روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

پرت کردن اشیا توسط کودک چه دلیلی دارد و چطور آن را درمان کنیم؟

bestkid b

مشکلی که بعضی خانواده ها در تربیت فرزندشان با آن مواجه می شوند پرتاب وسایل و اشیای منزل است که در برخی کودکان زیر ۵ سال دیده می شود. بنا به درخواست برخی از کاربران در این مقاله می خواهیم علت بروز این رفتار و همچنین راهکارهایی برای درمان این رفتار غلط را برای شما والدین گرامی بیان نماییم.

مقدمه

همه کودکان روحیه بسیار حساس و شکننده ای دارند و والدین در نوع برخورد با آنها باید دقت بیشتری داشته باشند. جیغ زدن، کوبیدن سر به دیوار، پرت کردن اشیاء و… جزو عاداتی است که برخی کودکان در سنینی خاص آنرا تجربه می کنند. لذا با روش های درست رفتاری می توان این عادات را از لیست رفتارهای کودک خود حذف نمود.

تنها نکته ای که پدر و ماد ها باید آنرا بیاد بسپارند این است که کودک خود را محدود نکنند و با سخت گیری و تنبیه وی ترک این عادت را برای وی مشکل ننمایند. هر چند کودکان نسبت به اتفاقاتی که در اطرافشان می افتد درک بسیار پایینی دارند اما همین پرت کردن اشیا توسط آنها حس کنجکاوی را در آنها بالا می برد و باعث بروز خلاقیت و رشد فیزیکی در آنها می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخورد با کتک زدن و پرت کردن اشیا توسط کودکان نوپا(ویدئو)

پست مشابه: علت خودزنی در کودکان کمتر از ۴ سال و روش درمان آن چیست؟

نظر دکتر هلاکویی

پرتاب کردن اشیاء مستلزم هماهنگی بین دست و چشم کودک است و هنگامی‌که کودک شروع به پرتاب کردن اشیاء می‌کند، نه تنها بسیار به خودش می‌بالد که یک مهارت جدید را کشف کرده، بلکه والدین نیز باید خوشحال باشند که او یک مرحله رشد دیگر را نیز طی کرده است،

هرچند که این امر ممکن است آنها را خوشحال نکند که او ماکارونی را از بشقابش بر روی زمین بریزد و یا پستانکش را در خیابان از دهانش به بیرون پرت کند. در واقع با این کار کودک در حال بررسی نیروی جاذبه است، اگرچه شاید درک درستی از آن نداشته باشد اما نتیجه و اثر آن را به خوبی متوجه می‌شود.

ممکن است کم‌کم پرت کردن اشیا به صورت یک عادت و برای بیان خشم مورد استفاده قرار بگیرد و کودک شما هنگامی که عصبانی می‌شود هر آنچه دم دستش باشد را پرت کند. اگر در پاسخ به پرتاب کردن، عکس‌العمل تندی نشان ندهید معمولا این رفتار‌ها هم می‌گذرند و پرتاب کردن در مرحله یادگیری باقی مانده و کودک شما از آن به عنوان وسیله‌ای برای ابراز خشم استفاده نخواهد کرد.

پرتاب-اشیا-توسط-کودک

آنچه که واضح می باشد این است که! متوقف کردن نوزاد در سنین پایین از پرت کردن اجسام بی‌فایده است، در عوض به او نشان دهید چه چیزهایی را می‌تواند پرت کند و چه مکانی برای این بازی آموزنده مناسب است و تنها در صورتی وارد عمل شوید که کودکتان در حال پرت کردن چیزی است که خطر دارد و ممکن است به خودش یا دیگران آسیب بزند.

باید ظروف پلاستیکی استفاده کنید و اجسام خطرناک را از دسترس کودک خارج کرد. اگر این دوران در کودکی بدون بکن نکن و توجه زیاد ما بگذرد کودک انرا رها میکند وگرنه از آن برای کنترل و عصبانی کردن ما استفاده میکنند.

اگر تعداد وسایلی که به کودک اجازه می‌دهید پرت کند زیاد باشد، او سریع‌تر یاد می‌گیرد که چه چیزهایی را نباید پرت کند، او را به پرت کردن چیزهای بی‌خطر تشویق کنید. انتخاب‌هایی به او بدهید که در مکان و زمان مناسب پرتاب کردن‌شان ضرر چندانی ندارد، مثلا در خانه توپ کوچکی در اختیارش بگذارید یا یک بالشت نرم و سبک یا در بیرون یک مشت سنگ برای پرتاب کردن در رودخانه تا او با آن‌ها غریزه پرتاب کردن را ارضا کند.

مطلب پیشنهادی: علت زودرنجی و بدخلقی در کودکان و جدیدترین روش درمان آن چیست؟

12 توصیه روانشناسان

  1. پرتاب کردن‌هایی که از روی خشم و عصبانیت رخ می‌دهد را نادیده بگیرید، چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار می‌تواند نظر شما را جلب کند آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد کرد. در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی بهتره حرف بزنی، اینجوری من بهتر می‌فهمم مشکلت چیه.» به روش‌های مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید.
  2. اگر کودک شما با پرتاب کردن مثلا یک مکعب چوبی در حال آسیب رساندن به کودک دیگری است، با‌‌ همان آرامش او را منع کرده و بگویید «این کار خطرناکه» و به طور موقت از روش محرومیت استفاده کنید که بسته به سن کودک از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه می‌تواند باشد.
  3. مراقب تن صدای‌تان باشید، هیچ اشکالی ندارد اگر با تن صدا و لحن‌تان به کودک بفهمانید که از این کار او ناراحت شدید اما هرگز عصبانیت را در صدای‌تان نشان ندهید.
  4. اسباب‌بازی‌هایی که برای پرتاب کردن خطرناک هستند را به پایه صندلی با نخ کوتاه ببندید و در عوض وسایلی که خطری ندارند را در کنار آن‌ها آزاد بگذارید تا کودک با امتحان بفهمد چه وسایلی را نمی‌تواند پرت کند.
  5. ممکن است واکنش غیرکلامى کودک نسبت به ناکامى در هنگام بازى با اسباب‌بازى یا پازلى که شکل دارد، به‌صورت بلند کردن اشیاء و پرتاب آنها به اطراف اتاق باشد، او در این حالت شیطنت نمى‌کند، دور کردن اشیاء به‌علت ناکامى ممکن است به‌قدر کافى در تخفیف تنش او کمک کند و ممکن است با یک فریاد به پایان برسد.
  6. قاطع باشید و با صدایی روشن و آرام اما بدون عصبانیت کودک را از پرت کردن اشیا منع کنید.
  7. بعد از هر بار پرت کردن وسایل را جمع نکنید و برای مرتب کردن از خود او کمک بگیرید. این کار را به یک بازی تبدیل کنید، با او چهارزانو روی زمین بنشینید و بگویید «ببینم حالا کی برنده می‌شه؟ کی می‌تونه زود‌تر اینا رو جمع کنه؟»
  8. برای بچه‌های بزرگ‌تر از روش هشدار استفاده کنید، اگر چیزی را پرت کرد، بار اول به او برگردانید ولی بگویید: «اگر دوباره پرتش کنی، برای مدتی مال من می‌شه» و بعد اگر دوباره این اتفاق افتاد برای مدتی وسیله مورد نظر را برای خودتان نگه دارید و اگر باز تکرار شد مدت زمان را اضافه کرده و حتی در طول روز کودک را از آن وسیله محروم کنید.
  9. به پرت کردن از روی عصبانیت او کاملا بی توجه باشید. ولی اگر آسیبی به کسی یا چیزی می رساند کودک را بلند کرده و از آن محیط دور کنید و بگویید “پرت کردن فلان وسیله کار خوبی نیست” تا علت دور کردنش از آنجا را متوجه شود. نکته‌ کلیدی این واکنش، دور نگه‌داشتن کودک به مدت کمتر از یک دقیقه است (بیشترین تأثیرگذاری ۶۰ ثانیه به ازای هر یک سال سن) تا او فراموش نکند چرا از بازی کردن منع شده است.
  10. اگر متوجه شدید که پرتاب اشیا توسط کودکتان با ‌عصبانیت همراه است، او را تشویق کنید که احساس خود را با کلمات بیان کرده و با شما در مورد علت عصبانی شدنش صحبت کند
  11. اگر پرت کردن از روی عصبانیت باشد، می توانید در هنگام عصبانیت او سریعا حواسش را پرت کنید و یا با یک بازی او را مشغول کنید. اینکار باعث می شود کودکتان از تکرار سرکوبیدن و یا پرت کردن خودداری کرده و به مرور این عادت را کنار می گذارد.
  12. به هیچ عنوان او را از پرت کردن به صورت مستقیم نهی نکنید. سعی کنید ابزارهای کمی در اختیارش قرار دهید، در این مواقع مراقب دستانش باشید. از حرکات چهره و بی توجهی به او برای مدت کم استفاده کنید. با حرکاتی مثل ابراز ناراحتی خود، و یا نگاه های افسوس گونه به شیء پرت شده و یا دردی که از پرت شدن شیء در بدن شما ایجاد شده و… کار زشت او را به او گوشزد کنید.

همکاران ما در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما هستند. اگر پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام.مم پسرم ۳ سالش هست و توی خونه یا مهمونی هرچیزی که دستش برسه برمیداره و پرت میکنه .منم تو خونه خودمون فقط بهش گوشزد میکنم یا وسایل بازیش رو برمیدارم نیم ساعت یا یک ساعت بهش نمیدم ولی بیرو تو مهمونی خیلی ناراحت و عصبانی میشم بقلش میکنم و اونم داد میزنه .خوم و خانومم دیگه اعصابمون نمیکشه دیشب تلویزیون رو میزد منم عصبانی شدم زدمش که خیلیم ناراحت شدم.کمک کنید دیگه نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام وقت بخیر پسر دو ساله دارم که بیشتر وسایل پرت میکند در حدی که باعث عصبانیت و کنترل ما میشود با پریز برق خیلی بازی مزکند انگستان و وسابل داخل پریز میزند و علاقه زیادی هم به کلید دارد که هر چیزی را با کلید باز کند ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

  2. سلام و وقت بخیر
    دخترم ۲۱ ماهه هستش و موقع غذا خوردن محتویات داخل ظرف و یا قاشق و چنگال اش پرت میکنه و من خیلی کلافه و عصبانی میکنه ممنون میشم به من یه راهکار مناسب ارائه بدید

      1. سلام وقتتون بخیر
        پسر ۴ ساله ای دارم که حس کنجکاوی و شیطنت زیادی داره،،و وسایل بازی و وسیله های منزل رو تا این سن خیلی خیلی زیاد خراب کرده،، امروز وسیله شخصیم رو خراب کرد و متاسفانه هم داد زدم هم کتک..?? چن تا کلمه بد یاد گرفته که مدام تکرار میکنه،، از بچه ها دست تو بینی کردن رو یاد گرفته و مدام روزی چند بار تکرار میکنه،،خیلی وسیله پرت میکنه سمتمون، خیلی کم پیش میاد میزنه ما رو، منو همسرم واقعا کلافه شدیم و نمیدونیم چه برخوردی داشته باشیم،، لطفا راهنماییمون کنید،در طول روز مدام میگه مامان جوری که خسته شدم و نمیذاره چند دقیقه تنها باشم یا کتاب بخونم یا کار دیگه ای انجام بدم،مدام میخواد کنارش باشم،اگر بخوابم انقد صدام میزنه با گریه میخواد چشامو باز نگهدارم،
        منتظر راهنماییتون هستم
        با تشکر

    1. سلام.وقت بخیر.دختر من ۳سال و ۳ ماهش هست.وقتی عصبانی میشه تمام وسایل خونه رو پرت میکنه و جیغ میزنه میچرخه تو خونه جیغ و فریاد میزنه.من و پدرش رو میزنه و اصلا گوش نمیده اون ِِلحظه بعد که جیغ و فریاد و پرت کردن تموم شد میگه ببخشید .بهش آروم میگم مامان وقتی عصبانی میشیم باید با هم حرف بزنیم .من جیغ میزنی نمیفهمم چی میگی.میگه نه میخوام جیغ بزنم.توروخدا بگین چکار کنم

    2. سلام خسته نباشید
      دختر من ۲ سالو نیم هستش مشکلی که دارم متاسفانه در منزل امنیت جانی نداریم من کارمند هستم دخترم منزل مادرمیگذارم تا ساعت کاریم تمام شه .منتها بعد اینکه به منزل مادرم میروم با خبر میشم دخترم یا با پرت کردن وسایل به مادرم یا پدرم آزار رسانده یا باعث کدورت شده.متاسفانه بی دلیل در حین بازی یا کنترل تلویزیونورا پرتاب میکنه ان هم نه به اطراف به سمت یک نفر یا گلدان هارو میندازه همش در حین ارامش و در حین بازی انجام میدهد.نمیدانم چکار کنم فقط دنبال یه راهکار هستم.مادرم عنوان میکند وقتی میخواد چیزی را پرتاب کند کاملا چهره اش نشان میدهد که میخواد چکار کند اگر حواسش نباشه کاملا اسیب دیده..لطفا راهنمایی کنین نیاز هست پیش دکتر روان کا و یا روانشناس ببرم؟

      1. موضوع رو ریشه یابی کنید و ببینید علت پرتاب اشیا چی هست؟ سعی می کنه ارتباط برقرار کنه باهاتون یا برای چیزی کمک می خواد؟ ضمنا نسبت به این رفتار، واکنش شخصی-احساسی نشون ندین چون به احتمال زیاد دلیل پرتاب اشیا صدمه زدن به شما یا کس دیگه ای نیست. پیشنهاد می کنم در زمانی که آرام هست باهاش وقت بگذارین و کلمات یا رفتارهای مثبتی رو برای ارتباط برقرار کردن یا درخواست کردن چیزی بهش آموزش بدین تا جایگزین اون رفتار قبلی بشه. ضمنا وسایل کوچک که قابلیت پرتاب دارند رو از اتاق جمع آوری کنید.

      2. سلام وقتتون بخیر ، من پسرم یک سال و سه ماهشه ،یک هفته درگیر سرماخوردگی شدید و تب بود بعد از بیماری اخلاقش تغییر کرده ، خیلی بهانه گیر شده ، هر وسیله ای دستش اومد پرتاب می‌کنه ، میخواستم بدونم این بهانه گیری اقتضای سنه یا این بیماری هم در این تغییر خلق و خو تاثیر داره

  3. سلام دختر من ۲ سال و ۸ ماهشه وقتی روی دنده غر غر و بهونه میفته هیچ جوره نمیشه باهاش راه اومد جدیدن توی عصبانیت و جیغ و گریه وسیله پرت میکنع و کاغذ دیواری پاره میکنه،آخر سر با کلی جیغ و داد و یه فصل کتک می خوابه یا آروم میشه اوایل باهاش صحبت میکردیم و اصلا کتک در کار نبود اما دیگه بریدیم و خیلی ناراحتیم ازین قضیه همش میگم نکنه مشکل اعصاب داره از نوزادی داشت این مشکل رو اما الان خیلی زود به زود اینجوری میشه.باهاش صحبت کردم ،تشویق ،منع ،جریمه هیچی اثر نداره ،روش مقابله با عصبانیت یادش دادم و خودم انجام میدم اما روش تاثیر نداره ،هی میگه من آروم میشم ،ساکت میشم با جیغ میگه و گریه میکنه و نمیشه تا ۱ ساعت

  4. پسرم دو سالشه، تلفن و موبایل رو خیلی پرت میکنه، و در مواقع عصبانیت هر چی دستش باشه پرت میکنه. وقتی خونه هستم خیلی سعی میکنم باهاش درست برخورد کنم گرچه خیلی اوقات بی فایده س و اون باز کار خودش رو میکنه. بیشتر نگرانیم وقتیه که با دختر عمه ش بازی میکنه توی بازی یک دفعه هر چی دستش هست رو سمت اون پرت میکنه و میترسم بهش آسیب بزنه. نمیدونم این عادت رو چطور از بین ببرم؟ هرچقدر هم توضیح میدم موقع عصبانیت سرت و به جایی نزن و پرت نکن، بجاش حرف بزن تاثیری نداره. چه کنم؟؟

  5. سلام
    پسر بچه دوساله دارم که یهو چیزی پرت میکنه بدون اینکه عصبانیتی پیش آمده باشه معمولا ب طرف دیگران،
    یکبار هم قاشقا ب خنده ب طرف پدرش انداخت ک خورد بالای چشمش و زخم شد
    پدرش هم دعواش کرد و بهش زد ک چرا چیزی پرت میکنی
    بخاطر چیه این رفتار و چگونه از رفتارش حذف کنیم؟
    ممنونم

  6. سلام
    پسرم 2سال و هشت ماهه شه،مدتیه جیغ های خیلی گوشخراش میزنه(در بسیاری از موارد کاملا بدون دلیل)جدیدا هم به عمد وسایل رو میشکنه و آسیب میزنه،مثلا موقع غذا خوردن ظرفها رو به عمد روی زمین میندازه و میشکنه…بارها راجع به رفتارش باهاش صحبت کردیم و سعی کردیم حدالامکان تنبیه بدنی اعمال نکنیم…واقعا خسته شدم و نمیدونم چکار کنم…لطفا راهنماییم کنید.

  7. سلام وقتتون بخیر
    پسر من الان یک سال و یازده ماهشه زیاد حرف زدن بلد نیست جدیدا هر وقت که چیزی رو بهش نمیدم مثل موبایل خودشو محکم پرت میکنه زمین و پشتی های خونه مادرمینا رو میندازه لیوان و پرت میکنه خلاصه دنبال چیزی رو زمینه ک اعصبانیتش رو خالی کنه البته با جیغ و گریه حالا من نمیدونم چطور میتونم کنترلش کنم وقتی حرف زدن بلد نیست ? ایا دلیل این کاراش اینه که نمیتونه حرف بزنه؟؟؟؟

  8. سلام من پسرم 4 سالشه بسیار شلوغ و پرتحرک وسایل رو از پنجره و بالکن پرت میکنه بیرون و میخنده و هم با صحبت باهاش رپیش رفتیم هم لحن اروم هم عصبانیت ولی نتیجه ای نداشته ممنونم راهنمایی کنین

    1. سلام
      پسر منم چهارسالشه و دقیقا همین کار رو میکنه
      وسایل رو پرت میکنه و میخنده
      من نمی دونم چکار کنم اگه پسر شما این رفتار رو دیگه تکرار نمیکنه میشه بگین چکار کردین ؟؟

  9. من دختر ۲ سال و نیم دارم که مدام زمان ناراحتیش مخصوصا وقتی چیزی که میخواد بهش نمیدم خودشو میزنه زمین فرقی نمیکنه خونه یا خیابان خودشو ول میکنه رو زمین غلط میخوره براش مهم نیست جای بخوره یا نه دست و پاشو میکوبه و من نمیتونم هیچ جوره کنترلش کنم

  10. سلام. پسرم 22 ماهشه. وقتی عصبانی میشه یا چیزی که می خواد بهش نمی دیم هرچیزی دستش باشه پرتاب می کنه. گاهی هم از شدت عصبانیت ما یا خواهراشو دندون می گیره. جدیدا عصبانی هم که نباشه دندون می گیره. از بیرون که وارد خونه میشیم خودش یا ما رو میزنه. همش دوست داره بيرون بره. البته بچه کوچکی نداریم که باهاش بازی کنه. نمیدونم چکار کنم.

  11. سلام وقت بخیر. پسر من 3سال ویک ماهش هست پسری بسیار آروم بود.البته کوچکتر بود یک مدت سرش رو به دیوار میزداما بعداز یک مریضی سرماخوردگی سخت که داشت حدود دوماه هست که وقتی چیزی به میلش نباشه جیغ میزنه وگاهی به سر وصورتش میزنه کسی از خونشون میره گریه میکنه که نره قبلا دوست داشت پارک بره اما الان زیاد تمایلی نداره شبها دیر می‌خوابه وخواب ظهر خیلی کم پیش میاد بخوابه. پستانک چند ماه پیش ازش گرفته شده ولی چند بار عکس پستونک دیدگفته که میخواد. خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید

  12. سلام یه پسر چهار سال و نیمه داارم که وسایل بچه هارو پرت میکنه چه تو مهد چه خونشون این باعث شده بچه ها و دوستاش ناراحت بشن و دعوتمون نکنن خونشون یا تو مهد انقد ایراد گرفتن و گفتیم و گوش نداد که مهد نمیبرمش تو خونه خیلی مواظب وسایل خودشه و چیزی پرت نمیکنه میدونم از روی لجبازیه ولی نمیدونم چجوری لجبازیشو برطرف کنم کلا دوس داره لجه بچه هارو دربیاره

  13. با سلام.. در پاسخ به سوالات مطرح شده عرض شود که:
    همانطور که از حجم پیامهای تقریباً یکنواخت بدست میآید باید متوجه شده باشیم که این رفتارها طبیعی بوده و قاعدتاً ناشی از یک علت میباشد از قبیل اخلاقیات و برخوردهای پدر و مادر یا پیدایش یک واقعه یا نوزاد یا حتی تقلید از همبازی و یا تلویزیون باشد.. به هر حال در زمینه درمان باید گزینه های قابل پرت رامحدود یاکنترل کنیم و بسته به سن کودک و بدون تشر و کتک، خطرات این رفتارش را بهش گوشزد کنیم و یا حواسش را به موضوع و چیز جدیدی جلب کنیم.

  14. سلام. دختری ۴ سال و۴ ماهه دارم که به حالت شوخی و شیطنت هر چیزی که دم دستش باشه رو به سمت من یا پدرش پرتاب میکنه و میخنده اعم از دمپایی. مداد.بشقاب و….. و منم متاسفانه برخورد تندی میکنم هم داد میزنم هم کتک راهنمایی کنید چی کار کنم که از سرش بیفته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا