تغذیه کودک

۵ روش گیاهی (طب سنتی) درمان کم اشتهایی کودکان زیر 7 سال

bestkid b

رشد کودکان وابسته به تغذیه آنهاست اما اکثر کودکان نوپا کم اشتها و بد غذا هستند و از این نظر باعث نگرانی والدین می گردند. در این مطلب می خواهیم ۵ روش جدید گیاهی و طب سنتی برای درمان کم اشتهایی کودکان زیر ۴ سال را به شما آموزش دهیم تا با الگو برداری از این راهکارها بتوانید کم اشتهایی کودکتان را درمان کنید.

مقدمه:

اگر کودک شما هم جزو آن دسته از کودکانی است که میل چندانی به غذا خوردن نشان نمی دهد و اصرار شما به غذا خوردنش فایده ای ندارد می توانید با کمی خلاقیت همان غذاها را با ظاهری متفاوت تر و زیبا متناسب با سلیقه کودکتان تزیین کنید تا علاقه شان به خوردن غذا بیشتر شود. همچنین شما می توانید با استفاده از روش طب سنتی و چند گیاه مفید ، کاری کنید تا اشتهای کودکتان را افزایش دهید.

فیلم:

والدین بخوانند : ۱۰ غذایی که کودکان (۱ تا ۶ ساله) نباید بخورند!

علی رغم پرخوری بعضی کودکان بعضی دیگر کم اشتها هستند و میلی به خوردن غذا ندارند. اگر فرزند شما علاوه بر بی میل بودن نسبت به غذا در حال وزن کم کردن است و یا طی سه تا شش ماه گذشته اصلا چیزی به وزنش اضافه نشده، و یا اگر علائمی مانند اسهال، استفراغ، یبوست و… هم با بی اشتهایی همراه است و همچنین وقتی فرزند شما حاضر نیست غذای تو دهانش را قورت بدهد باید با یک متخصص مشورت کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

روشهای طب سنتی برای درمان کم اشتهایی کودکان:

کم-اشتهایی

گیاهان زیادی هستند که به افزایش اشتهای کودکان کمک می کنند اما ممکن است بچه ها طعم همه آنها را دوست نداشته باشند. به همین خاطر ما فقط گیاهانی را پیشنهاد می دهیم که طعم آنها برای بچه ها خوشایند است.

۱- آویشن:

آویشن هم در رفع برونشیت موثر است و هم اشتها را بیشتر می کند. آویشن همچنین روی، پتاسیم و آهن هم دارد. در قرون وسطی در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آویشن برای درمان سرفه، سوء هاضمه و از بین بردن انگل‌های روده استفاده وسیعی می‌کردند. آویشن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.

آویشن

روش مصرف آویشن:
برای مصرف این گیاه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ۲۰ دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

۲- زنجبیل:

برای رفع بی اشتهایی کودکان می توانید مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کنید. مقداری آب لیمو ترش و نمک به آن اضافه کنید و آن را به کودک دهید تا بخورد. بهتر است بدانید که لیموترشی که به این ترکیب اضافه می کنیدمی تواند اشتهای کودک را تنظیم و گرسنگی را تحریک کند. همچنین دادن چای زنجبیل به کودکان، نیم ساعت قبل از غذا اشتهایشان را کاملا باز می کند. شما می توانید از زنجبیل رنده شده بر روی غذاها در هنگام پخت و پز یا دم نوش آن برای رفع بی اشتهایی استفاده نمایید.

۳- ترخون:

معمولاً اکثر سبزیجات در افزایش اشتها نقش مهمی دارند اما ترخون یکی از گیاهانی است که هم می توانید آنرا بصورت خام مصرف کنید و هم می توانید ترخون را در غذاهای حاوی گوشت و مرغ بریزید و از معجزه اش در افزایش اشتهای فرزندتان لذت ببرید. ترخون همچنین در مبارزه با انگل های روده ای هم موثر است.

۴- رزماری:

رزماری یکی از ادویه های خوش عطر و خوش طعم کشو ایتالیاست که طرفداران زیادی دارد.پس می توانید این ادویه را در غذای کودک بی اشتهایتان استفاده کنید! چون رزماری هم اشتها آور است و هم عفونت را برطرف می کند.

۵- چای بابونه:

چای بابونه به طور مؤثری به رفع لاغری و افزایش اشتها کمک می کند. می توانید روزی یک فنجان از این چای را دم کنید و به کودکتان دهید تا میل نماید. همچنین چای بابونه به افزایش وزن کودکان لاغر بسیار کمک می کند.

۶- گیاهان دیگر:

سایر گیاهانی که برای افزایش اشتهای کودکان مؤثرند عبارتند از: ترب کوهی، آلوئه ورا، گیاه مارچوبه، گیاه جنسینگ، شیرین بیان و …

کم-اشتهایی۴

حتماً بخوانید : ۱۰ نکته بسیار مهم در ارتباط با تغذیه کودکان ۲ تا ۶ ساله

روش اول – درمان بی اشتهایی به کمک طب سنتی:

گیاهان لازم:

  • افسنتین
  • سماق
  • جوزبویا
  • گلپر
  • پونه

طرز تهیه:
از گیاهان افسنطین و سماق و جوزبویا و گلپر از هر کدام یک قسمت و از گیاه پونه ۲ قسمت را با هم مخلوط کرده و یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آبجوش دم کرده مصرف کنید.

روش دوم – درمان بی اشتهایی به کمک طب سنتی:

گیاهان لازم:

  • بابونه
  • به لیمو
  • زنجفیل
  • پونه

طرز تهیه:
۴ گیاه فوق را به نسبت مساوی مخلوط کرده و به صورت دم کرده و هر روز یک قاشق مرباخوری از این مخلوط در یک لیوان آب جوش مصرف کنید.

خوراکی های مضر برای کودکان کدامند ؟

  • غذاهای گوشتی آماده و هات‌داگ
  • آب‌میوه‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های طعم‌دار
  • پیتزا
  • دونات‌ها
  • انواع پاستیل‌های ژله‌ای و میـوه‌ای
  • سیب‌زمینـی سرخ‌کرده
  • انواع چیپس ها

چنانچه سؤالی در زمینه بی اشتهایی کودکان دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر حیدری راستش یه بچه ۹ ماهه ای هست تو فامیلمون که کم وزنه اشتها نداره مادرش هم فوت کرده می خواستم بدونم علت و درمانش چی هست؟

  2. با سلام خدمت دکتر حیدری کودکی داریم ۹ ماهه که بی اشتهاست و سبک وزنه مادرش هم فوت کرده میخواستم علت و درمانش رو بدونم؟

  3. باسلام دختر من از وقتی دنیا اومد کم وزن بود الان که دوسالشه باز هم لاغره وقتی سالمه غذا خوب میخوره ولی وقتی اسهال و استفراغ میگیره اصلا لب به غذا نمیزنه یه مشکل دیگه هم که داره شبا خوب نمیخوابه حالت خواب و بیداری داره چکابش کردم مشکلی نداشته.غذا وقتی میخوره یک ساعت بعدش تخلیه می کنه.وابستگیش بمن خیلی شدیده پیش هیچکسی نمیره.دیر وزن میگیره.شما میگید من چکارکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا