه
  • بابونه
  • بنفشه ی سه رنگ
  • آویشن
  • گل مغربی
  • عشقه
  • نعنا
  • گل همیشه بهار
  • ریشه ی بابا آدم

 

۶- درمان آلرژی و حساسیت های فصلی با عناب(فیلم)

۷- روش درمان آلرژی طبق مزاجهای مختلف(فیلم)

اگر سوالی در زمینه درمان آلرژی کودکان دارید در بخش نظرات مطرح کنید.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با سلام
    ممنونم از مطالب مفیدتون.ببخشید من یه دختر ۶ ساله دارم که تقریبا از دوسالگی الرژی داره هم به مواد غذایی و هم به تغییر فصل.این الرژی شبها بسیار بسیار شدید هست.جوری که خیلی از شبها دچار گرفتگی بینی شدید و خون دماغ مبشه.من واقعا دیگهدنمیدونم چکار باید بکنم از خیلی از داروها خوراکی و اسپری ها مثلا ایروکاست و نازو نکس و خیلی از اسپری های دیگه استفاده کردم که متاسفانه اغلب اونها باعث خون دماغ شدید تر شدن براش.جوری که الان دخترم بشدت کم خون هست و رنگ پریده.حتی من شبها بینیش رو چرب میکنم با تتراسایکیلین و بتامتازون چشمی ولی بازم خیلی،تاثیری نداره.ممنون میشم اگر کمکم کنید

  2. سلام و وقت بخیر باتشکر از برنامه خوبتون من یه نوزاد 3ماهه دارم که صورتش سرخ شده و میخاره واب ازش میاد تب شم گرمه خیلی از پماد ها استفاده کردم برعکس جواب داده دیگه نمیدونم چیکار کنم لطفا کمک کنید

    1. باید منبع آلرژی رو پیدا کنید پماد تاثیری نداره. ضمنا دقت کنید آلرژی فصلی هست یا به چیزی آلرژی داره./ بخصوص شیر مادر و غذ اهایی که مادر مصرف میکنه رو چک کنید اخیرا چه مواد غذایی اضافه شده

  3. سلام نوه من پنج سالو نیم هستش فصل از تابستان امسال عطسه های زیاد در طی روز داره وخصوصا شبها وصبح وقت بیدار شدن بینیش شدیدا خارش همراه گرفتگی وآبریزش داره لطفا راهنماییم کنید سپاسگذارم

  4. سلام، وقت بخیر. پسرم ۱۷ ماهشه. بهار و پاییز گذشته علايم حساسیت داشت دکتر سیتریزین تجویز کرد ۲ماه مداوم مصرف کرد بهتر شد امسال با آغاز بهار دوباره حساسیت شروع شده که وقتی تو محیط باز مثل باغ و اطراف گل و گیاهه حساسیت تشدید میشه دائم چشاشو میخارونه دور چشاش کمی کبود شده آبریزش و گرفتگی بینی داره و روزی چندبار عطسه میکنه به تجویز دکتر هیدروکسی زین،نئوتادین و سیتریزین بهش دادم موقتا علائم رو کم میکنه ولی درمان موثری نبوده و علائم همچنان هست و باتوجه به ضرری که این داروها دارن نگران استفاده طولانی مدتشون هستم، ممنون میشم اگر واکسن و یا دارو و درمان موثرتری هست معرفی کنین

    1. سلام وقت بخیر
      دختر من ۷ سالشه، هر وقت چند روز پشت سر هم بستنی میخوره یا نوشیدنی سرد میخوره وحتی بعد از سرماخوردگی دچار سرفه های خلط دار شدید میشه و خیلی ادامه پیدا میکنه و در این حالت هیچ دارویی جوابگو نیست.گاهی زیر چشماش حالت کبودی ایجاد میشه و در چند مورد هم دچار سرگیجه شده. لطفا راهنمایی بفرمایید
      با تشکر

  5. سلام پسرم نه سالشه یک ماه پیش دچار خارش های پوستی شده بدنش کهیر میزنه بعد خارش های شدید دکتر بردیم قرص وپماد تجویز کردن ولی تا ثمری نداشت خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا