تغذیه کودک

مصرف شیرخشک نوزاد را چاق می کند یا لاغر؟ نتایج تحقیقات جدید

bestkid b

بسیاری از مادران باور دارند که شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادشان است اما برخی دیگر به دلایل مختلفی استفاده از شیر خشک را ترجیح می دهند و می گویند که شیر خشک باعث رشد بهتر کودکشان می گردد. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم و نتایج تحقیقات جدید را در مورد این که آیا مصرف شیرخشک باعث چاق شدن یا لاغر شدن نوزاد میشود را در اختیار شما قرار می دهیم.

مقدمه :

در ادامه آموزش های کاربردی علت خشک یا کم شدن شیر مادر و نحوه درمان راحت خانگی آن چیست؟ در این پست هم می خواهیم اطلاعات جدیدی درمورد تغذیه نوزاد با شیر خشک به شما ارائه دهیم. مهمترین دغدغه والدین پس از تولد نوزاد، تغذیه نوزاد است. مادرانی هستند که برای رشد و تقویت بهتر کودکشان در کنار شیر مادر به نوزادشان شیر خشک هم می دهند. اما آیا واقعاً شیر خشکی تواند نوزاد را تپل کند؟ در ادامه با خواص شیر خشک و تاثیری که بر رشد و تقویت نوزادان می گذارد آشنا می شوید؟

ویدئویی در مورد تفاوت مصرف شیر مادر و شیر خشک برای نوزادان :

 

مادران بخوانند : علت چرب و غلیظ شدن شیرمادر و بهترین راه درمان خانگی آن چیست؟

چند نوع شیر خشک وجود دارد ؟

بسیاری از مادران شاغل به دلیل نداشتن وقت کافی به نوزادان خود شیر خشک می دهند. به طور کلی شیرخشک‌‌ها ۲ نوع هستند؛ شیرخشک ‌هایی که از شیر‌گاو تهیه می شوند و آن‌هایی که از منابع گیاهی تولید می‌‌شوند. شیرخشک ‌هایی که از شیر‌گاو تولید شده ‌اند، مناسب ‌ترین نوع شیرخشک هستند. اصولا شیر‌گاو به دلیل سنگین بودن، با داشتن ۳ تا ۴ برابر پروتئین بیشتر و ۵ تا ۷ برابر مواد معدنی بیشتر از شیر‌مادر، برای نوزاد بسیار دیرهضم است و ممکن است گاهی اوقات او را دچار ناراحتی‌‌های گوارشی کند؛ ولی وقتی از شیر ‌گاو برای تولید شیرخشک استفاده می‌ شود، ترکیبات آن تغییر می‌‌یابد و برای نوزادان قابل هضم می‌‌شود. شیرخشک ‌های ایجاد شده از منابع گیاهی نیز به دلیل دیرهضم بودن گیاهان توصیه نمی‌ شوند، در هر دو حالت باید با دستور پزشک نوع شیر انتخاب شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مصرف-شیر-خشک۳

تأثیر شیر خشک بر رشد نوزاد :

شاید باور این نکته برای بعضی ها آسان نباشد که نوزادانی که اولین سال زندگی را از سینه مادر تغذیه میشوند در سه الی چهار ماه نخست سریعتر رشد میکنند و بقیه اولین سال را اهسته تر به رشد ادامه میدهند. نوزدانی که از شیر مادر تغذیه میکنند نسبت به شیر خشکی ها در یک سالگی وزن کمتری دارند اما وقتی دو ساله شوند فاصله کمتر میشود و هر دو تقریبا هم وزن می شوند. متخصصان درباره علت این موضوع مطمئن نیستند اما میدانند که این کاملا نرمال است و مربوط به چیزی نیست.یکی از دلایلی که نوزادان شیر مادر در یک سال اول کمتر وزن اضافه میکنند این است که وقتی اشباع شوند دیگر غذا نمیخورند برخلاف کودکان شیر خشک که ترغیب میشوند تا بطری را تمام کنند و در حالی دست بکشند که بیش از آنچه نیاز داشتند غذا خوردند.

تأکید پزشکان این است که شیرخشک فقط در صورتی به کودک داده شود که وزن گیری کمی با شیر مادر داشته باشند و شیر مادر کفایت نکند. بزرگترین ضرر شیرخشک این است که باعث می شود کودک شیر مادر را کمتر مصرف کند. شیر خشک هم ترکیب پروتین متفاوتی نسبت به شیر مادر دارد که باعث میشود در متابولیسم نوزاد تغییراتی پیش اید. مشخص نیست که ایا رشد آهسته نوزادان شیر مادر بعد از ۳-۴ ماهگی نتیجه ی شیر مادر است یا اینکه علت و معلول در جهت مخالف است. اینگونه است که نوزادانی که قرار است اهسته تر رشد کنند فقط با شیر مادر راضی میشوند ولی انهایی که رشد سریعتری دارند (به دلایل ژنتیکی یا دیگر مسایل) بیشتر گرسنه میشوند بیشتر گریه میکنند و بالاطبع بیشتر شیر خشک دریافت میکنند.

مصرف-شیر-خشک۱

نتایج جدیدترین تحقیقات در مورد مصرف شیر خشک  در نوزادان :

نتایج تحقیقات جدید در مورد آثار تغذیه نوزادان با شیر خشک این است که پژوهشگران دانشگاه فیلادلفیا بررسی کردند که مصرف شیر خشک یا مواد غذایی پروتئینی مخصوص کودک، از چه سنی به بعد ریسک اضافه وزن کودک را در آینده بالا می‌برد. پژوهشگران برای انجام این تحقیق داده‌های مربوط به تغذیه ۶۷۰۰ کودک را که همه در سال ۲۰۰۱ به دنیا آمده بودند، مورد بررسی قرار دادند. ۲۲ درصد این کودکان جزو گروهی بودند که به مدت طولانی شیر خشک یا مواد غذایی پروتئینی مخصوص بچه مصرف کرده بودند. آن‌ها کودکانی بودند که بیشتر تغذیه‌شان حتی در سن ۲ سالگی از طریق شیشه شیر بوده است. تحقیق روی آن‌ها نشان داد که ۲۳ درصد این کودکان زمانی که به سن ۵ سالگی رسیده بودند، اضافه وزن داشتند. در این مطالعه مشخص شد، کودکی که تا ۲۴ ماهگی شیر خشک می‌خورد، ریسک اضافه وزنش در سن ۵ سالگی ۳۰ درصد بالا‌تر از کودکی است که شیر خشک مصرف نکرده است.

دانشمندان معتقدند که رابطه شیشه‌شیر و اضافه وزن به این دلیل است که از طریق شیشه‌شیر به صورت خیلی راحت، کالری زیاد وارد بدن بچه می‌شود. آن‌ها به همین دلیل توصیه می‌کنند که والدین از یک سالگی به بعد به نوزاد با شیشه شیر ندهند.

شیر-خشک

در سال ۲۰۰۹ نیز پژوهشگرانی از دانشگاه مونیخ آلمان تحقیقی در این مورد انجام دادند. آن‌ها توانستند نشان دهند که نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، وزنشان آهسته‌تر و کند‌تر افزایش می‌یابد تا نوزادانی که از شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند. بالا رفتن وزن به صورت آهسته باعث می‌شود که بعد‌ها این کودکان استعداد چاق شدن نداشته باشند.

تأثیر مصرف شیر مادر بر رشد نوزدان :

از سوی دیگر برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که شیر مادر فواید دراز مدت‌تری از قبیل افزایش هوش و کاهش خطر چاقی، آسم و اگزما دارد. ولی اکثر بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار کمبود آهن می‌شوند و به دلیل اینکه پزشکان در پاره‌ای موارد معتقدند اگر آهن فقط از طریق شیر مادر به کودک برسد این موضوع در بچه‌ها ایجاد مشکل می‌کند. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اصول تغذیه‌ای در نوزادان گفت: نوزادانی که شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر دچار بسیاری از بیماری‌ها همچون اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شوند. شیر مادر همواره مقدار آب و مواد مغذی را به اندازه کافی دارد و تا سه ماه اول بدو تولد، سلول ها و آنتی بادی های موجود در شیر مادر از نوزاد در برابر ابتلا به بیماری های عفونی محافظت می کند.

معرفی بهترین شیر خشک ها :

اگر می خواهید بهترین شیر خشک ها را بشناسید کلیک کنید : ۳تا از بهترین شیرخشک ها در ایران برای وزن گیری نوزادان کدامند؟

البته  شیر خشک هایی مثل آپتامیل نیز برای تپل شدن نوزادان پیشنهاد می شود که قیمت آن برار با ۸۰ هزار تومان می باشد. همچنین شیر خشک sma gold و ببلاک هم تأثیر مشابهی دارند.

 

کاربران گرامی می توانند سؤالات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب در بخش نظرات ثبت نمایند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام.۱۹ روز پیش متاسفانه من ، همسر و دختر ۸ ساله م کرونا گرفتیم و با دستور پزشک مجبور شدم کودک ۴ ماه تمام خودم را به خواهرم بدهم تا ۱۴ روز ازش مواظبت کند.چون دکتر گفته بود شیر خودت را نباید بخورد وما مجبور شدیم شیر خشک را با شیشه شیر به او بدهیم چون کودک ۴ ماهه با سرنگ یا قاشق آن هم دو هفته سیر نمیشد.امروز ۳ روز است که دوباره دخترم به خانه برگشته ولی اصلا سینه ام را نمیگیرد .در عرض این دوهفته با اینکه مدام شیرم رامیدوشیدم ولی مقدارش خییلی کم شده.حتی موقعی که خواب است هم نمیخورد.نمیدانم چکار کنم تا دوباره شیرم رابخورد.آیا ۴ ماه شیر مادر کفایت میکند که دچار بیماری تنفسی و آلرژی در آینده نشود.خیلی میترسم

    1. سلام جای نگرانی نیست. ۴ ماه هم شیرمادر برای تقویت کودک معمولا کفایت می کند. اما توصیه می کنم در مدت باقیمانده شیر خود را تقویت کنید تا کاملا توسط نوزاد مصرف شود (شیر مادر)

      1. سلام پسرم چهارماهشه فقط شیر خودم رو میهوره ولی تپل نیست و هرکی میبینه میگه خیلی کوچیکه بنظرتون بهش شیر خشک هم بدم کنار شیر خودم یا خیر؟

  2. من پسرم رفلاکس داره شیرخشک ببلاک arمیدم
    پسرم موقع تولد۴۵۰۰بود الان ۴ماه تمام ۶۶۰۰کیلو هست احساس میکنم رشدش کمترشده.درضمن اینم بگم تا ۴ماه ونیم شیرخودمو با شیرخشک میخورد اونم ۶۰سی سی

  3. من دخترم الرژی داره.دکتر گفت اپتامیل haبده میخواستم ببینیم haبه نوزاد خوب وزن میده؟دخترم ۳ ماهشه ۴۷۰۰ وزنشه.رشدش کمه.

  4. سلام پسرم ۸ ماهشه ،وزن تولد ۴ کیلو و قدش ۵۲ بود الان رشدش خیلی کمه قدش ۶۹ و وزنش ۷۵۰۰ است با شیر خودم تعذیه میشه غذاشم خوب میخوره ،میشه یه شیر خشک خوب برای وزن گیریش معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا