سلامت کودکان

علائم حساسیت غذایی در کودکان+ 6 بهترین روش درمان خانگی

bestkid b

حساسیت غذایی بیشتر از اینکه بزرگترها را درگیر خود کند به سراغ کودکان می آید و باعث اختلال های مختلفی در بدن آنها می شود. در این پست قصد داریم شما را با جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت غذایی در کودکان آشنا نماییم.

مقدمه:

اگر کودک شما هم از آن دسته از افرادی است که به برخی مواد غذایی حساسیت نشان می دهد در این مطلب به شما خواهیم گقت که چگونه با این حساسیت مقابله کنید. اگر چه این درمانها قطعی نیستند ولی می توان با استفاده از این روشها تا حدودی عوارض حاصل از حساسیت غذایی را در کودکان کاهش داد . پس این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

آیا آلرژی غذایی درمان می شود؟

در این قسمت کلیپی ببینید در مورد درمان آلرژی کودکان که به شما می گوید آلرژی غذایی درمان پذیر است یا نه؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

زمانی که سیستم بدن شما به اشتباه مواد غذایی یا ماده خاص را به عنوان چیزی مضر برای بدن می شناسد در واقع آلرژی ایجاد می شود. سپس بدن شما برای خنثی کردن این مواد خارجی شروع به تولید پادتن می کند تا آن ماده خاص را از بین ببرد. اگر شما دچار حساسیت غذایی هستید، سیستم ایمنی بدنتان به شیوه‌های نامناسب واکنش نشان می‌دهد، معمولا به دلیل یکی از پروتئین‌های موجود در ماده‌ی خوراکی که بدن آن را مضر تشخیص می‌دهد. این اتفاق رخ می دهد.

حساسیت-غذایی

شاید برای خیلی از مادران باور این مطلب آسان نباشد که خوراندن زود هنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان، پیش از شش ماهگی و حتی یکسالگی باعث بروز حساسیت‌های غذایی می‌شود، چرا که در این سنین، هنوز مخاط روده‌ای تکامل پیدا نکرده و به انواع مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد. حساسیت غذایی نوزاد حتی ممکن است از دوران جنینی نیز به دلیل وجود ریشه‌های حساسیتی در مادر وجود داشته باشد. خانم‌های بارداری که زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، باید طی بارداری، مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا چون تخم‌مرغ، بادمجان، گوجه‌فرنگی و بادام زمینی را به حداقل برسانند. همچنین دوری از اضطراب و هیجان برای مادران، در زمان بارداری ضروری است، چراکه استرس امکان بروز حساسیت را بیشتر می‌کند. برخی غذاها بلافاصله پس از خوردن، سبب بروز حساسیت غذایی می شوند. و برخی غذاها ۱ یا ۲ ساعت بعد از خوردن، سبب بروز حساسیت غذایی می شوند. به محض بروز یکی از علایم زیر، به پزشک متخصص کودک خود مراجعه کنید. به کمترین علایم هم توجه کنید و آن را جدی بگیرید.

پست مشابه : جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت پوستی در کودکان چیست؟

نشانه های آلرژی در کودکان:

عمده ترین علائم حساسیت غذایی عبارتند از:

  1.  سوزش دهان
  2. سرگیجه، گیجی و یا غش
  3.  ورم لب ها، صورت، زبان و گلو یا بخش های دیگر بدن
  4.  خس خس و گرفتگی بینی یا تنفس سخت
  5. درد شکمی، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
  6. کهیر، خارش یا اگزما روی پوست قسمتهای مختلف بدن

حساسیت-غذایی۱

کدام خوراکی ها حساسیت زا هستند؟

بعضی خوراکی ها باعث بروز حساسیت در کودکان می شوند اما معروف ترین آنها عبارتند از:

  1. شیر
  2. آرد
  3. بادام زمینی
  4. مغزهای درختی (گردوی پکان، گردو، پسته، و غیره)
  5. دانه‌ها (دانه‌ی کنجد و دانه‌ی خشخاش)
  6. تخم‌مرغ
  7. شیر (گاو، بز و گوسفند)
  8. غذاهای دریایی
  9. حلزون صدف‌دار
  10. سویا
  11. گندم
  12. رنگ‌های مصنوعی و طبیعی
  13. برخی از میوه‌ها و سبزیجات
  14. مواد افزودنی شیمیایی

آیا حساسیت غذایی ارثی است؟

در پاسخ به این سؤال جواب پزشکان مثبت است. در حقیقت وقتی یکی از والدین آلرژی دارد، کودک حدود ۲۵ تا ۳۰درصد و اگر هر ۲ والد مبتلا به آلرژی باشند، کودک بین ۶۰ تا ۶۵ درصد به آلرژی مبتلا می‌شود. بنابراین یکی از علل اولیه آلرژی، وجود این سابقه در خانواده است اما عوامل متعددی می‌تواند آلرژی ایجاد کنند.

احتمال بالای داشتن حساسیت غذایی در صورت وجود عوامل زیر:

  • سابقه خانوادگی: چنانچه بیماریهایی مثل آسم ، اگزما،  کهیر و حساسیت هایی مثل حساسیت فصلی در خانواده شما شایع باشند، شما در معرض خطر بالای ابتلاء به آلرژی غذایی هستید.
  • داشتن سابقه یک حساسیت غذایی: برخی از بچه ها ممکن است یک حساسیت غذایی را از دست بدهند و بهبود یابند ،اما در برخی مواقع این حساسیت بعدها در زندگی مجددا بازمیگردد.
  • حساسیت های دیگر : اگر شما در گذشته به یک ماده غذایی حساسیت داشته اید، در معرض خطر حساسیت به مواد غذایی دیگری نیز می باشید. هم چنین داشتن یک نوع حساسیت مثل حساسیت فصلی باعث میشود شما مستعد ابتلاء به انواع دیگری مثل حساسیت غذایی باشید.
  • سن : حساسیت های غذایی در بچه ها، بویژه در شیرخواران و کودکان نوپا متدوال است. هم چنان که سن بالا میرود، سیستم گوارشی تکامل یافته و احتمال کمتری وجود دارد که بدن شما غذاها یا اجزائی از غذا را که محرک آلرژی هستند را جذب کند. خوشبختانه، معمولا بچه ها، حساسیت به شیر، سویا، گندم و تخم مرغ را از دست خواهند داد. حساسیت های شدید و حساسیت به مغزها و صدف داران به احتمال بیشتر مادام العمر خواهند بود.

بهترین درمانها برای حساسیت غذایی در کودکان:

از آنجایی که استفاده از داروهایی شیمیایی برای هر بیماری و ناراحتی ، عوارض خاص خودش را دارد لذا ما هم با نظر پزشکان موافقیم و برای درمان آلرژی غذایی کودکان ، چند درمان گیاهی را پیشنهاد می دهیم:

۱- استفاده از سرکه سیب:

سرکه-سیب

باتوجه به آنتی هیستامین و دیگر خواص دارویی، سرکه سیب می تواند به درمان حساسیت غذایی به شما کمک کند. سرکه سیب به بازگرداندن مواد مغذی در بدن که به نوبه خود سبب تنظیم پاسخ ایمنی بدن می شود کمک می کند. همچنین سرکه سیب با قلیایی کردن بدن به تنظیم PH کمک می کند. برای اینکار طبق دستور زیر عمل کنید: ابتدا ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و سپس به آن عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کنید. این مخلوط را ۳ بار در روز به کودک بنوشاید تا وقتی که احساس بهتری پیدا کند.

۲- مصرف زنجبیل:

زنجبیل

گیاه زنجبیل همانطور که برای درمان بسیاری از ناراحتی ها پیشنهاد می شود برای درمان حیاسیت غذایی هم مفید است. زنجبیل برای درمان ناراجتی های دستگاه گوارش مرتبط با آلرژی غذایی موثر است . زنجبیل دارای خواص ضد التهاب ، آنتی اکسیدان و ضد باکتری است که به اسپاسم گوارشی ، تهوع ، استفراغ ، سوء هاضمه و اسهال نیز کمک می کند. دستور زیر را برای تهیه چای زنجبیل بمنظور رفع آلرژی غذایی بکار ببرید و در هر روز به میزان ۳ فنجان چای زنجبیل میل نمایید، برای درست کردن این چای مقداری برش زنجبیل یا پودر آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کردن و سپس به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید ، برای طعم دهی نیز می توانید از عسل استفاده کنید. روش دیگر :  می توانید مقداری آب زنجبیل را با ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید تا علم هضم بهبود یابد

۳- استفاده از لیمو ترش:

لیمو

همانطور که لیمو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود می تواند به درمان حساسیت غذایی کمک می کند، همچنین سبب قلیایی نگه داشتن بدن شما می شود . برای تهیه دمنوش لیمو اباید به روش زیر عمل نمایید. آب یک عدد لیمو را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس مقداری عسل به این مخلوط اضافه کنید و میل نمایید. نوشیدن این مخلوط با معده خالی در صبح و چند بار در روز ادامه دهید. این روند را تا وقتی علائم حساسیت غذایی از بین رفته اند ادامه دهید.

۴- خوردن دمنوش چای سبز:

چای-سبز

اگر با خواص فوق العاده مفید چای سبز آشنا هستید حتما می دانید که چای سبز یکی از بهترین دارو های خانگی برای درمان حساسیت غذایی است . چای سبز دارای خواص ضد التهابی ، آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان است ، همچنین به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. برای اینکار ابتدا ۲ قاشق چای خوری چای سبز را در یک فنجان آب گرم به مدت چند دقیقه بجوشانید و مقداری لیمو یا عسل برای طعم دهی اضافه کنید. می توانید این چای را به میزان ۴ فنجان در طول روز بنوشید.

حتماً بخوانید : آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

۵- درمان آلرژی غذایی با موز:

موز، علاوه بر مقوی بودن، برای کاهش علائم آلرژی غذایی بسیار مفید است و توصیه به خوردن آن می شود. این میوه باعث کاهش خارش پوستی و ناراحتی شکمی می‌شود و به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در واقع خوردن موز به اندازه‌ی کافی آلرژی غذایی را درمان نمی‌کند، اما شدت و احتمال شدید بودن واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد.

۶- درمان آلرژی غذایی با مصرف ویتامین C:

میوه-جات

از آنجایی که کمبود در سیستم ایمنی بدن اغلب برای آلرژی غذایی مقصر شناخته می‌شود، مصرف فراوان ویتامین C و دیگر ویتامین‌های مفید و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات به بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. با این حال، گفته می‌شود که اطمینان حاصل کنید که به هیچ کدام از میوه‌ها و سبزیجاتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان مصرف می‌کنید، حساسیت نداشته باشید چرا که در این صورت کل فرآیند تاثیر معکوسی خواهد داشت. لطفاً سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام آقای دکتر.. پسر من هشت سالشه .. از شش ماهگی متوجه شدم که پسرم به لبنیات و زنجبیل حساسیت داره .. دچار تنگی نفس و سرفه میشه .. زمانی که از این مواد غذایی استفاده میکنه نمیدونم چیکار کنم .. خیلی استرس بهم دست میده.. نمیدونم چیکار کنم .. دکتر زیاد بردمش فقط بهم میگن بزرگ شد خوب میشه ولی بهتر که نشده بدتر هم شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا