تغذیه کودک

طرز تهیه سوپ سالم و خوشمزه برای کودکان 6 تا 14 ماهه

bestkid b

در مطالب قبلی نحوه پخت یک سوپ عالی و بسیار مقوی برای درمان سرماخوردگی کودکان را به شما آموزش دادیم . امروز با آموزش تصویری طرز تهیه سوپ سالم و خوشمزه برای کودکان زیر ۱۴ ماه در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

سن ۶ ماهگی نوزادان سنی است که مادران شروع به غذا دادن به آنها می کنند و نوزادان کم کم با در آمدن دندانهایشان می توانند آنچه که دوست دارند را بخورند. مادران میدانند که بهترین غذا برای نوزادان شیر مادر است اما برای رشد بهتر نوزادان علاوه بر شیر مادر به آنها غذا های کمکی و مقوی می دهند. در ادامه با طرز تهیه یک نمونه از سوپ های مقوی و لذیذ که نوزادان هم به خوردن آن علاقه نشان می دهند آشنا می شوید.

 فیلم آموزش طرز تهیه سوپ سبزیجات:

مطلب مشابه : ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۷ تا ۱۱ ماهه به تفکیک

سوپ گوشت و سبزیجات بع علت دارا بودن منابع غذایی باارزش مثل پروتئین و و انواع ویتامین ها می تواند به رشد و تقویت نوزادان کمک زیادی بکند. به همین منظور ما در این مطلب طرز تهیه این سوپ خوشمزه و کامل را به شما آموزش می دهیم تا برای کودک دلبندتان آماده کنید. در جدول زیرمواد اولیه لازم برای تهیه این سوپ را مشاهده می کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

سوپ-سبزی-و-گوشت)

شماره مواد اولیه لازم مقدارمواد اولیه
۱ ماهیچه گوسفند یک تکه خورشتی
۲ هویچ پنج شش حلقه
۳ سیب زمینی هفت هشت مربع
۴ برنج یک قاشق چای خوری
۵ جعفری چند پره
۶ ورمیشل در صورت تمایل

طرز تهیه:

۱- وقتی خواستیم سوپ درست کنیم، همه مواد رو با هم توی ظرف می ریزیم. به اندازه نوک قاشق چایخوری هم نمک اضافه می کنیم. نباید این سوپ رو مثل سوپهای خودمو ن مزه دار کنیم. چون نی نی به مزه نمک عادت می کنه و بعدا به طرف چیپس و پفک و غذاهای شور می ره! خلاصه سوپ رو می ذاریم روی حرارت تا درست بشه.

۲- اگه شما نیم کیلو ماهیچه گوسفند بگیرید، تقریبا برای یک ماهتون کافیه. با این احتساب که یک روز در میون سوپ درست کنید و نی نی دو روز اون سوپ رو بخوره. البته به نظر من اگه بشه هر روز درست کرد خیلی خوبه. تا می تونیم نباید غذای مونده به بچه بدیم. حالا تا شرایط هر کس چی باشه. این ماهیچه رو تقریبا به اندازه گوشتهای خورشتی خرد می کنیم و توی فریزر میذاریم. اگر هم استخون داشت، مهم نیست. می تونید گوشت رو با استخون بار بذارید. عصاره استخون هم به خورد سوپ می ره.

۳- در صورت تمایل می تونید کمی ورمیشل هم توش بریزید. خلاصه وقتی که پخت مقداری از آبش رو توی ظرف می ریزیم و به بچه می دیم. برای شروع بهتره از دو وعده در روز، هر وعده پنج قاشق شروع کنیم. می تونیم در روزهای بعدی، تعداد قاشقها رو بیشتر کنیم. ولی اگه در روز اول بچه تمایل به خوردن نشون داد، ذوق نکنید و همه سوپ رو توی حلق بچه نریزید. بذارید کم کم بخوره تا دل درد نگیره. فقط آب سوپ رو بهش بدید. بعد از یکی دو هفته می تونید گوشت رو در بیارید و بقیه مواد رو حسابی میکس کنید. البته من سبزی رو هم قبل از میکس درمیارم. بذارید هویچ و سیب زمینی و برنج حسابی با آب سوپ میکس بشه. امیدواریم کودک شما هم از این غذا خوشش بیاید…نوش جان.

سوپ-سبزیجات

 در ارتباط با غذای کودک یک تا دو ساله این موارد را در نظر گرفت:

  1. علاوه بر استفاده از شیر مادر ، ۵ تا ۶ بار در شبانه روز به او غذا بدهید.
  2. مصرف نمک را در غذای کودک محدود کنید.
  3. غذای کودک را تمیز و کاملا پخته تهیه کنید و پس از خنک کردن به او بدهید.
  4. به غذای کودک کمی روغن مایع یا کره اضافه کنید تا مقوی‌تر شود.
  5. از سرخ کردن غذا به ویژه با حرارت زیاد و به مدت طولانی پرهیز کنید.
  6. باقیمانده غذا را در یخچال و یا فریزر نگهداری کنید.
  7. از تهیه غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید و سعی کنید.
  8. حداقل روزانه ۵ وعده غذا به کودک بدهید.
  9. غلاتی که کودک قدرت جویدن آن ها را دارد مانند برنج به صورت کته های مختلف مخلوط با سبزی ها، حبوبات و گوشت های نرم به او بدهید.
  10. اگر کودک مبتلا به یبوست است در تهیه سوپ او، علاوه بر سبزی ها (سیب زمینی، هویج، کدو، فلفل سبز، سبزی های برگی و …) از برگه هلو، زردآلو و آلو به مقدار کم استفاده کنید.
  11. از پایان یک سالگی می‌توان سفیده تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته و سفت شده برای کودک از مقدار کم شروع کرد و به تدریج بر مقدار آن افزود تا به یک سفیده کامل برسد و سپس یک روز در میان می‌توان یک تخم‌مرغ کامل به کودک داد.

 

همچنین بخوانید : آموزش تصویری طرز تهیه سوپ جوانه گندم برای کودک

نکاتی درباره غذای کودک یک ساله:

  • قبل از غذا دادن به کودک دست‌ خود و او را بشویید.
  • آب و مایعات را با فنجان یا لیوان تمیز به کودک بدهید.
  • در غذا دادن به کودک صبور باشید و آرام آرام به کودک غذا بدهید.
  • به آنها قبل از غذا و بین وعده‌ها تنقلات بی‌ارزش ندهید.
  • در صورتیکه کودک تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنید.
  • به کودک اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه کند. حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود.
  • مقدار غذای کودک برای هر وعده را با افزایش سن کودک بیشتر کنید.

لطفاً سؤالات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا