تغذیه کودک

علت غذا نخوردن کودک شش تا ده ماهه و ساده ترین روش درمان

bestkid b

شیر مادر یا شیرخشک قسمت مهمی از رژیم غذایی کودک تا اوایل یک سالگی است (تغذیه با شیر مادر بعد از این مدت هم هنوز فوایدی دارد). اما از شش ماهگی، شیر به تنهایی نمی تواند همه ی مواد مورد نیاز کودک را تأمین کند. برای اطمینان از دریافت مقدار غذای کافی، کودک باید غذای جامد حاوی آهن بخورد.

چند نکته

همچنین جویدن غذاها برای تقویت ماهیچه های فک کودک بسیار مهم هستند. کودک شما برای یادگیری صحبت کردن، به عضلات قوی فک نیاز دارد.

معرفی غذاهای جامد به کودک در اوایل شش ماهگی، به او کمک می کند تا از طیف گسترده ای از غذاها نیز بهره مند شود. تحقیقات نشان می دهد که هرچه از غذاهای متنوع تری برای تغذیه ی کودک استفاده شود، ایرادگیری او به غذاها در بزرگسالی کمتر خواهد بود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کودک در این سن، به طور ایده آل باید روزانه سه وعده غذایی بعلاوه ی شیر مادر یا شیرخشک بخورد.

حتما بخوانید: ۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش جدید درمان خانگی آن

امتناع ورزیدن کودک از غذا خوردن، می تواند استرس زا باشد. در این مطلب بیاموزید که چرا کودک شما از خوردن مواد غذایی خودداری می کند و چگونه با راهکارهای ساده، آنها را وادار به خوردن غذاهای جامد کنیم!

چرا فرزندم غذا نمی خورد؟

عوامل زیادی وجود دارد که در واقع می توانند در غذا نخوردن کودک نقش داشته باشند. در زیر به چند مورد از آنها اشاره شده است، اما بدانید که دلیل امتناع ورزیدن کودک در خوردن مواد جامد می تواند یکی یا ترکیبی از آنها باشد.

علل غذا نخوردن کودک ۶-۱۰ ماهه

همه نوزادان هر از گاهی از خوردن غذا امتناع می ورزند. سعی کنید نگران نباشید. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد ازجمله:

  • دلایل حسی – تا سن ۸ ماهگی، بیشتر نوزادان از نظر رشدی آماده هستند و در این سن قطعاً زمان آن است که کودک غذای متنوع بخورد، اما برخی از نوزادان هنوز هم امتناع می کنند. یکی از شایع ترین دلیلی که کودک غذا نمی خورد، این است که بافت غذا را دوست ندارد. این امر به طرز تفکر مغز (یا پردازش آن) در مورد بافت غذای ورودی بستگی دارد. این چیز بدی نیست اما باید اقداماتی انجام دهید که به کودک کمک کند بافت غذا را بپذیرد. نوزادانی که به بافتهای مختلف غذا حساس هستند، معمولاً بلافاصله پس از دیدن، لمس کردن یا چشیدن طعم غذا، بیقراری می کنند.
  • هماهنگی عضلات – غذا خوردن در حقیقت به هماهنگی زیاد عضلات نیاز دارد. کودک باید دهانش را باز کند، غذا را وارد دهان خود کند، سپس دهان را ببندد و غذا را قورت دهد. کودکانی که از نظر هماهنگی یا مهارتهای حرکتی دهان دچار مشکل هستند، معمولاً هنگام تلاش برای بلعیدن یا بعد از وارد کردن غذا به دهان، دهان خود را می بندند و از غذا خوردن امتناع می کنند.
  • سیر بودن کودک – درست است که کودک هنوز کوچک است، اما او اندازه ی شکم خود را می داند. اگر کودک شما از غذا خوردن خودداری می کند، دهان خود را بسته نگه می دارد و قاشق را دور می کند، احتمالا به این دلیل است که سیر است. به فرزندتان اعتماد کنید، او بدن خود را می شناسد!
  • فعالیت کودک – اشتهای کودک شما به میزان فعال بودن وی بستگی دارد. توصیه نمی کنیم قبل یا بعد از هر وعده غذایی، کودک را به فعالیت وادار کنید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که کودک در طول روز، فعالیت کافی دارد. یک کودک فعال تمایل بیشتری به خوردن غذا دارد، در حالی که کودک کم تحرک، از خوردن غذا امتناع می ورزد.
  • وعده های غذایی – از سه وعده ی غذایی در طول روز بصورت منظم استفاده کنید. زیرا هرگونه تغییر در زمان ممکن باعث گرسنگی بیش از حد یا از دست دادن اشتها شود. هرگز وعده های غذایی کودک را نادیده نگیرید.
  • خلق و خوی کودک – خلق و خوی کودک مهم است و زمانیکه کودک بیقرار است، زمان مناسبی برای تغذیه ی کودک نیست. کودک شما ممکن است خسته، بیش از حد هیجان زده یا از چیزی ناراحت باشد و از خوردن غذا امتناع ورزد.

حتما بخوانید: ۷ صبحانه مقوی و مفید برای کودکان ۱ تا ۵ ساله

نکاتی برای غذا خوردن کودک

برای تغذیه ی کودک، سعی کنید از نکات ساده ی زیر استفاده کنید:

۱- اجازه دهید کودک مستقل باشد

به کودک اجازه دهید که خودش غذایش را بخورد و از اجبار کودک اجتناب کنید. همچنین می توانید فینگر فودها را به کودک خود معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک غذای خود را به طور مستقل می خورد و او را به خوردن غذا تشویق کنید.

۲- از غذاهای مناسب برای تغذیه ی کودک استفاده کنید

اگر می خواهید کودک تان بخوبی غذا بخورد، انواع مختلفی از غذاهای سالم را به او پیشنهاد دهید. سعی کنید در پختن غذای کودک خلاق باشید. از سبزیجات و میوه های رنگارنگ استفاده کنید و او را به رنگ غذا جذب کنید. کودکان غذاهایی را که به نظر جذاب می رسند، می خورند.

با گفتن حرفهای تهدید آمیز، کودک را به خوردن غذا مجبور نکنید. این تنها موجب لجبازی او می شود و بر نخوردن غذا پافشاری بیشتری خواهد کرد.

۳- به کودک رشوه ندهید!

درست همانطور که تهدید کاری از پیش نمی برد، رشوه دادن نیز درست نیست. اگر جزء آن دسته از والدینی هستید که به ازای غذا خوردن فرزندتان، به او جایزه می دهید، کودکتان را به عادات ناسالم غذایی ترغیب می کنید.

۴- برای کودک الگوی خوبی باشید

سعی کنید بهمراه خانواده غذا بخورید. اگر فرزند شما ببیند که خواهر یا برادر بزرگتر یا حتی والدین، از خوردن یک غذا امتناع می کنند، او نیز به احتمال زیاد اینکار را انجام می دهد.

۵- در زمان غذا خوردن، کودک را آزاد بگذارید

بگذارید کودک شما در زمان غذا خوردن کثیف شود و بازی کند. هر وعده غذایی باید برای کودک هیجان انگیز به نظر برسند. به آنها اجازه دهید غذاها را به روشی که می خواهند کشف کنند! آنها سر و صدا می کنند، خرخر می کنند و غذا را دور اتاق می ریزند تا واقعاً غذا را بشناسند.

۶- ظاهر غذا را تغییر دهید

اگر کودک شما غذای خاصی را دوست ندارد، ظاهر آن را تغییر دهید. غذاهایی را که کودک دوست ندارد، در غذاهایی که دوست دارند پنهان کنید. از غذاهای پوره شده استفاده کنید تا آنها نتوانند غذاهایی را که دوست ندارند شناسایی و جدا کنند.

حتما بخوانید: ۱۱ راهکار مهم برای صبحانه دادن به کودکان (با فیلم آموزشی)

۷- قبل از شیر دادن به کودک، از غذاهای جامد استفاده کنید

اگر ابتدا کودک را شیر دهید، شکم او ممکن است برای هر چیز دیگری پر باشد. اما اگر کودک شما واقعاً گرسنه و بیقرار است، مایل به امتحان چیزهای جدید نیست. در این حالت، شما می توانید فقط مقدار کمی شیر به او بدهید و پس از آرام شدن، دوباره از غذای جامد استفاده کنید.

۸- سعی کنید از اجبار کودک خودداری کنید

اگرچه غذا نخوردن کودک نگران کننده است اما سعی کنید از فشار آوردن، اذیت کردن یا مجبور کردن او به خوردن غذا خودداری کنید. این می تواند وعده های غذایی را برای هر دوی شما به یک تجربه استرس زا تبدیل کند و باعث شود که کودک کمتر غذا بخورد. در عوض، فقط غذای کودک را در مقابلش بگذارید و به او اجازه دهید هرچه می خواهد بخورد.

به طور کلی زمان، پایداری و صبر کلیدهای تشویق کودک برای غذا خوردن است. سعی کنید زمان وعده های غذایی را تا حد امکان آرام کنید، کودک خود را به غذا خوردن تشویق کنید و به او نشان دهید که خوردن چه کار لذت بخشی است. سرانجام، او شما را دنبال میکند و با شور و شوق شروع به خوردن غذا خواهد کرد.

چه موقع باید با پزشک مشورت کنید؟

مراقب عادت های غذایی کودک خود باشید. اگر فقط چند روز از شروع غذای جامد گذشته است، وحشت نکنید. امتناع از خوردن غذا احتمالاً به این دلیل است که کودک شما در حال رشد جدید است. بعد از گذشت چند روز، اگر کودک هنوز از خوردن غذا خودداری می کند، بهتر است او را به پزشک متخصص اطفال ببرید. در مورد آلرژی های غذایی، با پزشک مشورت کنید.

همچنین در موارد نادر، اگر این علائم را در فرزند خود مشاهده کردید، وقت آن است که با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید:

  • استفراغ
  • وجود خون در مدفوع
  • استفراغ شدید
  • کم آبی بدن
  • کاهش وزن
  • اسهال مداوم
  • درد شکم

به یاد داشته باشید، این راه را همه ی پدر مادرها طی کرده اند و شما تنها نیستید. اگر کودک شما از خوردن غذا امتناع ورزد، نیازی به نگرانی نیست. یک دلیل احتمالی برای این امر این است که کودک کوچک شما به سادگی در حال برقراری ارتباط است و به شما اطلاع می دهد که او غذاهای خاصی را دوست ندارد.

حتما بخوانید: ۲۴ راه آسان برای دارو دادن به کودک و نوزاد

بنابراین، هنگامی که کودک شما از خوردن مواد غذایی خودداری می کند، از اجبار استفاده نکنید و به او وقت دهید. از غذاهای متنوع با تزئینات و رنگ های مختلف، برای جذاب کردن غذای کودک استفاده کنید.

کارتون آهنگ و شعر برای غذا خوردن کودک (ویدیو)

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام آقای دکتر دختر من ۹ماه ش و شیر خشک میخوره تو بیداری اصلا شیر نمیخوره و باید حتما بخوابه تا شیر بخوره و تو بیداری اگه مدت زمان زیادی هم بگذره ؛ گریه و بیقراری میکنه ولی حاظر به شیر خوردن نیست تا بخوابه و بعد شیر بخوره الان که میخوای غذا بهش بدیم باز ظرف غذا رو میبینه شروع به گریه میکنه و حاظر نیست هیچ غذایی بخوره باید چکار کنیم

  2. سلام اقاي دكتر
    دخترم ٦ماهش و شير مادر ميخوره و از ٤/٥ماهگي تغذيه كمكي شروع كردم
    فرني و حريره انواع سوپ اب سيب دادم و خوب ميخورد ولي چند روز دهنش سفت مي بنده و ب هيچ وجه نميخوره هيچ چيز
    به شدت نگرانشم خواهشنا راهكار و علت بفرماين

    1. سلام
      کودک من 7 ماه هست وشیر خشک میخوره از 1ماه قبل شروع کرده به کم شیر خوردن یعنی بعضی وقتا کامل شیر خودشو میخوره ولی بعضی وقتا تا یک سوم شیر خودشو نمیخوره جدیدا شروع کردیم به کمک غذا دادن هر نوع کمک غذایی برای بار اول خوب میخوره و برای بار دوم دیگه نمیخوره و نهایت با اسرار ما بالا میاره

  3. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    پسر من ۹ ماهشه و یک هفته ای میشه که من اون رو میزارم و میرم سرکار.دو روز اول خوب بود غذا می‌خورد
    اما الآن از صبح که من میرم تا ساعت یک هیچی نمیخوره.وقتی هم میام تمایل زیادی به شیرخوردن هم نداره.
    باید چیکار کنم؟

  4. سلام اقای دکتر خواهش می‌کنم جواب من رو بدهید. دخترم یازده ماهش هست الان تقریبا یک ماه میشه که هیچ غذای نمیخوره فقط شیر خشک میخوره اون هم خیلی کم. همه جوره امتحان کردم با بازی با تلویزیون این که بقیه براش غذا بدهند یا این که ازادش بذارم خودش بخوره ولی همش بیفایده است او غذا نمیخوره اینجا دکتر هم رفتم چون که بچه وزن کم نکرده مگویند که محمولی است اشکالی نداره . ولی به نظر من این جوری نیست اخه یک ماه خیلی زیاد هست میترسم غذا خوردن رو فراموش کنه این هم بگویم که من همه جور غذا رو امتحان کردم حتی از. غذاهای حاظری کودک ولی بیفایده بود .

  5. سلام وقت بخیر
    پسر من 9ماهشه وزنش 7300 هست بردم دکتر بهش زینک پلاس داده از وقتی زینکوشروع کردم غذا نمیخوره همه راهی هم امتحان کردم فایده نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا