روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

بهترین درمان ترس در کودکان دبستانی+ انواع ترس در کودکان دبستانی

bestkid b

به نظر می رسد کودکان از چیزهای زیادی می ترسند. آیا این نگران کننده است؟ هر کودک هر از گاهی، ترس را تجربه می کند. در حین کاوش محیط اطراف توسط کودکان، تجربه ها و چالش های جدیدی پیش روی آنها قرار می گیرد که موجب ایجاد اضطراب و ترسشان می شود.

ترس های شایع

طبق یک مطالعه، ۴۳٪ کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، با ترسها و نگرانی های زیادی مواجه هستند.

  • ترس از تاریکی، به ویژه تنها ماندن در تاریکی، یکی از شایع ترین ترس های این گروه سنی است.
  • ترس از حیوانات، مانند سگهای بزرگ.
  • برخی از کودکان از آتش سوزی، مکانهای مرتفع یا رعد و برق می ترسند.
  • برخی کودکانی که از گزارش های خبری تلویزیون و روزنامه ها آگاه هستند، نگران دزدی، آدم ربایی یا جنگ هسته ای می باشند.
  • اگر اخیراً یک بیماری جدی یا مرگ در خانواده به وجود آمده باشد، ممکن است از سلامتی اطرافیان نگران شوند.

در اواسط کودکی ترسها از بین می روند. اکثر آنها خفیف هستند اما وقتی شدت می یابند، معمولاً بعد از مدتی خودشان فرو می شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ترس در کودکانی که یادگیری و طرز فکر متفاوتی دارند

کودکانی که یادگیری و طرز تفکر متفاوتی دارند، ممکن است ترس بیشتری نسبت به سایر بچه ها داشته باشند. این ترس اغلب ناشی از چیزی است که با آن مقابله میکنند.

شما می توانید در مورد ترسهای فرزندتان با او صحبت کنید و به رفع آنها کمک کنید. ترس های متداولی که در بچه ها وجود دارند عبارتنداز:

۱-شکست

هنگامی که بچه ها برای اولین بار در چیزی شکست می خورند، ممکن است دچار اضطراب شوند. اگر اعتماد به نفس آنها پایین آمده است، ترس از شکست می تواند ایجاد شود و آنها را از مقابله با چیزهای جدید یا متفاوت باز دارد.

۲- موقعیت های اجتماعی

درگیری با مهارت های اجتماعی می تواند بچه ها را از موقعیت های اجتماعی یا تعامل گروهی بترساند. آنها ممکن است در انتخاب موضوعات اجتماعی یا پیروی از قوانین اجتماعی مشکل داشته باشند.

ممکن است از گفتن یا انجام کاری شرم آور در مقابل دیگران بترسند، به خصوص اگر قبلاً تجربه بدی داشته اند.

۳-ترس مقایسه شدن با دیگران

این ترس اغلب در مدرسه وجود دارد. در سال های ابتدایی، بچه ها تمایل دارند که خود را با همسالان مقایسه کنند.

در مطالعات نشان داده شده است، کودکانی که یادگیری و طرز فکر متفاوتی دارند، اغلب احساس “احمق بودن” یا متفاوت بودن می کنند.

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تبلت و لپتاب در کودکان (ویدیوی ۱ دقیقه ای)

۴- ترس ترک خانه یا خانواده

کودکانی که یادگیری و طرز فکر متفاوتی دارند، اغلب در هر زمان از رفتن به مدرسه یا دور شدن از والدین، احساس نگرانی می کنند. آنها ممکن است از رفتن به سفرهای یک شبه، خوابیدن و یا هرگونه تجربه دیگر بدون حضور خانواده، دوری کنند.

۵- ترس از عدم مقبولیت

کودکان و نوجوانان، تمایل دارند توسط همسالان خود مورد تایید قرار گیرند. آنها می خواهند در دل دیگران جای بگیرند. این افراد ممکن است از این بترسند که طرز فکرشان مورد تایید و مقبولیت دیگران قرار نگیرد. به همین دلیل همیشه تفکراتشان را از دیگران مخفی میکنند.

در نتیجه ، آنها ممکن است از کمک در مدرسه امتناع ورزند.

۶- ترس از آینده

این ترس می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. بچه ها ممکن است از عدم موفقیت در آزمون، خواندن موسیقی یا یک رویداد ورزشی هراس داشته باشند. یا اینکه می ترسند نتوانند وارد دانشگاه شوند یا شغلی پیدا کنند. آنها ممکن است در مورد وضعیت خانواده مانند نگرانی شغلی والدین نگران باشند.

۷- فوبیا

بعضی اوقات ترسها می توانند چنان شدید، مداوم و متمرکز باشند که به هراس تبدیل شوند.

فوبیا (که ترسهای شدید و غیرمنطقی است) می تواند مداوم و ناتوان کننده شود. همچنین به طور قابل توجهی در فعالیت های روزمره کودک تأثیر بگذارد و در آنها مداخله کند.

  • به عنوان مثال، هراس یک کودک ۶ ساله از سگها ممکن است او را چنان وحشت زده کند که از رفتن به خارج از منزل خودداری کند. زیرا ممکن است یک سگ ببیند.
  • ممکن است یک کودک ۱۰ ساله از خبرهای مربوط به یک قاتل سریالی چنان وحشت زده شود که اصرار کند شبها پیش با پدر و مادرش بخوابد.
  • برخی کودکان در همین گروه سنی، نسبت به افرادی که در زندگی روزمره با آنها ملاقات می کنند، فوبیا دارند. این کمرویی شدید می تواند آنها را از دوست پیدا کردن در مدرسه و ارتباط با بیشتر بزرگسالان به ویژه افراد غریبه باز دارد.
  • آنها ممکن است بصورت آگاهانه از موقعیت های اجتماعی مانند مجالس تولد یا رفتن به میهمانی دوری کنند، و اغلب گفتگو با فردی غیر از خانواده نزدیک خود برایشان دشوار است.
  • اضطراب جدایی در این گروه سنی نیز شایع است. گاهی اوقات وقتی خانواده به یک محله جدید نقل مکان می کند یا کودک به یک مهدکودک جدید برده می شود؛ این ترس تشدید می شود و در آنجا احساس ناراحتی می کنند. این کودکان ممکن است از رفتن به اردوهای تابستانی یا حتی شرکت در مدرسه ترس داشته باشند. فوبیای آنها می تواند باعث علائم جسمی مانند سردرد یا درد معده شود و درنهایت باعث شود که کودکان به دنیای خود بازگردند و از نظر بالینی دچار افسردگی شوند.
  • در حدود ۶ یا ۷ سالگی، هنگامی که کودکان درک درستی از مرگ دارند، ترس دیگری ایجاد می شود. با این شناخت که سرانجام مرگ همه را تحت تأثیر قرار می دهد و دائمی و برگشت ناپذیر است، نگرانی عادی در مورد مرگ احتمالی اعضای خانواده (یا حتی مرگ خود آنها) می تواند شدت یابد. در برخی موارد، این نگرانی از مرگ می تواند ناتوان کننده باشد.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از مهم ترین راههای افزایش اعتماد بنفس در کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

آنچه والدین می توانند انجام دهند

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که بسیاری از والدین با استفاده از آنها میتوانند با ترس و هراس فرزندشان مقابله کنند:

  • در مورد اضطرابهای فرزندتان با او صحبت کنید و دلسوز باشید. برای او توضیح دهید که بسیاری از کودکان این ترس را دارند، اما با حمایت والدین می توانند یاد بگیرند که آنها را پشت سر بگذارند.
  • ترس های کودک تان را به ویژه در مقابل همسالانش، مورد تمسخر قرار ندهید.
  • سعی نکنید کودک خود را به شجاعت بودن مجبور کنید. مقابله با ترس و اضطراب در آنها طول می کشد و کاری زمانبر است. با این حال، می توانید او را تشویق کنید (اما نه مجبور) که بتدریج با هر چه می ترسند روبرو شوند.

از آنجا که ترس یک بخش عادی در زندگی است و اغلب پاسخی به یک تهدید واقعی یا خیالی در محیط کودک است، والدین باید تکیه گاه و پشتیبان فرزندشان باشند.

  • والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند
  • نگرانی های کودکان را افزایش یا تقویت نکنید
  • آنچه در حال حاضر برای محافظت از فرزندتان انجام می دهید را به او یادآوری کنید و کودک را در شناسایی اقدامات اضافی که می توان انجام داد، درگیر کنید.

چنین والدین ساده، حساس و روراستی بیشتر می توانند ترس های کودکی را برطرف یا حداقل مدیریت کند. هنگامی که اطمینان خاطر موثر نشود، ترس کودک ممکن است به فوبیا تبدیل شود.

حتما بخوانید: علایم و راههای جدید درمان اضطراب های خفیف و شدید در کودکان کدامند؟

درمان ترس

خوشبختانه، بسیاری از ترسها قابل درمان هستند. به طور کلی، آنها نشانه ای از وجود بیماری روانی جدی نیستند که ماه ها یا سالها به درمان نیاز داشته باشد. با این حال، اگر اضطراب فرزند شما همچنان در لذت بردن از زندگی روزمره اش مداخله می کند، ممکن است لازم باشد از یک روانپزشک یا روانشناس متخصص در زمینه درمان فوبیا استفاده کنید.

به عنوان بخشی از برنامه درمانی فوبیا، بسیاری از درمانگران پیشنهاد می کنند کودک خود را به میزان بسیار کم، با ترس و اضطرابش مواجه کنید. این مواجهه تحت نظر یک درمانگر انجام می گیرد. برای مثال ممکن است با روش هایی مانند دیدن فیلم مربوط به سگ یا صحبت کردن با آنها، با ترس کودک از سگ مقابله شود. در مرحله بعد، او ممکن است یک سگ زنده را از پشت یک پنجره ببیند. سپس با یکی از والدین یا یک درمانگر، چند دقیقه را در همان اتاق با یک توله سگ بصورت دوستانه و آرام بگذراند. سرانجام ترس او از سگ برطرف می شود.

این روند تدریجی به معنای حساسیت زدایی است، بدین معنی که کودک شما هر بار که با آن روبرو شد، نسبت به ترس خود حساسیت کمتری نشان می دهد. درنهایت، کودک دیگر نیازی به جلوگیری از وضعیتی که اساس فوبیای او بوده، احساس نخواهد کرد. در حالی که این فرایند به نظر آسان است اما باید تحت نظارت یک متخصص انجام شود.

گاهی اوقات روان درمانی می تواند به کودکان کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتر و ترس کمتری داشته باشند. تمرینات تنفس و آرامش نیز می تواند به کودکان در شرایط استرس زا کمک کند.

حتما بخوانید: چطور با بچه لوس برخورد کنیم؟ (دکتر محرری)

گاهی اوقات، پزشک ممکن است داروها را به عنوان بخشی از برنامه های درمانی توصیه کند، اگرچه این هرگز تنها ابزار درمانی نیست. این داروها ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی باشد. داروهای ضد افسردگی برای کاهش اضطراب و هراس که اغلب زمینه ساز این مشکلات است، استفاده می شود.

درمان ترس در کودکان از نظر دکتر کامیار سنایی

 

دانلود ویدیو

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا