سلامت کودکان

درد پا در کودک 2 ساله و 3 ساله، علت ها، بهترین درمان های خانگی

bestkid b

در این مطلب بطور کامل با علت درد پا در کودکان ۲ ساله و کودک سه ساله و بهترین روشهای درمانی آشنا می شوید.

دلایل درد پا در کودکان ۲ سال و 3 ساله چیست؟

درد پا در کودکان ممکن است در اثر آسیب ها یا شرایط مختلفی ایجاد شود. در این مطلب نتیجه تحقیقات جدید و تجربه چندین ساله مراکز درمانی معتبر دنیا را در این زمینه در اختیارتان قرار می دهیم.

۱-دلایل اصلی

درد پا در کودکان ممکن است در عضلات احساس شود. علل درد عضلات عبارتنداز:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • گرفتگی عضلات. دردهای کوتاه مدت (۱ تا ۱۵ دقیقه) اغلب به دلیل اسپاسم عضلات (گرفتگی عضلات) است. ماهیچه های پا یا ماهیچه ی ساق پا به طور ویژه مستعد گرفتگی هایی هستند که در هنگام ورزش روی می دهند. گرفتگی پا یا عضلات پا ممکن است کودک شما را از خواب بیدار کند. گرفتگی عضلانی که در هنگام کار سخت یا ورزش رخ می دهد، “گرفتگی عضلات در اثر گرما” نامیده می شود. آنها اغلب به مایعات و نمک پاسخ می دهند.
  • استفاده بیش از حد از عضلات (کشیدگی عضلات). دردهای مداوم پا، اغلب از کار سخت یا ورزش است. ورزش هایی مانند دویدن یا پریدن زیاد، می توانند موجب پا درد شوند. این نوع درد می تواند چند ساعت یا حداکثر ۷ روز طول بکشد. درد عضلانی همچنین می تواند از آسیب های فراموش شده ای باشد که روز گذشته اتفاق افتاده است.

۲- دردهای مربوط به رشد

۱۰٪ از کودکان سالم دارای دردهای بیخطر پا هستند که می آیند و می روند. اینها معمولاً دردهای در حال رشد نامیده می شوند. اگرچه هیچ اثبات علمی وجود ندارد که رشد استخوان ها باعث ایجاد درد شود. دردهای رو به رشد معمولاً در قسمتهای زیر رخ می دهد:

  • در ماهیچه های ساق پا یا ران
  • در هر دو طرف ، نه یک طرف
  • در اواخر روز

به احتمال زیاد، این دردها به دلیل دویدن یا بازی زیاد است. این دردها معمولاً ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشند.

۳- پایین آمدن سطح کلسیم بدن

سطح پایین کلسیم و ویتامین D می تواند باعث درد جزئی استخوان شود. درد عمدتاً در پاها و دنده ها است. کودکانی که رژیم غذایی بدون شیر دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

حتما بخوانید: نیاز کلسیم برای کودکان و نوجوانان در حال رشد + همه نکات مهم

۴- بیماری اسگود- شلاتر

این بیماری شامل درد، ورم و حساسیت استخوان (استخوان تیبیا) زیر زانو است. تاندون پاتلار به این استخوان متصل می شود. این شرایط ناشی از پرش یا دویدن بیش از حد است. اسگود- شلاتر بی خطر است و پس از ۱ – ۲ سال از بین می رود.

۵- علل جدی

شکستگی های معمول، ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در پا). همچنین ، نوریت (یک عفونت عصبی) و آرتروز (عفونت مفصلی) از جمله علل جدی درد پا هستند.

۶- آرتریت سپتیک (جدی)

ایجاد عفونت باکتریایی در هر قسمت مفصل یک اورژانس پزشکی است. در این موارد، درد ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • ورم
  • قرمزی یا گرمی پا
  • حساسیت در منطقه آسیب دیده
  • سختی مفصل
  • تب بالا

۷- سینوویتیت سمی یا سینوویت گذرا

این بیماری یک وضعیت بی خطر و موقتی است. این می تواند باعث ورم مفاصل، احساس درد متوسط ​​و بدون تب شود. سینوویتیت سمی پس از پریدن بیش از حد در کودکان نوپا ایجاد می شود.

حتما بخوانید: چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

۸- درد بدون علت

برخی کودکان گاهی بدون هیچ دلیلی بخصوص در شب، پا درد دارند.

با این حال، هر کودکی درد دارد، باید مورد بررسی و معاینه قرار گیرد تا مطمئن شود بیماری یا جراحتی وجود ندارد.

میزان درد

  • خفیف: فرزند شما احساس درد می کند و در مورد آن به شما می گوید. اما این درد او را از هرگونه فعالیت عادی باز نمی دارد. رفتن به مدرسه، بازی و الگوی خواب تغییری نکرده است.
  • متوسط: درد پا، کودک را از انجام برخی فعالیت های طبیعی باز می دارد. این درد ممکن است او را از خواب بیدار کند.
  • شدید: درد بسیار بد است. این باعث می شود کودک از انجام تمام فعالیت های عادی محروم شود.

علائم

درد پا در کودکان ممکن است علائم دیگری داشته باشد که بسته به بیماری زمینه ای، اختلال یا وضعیت آن متفاوت است. شرایطی که عامل درد پا در کودکان است، ممکن است سیستم های دیگر بدن را نیز درگیر کند.

درد پا در کودکان ممکن است علائم دیگری مانند موارد را ایجاد کند:

  • خونریزی یا کبودی
  • ناهنجاری یا بی ثباتی مفصل
  • توانایی محدود یا عدم توانایی در حرکت دادن پا
  • ضعف یا اسپاسم عضلانی
  • احساس درد، چه در حالت استراحت و چه در حین انجام حرکات خاص. این درد می تواند شدید، تیز، سوزنده یا تشدید شونده باشد
  • چرک یا ترشح
  • قرمزی، گرما یا ورم

علایمی که ممکن است در قسمتهای دیگر بدن دیده شود، عبارتنداز:

  • تب و لرز
  • احساس درد یا ورم در مفاصل دیگر
  • ورم یا برآمدگی در نواحی دیگر بدن

پیشگیری

ممکن است با انجام تمرینات کششی پا بصورت روزانه، از آسیب های آینده جلوگیری کرد. فرزندتان را به انجام حرکات کششی و رفتن به ورزشهای مربوط، تشویق کنید. علاوه بر ورزش، مطمئن شوید که کودک شما به میزان کافی کلسیم در رژیم غذایی دریافت می کند. دریافت ویتامین D3 بصورت روزانه نیز ممکن است کمک کننده باشد.

تحقیقات نشان داده است که کشش روزانه می تواند از بروز دردهای زیاد جلوگیری کند. عضلات چهار گوش، همسترینگ و ماهیچه های ساق پا را دراز کنید. همچنین، از دریافت کلسیم و ویتامین D کافی در رژیم غذایی اطمینان حاصل کنید.

حتما بخوانید: شربت افزایش قد کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

۵ نشانه هشدار دهنده درد پا در کودکان

درد پا و اندام های تحتانی در کودکان اغلب بیخطر به نظر می رسد. این امر به این دلیل است که علائم و نشانه ها اغلب خفیف هستند و بعضی اوقات کودکان در توضیح دادن آن مشکل دارند. به همین دلیل، در اینجا پنج علامت هشدار دهنده وجود دارد که والدین باید به آنها توجه کنند:

۱- کودک نمی تواند با همسالان خود بازی کند

اگر کودک در ورزش یا بازی، از بچه های دیگر عقب بیفتد، ممکن است به این دلیل باشد که پاهای او خسته است. خستگی در کودکانی که پاهای صاف دارند، متداول تر است. عضلات پا به راحتی خسته می شوند زیرا پاها طوری که باید عمل نمی کنند.

۲- کودکان به طور داوطلبانه از فعالیتهایی که معمولاً از آنها لذت می بردند، کنار می روند

اگر کودک تمایلی به مشارکت نداشته باشد، ممکن است به دلیل درد پاشنه باشد (این مشکل اغلب در کودکان بین ۸ تا ۱۴ سال مشاهده می شود). فشار مداوم ناشی از ورزش ممکن است باعث فشار عضلانی و التهاب صفحه رشد شود. صفحه ی رشد، منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند بچه ها است که رشد میکند و مسئول رشد استخوان است.

۳- آنها نمی خواهند پاهای خود را به شما نشان دهند

کودکان ممکن است احساس درد کنند یا متوجه تغییر ظاهر پاها یا ناخن های خود شوند اما به والدین خود نمی گویند زیرا از رفتن به مطب پزشک می ترسند. به والدین توصیه می شود که از سن کودکی پای فرزندشان را بررسی کنند. به دنبال تغییراتی مانند کالوس، رشد، تغییر رنگ پوست، یا قرمزی و ورم ناخن های پا باشید.

۴- کودک شما غالباً در هنگام راه رفتن، دچار مشکل و زمین خوردن می شود

ناخوشی مکرر ممکن است نشانه ای از درد پا، مشکلات تعادل یا شرایط عصبی عضلانی باشد.

حتما بخوانید: بهترین درمان خانگی گوش درد کودکان + همه نکات مهم

۵- کودک از درد شکایت می کند

درد شدید پا در کودکان، هیچگاه طبیعی نیست. آسیب ها ممکن است جزئی به نظر برسند، اما اگر درد یا ورم بیش از چند روز طول بکشد، به پزشک مراجعه کنید.

خودمراقبتی در خانه

  • کمپرس سرد. از یک کمپرس سرد برای تسکین درد یا ورم استفاده کنید. همچنین می توانید از یخ پیچیده شده در پارچه مرطوب استفاده کنید. به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی عضلات دردناک بگذارید. روز اول ۴ بار تکرار کنید، سپس در صورت نیاز ادامه دهید. احتیاط: از سرمازدگی جلوگیری کنید.
  • کمپرس گرم. اگر درد بیش از ۲ روز طول کشید، کمپرس گرم را روی عضله دردناک قرار دهید. از یک کیسه آب گرم یا حوله ی گرم و مرطوب استفاده کنید. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید، سپس در صورت نیاز تکرار کنید. احتیاط: از سوختگی جلوگیری کنید. برای رفع گرفتگی عضلات در کل بدن، از حمام گرم استفاده کنید. ماهیچه های دردناک پا را زیر آب گرم حرکت دهید.
  • آب. گرفتگی ناشی از گرما با انجام ورزش های سخت در یک روز گرم ممکن است رخ دهد. اگر به گرفتگی ناشی از گرما شک دارید، به کودک خود مایعات زیادی بدهید. نوشیدنی های آبی یا ورزشی گزینه های خوبی هستند. سپس با انجام حرکات کششی و استفاده از یک کمپرس سرد، کار را دنبال کنید.
  • داروهای مسکن. برای تسکین درد، از محصولات استامینوفن (مانند تیلنول) استفاده کنید. انتخاب دیگر استفاده از محصولات ایبوپروفن (مانند Advil) است. اگر درد بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد، یک داروی مسکن بخورید.
  • ماساژ. ماهیچه های دردناک را مالش دهید تا درد از بین برود.

بیشتر اوقات، دردها خفیف و طولانی نیستند و هیچ درمانی لازم نیست.

حتما بخوانید: پوسیدگی دندان کودک ۲ ساله: همه نکات مهم که باید بدانید!

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در بعضی موارد، پا درد کودکان با علایم دیگری همراه است که نشاندهنده ی یک وضعیت جدی است. اگر درد زیر با یکی از علایم زیر همراه باشد، به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالا (بالاتر از ۳۸٫۵ درجه ی سانتیگراد)
  • بیحسی در قسمت تحتانی پا
  • شکستگی یا ناهنجاری استخوان ها
  • فلج
  • درد غیرقابل کنترل
  • خونریزی شدید یا غیرقابل کنترل
  • عدم تمایل به راه رفتن یا تحمل وزن بر روی پا
  • کاهش وزن
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من خواهر زادم یکسال و نیمشه تقریبا. دوباره (کلمه پا رو تازه یاد گرفته) یهو میگه پا و میشینه زمین نمیتونه راه بره تاچند دقیقه
    ممنون میشم راهنماییکنید

  2. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    پسر من ۲ سال و ۲ ماه داره. الان حدودا ۳ ماه اکثر شبها حدودا ۵ صبح از خواب بیدار میشه از درد پا شکایت داره گریه میکنه بعضی وقتا باید استامینوفن بهش بدیم تا خواب بره. خدارو شکر توی راه رفتن مشکل نداره پاهاش تورم هم ندارن. ظاهرا چیز خاصی دیده نمیشه.چندین بار پیش متخصص کودکان بریم یا مسکن دادن یا کلسیم.
    میشه لطف کنید بنده رو راهنمایی کنین ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا