تغذیه کودک

۵ تا از بهترین مارک های شیشه شیر نوزاد +لیست قیمت

bestkid b

یکی از ضروری ترین و مهمترین وسایل مورد نیاز یک نوزاد شیشه شیر است. شیشه شیرها بسته به نوع مواد بکار رفته در آنها و میزان کیفیتشان دارای قیمت های مختلفی هستند. همه والدین قبل از بدنیا آمدن فرزندشان به فکر تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای تغذیه و رفاه حال نوزاد هستند و می خواهند بهترین و باکیفیت ترین لوازم را برای وی فراهم کنند تا کودکشان بعد از بدنیا آمدن، هیچگونه کمبودی نداشته باشد. به همین منظور ما در این پست تصمیم گرفته ایم تا ۵ تا از بهترین مارک های شیشه شیر نوزاد را به شما عزیزان معرفی نماییم تا بتوانید با اطلاع کافی نسبت به خرید آنها اقدام نمایید.

نشانه هایی که می گویند نوزادتان گرسنه است

بهترین حالت این است که به محض دیدن علائم گرسنگی به نوزادتان شیر بدهید. منتظر نمانید تا کودک گریه کند، چون ممکن است خیلی گرسنه باشد؛ مخصوصا اگر گریه اش شدید باشد. درست است که نوزادتان کوچک است اما نیازهایش را با این علائم به شما نشان می دهد:

  • مالیدن بینی به سینه های شما
  • مکیدن دست یا پیراهن شما با عصبانیت
  • باز کردن دهان
  • رفلکس ریشه زایی (Rooting reflex)- در این حالت نوزاد با دهان باز سرش را به طرفین می چرخاند تا منبع تغذیه را پیدا کند. این اتفاق مخصوصا وقتی گونه اش را نوازش می کنید رخ می دهد.
  • مکیدن لب یا زبان (اینطور به نظر می رسد که زبانش را بیرون آورده است)
  • صدای بهم زدن لبها
  • اگر گریه کند گریه اش معمولا ناله ای کوتاه و کم صدا است که افت و خیز دارد.

نوزادان چقدر باید شیر بخورند؟

تغذیه کودکتان با شیشه شیر را به آرامی شروع کنید. در هفته اول معمولا کودک در هر وعده شیر خوردن (هر سه تا چهار ساعت یکبار یا در صورت نیاز) چیزی بین 30 تا 60 سی سی شیر می خورد. کم کم و با توجه به تقاضای کودکتان این مقدار را افزایش بدهید؛ اما هیچ وقت نوزادتان را مجبور به خوردن شیر بیشتر نکنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر شیر خشک را با شیر مادر ترکیب می کنید یا از شیشه شیر برای دادن شیر دوشیده شده به کودک استفاده می کنید هم باید فقط به اندازه ای که کودک سیر شود او را تغذیه کنید، نه اینکه او را مجبور کنید مقدار خاصی را کامل بخورد. قانون کلی این است که به ازای هر 1 کیلوگرم وزن نوزاد، 160 سی سی شیر خشک به او بدهید. این مقدار برای کل شبانه روز کودک است و باید بین وعده های شیر خوردنش تقسیم شوند. برای درک بهتر این مساله از پزشک اطفال جزئیات دقیقتر را جویا شوید.

چه شیشه شیری برای کودکم استفاده کنم؟

با وجود گزینه های مختلفی که در بازار وجود دارد، انتخاب بهترین شیشه شیر که سر شیشه مناسبی هم داشته باشد کار سختی به نظر می رسد. از دیگران پرس و جو کنید، نظراتی که درباره محصولات مختلف داده شده را بررسی کنید، ویژگیهای شیشه شیرها را بخوانید و در نهایت انتخاب کنید. ولی در هر صورت برای آزمون و خطا هم آماده باشید.

بهترین شیشه شیر و سر شیشه به ترجیحات نوزاد خودتان بستگی دارد. بعضی از بچه ها سر شیشه هایی با شکل خاص را دوست دارند اما برخی دیگر اصلا روی این قضیه حساس نیستند. پس باید چند نوع شیشه شیر را امتحان کنید تا ببینید کدام گزینه برای کودکتان بهتر است. (منبع) البته 5 مارک برتر در ایران را اینجا معرفی می کنیم:

مطلبی مهم برای مادران گرامی: بهترین و جدیدترین راههای افزایش شیر مادر در کمتر از یک هفته!

معرفی ۵ تا از بهترین مارک های شیشه شیر نوزاد بهمراه قیمت

۱- شیشه شیر کاهنده نفخ Yoomi

شیشه شیر طلقی یومی محصول کشور انگلستان بوده که فاقد مواد پلاستیکی مضر می باشد و به دلیل سبک بودن و طراحی ارگونومیک، به راحتی قابل استفاده است. سر شیشه یومی بسیار نرم و قابل انعطاف بوده و با جریان آهسته شیر، برای نوزادان تازه متولد شده ایده آل می باشد. سرشیشه های یومی دارای ۶ منفذ برای خروج هوا میباشد که مانع ورود هوا به شکم نوزاد میشود بهمین دلیل شیشه شیر های یومی کاهنده و ضد نفخ هستند. انواع مختلف این شیشه شیر را بهمراه قیمت آنها در زیر می بینید:

۲- شیشه شیر چیکو Chicco

 

از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های شیشه شیر چیکو این است که سرشیشه های پهن این شیشه ها شبباهت خوب و قابل قببولی به سینه ی مادر دارند و از این رو برای نوزادانی که چندان راحت شیشه شیر ها را قبول نمیکنند میتوانند گزینه ی مناسبی باشند .

البته که جریان شیر شیشه شیر های چیکو معمولیست و اگر به دنبال شیشه شیر هایی با جریان شیر کم میگردید شاید شیشه های این برند چندان برای نوزاد شما مناسب نباشد

طراحی خوب بدنه و ارگونومیک بودن آن نیز باعث شده نوزادان ارتباط نسبتا خوبی با شیشه شیر چیکو برقرار کنند

۳- شیشه شیر Philips Avent

شیشه شیر نوزاد

avent-natural1
شیشه شیر فیلیپس اونت ۲۶۰ میلی لیتر ۲ عددی قیمت ۱۸۵,۰۰۰ تومان. Philips Avent A693/27 Bottle

شیشه شیر اونت philips به دو دسته کلی نچرال و کلاسیک پلاس(نسل جدید بنام Anti-colic) تقسیم می شود . انواع نچرال یا همان طبیعی مدلهایی هستند که سر شیشه ای شبیه سینه مادر دارند . classic plus ها هم که اخیرا با بهبود سیستم ضد نفخ ( با تعبیه سوپاپ سبز رنگ منحصربفردی درون بطری)به اسم آنتی کولیک شناخته می شوند ادامه دهنده لاین کلاسیک فیلیپس اونت هستند که برای سالها بعنوان یکی از بهترین مارک شیشه برای نوزاد مورد اعتماد و رضایت خانواده ها بوده اند و حالا پس از چندین نسل به تکامل بسیار خوبی رسیده است .

۴- شیشه شیر طلقی یومه Umee

از ویژگی های این محصول می توان به سرشیشه سیلیکونی و نرم و انعطاف پذیر دارای سری گرد مشابه سینه مادر جهت جلوگیری از آسیب به فک نوزادسیستم جریان آهسته مانع از چکه کردن و ریختن شیرجنس PPSU نوعی پلی پروپیلن پیشرفته ضدبو، ضد زنگ و ضد خش محصول کشور هلند اشاره کرد.

۵- شیشه شیر طلقی بی بی سیل Babisil

شیشه شیر طلفی بیبی سیل دارای یک محفظه سیلسکونی به نام (( سیل باتل )) می باشد که در واقع یک ضد خلاء کننده به حساب می آید و از ایجاد سکسکه و نفخ و دل درد در کودکان جلوگیری میکند.

کار سیل باتل به این صورت است که به هنگام مکیدن کودک، سیل باتل کاملا فشرده شده و مرتبا در زمان شیر خوردن روی خودش جمع میشود که باعث می شود فشار هوا یکسان شود (و این فشار هوای اضافی است که همیشه برای کودک مشکل ایجاد می کند).

آموزش تغذیه نوزاد با شیشه شیر

برای بعضی بچه ها شیر خوردن با شیشه شیر کار خیلی راحت و آسانیست، اما برخی نوزادان به تمرین و تشویق بیشتری برای گرفتن و مکیدن آن نیاز دارند. این نکات به شما کمک می کنند تا نوزادتان را به بهترین شکل با شیشه شیر تغذیه کنید:

1- شیشه شیر را آماده کنید

اگر قرار است به کودکتان شیر خشک بدهید دستورالعملهای روی قوطی شیر خشک را به دقت بخوانید و طبق آنها پیش بروید. شیر خشکهای مختلف به مقدار آب متفاوتی نیاز دارند. اضافه کردن آب خیلی زیاد یا خیلی کم به شیر خشک می تواند به سلامتی کودک شما ضرر بزند.

برای گرم کردن بطری شیر آن را چند دقیقه زیر آب گرم رو به داغ بگیرید یا شیشه شیر را در یک کاسه آب داغ بگذارید و یا اینکه از گرمکن شیشه شیر استفاده کنید. اگر کودکتان با خوردن شیر سرد مشکلی ندارد می توانید اصلا شیشه را گرم نکنید. یادتان باشد که به هیچ وجه شیشه شیر را در مایکرویو قرار ندهید. چون با این کار برخی نقاط شیشه داغ می شوند و دهان کودک را می سوزانند.

شیر مادر تازه دوشیده شده نیاز به گرم کردن ندارد. اما اگر شیر دوشیده شده را در یخچال گذاشته اید یا فریز کرده اید می توانید به همان روش آماده کردن شیشه شیر آن را هم گرم کنید.

فرقی نمی کند چه شیری به کودکتان می دهید؛ در هر صورت به هیچ عنوان به شیر خشک یا شیر مادر دوشیده شده غلات اضافه نکنید. مصرف غلات جلوی خواب راحت شبانه کودک را می گیرد و علاوه بر این قورت دادنش هم برای نوزاد سخت است و حتی ممکن است باعث خفگی او شود. همچنین یادتان باشد که اگر کودک زیاد شیر و غلات بخورد وزنش بیش از حد اضافه می شود. (منبع)

2- شیشه شیر را آزمایش کنید

قبل از شروع شیر دادن به نوزاد، شیشه شیر خشک را به خوبی تکان بدهید و بطری شیر مادر دوشیده شده را هم آرام چند بار بچرخانید. بعد چند قطره از شیر را روی قسمت داخلی مچ دست بچکانید و دمای آن را تست کنید که خیلی داغ نباشد. اگر شیر ولرم بود آماده است.

احتمالا 20 دقیقه یا بیشتر زمان می برد تا به کودک با شیشه شیر بدهید، پس صبور و آرام باشید. کودک را در آغوش بگیرید، سرش را روی قوس بازویتان بگذارید و او را با زاویه 45 درجه به سمت بالا نگه دارید. در این حالت سر و گردن کودک باید در یک راستا قرار داشته باشند. بالشتی کنار دستتان بگذارید و بازویتان را رویش بگذارید تا خسته نشوید.

در حین شیر دادن به نوزاد، شیشه شیر را به جای اینکه مستقیما بالا یا پایین بگیرید به صورت زاویه دار نگه دارید. وقتی بطری را به شکل شیب دار می گیرید جریان شیر آهسته تر وارد دهان نوزاد می شود و او میتواند کنترل بیشتری روی مقدار شیری که می خورد داشته باشد. علاوه بر این، جلوی سرفه یا خفگی را هم می گیرد. این کار همچنین مانع از ورود بیش از حد هوا به معده کودک می شود و خطر نفخ کردن کودک را هم کاهش می دهد.

وقتی تقریبا نصف شیشه تمام شد کودک را به سمت دیگرتان ببرید. این کار هم باعث می شود برای کودکتان تنوع شود و هم دست خودتان بیش از حد خسته نشود.

3- سر شیشه را چک کنید

در طول شیردهی به نوزاد با شیشه شیر به ظاهر و صدای او در حین جرعه جرعه خوردن شیر دقت کنید. اگر کودکتان موقع شیر خوردن صدای تند تند بلعیدن می دهد و شیر از گوشه دهانش بیرون می ریزد یعنی جریان شیر از سر شیشه یا همان نوک شیشه خیلی تند است.

اگر هم کودکتان برای مکیدن خیلی تلاش می کند یعنی شیر به سختی از نوک شیشه بیرون می آید. اگر اینطور بود سرپیچ شیشه شیر را کمی شل یا سر شیشه را عوض کنید.

مشکلات تغذیه کودک با شیشه شیر و راه حلهایشان

با اینکه شیر دادن به نوزاد با شیشه شیر به طور کلی کار آسانی است؛ اما گاهی اوقات والدین موقع انجام این کار دچار مشکل می شوند. خبر خوب این است که این مشکلات عادی هستند و تقریبا همیشه می توان آنها را به راحتی حل کرد. در ادامه به این مشکلات و راه حلهایشان اشاره می کنیم:

  • نوزاد موقع شیر خوردن از شیشه تکان می خورد، گریه می کند یا رویش را برمیگرداند: ممکن است گاز در شکمش جمع شده باشد. گرفتن باد گلوی کوک کمک میکند تا هوای اضافه از معده اش خارج شود و او احساس بهتری داشته باشد. پس اگر نوزادتان احساس ناراحتی میکرد و با وجود گرسنه بودن شیشه شیر را نمی گرفت بهتر اول آروغ او را بگیرید. می توانید در اواسط شیر خوردن نوزاد و برای جلوگیری از نفخ کردنش این کار را بکنید و بعد دوباره به شیردهی با شیشه ادامه بدهید.
  • نوزاد وسط شیر خوردن خوابش می برد: اول بررسی کنید و ببینید که او واقعا خواب است یا نه. ممکن است آنقدر با آرامش و خوشحالی در حال مکیدن شیشه شیر باشد که نظر برسد به خواب رفته، اما همچنان مشغول شیر خوردن باشد.

اگر واقعا خوابیده بود، خیلی آرام او را بیدار کنید تا به شیر خوردنش ادامه بدهد. می توانید پاهایش را کمی قلقلک بدهید، لباسش را کمی بالا بزنید، باد گلویش را بگیرید، او را روی دست دیگرتان بگذارید یا حتی پوشکش را عوض کنید تا بیدار شود.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که شیر خوردنهای مکرر کودک می تواند نشانه ای از چرت زدن او موقع غذا خوردن باشد. در این صورت بهتر است برنامه شیردهی به نوزاد را طوری تنظیم کنید که خوابش نبرد.

  • نوزاد با شیشه شیر یا سر شیشه شیر راحت نیست: سر شیشه بعضی از شیشه شیرها طوریست که شیر را به سرعت وارد دهان کودک می کنند. زاویه دار بودن گردن کودک موقع شیر خوردن هم دلیل دیگریست که باعث تند شدن یا کند شدن جریان شیر به داخل دهانش می شود. شیشه شیرهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید کودکتان با کدام راحتتر است. موقع شیر خوردن هم شیشه شیر را طوری بگیرید که جریان شیر با سرعت مناسبی به دهانش سرازیر شود.
  • نوزادتان گرفتگی بینی دارد: گرفتگی و احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی مکیدن شیشه شیر را برای کودک سخت می کند. از دستگاه بُخور سرد، قطره های بینی بدون نسخه و یا پوآر یا ساکشن بینی برای باز کردن راه هوایی نوزاد استفاده کنید. وقتی کودکتان گرفتگی بینی دارد احتمالا یکی دو وعده از شیر خوردن عقب بماند اما وقتی حالش بهتر شد با خوردن شیر بیشتر کالری از دست رفته را جبران می کند.
  • نوزاد بعد از شیر خوردن مدام احساس ناراحتی می کند: اگر کودکتان بعد از هر بار شیر خوردن احساس ناراحتی می کند احتمالا به پروتئین شیر گاو که ماده اولیه اکثر شیر خشکها است حساسیت و عدم تحمل دارد. اگر نوزاد دچار علائمی مثل گریه کردن بعد از شیر خوردن، تغذیه نامناسب، خس خس سینه، مشکلات گوارشی، آبریزش یا تورم چشم یا بثورات پوستی شد به پزشک اطفال مراجعه کنید. راه حل این مشکل خیلی ساده است. می توانید شیر خشک کودک را عوض کنید و از شیر خشکی که کودک بتواند تحمل کند استفاده نمایید.

در حین شیر دادن با شیشه با کودکتان ارتباط برقرار کنید

فرقی نمی کند از سینه خودتان به نوزاد شیر بدهید یا با شیشه؛ در هر حال زمان غذا خوردن بهترین وقت برای ابراز عشق و محبتتان به کودک دلبندتان است. با اینکه وقتی بچه ها از سینه مادر شیر می خورند تماس پوست به پوست هم دارند، اما راههای وجود دارد که از طریق آنها می توان موقع شیر دادن با شیشه هم همین حس نزدیکی را بین مادر و کودک ایجاد کرد.

  • تماس پوستی داشته باشید: پیراهنتان را در بیاورید یا دکمه های جلویی آن را باز کنید. لباس سر همی نوزادتان را در بیاورید و اگر هوا سرد است او را بغل بگیرید و دورش پتو بپیچید. کودک را به آغوشتان بچسبانید و اجازه بدهید بدنش پوست شما را لمس کند. تماس پوست با پوست باعث افزایش ترشح هورمون اکسی توسین (oxytocin) یا همان هورمون عشق می شود که نقش مهمی در ارتباط بین والدین و کودک دارد.
  • به چشمهای کودکتان خیره شوید: نگاه کردن به همدیگر راه دیگری برای به جریان انداختن هورمون اکسی توسین در مغز است. فقط یادتان باشد که صورتتان را در فاصله 20 تا 25 سانتیمتری از نوزادتان نگه دارید تا او هم بتواند شما را ببیند و هم روی شیر خوردنش تمرکز کند.
  • با او حرف بزنید: با کوچولوی نازنینتان با صدایی ملایم و مهربان حرف بزنید یا وقتی دارد جرعه جرعه شیر می خورد برایش آواز بخوانید. کودکتان صدای شما را دوست دارد و از ماهها قبل از تولدش آن را شنیده است. علاوه بر این، حرف زدن با کودک او را تشویق می کند تا هر چه زودتر زبان باز کند و در ماههای آینده کلماتی را به زبان بیاورد.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا