روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

آموزش اصول ونکات مهم تربیت کودک ۱ ساله از دیدگاه روانشناسی

bestkid b

ما در دنیایی پر از اتفاقات تازه خوشایند یا ناخوشایند زیادی به سر می بریم، یکی از این اتفاقات خوشایند، به دنیا آمدن نوزادی است که اگر چه  شیرینی و سرزندگی را با خود به همراه دارد، اما دارای ارزش و موجودیت به عنوان تداوم دهنده انسان است و به همین جهت شناخت کودک و چگونگی برخورد با مسائل جسمی او از زمان شکل گیری تا زمان تولد و پس از آن و حتی گریه نوزاد و لبخندی که برای مادر به لب می آورد، علاقه ای که نشان می دهد و … می بایستی از دیدگاه علمی و با روش های منطقی بررسی شود. چون اگر کودکی در سایه تدبیر و عملکرد آگاهانه این مراحل را به سلامت پشت سربگذارد، برای ورود به مراحل بعدی و نهایتاً به دست آوردن جای انسانی خود آماده می شود. در این پست سعی بر آموزش اصول و نکات مهم تربیت کودک یک ساله از دیدگاه روانشناسی است.

۱- مقدمه

اولین قدم برای نیل به موفقیت در زمینه‌های لازم برای رشد طبیعی کودک آشنا کردن او به عادت‌ها است که تنها در شرایط رعایت برنامه صحیح روزانه میسر است. از آنجایی که یک کودک از نخستین روز تولد خود قادر است از خود بازتاب‌های شرطی نشان دهد بدین سبب برنامه روزانه او باید بر قاعده صحیح تنظیم شود. شایسته است هنگام تنظیم برنامه روزانه کودک ویژگی‌های مرحله سنی و نوع فعالیت سیستم عالی عصبی او، همچنین سایر ویژگی‌ها از جمله مراحل بیماری، شرایط زندگی، فصل، سال و … را مورد توجه قرار دهید.

ایجاد تغییرات در برنامه روزانه کودک باید به تدریج و محتاطانه صورت گیرد.یکی از اصول مهم در برنامه روزانه کودکان قبل از یک سالگی تأمین شرایط لازم برای هوشیاری و فعالیت فکری آنان است. قرار دادن اسباب بازی در کنار رختخواب کودک و یا فراهم کردن محیط باز برای حرکت و مشغول شدن به بازی از عوامل تأمین شرایط هوشیاری کودک است و به مرور بعد از آن، یعنی از شش ماهگی تا یک سالگی باید او را با اصول پاکیزگی آشنا کرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اول

۲-خصوصیات روحی  کودک در یک سالگی (دوران نوپایی)، تمرین استقلال

۱-کودک در این دوره راه رفتن را آموخته است ولی در بیان خواسته های خود دچار مشکل است و همین امر سبب می شود تا کودک زود عصبانی شود.

۲- کودک در این دوران بسیار کنجکاو است و دائما در تلاش است تا محیط اطراف را مورد کاوش قرار دهد و یاد گیری خود را افزایش دهد.

۳-کودک در این دوران باید اشیای اطراف را لمس کند، بچشد، نگاه کند و با گوش دادن به صدای بهم خوردن اشیاء ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.

۴-انجام کارها را به تنهایی می پسندد ولی چون مهارت لازم را ندارد مرتب خرابکاری می کند.

۵- کودک در این دوران کمتر قادر است با اسباب بازی های خود بازی کند و بیشتر در صدد بازی با اشیاء واقعی خانه ، خصوصا وسایل آشپزخانه است .

۶- کنجکاوی ، مزاحمت و خرابکاری جزء جدایی ناپذیر این دوره رشدی محسوب می گردد. به دلیل اینکه در صدد بدست آوردن اسقلال خود هستند با همه کس و همه چیز به مخالفت بر می خیزند.

حتما بخوانید: شعر لالایی برای کودکان یک ساله

۷- مهمترین کوشش آنها برای دستیابی به استقلال است و شاید به همین دلیل است اکثر کودکان در این سن تقریبا به هیچ نظمی پایبندی ندارند. یک سالگی، زمان مناسبی برای تمرکز روی بازی هایی است که به تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک می کند. مهارت های حرکتی درشت کودک با هرکاری که موجب شود خودش را حرکت دهد و یا اشیاء بزرگتر از خودش را جابه جا کند بهبود می یابد. برای کسب این مهارت، هل دادن و انداختن اسباب بازی‌هایی که موجب تحرک بیشتر در کودک شود بسیارموثر است.

۸- این رفتارها، رفتارهای عادی کودک در این دوران به حساب می آید آنها را به حساب بدرفتاری و یا ناسازگاری کودک خود نگذارید. اگر این اطلاعات ساده را بدانید این مرحله را آسانتر پشت سر خواهید گذاشت. کافی است در این دوران اشیاء خطرناک را از دسترس کودک خارج کنید ، تا دائما مجبور نباشید به او “نه” بگویید.

۹- سعی کنید تعداد “نه” های خود را به حد اقل برسانید شما در طول روز ده عدد کارت ” نه” در اختیار دارید و در صورتی که بیشتر از این تعداد بکار ببرید کودک شما آنها را اجرا نخواهد کرد.

۱۰- در این دوره شما قادر نخواهید بود نظم خاصی را به کودک بیاموزید و اگر بیش از حد توان به کودک خود فشار بیاورید به او آسیب خواهید رساند .

۳- فیلم آموزشی کودک یک ساله

 ۴-  روش های برخورد با کودک یک ساله

۱- کودک احتیاج به تشویق و تحسین دارد، کودک یک ساله آن طور که شما انتظار دارید کاری را انجام نخواهد داد اما برای اندک کار مثبتی که انجام می دهد احتیاج به تحسین دارد
۲- باید در محیطی قرار گیرد که بتواند رفتار درستی از خود نشان دهد، ضمن این که در این محیط احساس امنیت کند
۳- در داخل و بیرون منزل طوری باشد که با دویدن و بالا رفتن از اشیای موجود، انرژی خود را به انجام برساند، وادار کردن کودک به این که گوشه ای بنیشند و به چیزی دست نزند، باعث مقاومت بیشتر او میشود
۴-کودک یک ساله به والدینی احتیاج دارد که گهگاهی از او دور شوند، علاقه ی شدید کودک به استقلال گاهی خانه را به میدان نبرد تبدیل می کند که باید والدین برای کمتر شدن کشمکش وقتی اورا به حال خود رها کنند
۵- منحرف کردن فکر و حواس کودک از رفتار نادرست یکی از روش های بسیار موثر اصلاح و تعدیل محیط اطراف است، در زمانی که در حین انجام کار برای شما دردسر ایجاد می کند، محول کردن کار آسانی به کودک هم برای او هم برای شما بهتر است
۶- به شکل بازی درآوردن کارهایی مثل پوشیدن لباس یا حمام کردن که کودک از خود مقاومت نشان می دهد، البته این شگرد همیشه کارساز نیست

 

بهترین اسبا ب بازی ها برای کودکان 4-1 ساله

 

۵- دو پی دی اف مهم روانشناسی تربیت کودک

 مطلب مشابه: بهترین اسبا ب بازی ها برای کودکان ۴-۱ ساله

رفتار با کودک یک ساله (تولد تا یک سالگی) نیازمند آگاهی از رشد و نیازهای کودک می‌باشد. والدین باید با محبت، حس امنیت را در کودک تثبیت کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا