روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

10 علت لجبازی در کودکان 3 ساله و 4 ساله و جدیدترین روش درمان

bestkid b

والدین زیادی هستند که با لجبازی کودکشان درگیر هستند و ریشه این مشکل را نمی دانند. در مطالب قبلی به معرفی ۴ راهکار آسان و عملی برای درمان افسردگی در کودکان +فیلم  پرداختیم. در این پست در ادامه آموزش های کاربردی و تخصصی تربیت کودک با علل اصلی لجبازی در کودکان ۳ و ۴ ساله و جدیدترین راه درمان آن در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

خیلی از والدین هستند که تصور می کنند کودکان فقط به مراقبت فیزیکی و جسمانی نیاز دارند و توجه به روح و روان آنها به سالهای بعد موکول می کنند اما این تصور اشتباه است و باید بدانید که شخصیت افراد در همان سنین کودکی شکل می گیرد . پس توجه به کودکان در این سنین از اهمیت فراوانی برخوردار است. ممکن است بعضی از کودکان در این سنین لجباز شوند و به حرف والدین توجهی نکنند. اغلب لجبازی کودکان در سن ۳-۴ سالگی رخ می دهد، در این گونه مواقع والدین باید با برخورد درست و مناسب ، شیوه تربیتی درستی را در پیش بگیرند.

فیلم طرز رفتار با بچه های لجباز:

مطلب مهم : آموزش اصول ونکات مهم تربیت کودک ۴ ساله از دیدگاه روانشناسی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که علت لجباز کودک شما چه دلیلی ممکن است داشته باشد؟ اغلب اوقات لجبازی های کودکان هدف دار هستند و اگر کودک بداند که با کج خلقی به آن هدف نمی رسد،احتمال کمی دارد که به این کار مبادرت کند. البته گاهی اوقات کودکان فقط به این دلیل لجبازی می کنند که بیش از حد خسته و یا به شدت از نظر روحی برانگیخته شده اند ولی نمی توانند احساساتشان را به درستی بروز دهند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دلایل لجبازی کودکان:

 

لجبازی-کودکان

۱- محک زدن اطرافیان و جلب توجه: یکی از علل اصلی لجبازی کودک این است که او بدون آن که درباره لجبازی قضاوتی داشته باشد یا آن را خوب یا بد بداند تنها لجبازی را به عنوان وسیله ای برای محک زدن عکس العمل اطرافیان و جلب توجه آنها به کار می گیرد

۲- فشار والدین برای تربیت صحیح: اگر والدین کودک افرادی باشند که بخواهند بر رفتار کودک تسلط پیدا کنند، در این صورت کودک ابتدا به صورت ارادی لجبازی می‌کند، ولی کم کم این رفتار را به صورت عادت تا سنین بزرگسالی ادامه خواهد داد. امر و نهی بیش از حد به کودک مخصوصا در سنینی که او برای کسب استقلال تلاش می‌کند، حالت شدید تضاد را به وجود می‌آورد و در نهایت منجر به لجبازی می‌شود.

۳- فرصت ندادن به بچه ها: معمولا اگر والدین یا مراقبان کودک فرصت کافی برای انجام بعضی کارها به کودک ندهند و کودک از نظر رشد و تکامل در مرحله‌ای باشد که نیازمند دقت و صرف وقت بیشتری باشد، این امر باعث عصبانیت کودک شده و به تدریج به ایجاد لجبازی و بیشتر شدن آن می‌انجامد.

۴- خستگی و یا گرسنگی: معمولا کودکان بعد از فعالیت روزانه و خستگی ناشی از آن، لجباز و بداخلاق می‌شوند. دیر غذا دادن به کودک گرسنه و یا وضع نامناسب جسمانی هم می‌تواند باعث لجبازی کودک شود.

۵- نداشتن آزادی عمل کودک و دخالت در کارهای وی: دادن استقلال عمل به کودکان سبب می‌شود که این کودکان بتوانند به تنهایی خودشان را اداره کنند و امیال و آرزوهای مستقل داشته باشند. از دخالت بیش از حد در کارهای کودک باید پرهیز کرد زیرا سن کودک اقتضا می‌کند که دائما به اطراف بدود و تحرک داشته باشد.  وادار نکردن کودکان به تعجیل در کارها، اصرار نکردن در خوردن غذا، به حساب آوردن کودکان و خودداری از تنبیه، سرزنش و پرخاشگری از مواردی است که می تواند در کاهش لجبازی کودکان اثرگذار باشد.

۶- بی توجهی  و بی مهری والدین: چنانچه کودکی مورد بی توجهی قرار گیرد سعی می کند از طریق منفی کاری و لجبازی توجه دیگران را به خود جلب کند.

۷- تقلید از دیگران و بدآموزی ها: کودکان در مواردی می آموزند که مسائل و مشکلات خود را از راه زور و جبر حل کنند. جنبه های اکتسابی در کودکان سبب پدید آمدن حالات روحی خاصی است که کودکان را به انجام رفتار های آن چنانی وا می دارد.

۸- بیماریهای مداوم: کودکانی که مرتب بیمار هستند، احتیاج به نوازش بیشتری دارند، کثرت دفعات بیماری سبب می شود طفل همیشه خود را با آه و ناله همدم نماید و این امر به صورت عادتی در آید و طبیعی است این کودکان حتی موقعی که بیمار نیستند با گریه از پدر و مادر چیزی را طلب کنند .

۹- تولد نوزاد جدید: بعضی کودکان به حضور کودکی دیگر در خانه حساسند و زمانی که طفل جدیدی در خانه به دنیا می آید و بخش مهمی از توجه و حمایت والدین را به خود اختصاص دهد. کودک زبان آن را ندارد که از رفتار رو به تبعیض والدین سخن بگوید و عقده های درونی خود را از طریق لجبازی و سرکشی نشان می دهد. این نشان دهنده حسادت می باشد که خود عامل مهمی برای لجبازی کودکان است.

۱۰- دلایل ژنتیکی: ممکن است یک کودک این ویژگی را از یکی از والدینش به ارث برده باشد.

همچنین بخوانید : دانلود ۳ تا از بهترین کتاب های رایگان روانشناسی کودک (pdf)

درمان لجبازی کودکان:

لجبازی-در-کودکان

جدیدترین تحقیقات مجله معتبر مامزجانکشن نشان می دهد که ۱۰ روش زیر می تواند کمک شایانی در بهبود لجبازی کودکان در این سن کند:

۱- به کودک گوش کنید و جر و بحث نکنید: اگر کودک شما بر انجام کاری اصرار داد و لجبازی می کند، با او مقابله و داد و بیداد نکنید، اجازه دهید بگوید که چرا می خواهد این کار را انجام دهد و چه چیزی او را در این مورد اذیت می کند؟

۲- با آنها ارتباط برقرار کنید نه اجبار: وقتی کودک به چیزی نمی رسد شروع به لجبازی می کند و اصطلاحا شروع به انجام کاری دقیقا مخالف خواسته شما می کند. در این مواقع شما باید با کودک طرح رفاقت بریزید. مثلا اگر کودک شما اصرار دارد بعد از ساعت ۱۲ شب فیلم ببیند، او را مجبور به خوابیدن نکنید بجای آن با او همراه شوید و بخشی از فیلم را ببینید، او خودش خوابش می برد.

۳- به آنها گزینه بدهید: بجای اینکه به کودک بگویید باید برود و ساعت ۹ بخوابد، به او یک راه دیگر هم بدهید، بگویید می توانی ساعت ۹ به رختخواب بروی یا اینکه اگر دوست نداری باید در رختخواب به قصه ای که برایت می گویم گوش کنی.

۴- همیشه خونسرد بمانید: اگر با لجبازی کودک از کوره در بروید و عصبانی شوید، هیچ کمکی نکرده اید. باید بتوانید در این لحظات خونسرد بمانید و برایش توضیح دهید که چرا رفتارش اشتباه است یا اینکه شما می خواهید چه کارهایی انجام دهد.

۵- به آنها احترام بگذارید: همانگونه که گفتیم با آنها طرح رفاقت بریزید و دستوری عمل نکنید. با آنها همدردی کنید و با احساساتشان همراه شوید. ضمنا باید قوانینی کلی برای کودکانتان وضع کنید که به آن پایبند باشند. قوانینی که نه خیلی سخت باشند نه خیلی آسان (مثلا تمیز کردن وسایل و اتاق بعد از بازی)

۶- با آنها کار کنید و مذاکره نمایید: شروع به انجام کارهای مختلف بهمراه کودک کنید تا خود را با او همراه نشان دهید. اگر کارهایی که شما می خواهید مثل خوابیدن را انجام نمی دهد باید شروع به مذاکره کنید. مثلا بگویید چرا نمی خوابی؟ یا اینکه چی اذیتت می کنه؟ بعد از شنیدن دلایل او، شروع به توضیح دادن کنید که چرا باید بخوابد.

۷- یک محیط محبت آمیز در خانه ایجاد کنید: این موضوع کمک زیادی به کاهش استرس های روحی و تجانس کودک با والدین می شود. مثلا با همسر خود جر و بحث نکنید یا اینکه همیشه یک آهنگ ملایم در خانه بعنوان موسیقی پس زمینه پخش کنید.

حتما بخوانید: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان (همراه با فیلم آموزشی)

نکات دیگر:

  • از سیستم تشویق استفاده کنید: در ازای رفتار مناسب، به او پاداش دهید و در ازای رفتار اشتباه، پاداش را حذف کنید. تشویق کودکان به رشد اعتماد به نفس آنها کمک میکند. همچنین آنها را تشویق به ادامه کار در جهت اهداف خود و حفظ رفتار مثبت سوق میدهد.
  • کودک را وادار به عجله و شتاب زدگی نکنید: وقتی به فرزندتان فشار بیاورید، او نمی‌تواند شرایط را تحمل کند و در نهایت با یکدندگی سعی می‌کند با شما به مقابله برخیزد.
  • حواس کودک را پرت کنید: وقتی کودک لجبازی می‌کند، با تغییر دادن مسیر توجه او، جلوی ادامه وضعیت ناخوشایند را بگیرید.
  • خودتان الگوی خوبی باشید: لجبازی نکنید تا فرزندتان لجبازی کردن را نیاموزد. در زندگی همیشه منطقی و با تدبیر عمل کنید؛ به این ترتیب فرزندتان یاد می‌گیرد که در مواجهه با خشم یا شرایط غیردلخواهش چطور باید رفتار کند.
  •  در مقابله با لجبازی کودکان عصبانی نشوید: در اینگونه موارد آرامرباشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
  • به خواسته آنها گوش دهید: اگر فرزندتان مایل به انجام کاری نیست، از آنها علت را جویا شوید ؛ می تواند یک دلیل اصلی مهم باشد. به عنوان مثال، اگر آنها هر روز صبح از رفتن به مدرسه خودداری میکنند، ممکن است به این دلیل باشد که آنها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا معلم به آنها خیلی اهمیت نمیدهد
  •  به کودکتان حق انتخاب دهید: اجازه دهید کودکان در موارد کوچک حق انتخاب داشته باشند، به آنها کمک می کند تا بعدها در زندگی و در مسائل بزرگتر راحت تر تصمیم گیری کنند. میتوانید از مسائلی مثل زمان خواب یا لباس مدرسه شروع کنید.

توجه: اگر هیچکدام از این روش ها روی فرزند تاثیر گذار نبود،و روش دیگری برای تغییر رفتار در کودک وجود نداشت از یک متخصص خانواده مشورت بگیرید همانطور که می بینید، همه این روشها، بسیار ساده و کاربردی هستند اما ترفند استفاده از آنها را باید بلد باشید. لطفاً سؤال های مرتبط خود را در بخش نظرات ثبت نمایید و همچنین چنانچه اطلاعات جدیدی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫31 دیدگاه ها

  1. باسلام
    پسر من ۳ ساله اس و خیلی لجبازه و مشکلی که دارم اینه که هنوز حرف نمیزنه جز چند کلمه محدود و فقط یکی دو فعل!که بخوام ازش بپرسم مثلا چرا نمیخوابی؟و اون هم جواب بده!!لطفا بگید که با اینطور بچه ها که هنوز زبونشون باز نشده چطور باید رفتار کرد؟وگرنه با بچه ای که حرف میزنه بالاخره با حرف میشه کمی مشکل حل کرد و به راهشون آورد.

    1. درود و عرض ادب
      من پسرم سه سال و چهار ماه داره بسیار پسر لجبازی* هست البته این لجبازی وقتی تو جمع هستیم خیلی بیشتر میشه، و تو جمع دوستان شروع به زدن* بچه های دیگه میکنه حاضر نیست وسایلش* با کسی تقسیم کنه، تو کلاس که میبرمش با بچه های دیگه سازگاری نداره و کلا کلاس های مثل نقاشی و موسیقی در حد 10 دقیقه کنار میاد بعد دوست نداره براش وقت بزاره و بازی های هیجانی خیلی دوست داره و تا توان داره بازی میکنه ،خیلی دست درازی علاوه بر بچه ها بر روی بزرگ تر ها هم انجام میده
      ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. سلام اگر فرزند شما در درک کلمات ودستورات مشکلی نداره یعنی کلمات رو متوجه می شود ودستورات رو هم متوجه میشه و انجام میده اصلا نگران نباشید و همینجوری باهاش ازتباط برقرار کنید درزمان مناسب به طور کامل و واضح سخن خواهد گفت.

  2. سلام و خسته نباشید
    ممنونم از اطلاعات خوبی که در سایت گذاشتین.
    من دخترم ۳ سال و ۵ ماهشه الان حدود ۷ الی ۸ ماهه که خیلی به لباس های سارافون بدون آستین دامن دار علاقه نشون داده و فقط یکی از اون ها رو می پوشه. دیگه خسته ام کرده لباسش پاره شده لک شده بازم همون رو می پوشه در منزل و بیرون منزل حاضر نیست لباس دیگه ای رو بپوشه. بردمش خودش سارافون جدیدی انتخاب کرده و اون رو براش خریدم اولش خیلی با علاقه می پوشید دو روز نگذشت که باز دوباره لج بازی رو شروع کرد و موقع پوشیدنش مدام لباس رو میکشه و مثل آدم های عصبی میگه این گشاد شده و موهاش رو میکشه. (لباس هیچ تغییری نداشته) از خواب بیدار میشه تا شب در گیر اینه که
    چه جوری لباس بپوشم. (الگوی رفتاری هم نداره من خودم شاید یه بلوز و شلوار رو ۲ تا سه روز بپوشم). تو رو خدا کمکم کنید دیگه خستم کرده خیلی خوب و شفاف حرف میزنه ولی اصلا حرف گوش نمیده

    1. سلام ببخشید من پسرم چهار سال نیم هست خیلی خیلی لجلبا زه اصلا حرف گوش نمیکنه وقتی یه چیزی هم براش توظیع میدم بازم اون حرف خودشو میزنه هر کاری کردم خوب نشد یه چند باری هم کتک زدم ولی اصلا حرف حالیش نمیشه تو خونه باید حرف حرفه خودش باشه هر چیزی هم که به بچه های دیگه میبینه میخواد میگه چرا من ندارم خواهش میکنم کمکم کنید چیکار باید بکنم راه حلش چیه

      1. سلام. باید در مقابل چنین کودکی با اراده قوی برخورد کنید. در مواقعی که شروع به لجبازی می کنه، از یک تکنیک تنبیه ثابت استفاده کنید. مثلا قانونی وضع کنید که در صورت لجبازی باید برای مدتی داخل اتاق بمونه (مثلا یک ساعت). اگر مجددا خواست چنین کاری کنه باز هم خیلی رک و راست و قاطع برخورد کنید و مجددا همین کار رو انجام بدین. به مرور لجبازی رو کنار میذاره

        1. تکنیک حبس بچه در اتاق؟!!!!!!تو این کشوری که ما زندگی میکنیم اگه همچین حرفی بزنیم دیگه رنگ بچه‌ی خودمونم نمی‌بینیم.

          1. بله متاسفانه دوست داشتن بیش از حد فرزند ممکن هست جلو بعضی تنبیهات موثر رو بگیره. درک می کنم اما چنین ترفندهایی که دهها منبع علمی بهش اشاره کردن واقعا جوابگو هست و به سود خود کودک (منبع1 منبع2 منبع3 و …)

          2. سلام عرض ادب خدمت شما من پسرم 3 سال ونیم هست خیلی زیاد گریه می کنه و هر چی که می خواد رو با داد و فریاد میگه دیگه از صداش تو خونه همه آسیی شدن

        2. روش تایم اوت منسوخ شده. وحتی اگر کسانی اصرار به انجامش داشته باشند یک دقیقه به ازای یک سال سن کودکه. یعنی کودک ۴ ساله نهایتا ۴ دقیقه میتونه در جایی مثل اتاق بمونه.

        3. استفاده از روش نسخه دوزخی نه تنها در تربیت فرزند بلکه در هدایت گروه های مختلف اجتماعی سالهاست منسوخ شده و از نظر اهالی فن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

    2. سلام شما اصلا حساسیت نشون ندیدوانگار نه انگار که براتون مهم هست بذارید یه مدت بدون اینکه شما عصبانی بشید وباخوشرویی شما این رفتار انجام بشه وبعد ازاینکه چندبار رفتارتون خنثی بود براش دو انتخاب برای پوشیدن لباس بگذارید

  3. سلام
    دختر من تقریبا ٣ ساله هست وهنوز زبون باز نکرده
    وبه خاطر همین مشکل که نمی تونه درست رابطه برقرار کنه لجباز شده البته بعضی کلمات درست تلفظ می کنه اما جمله نمی تونه بگه.
    لطفا در مورد نحوه برخورد با دخترم من رو راهنمایی کنید.

    1. عرض ادب. یک دلیل لجبازی در این سن و با این مشخصات این هست که کودک به درستی نمی تونه منظور خودش رو برسونه. بهتر هست که با صبر و حوصله با کودک برخورد کنید و باهاش با دقت صحبت کنید. اگر لجبازی هاش نتایج خوبی ندارن به دقت نتایج کارش رو بهش بفهمونید. این حالت گذراست و بلافاصله بعد از توانایی صحبت کردن از بین میره

  4. سلام کودک من چهار ماه دیگه سه سالش میشه خیلی لجبازی و گریه میکنه وقتی به حرفش گوش نمیدم شروع به گریه میکنه هنوز هم نمیتونه درست صحبت کنه فقط گریه میکنه و جیغ می کشه

      1. در زمان جیغ زدن کودک، محیط را تغییر دهید.
        برای غذا خوردن، خوابیدن، رفتن به مدرسه، انجام دادن تکالیف و فعالیت های خارج از مدرسه زمانهایی را اختصاص دهید.
        واکنشهای خود را کنترل کنید (خود را آرام نشان دهید)
        به کودک بیاموزید تنها از طریق کلمات احساسات خود را بروز دهد.
        از پاداش و تنبیه خودداری کنید
        برای کودکان خردسالی که قادر به صحبت نیستند، رفتارهایی مانند فریاد زدن ر

      ا یک نوع راه برقراری ارتباط در نظر بگیرید

      1. سلام
        من یه پسرچهارسال ونبمه دارم که تازگی که پرستارش نمیاد خیلی لجبازوحرف گوش نکن شده وصدوهشتاددرجه تغییرکرده ومرتب میگه ازینکارمتنفرم ازون آدم متنفرم درحالیکه قبلاخیلی آروم ومنعطف بودخیلی مقیدبه مسوااک زدن بودکاری ازش میخواستیم میگفت چشم الان باورم نمیشه این همون بچه ست ناامیدشدم میگه فقط توبایدبه حرف من گوش کنی من گوش نمیدم مسواک نمیزنم حموم نمیرم بازیهای خشن هم خیلی دوست داره درضمن یک ماه پیش کروناگرفت همون موقع هم پرستارش مرخصی رفت

      2. دخترم دو سال و نه ماهشه و به شدت لجباز شده و جیغ میکشه و گریه میکنه در تعامل با بچه ها سخت بازی میکنه و اصلا دوست نداره کسی به وسایلش دست بزنه خودم شاغلم و مجبورم بسپارم به مادر بزرگها بهم بگین چکار کنم آیا مرور زمان حل میکنه مسئله رو

  5. سلام دختر من نزدیک به ۴ سالشه.با ورود یک بچه دیگه در خانواده از ۹ ماه پیش تا الان رفتارش کاملا عوض شد. یک دختر لجباز و شیطون که هیچ کدوم از حرفای منو گوش نمیده.? دیگه خسته شدم از هر راه حلی استفاده کردم ولی بازم با من همراه نمیشه? من الان واقعا با وجود سه تا بچه که یکیشون نوزاده و رسیدگی میخواد تحمل کردن لجبازی های دختر ۴ سالم برام سخت شد. وقتی اطرافیان هم بهم میگن که چقدر لجبازه این بیشتر منو عصبی میکنه.? همه بهم میگن که خیلی هم احساساتیه و بزرگ بشه مشکل پیدا میکنه. تو رو خدا راهنماییم کنید.

    1. سلام. در این موارد نیاز به قاطعیت بیشتری دارید. احساسات را کنار بگذارید و در مواقع لجبازی دنبال دلیل لجبازی باشید. همانطور که در نظرات دیگران هم توضیح داده شد در مواقعی که شروع به لجبازی می کنه، از یک تکنیک تنبیه ثابت استفاده کنید. مثلا قانونی بگذارید که اگر لجبازی کرد باید داخل اتاق خودش بمونه و بیرون هم نیاد. اگر مجددا خواست چنین کاری کنه باز هم خیلی رک و راست و قاطع برخورد کنید و مجددا همین کار رو انجام بدین. به مرور لجبازی رو کنار میذاره. حتما هر بار موقع تنبیه دلیل کارتون رو واسش توضیح بدین. مطلب بالا رو هم به دقت بخونید مشکل خاصی نیست

      1. با عرض ادب و خسته نباشی من یه پسر بچه ۳ونیم ساله دارم خیلی لجبازه اصلا حرف منو قبول نداره بی اجازه میره مغازه هرچی بخات برمیداره و فرار میکنه و بچه های همسن و سال خودشو کتک میزنه خیلی اذییت شدم از اخلاق این پسر لطفا کمک کنید

  6. با سلام دخترمن چهارساله است لجباز شلوغ و حرف گوش نکن مردم آزاروکتک خوروفریب دوستان خور و وابسته دیگرانی که یه لحظه بهشون میخندند یه چیزی میدن بهش هست چیکار کنم با کتک نواز و گفتن باز همینه میترسم از آینده اش

  7. سلام
    پسر من ۳ و ۲ ماهشه و مدت ۳ ماهه از پوشک گرفتمش ولی هنوز نمیگه جیش دارم که ببرمش دسشویی .. باید خودم هر ساعت ببرمش دسشویی که کارشو انجام بده و بعضی وقتا که یادم میره خیلی راحت توی شلوارش جیش میکنه و براش مهم نیست .. و لجبازی مبکنه برای دسشویی رفتن . براش هدیه میخرم و تشویقش میکنم اگه دو روز بهم بگه دسشوییی دارم . فلان چیزو بخرم ولی بازم فایده ندارم تحت هیچ شرایطی نمیرره دسشویی برای پی پی کردن توی شلوارش کارشو میکنه و بعدش داد میزنه که منو ببریش دسشویی بشورین …
    کلافه شدم ۳ ماهه کارم همینه . دعواش هم میکنم اینقد گریه میکنه که خوذم دلم میسوزه … بهم کمک کنین؟

  8. سلام دختر ۳ سااه باهوش و زیبایی دارم که با جیغ زدن و مو کشیدن و گریه کردن اسرار به حکم خودش دارد ، اسباب بازی بچه های دیگه رو مال خودش میدونه و با جیغ زدن میخواد مالک انها بشود

  9. سلام من دختر سه ساله دارم که واسه رفتن به دسشویی به خصوص جیش کردن خیلی مقاومت میکنه جیغ میکشه ودسشویی نمیره مدام شلوارش خیس میکنه حتی تو خواب هم اینطوریه
    یا رو فرش جیش میکنه اما پی پی تو دسشویی انجام میده و چند باری با جایزه تشویقش کردم اما فایده نداسته شلوارش خیس مبکنه بعد میره دسشویی
    واز روش تنبیه چند بارکتکش زدم اما فایده نداشته

    1. سلام مادر عزیز نحوه از پوشک گرفتن در رشد روانی کودک در بزرگسالی بسیار تاثیر گذار هست سعی کنید بدون هیچ تنشی این کار انجام شود اگر لازم هم شد فعلا ازپوشک استفاده شود تا بدون فشار وتنش این مرحله سپری شود.خودتون وبچه رو اذیت نکنید هنوز فرزند تون به آمادگی لازم برای گرفتن پوشک نرسیده .سعی کنید به تدریج پوشک رو کناربذارید نه یک دفعه

  10. سلام آقای حیدری
    شما مشاوره خصوصی هم انجام میدید؟
    در مورد مشکلاتم با دختر سه ساله ام نیاز به مشاوره و راهنمایی دارم

    با سپاس
    مهدی

    1. سلام دختر من 4سالش هست ومن در ارتباط باهاش مشکل دارم ،موقع خواب باید حتما مامانش باشه قصه براش بگه ودوست نداره من براش قصه بگم وبه مامانش گفته بابارا برای خوراکی دوست دارم و خیلی وقتها باهام بدرفتاری می‌کنه مثلاً میگه میشه حرف نزنی ،ممنون بابت راهنماییتون

  11. سلام وقت بخیر من ی دوقلو دختر سه ساله دارم یکیشون ناخون میخوره گاهی ازش میپرسم میگ پوست داره خیلی بهونه گیره اون یکی خیلی عصبی یا خودشو میزنه یا بقیرو ولی موقعی ک باهاش کار نداری خیلی ارومه میشه راهنمایی کنید

  12. سلام خدمت شما .دختر من ۴ سال ونیم داره .خیلی لجبازی میکنه یک برادر ۱ ساله داره و وقتی به اون توجه میکنم حسادت میکنه .وقتی بیرون میریم یا پیش فامیل هستیم بیشتر لجبازی میکنه چه راهکاری دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا