آموزش های درسی و دینی

14 فواید کتاب خواندن کودکان، تاثیر بر رشد و روش درست مطالعه کودک

bestkid b

کتاب خواندن ما را به دنیای دیگری میبرد. در بین صفحات کتاب می توانیم در زندگی شخصیت های خیالی غوطه ور شویم و در مورد فرهنگ های دیگر، چیزهای جدیدی بیاموزیم. علاوه بر این می توانیم کلمات و عبارات جدیدی را یاد بگیریم، طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنیم و مهارت و دانش کسب کنیم.

پس می بینیم که مطالعه برای یادگیری اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل برای رشد کودک بسیار مهم است و مطالعات متعدد مزایای آن را به اثبات رسانده است. معلمان و والدین در این زمینه نقش مهمی دارند و باید اطمینان حاصل کنند که مطالعه بخشی اساسی از برنامه روزمره کودکان باشد. ما در مورد چرایی اهمیت این امر اطلاعات بیشتری به شما می دهیم و نکاتی را ارائه می دهیم که می توانید از آنها در کلاس و بیرون از کلاس درس استفاده کنید.

کتاب خواندن برای کودکان چه فوایدی دارد؟

اهمیت مطالعه برای کودکان را نمی توان دست کم گرفت. کتاب خواندن می تواند سطح سواد، رشد اجتماعی و شناختی کودکان و همچنین رفاه و سلامت روان آنها را تقویت کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

درمان اختلال یادگیری کودکان با ۱۲ روش علمی جدید

تأثیر مطالعه بر رشد کودک چیست؟

تحقیقات زیادی در مورد تاثیر مطالعه بر رشد کودک انجام شده است. نتایج یک مطالعه اثرات کتاب خواندن را در مهارتهای بعدی سواد آموزی، تسهیل تعاملات اجتماعی بین بزرگسالان و کودکان و تشویق کودکان به تعامل با دنیای اطراف نشان داد. همچنین بیان کرد که کتاب خواندن چگونه می تواند “منبع پایدار اطلاعات” در طول زندگی کودک باشد. فواید کتاب خوانی به ویژه برای کودکانی که در شرایط دشوار بزرگ می شوند، قابل توجه است.

کتاب خواندن می تواند چند مزیت دیگر برای رشد کودک داشته باشد، از جمله:

  • کمک به رشد شناختی. یکی از ابعاد مهم رشد در دوران کودکی، رشد شناختی می باشد. شناخت یک مفهوم وسیع و جامع است و به فعالیت های روانشناختی اشاره دارد که منجر به کسب، پردازش، سازماندهی و استفاده از دانش و آگاهی می گردد. انسان ها به کمک پدیده ی شناخت می توانند اطلاعات را تفسیر و طبقه بندی کنند و یا آنها را به یاد بیاورند. کتاب خواندن برای کودکان، آنها را به درک عمیقی از دنیای اطراف می رساند و مغزشان را سرشار از دانش می کند. کودکان از این دانش زمینه ای برای درک آنچه می بینند، می شنوند و می خوانند، استفاده می کنند و این به رشد شناختی آنها کمک می نماید.
  • ایجاد همدلی. وقتی کتاب می خوانیم، خود را در داستان پیش روی قرار می دهیم. این امر به ما امکان می دهد تا همدلی را تجربه کنیم چون زندگی شخصیت های دیگر را درک می کنیم و می توانیم احساسات آنها را تشخیص دهیم. کودکان می توانند از این درک برای همدلی در دنیای واقعی با افراد دیگر استفاده کنند. علاوه بر این شناخت بهتری از احساسات پیدا خواهند کرد و این می تواند به آنها کمک کند احساسات خود و دیگران را درک کنند. این امر به طرز چشمگیری به رشد اجتماعی کودکان کمک می کند.
  • بدست آوردن درک عمیق تر. یک کتاب می تواند ما را به هر جایی ببرد: به شهری دیگر، به کشوری دیگر و یا حتی به دنیای دیگر. کودک با خواندن یک کتاب، در مورد افراد، مکان ها و رویدادها چیزهایی یاد می گیرد که در جای دیگر امکانپذیر نیست. این به کودکان درک عمیق تری از جهان پیرامون و فرهنگ هایی می دهد که با فرهنگ خود متفاوت است.
  • ایجاد روابط قوی تر میان والدین و فرزندان. اگر والدین به طور منظم با کودک کتاب بخوانند، بدون شک رابطه قوی تری میان آنها برقرار می شود. کتاب خواندن فرصتی برای والدین فراهم می کند تا یک فعالیت منظم، صمیمی و مشترک داشته باشند. بعلاوه این احساسات، عشق و اطمینانی به کودکان می دهد که برای پرورش و سلامتی آنها مهم است.

معرفی ۴ روش کاملا علمی برای پرورش خلاقیت در کودکان 

اهمیت کتاب خوانی در آموزش کودک چیست؟

کتاب خواندن برای کودکان می تواند آنها را به مطالعه علاقمند کند. نتایج مطالعات متعدد نشان داده است که میان کتاب خواندن در کودکی و تحصیلات عالیه در بزرگسالی، همبستگی عمیقی وجود دارد.

مزایای کتاب خواندن برای پیشرفت تحصیلی بسیار متفاوت است و عبارتنداز:

  • بهبود مهارت های ادبی. بلند خوانی کتاب برای کودکان خردسال (حتی اگر بدرستی حرف های شما را نمی فهمند)، به آنها مهارت هایی که برای مستقل خوانی نیاز دارند، می دهد. این به کودکان نشان می دهد که کتاب خواندن از راست به چپ انجام می شود و ورق زدن برای ادامه ی کار ضروری است. کتاب خواندن برای کودکان حتی در اولین ماه های زندگی، می تواند به تقویت زبان و تحریک بخشی از مغز که زبان را پردازش می کند، کمک کند.
  • گسترش گنجینه ی لغات. شنیدن کلمات با صدای بلند می تواند کودکان را با انواع مختلفی از واژگان و عبارات جدیدی که ممکن است در جای دیگر نشنیده باشند، آشنا کند. کتاب خوانی روزانه برای کودکان موجب می شود که آنها هر روز کلمات جدیدی بیاموزند.
  • تمرکز بیشتر. خواندن منظم و مداوم کتاب، می تواند به بهبود توانایی های تمرکز کودک کمک کند. بعلاوه به کودک یاد می دهد که برای مدتی بی حرکت بنشیند و به داستان گوش دهد که این امر در مدرسه به نفع او خواهد بود.
  • دستیابی به سطوح بالاتر خلاقیت و تخیل. اگر می خواهیم با افراد دیگر، مکان ها، رویدادها و زمان ها آشنا شویم، باید از تخیل خود استفاده کنیم. خواندن کتاب به کودک کمک می کند تا با استفاده از تخیل خود شخصیت ها را به تصویر بکشد، محیط داستان را تجسم کند و پایان قصه را حدس بزند. پیشرفت تخیل به نوبه خود منجر به خلاقیت بیشتر می شود زیرا کودکان از ایده های موجود در ذهن خود استفاده می کنند و همین امر موجب پرورش تفکر خلاق در آنها می شود.

بنابراین هرچه کتاب خوانی برای کودک بیشتر باشد، بیشتر از مزایای فوق بهره مند می شود. تمرین نقش مهمی دارد و هرچه کودک بیشتر بخواند، پیشرفت علمی و مهارت های اجتماعی او ازجمله همدلی تقویت خواهد شد.

ده مزیت مطالعه برای کودکان

بر اساس مزایای ذکر شده در بالا، ۱۰ مزیت برتر مطالعه برای کودکان بطور خلاصه آورده شده است:

  1. گنجینه ی لغات کودکان گسترش میابد.
  2. در تحصیل و مدرسه عملکرد بهتری پیدا می کنند.
  3. قوه ی تخیل کودکان تقویت می شود.
  4. تفکر خلاق کودکان رشد و پرورش میابند.
  5. حس همدلی را تجربه می کنند.
  6. درک عمیق تری از دنیای خود پیدا می کنند.
  7. سطح تمرکز آنها بهبود می یابد.
  8. پیوند والد و فرزندی را مستحکم می کند.
  9. از رشد شناختی کودکان پشتیبانی می کند.
  10. مهارت های اجتماعی و تعامل کودکان را بهبود می بخشد.

۴ تا از بهترین راههای افزایش هوش کودکان زیر ۴ سال

روش صحیح کتاب خوانی برای کودک چگونه است؟

بلند خوانی یک فعالیت لذت بخش است که هم والدین و هم کودکان می توانند از آن لذت ببرند. این فعالیت می تواند توسط معلمان در مدرسه انجام شود و یا به کمک والدین در خانه انجام گیرد.

نکاتی برای والدین در مورد کتاب خوانی

خواندن کتاب در خانه، می تواند چیزهایی که کودک در مدرسه می آموزد را تکمیل کند. برای موفقیت در این امر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کتاب خوانی را از سنین کم شروع کنید. کودکان حتی در دوران نوزادی هم می توانند به تصاویر نگاه کنند و به صدای شما گوش دهند. با صدای بلند برای فرزندتان کتاب بخوانید و با گفتن نام اشیا و حیوانات، به تصاویر موجود در صفحه اشاره کنید. این به کودک شما دو چیز مهم یاد می دهد: شناخت اشیاء در دنیای واقعی و درک اهمیت زبان. حتی اگر کودک شما به سنی رسیده است که می تواند خودش بخواند، باز هم سعی کنید برای تمرین بیشتر، با صدای بلند و با هم بخوانید.
  • خواندن کتاب را در برنامه روزمره خود قرار دهید. با تمام توان خود سعی کنید هر روز برای کودک کتاب بخوانید و این عادت را حفظ کنید. این کار را در برنامه روزمره خود و فرزندتان بگنجانید تا حدی که مانند غذا خوردن به آن عادت کنند. با این حال اگر یک روز نتوانستید کتاب بخوانید، دلسرد نشوید و هر زمان که وقت داشتید، اینکار را انجام دهید.
  • تنوع بخرج دهید. سعی کنید کتاب هایی را که برای کودک خود می خوانید تا آنجا که ممکن است تغییر دهید. این چشمان کودک را به طیف وسیعی از جهان ها، فرهنگ ها و شخصیت های مختلف باز می کند و اجازه می دهد تخیل او پر بکشد و رشد کند.
  • صبور باشید. بعضی اوقات فراموش میکنیم که با یک کودک سر و کار داریم. همیشه به یاد داشته باشید که کودکان هنوز خیلی از چیزها را نمی دانند و به آموزش ما نیاز دارند. وقتی این چیزها را به خاطر داشته باشید، صبوری آسان تر خواهد شد. به عنوان مثال کودکی که آموزش ندیده است از کجا باید بداند که کلمات را از کدام طرف بخواند یا معنی هر کلمه چیست؟ بنابراین وقت بگذارید و اگر کودک چیزی را نمی فهمد صبور باشید.
  • بحث را ادامه دهید. بعد از اینکه کتاب را خواندید، سعی کنید آن را ادامه دهید. بسته به سن کودک، از او سوالاتی در مورد داستان بپرسید. به عنوان مثال “آیا این کتاب را دوست داشتی؟”، “شخصیت مورد علاقه ات، چه کسی بود؟” یا “فکر می کنی که شاهزاده در پایان داستان چه حسی داشت؟”. اما فکر نکنید که این مورد برای هر داستانی که می خوانید ضروری است. اگر کودک از کتاب لذت ببرد، حتی بدون بحث هم عشق به مطالعه در او زنده می شود.

نکاتی برای معلمان در مورد کتاب خوانی

اگر معلم هستید، خواندن کتاب در کلاس را فراموش نکنید. ممکن است در کلاس شما کودکانی باشند که فرصت مطالعه را فقط در مدرسه پیدا کنند و به هر دلیلی در خانه از این مزیت بهره مند نباشند. این امر می تواند به دلایل مختلفی باشد، اما سعی کنید والدین را با اهمیت کتاب خوانی برای کودکان آگاه کنید. برای این کار می توانید:

  • یک اطلاعیه پخش کنید. شما می توانید یک خبرنامه یا اطلاعیه ی دو هفته ای یا ماهانه ایجاد کنید که والدین را با جزئیات کتاب هایی که دو هفته یا ماه اخیر خوانده اید، آشنا کند. سپس بگویید که والدین چگونه می توانند خواندن را در خانه ادامه دهند. به عنوان مثال اگر دو هفته در کلاس خود داستان های علمی خوانده اید، می توانید چند کتاب علمی تخیلی دیگری که والدین می توانند در خانه بخوانند پیشنهاد دهید.
  • یک کتابخانه راه اندازی کنید. اگر وقت و امکانات داشته باشید، می توانید یک کتابخانه را در کلاس خود یا در سراسر مدرسه راه اندازی کنید. در کنار اینکار می توانید هر هفته یا هر ماه کتابی را پیشنهاد دهید که کودکان مجبور به خواندن آن در خانه باشند. سپس با برگزاری جلسات منظم، درک و تعامل کودکان را با کتاب مورد نظر بسنجید.
  • بچه ها را درگیر فعالیت و کتابخوانی کنید. به دانش آموزان خود بفهمانید که کتاب خواندن ارزشمند و سرگرم کننده است. از بچه های کلاس خود بخواهید پوسترهایی بسازند که دیگران را به خواندن تشویق میکند یا ارایه هایی برگزار کنید که در آن بچه ها داستان مورد علاقه خود را بنویسند و برای دیگران بخوانند. انجام این کار به شما کمک می کند تا عشق به مطالعه را در کودکان ایجاد کنید. این باعث می شود که کودکان در خانه هم کتاب بخوانند و این عادت در آنها ماندگار شود.
  • الگوی دانش آموزان خود باشید. پرورش عادات صحیح به کودکان، به یک الگوی خوب نیاز دارد. این الگوها می توانند معلم یا والدین کودک باشند. به دانش آموزان خود بگویید که هر روز کتاب می خوانید و چقدر از اینکار لذت می برید. با آنها در مورد کتابی که اخیراً خوانده اید یا کتاب مورد علاقه تان صحبت کنید. همچنین وقتی دانش آموزان در حال بازی یا نقاشی هستند، می توانید کتاب بخوانید. این به شما کمک می کند تا دانش آموزان را به کتاب خواندن ترغیب کنید. سرانجام موضوع را با والدین در میان بگذارید و از آنها بخواهید کارهای مشابه این را در خانه انجام دهند.

کتاب خواندن یک فعالیت آرامش بخش، آموزنده و سازنده است. کتاب نه تنها برای کودکان به عنوان یک سرگرمی و دوست عمل می کند، بلکه یک معلم هم هست و می تواند همه چیز را در مورد ادبیات، دنیای اطراف و فرهنگ های دیگر به کودکان بیاموزد. مطالعه با کودکان فواید بی شماری دارد و لازم است همه ی والدین و معلمان کودک را به اینکار تشویق کنند.

۸ مزیت بلند خوانی کتاب کودک و ۸ نکته برای تاثیر بیشتر

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. چند جمله قصار درباره کتابخوانی.
    کتاب‌خواندن، اندیشیدن با ذهن دیگران است (آرتور شوپنهاور).
    مطالعه، لذت بی‌نظیر باخودبودن، ولی تنها نبودن است (علی عبداله زاده).
    کتاب‌ تلویزیون آدم‌های باهوش است (طاهره شفیعی).
    کسی که مطالعه نمی کند نسبت به کسی که خواندن بلد نیست هیچ برتری ندارد (مارک تواین).
    مردم نمی‌دانند چطور ممکن است کل زندگی انسان فقط با یک کتاب تغییر کند (مالکوم ایکس).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا