تغذیه کودک

۱۱ راهکار مهم برای صبحانه دادن به کودکان (با فیلم آموزشی)

bestkid b

صبحانه خوردن برای سلامتی کودکان و حتی بزرگسالان بسیار مهم و ضروری است.اگر کودک شما صبحانه نمیخورد به روشهایی که بهترین کودک در ادامه به شما شرح خواهد داد او را عادت به خوردن صبحانه دهید.

همه ما بارها و بارها در مورد اهمیت خوردن صبحانه در کودکان و تاثیر آن در افزایش تمرکز، قدرت یادگیری و همچنین بهبود خلق و خو مطالب بسیاری شنیده و خوانده‌ایم؛ اما تحقیقات انجام شده در بسیاری از جوامع نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد کودکان وعده صبحانه را مصرف نمی‌کنند و در بین کودکانی هم که صبحانه می‌خورند، آن را با ترکیب بهینه و در زمان مناسب دریافت نمی‌کنند. این امر نشان می‌دهد که والدین و کودکان کمتر با راهکارهای عملی دریافت صبحانه مغذی در زمان مناسب آشنا هستند و آن را در برنامه زندگی تمرین کرده‌اند.

به عبارتی می‌توان گفت، توصیه‌های علمی در مورد فواید صبحانه به عادت و ر فتار تغذیه‌ای ماندگار در بسیاری از خانواده‌ها تبدیل نشده است. در این مقاله به راهکارهای عملی برای خوردن صبحانه سالم به منظور تامین نیازهای تغذیه‌ای روزانه می‌پردازیم؛ به نحوی که در کنترل وزن و رفتار تغذیه‌ای صحیح در طی روز کمک کند. در حقیقت کودکان کم ورن و لاغر در صورت عدم مصرف صبحانه در طول روز قادر به دریافت انرژی مورد نیاز نیستند. همچنین نخوردن صبحانه در کودکانی که افزایش وزن دارند، باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می‌شود. از آنجایی که سوخت و ساز بدن هنگام صبح افزایش می‌یابد، انتظار ما از یک صبحانه خوب، تامین یک سوم کل انرژی مورد نیاز روزانه (حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ کالری) و دریافت کافی املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین B12,C,A و فولات است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برانگیختن میل به صبحانه در کودکان

بی‌میلی مهم‌ترین عامل صبحانه نخوردن کودکان است. والدین عزیز باید بدانند که هرگونه استرس و عجله باعث از بین رفتن اشتها و طفره رفتن از خوردن صبحانه می‌شود. بعلاوه تکراری و یکنواخت بودن صبحانه هم سبب بی‌میلی می‌شود. غذاها و نوشیدنی‌های جدید را هرچند وقت یکبار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود.

بهترین زمان خوردن صبحانه

بهترین زمان برای کودکان پیش دبستانی بین ساعت ۹-۷ صبح (نیم ساعت تا یک ساعت بعد از بیدار شدن) و برای کودکان سنین مدرسه، قبل از رفتن به مدرسه است. تحقیقات نشان داده است کودکانی که ۲۰ دقیقه قبل از آغاز کلاس، صبحانه میل می‌کنند، نسبت به گروهی که یک ساعت قبل صبحانه مصرف کرده‌اند، تمرکز بهتر و نمرات بالاتری دارند.

یک مطلب کاربردی:۲۴ راه آسان برای دارو دادن به کودک و نوزاد

راهکارهای علاقه مند ساختن کودکان به صبحانه

گروهی از کودکان خوردن غذاهای گرم مانند انواع ساندویچ، عدسی و … را به تناول انواع صبحانه های معمول ترجیح می دهند. توجه به این خواسته ی کودکان و تهیه ی انواع غذاها برای این وعده، خود راهکاری مناسب برای ایجاد تمایل به مصرف صبحانه است.
صبحانه کودک

رعایت مواردی مانند چیدن سفره ای زیبا بر اساس تمایلات کودک، استفاده از رنگ های شاد مانند رنگ نارنجی، عدم مصرف شام پر حجم و دیر وقت، صرف صبحانه توسط خود والدین، فراهم کردن محیطی به دور از نگرانی و ترس و انتقال حس دوست داشتن به فرزندان، باعث تحریک اشتهای کودکان و افزایش تمایل آن ها به مصرف این وعده غذایی مهم می شود.

از نکات مهم دیگر توجه به زمان مصرف صبحانه است. بهترین زمان برای کودکان سنین مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پیش دبستانی بین ساعت ٧-٩ صبح است.

این مطلب هم ممکن است برای شما مفید باشد:۱۰ دلیل اصلی لوس شدن کودک (+ پیشگیری و درمان)

راه‌های آشتی دادن کودکان با صبحانه

١- زمان در صبحانه خوردن اهمیت زیادی دارد. بلافاصله بعد از برخاستن کودکان از خواب، آنها را به صبحانه دعوت نکنید. می‌توانید اجازه دهید که آنها برای رفتن به مهدکودک یا مدرسه آماده شوند و لباس‌هایشان را بپوشند و بعد، سر میز صبحانه بیایند و غذایشان را به اتمام برسانند.

٢- بچه‌ها به تنوع و تجملات، توجه ویژه‌ای دارند؛ به‌عنوان نمونه، گذاشتن یک لیوان آب‌میوه تازه مثل آب پرتقال روی میز صبحانه می‌تواند به آنها انگیزه بدهد. یک برش نان تست همراه یک تخم مرغ آب پز و گوجه برش خورده هم می‌تواند ساندویچی لذیذ برای صبحانه آنها باشد.

٣- بعضی بچه‌ها از غذاهای مایع بیشتر لذت می‌برند. به عنوان نمونه، یک کاسه کوچک شیر و غلات صبحانه، کمی عدسی یا فرنی یا سوپی مثل سوپ قارچ؛ که البته خیلی هم رقیق نیست.

۴- همراه کردن انواع مغز‌ها با صبحانه می‌تواند به هرچه مغذی‌تر شدن این وعده کمک کند. می‌توانید پنیر سفید را با انواع مغز‌های خردشده مخلوط کنید و به شکل گلوله درآورید؛ چون اغلب کودکان علاقه بیشتری به این شکل غذا خوردن نشان می‌دهند.

۵- بیشتر بچه‌ها طعم شیر را دوست ندارند. بنابراین به آنها شیر را به شکل شیرکاکائو یا مخلوط‌شده با انواع میوه‌های فصل مثل توت‌فرنگی یا موز بدهید.

۶- تکه‌ای کیک خانگی نیز می‌تواند در کنار یک لیوان شیر، صبحانه‌ای دلچسب برای کودکان باشد. برای تنوع هم که شده، یک روز را به خوردن یک چنین صبحانه‌ای اختصاص بدهید.
صبحانه کودک

٧- بعضی از بچه‌ها لقمه گرفتن را دوست ندارند. می‌توانید وقتی آنها را برای صبحانه صدا می‌زنید، در بشقابشان حداقل ۲ عدد ساندویچ کوچک با شکل ظاهری زیبا بگذارید و آن را با یک لیوان آب‌میوه تازه همراه کنید.

٨-تخم‌مرغ از آن غذاهایی است که بچه‌ها به خوردن آن نیاز دارند. می‌توانید آن را به جای آب‌پز کردن، به شکل‌ پخته یا نیمرو با کمی سیب‌زمینی و قارچ سرو کنید.

٩- بچه‌ها را برای تمام کردن صبحانه‌شان تحت فشار قرار ندهید و به زور غذایی را به آنها تحمیل نکنید. به آنها برای انتخاب غذایشان فرصت بدهید.

١٠- لزومی ندارد بچه‌ها برای صبحانه حتما نان و پنیر یا خامه و عسل بخورند. ببینید چه دوست دارند؛ همان را برایشان سرو کنید. این غذا می‌تواند تکه‌ای پیتزای خانگی باشد یا قسمتی از یک تارت تازه میوه که البته نباید هر روز مصرف شوند.

۱۱ – سرگرم کردن کودکان با پکیج های سرگرمی: شما میتوانید یک انیمیشن جذاب و سرگرم کننده برای کودک خود پخش نمایید و سپس همزمان با سرگرم شدن کودک به او صبحانه بدهید. ما به شما توصیه میکنیم از پکیج سرگرم کننده بی بی انیشتین فارسی استفاده نمایید.

این هم پکیج استثنایی بی بی انیشتین فارسی

عوارض نخوردن صبحانه

تحقیقات نشان داده است دانش آموزی که صبحانه نخورده باشد، قند خونش پس از گذشت ساعاتی پایین می آید. در نتیجه انرژی فرد برای یادگیری کم می شود و قدرت حل مسائل فکری مثل ریاضی در او به شدت کاهش می یابد. چنین دانش آموزی در اواخر ساعات مدرسه کسل است و حوصله ی نشستن در کلاس و گوش دادن به درس را ندارد؛
لذا باید گفت « آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه از زنگ مدرسه. در این جا نقش صبحانه و میان وعده ی صبح ( ساعت ۱۰ صبح ) بسیار آشکار می شود.

نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش دبستانی است.بچه هایی که گرسنه هستند و رژیم ناکافی دارند بیشتر مستعد:

  • کندی رشد
  • انرژی کمتر برای بازی کردن،درس خواندن و فعالیت فیزیکی
  • کم خونی و کمبود ویتامین A و ید هستند.

بهتر است رسم و رسوم کهنه را کنار بگذارید؛ اگر کودک شما غذاهای معمول را نمی‌خورد، غذای دیگری را امتحان کنید. اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلا دوست داشت، امتناع کرد، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به‌تدریج و با ظرافت دوباره به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.

کودکان خوردن غذاهای گرم مانند انواع ساندویچ، عدسی، پوره سیب‌زمینی را به انواع صبحانه‌های معمول ترجیح می‌دهند. توجه به این خواسته کودکان و تهیه انواع غذاها برای این وعده، خود راهکاری مناسب برای ایجاد تمایل به مصرف صبحانه است. هنگام صرف صبحانه، با کودک‌تان بیشتر دوست باشید. طی این مدت می‌توانید بازی کنید، نقاشی بکشید و او را تشویق کنید؛ البته نه با چیزی که ارزش غذایی ندارد بلکه با چیزی که عادت خوب غذایی را در او بیدارتر کند.

این مبحث آموزشی را جتما بخوانید:۵ زبان خارجی برتر برای یاد دادن به کودکان تان بهمراه توضیح روش آموزش

ترکیب صبحانه

انواع نان‌های شیرمال و کیک‌های پنیری، به ویژه تهیه شده از آرد سبوسدار و غلات صبحانه آماده منبع تامین انرژی هستند. حلیم، عدسی و پوره میوه‌ها باید به طور گردشی در برنامه صبحانه کودک باشند. برای کودکانی که نسبت به خوردن تخم‌مرغ و شیر مقاومت می‌کنند از این مواد در پودینگ و فرنی و پنکیک استفاده کنید. شیر را همچنین می‌توانید به همراه میو ه‌های خنک و بستنی یا کمی آب‌میوه و خامه در مخلوط کن بریزید و به صورت معجونی با طعم و رنگ بهتر به او بدهید.

در ادامه چند فیلم آموزشی درباره اهمیت صبحانه کودک

فیلم آموزشی اول

فیلم آموزشی دوم

فیلم آموزشی سوم

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام من پدر بزرگ هستم در کاناد پیش پسرم مهمان هستم ایشون یه بچه سه ساله دارن صبحانه غذا نمی خورد فقط دنبال چاکلت می گردد لجباز است دوست دارم از نظرات جناب‌های استفاده کرده تا ایشون را راهنمایی کنم در ضمن از رفتن به مهد کودک ترسی عجیب دارد البته من خودم معلم بود در مقطع راهنمایی اصول را کمی بلدم ولی دوس دارم از تجربیات شماها استفاده کنم تا برنده باشه ممنون‌ از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا