روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

روانشناسی کودک جدا شده چیست؟

bestkid b

از نظر روانپزشکان معتبر، برای برخی از کودکان، جدایی والدین سخت ترین بخش طلاق نیست. در عوض، عوامل استرس زا باعث سختتر شدن طلاق برای آنها می شود. تغییر مدارس، نقل مکان به یک خانه جدید و زندگی با یک والد تنها باعث می شود که آنها کمی احساس سرخوردگی کنند. این تنها چند مورد از عوامل استرس زای طلاق است.

مقدمه

متأسفانه عدم آگاهی خانواده‌ها از نکات و راهکارهای تربیتی موجب می‌شود کودک از ابتدا با تربیت صحیح آشنا نشود وبه مرور رفتارهای نادرست در او نهادینه شود و زمانی که به سنین بزرگسالی می‌رسد در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته و نسلی را قربانی کرده وجامعه را دستخوش آسیب کند. لذا تربیت کودک بیش از آنچه به نظر می‌رسد حائز اهمیت بوده و ضرورت دارد والدین نسبت به آن بی تفاوت نباشند. بهترین زمان برای تربیت کودکان از سنین اولیه تا دوازده سالگی و مهمترین مکان محیط خانه و صالح‌ترین افراد والدین کودک می‌باشند.

تاثیر عاطفی طلاق بر فرزندان چیست؟

طلاق یک آشفتگی عاطفی برای کل خانواده ایجاد می کند، اما برای بچه ها، اوضاع می تواند کاملاً ترسناک، گیج کننده و ناامیدکننده باشد:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • کودکان خردسال اغلب در درک این موضوع که چرا باید خانه ی پدر و مادرشان از هم جدا باشد، به مشکل بر میخورند. آنها ممکن است نگران این باشند که والدین دیگر آنها را دوست نداشته باشند.
  • بچه های مدرسه ای ممکن است نگران این باشند که طلاق تقصیر آنهاست. ممکن است آنها از اشتباه کردن بترسند یا ممکن است تصور کنند که کار اشتباهی انجام داده اند.
  • نوجوانان ممکن است نسبت به طلاق و تغییراتی که ایجاد می شود، کاملاً عصبی شوند. آنها ممکن است یکی از والدین را مقصر این جدایی بدانند و او را سرزنش کنند.
  • البته هر موقعیتی در نوع خود متفاوت است. در شرایط سختی که اختلافات والدین، آرامش کودکان را ربوده است، ممکن است کودک از جدایی احساس آرامش کند. در این صورت طلاق با استرس کمتری همراه خواهد بود.

رویدادهای استرس زای مرتبط با طلاق

طلاق معمولاً به معنای این است که کودکان ارتباط روزانه خود با یکی از والدین را از دست می دهند. این کودکان بخصوص کودکان کم سن، معمولا از دیدن پدر محروم می شوند. کاهش این ارتباط، بر پیوند والدین و فرزند تأثیر می گذارد و طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، محققان دریافته ند که بسیاری از کودکان بعد از طلاق با پدران خود احساس نزدیکی کمتری می کنند.

طلاق همچنین بر روابط کودک با والدین متولی هم تأثیر می گذارد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان می دهد که مادران بعد از طلاق معمولاً حامی کمتری دارند و کمتر محبت می شوند. بعلاوه، نظم و انضباط آنها کمتر می شود.

علائم هشدار دهنده نشان دهنده وجود یک مشکل جدی

برخی از علائم هشدار دهنده کلی که ممکن است وجود مشکلات جدی تر رفتاری را نشان دهند عبارتند از:

  • مشکل در مدیریت مسایل عاطفی
  • مشکل در مدیریت انگیزه
  • رفتاری که به نظم و انضباط پاسخ نمی دهد
  • رفتاری که با رفتن به مدرسه تداخل دارد
  • رفتاری که در تعاملات اجتماعی دخالت می کند
  • صدمه به خود یا صحبت در مورد خودکشی
  • رفتارهای جنسی که می تواند نگران کننده باشد

منبع سالم زیبا

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا