روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

7 علت ناخن خوردن کودکان+ عوارض ناخن خوردن کودک

bestkid b

ناخن خوردن معمولاً یک عادت معمول در کودکان محسوب می شود، البته توجه به این نکته که ۴۵ تا ۶۰ درصد بچه ها ناخن های خود را می خورند آزار دهنده است. این یکی از عادتهای مقابله با استرس محسوب می شود و بچه ها معمولاً هنگام انجام این کار از آن آگاه نیستند. آنها می توانند این کار را در زمان های استرس و خستگی انجام دهند تا وقت خود را تلف کنند.

علل ناخن خوردن در کودکان

کودکان به دلایل مختلفی مانند اضطراب، استرس و کسالت و خستگی، ناخن های خود را می خورند. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل ناخن خوردن کودکان آورده شده است:

۱- بدست آوردن آرامش

نوزادان و کودکان نو پا انگشت خود را به عنوان یک عمل آرامش بخش میمکند و این کار طبیعی است. کودکان با این عمل احساس آرامش می کنند. ناخن جویدن یک حالت اصلاح شده برای کودکانی ست که در زمان نوزادی، شست خود را می مکیدند. از این رو کودکان و حتی نوجوانان وقتی احساس اضطراب می کنند ناخن های خود را می خورند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- بی حوصلگی

بچه ها وقتی بی حوصله هستند و یا کاری یکنواخت انجام می دهند، ناخن های خود را میجوند. همچنین می توان دید که هنگام تماشای تلویزیون یا حضور در کلاس (زمانهایی که بدون فعالیت هستند و دستشان آزاد است)، به ناخن جویدن روی می آورند.

حتما بخوانید: علائم استرس در کودکان و ۵ ترفند ساده برای درمان آن

۳- رفع اضطراب و استرس

موقعیت هایی در خانه یا مدرسه که می توانند استرس یا اضطراب ایجاد کنند، باعث خوردن ناخن در کودکان می شود. موقعیتهای استرس زای بسیاری وجود دارد که می تواند باعث اضطراب کودک شود:

  • دعوا بین اعضای خانواده یا والدین
  • از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک
  • طلاق
  • نقل مکان به یک شهر یا خانه جدید
  • رفتن به یک مدرسه جدید
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط بچه های دیگر
  • تنبیه
  • فشار برای عملکرد خوب در کلاس یا ورزش

۴- تقلید از عادات دیگران

کودکان وقتی می بینند خواهر و برادر یا اعضای دیگر خانواده در حال انجام کاری مانند ناخن جویدن هستند، از کار آنها تقلید می کنند. هنگامی که فرزند شما عادت یک عضو خانواده را کپی می کند، احساس بزرگ شدن می کند.

۵- ژنتیک

این احتمال وجود دارد که عادات والدین از طریق ژنها، به فرزندانشان منتقل شود. اگر شما به عنوان یک کودک ناخن خود را می جویدید، احتمالاً فرزندتان نیز همین رفتار را خواهد داشت.

۶- احساس قرار دادن چیزی در دهان

نیاز مداوم برای قرار دادن چیزی در دهان، موجب عادت ناخن جویدن کودک می شود.

۷- شکل دادن به ناخن ها

کودکان به جای استفاده از ناخن گیر، سعی می کنند با گاز گرفتن آنها به ناخنهایشان شکل دهند. آنها از دندانهایشان بعنوان ابزاری برای جویدن ناخن استفاده می کنند.

عوارض جانبی ناخن خوردن در کودکان

یکی از مهمترین جنبه های منفی ناخن خوردن، بهداشت نامناسب و گسترش میکروب ها است. با انجام اینکار، عفونت مستقیماً از دست به دهان منتقل می شود.

هنگام ناخن خوردن، کوتیکول هایی که در زیر ناخن ها قرار دارند، باعث ایجاد درد می شوند. حتی ممکن است باعث خونریزی، کبودی و عفونت شوند.

ظاهر ناخن های جویده شده و ظاهر شکننده آنها، ممکن است باعث احساس گناه، اضطراب و خجالت در کودکان شود. این بر عزت نفس کودک در حال رشد تأثیر می گذارد.

حتما بخوانید: بهترین ویتامین ها برای افزایش قد (کودکان و نوجوانان)

باتوجه به خفیف بودن یا مزمن بودن این رفتار و شدت آن، باید برنامه های درمانی لازم اتخاذ شود. جویدن خفیف ناخن ممکن است به مرور زمان تغییر کند. اما اگر واقعاً جدی باشد توصیه می شود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

درمان ناخن جویدن

 

داروهای قدیمی پیشگیری از ناخن جویدن در کودکان، مانند استفاده از محصولات تلخ مزه برروی ناخن ها عموما بی اثر هستند.

مداخلاتی که مانع از تماس دهان و ناخن ها می شود مانند استفاده از دستکش وسایل نگهدارنده، می تواند به عنوان مانعی برای جویدن ناخن و یادآوری ممانعت از اینکار باشد.

درمان در موارد شدید باید برروی کاهش یا از بین بردن عوامل عاطفی مرتبط با جویدن ناخن متمرکز شود. درمان شناختی رفتاری (CBT) و آرام سازی عضلات از جمله روشهای درمانی هستند.

حتما بخوانید: علائم کمبود آهن در کودکان ۳ تا ۷ ساله و نکات مهم

اگر علت جویدن ناخن کودکان، وجود استرس و اضطراب در آنهاست، سعی کنید به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. در موارد شدید ممکن است پزشک داروهایی برای آرام کردن کودک تجویز کند یا به شما راهکارهایی ارایه دهد که با استفاده از آنها بتوانید فرزند خود را بهبود بخشید. برای آرامش خاطر خود و جلوگیری از ادامه ی این روند، به پزشک مراجعه کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا