تربیت کودکان

خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان ۱ تا ۴ ساله به تفکیک

bestkid b

شیرین زبانی های کودکان در سالهای اول زندگی شان برای پدر و مادرها و تمام اطرافیانشان بسیار جذاب و خواستنی می باشد و برای همین است که ساعات زیادی از وقتشان را صرف صحبت و بازی با بچه ها می کنند. در این مقاله قصد داریم تا خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان ۱ تا ۴ ساله را به شما معرفی کنیم.

مقدمه:

کودکان در سنین یک تا چهار سالگی تلاش می کنند تا کارهای فیزیکی مختلفی انجام دهند اما اغلب نمی توانند مثلا در سنین زیر دو سال می خواهند بخوبی راه بروند اما تا دلتان بخواهد زمین می خورند و یا مثلا می خواهند از بلندی ها بالا بروند که خیلی هم موفق نمی شوند و یا کلاً می خواهند هر کاری که بزرگترها انجام می دهند را تکرار کنند و شاید گاهی هم بخواهند کارهایی را انجام دهند که جز خرابکاری چیزی عایدشان نمی شود.

به هر حال این سالها برای کودکان پر از اتفاقات عجیب و غریب و متنوع است که دوست دارند از همه چیز سر در بیاوند. آنچه که در نگهداری از کودکان مهم است باید بدانید که نوع تغذیه، گفتار و رفتار، استراحت و خواب و مهارت های کودکان هر ساله و حتی ماهیانه تغییر می کند و تکامل می یابد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

توانایی های کودک نوپا تا سن ۲۴ ماهگی(ویدئو):

حتماً بخوانید: چطور کودکی اجتماعی تربیت کنیم؟ (مهم ترین نکات)

خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان یک ساله:

هر نوزادی با پا گذاشتن به سن یک سالگی می‌تواند بسیاری از کارها را خودش انجام دهد. مثلاً صفحات کتاب‌های کلفت مقوایی را یک به یک ورق بزند، اجسام را در سوراخ‌های هم‌شکل خود جا بگذارد، اگر تشویقش کنید توپی را به سوی شما بغلتاند و اگر از او بخواهید جسمی را به دستتان بدهد. او توانایی رها کردن اجسام را می‌آموزد؛ توانایی رها کردن اجسام گام مهمی است، چون کودک می‌تواند اجسام را در هر کجا که می‌خواهد بگذارد.

فرزند شما در این یک‌ سال مهارت‌های زیادی مانند راه‌رفتن، صحبت‌کردن و پریدن را آموخته و بر آنها مسلط شده است. در یک سالگی، برخی مهارت‌های شخصی مانند نگه‌داشتن یک بطری یا یک فنجان نیز از کودک انتظار می‌رود. البته انتظار نداریم که در این سن کودک چنان آموزش دیده باشد که خودش به دست‌شویی برود، اما انتظار می‌رود کلمات یا نشانه‌هایی را به کار ببرد که برای پرستار یا والدینی که از او نگهداری می‌کنند قابل‌درک باشد. همچنین، تقلیدکردن از هر آموزش رسمی مؤثرتر و مهم‌تر است. درواقع کودک آنچه را انجام می‌دهید، تقلید می‌کند و بهتر یاد می‌گیرد.

baby_1 قد و وزن دختران در یک سالگی: دختران در یک سالگی بین ۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تا ۱۰ کیلو و ۳۵۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۷۵ سانتی متر الی ۸۸ سانتی متر می باشد.

قد و وزن پسران در یک سالگی: دختران در یک سالگی بین ۸ کیلو و ۹۸۰ گرم تا ۱۰ کیلو و ۳۸۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۷۴ سانتی متر الی ۷۷ سانتی متر می باشد.

واکنش به سوال

یک کودک یک ساله باید نسبت به اسمش عکس‌العمل نشان دهد و بینی، چشم‌ها و دهان و اجزای دیگر صورتش را تشخیص دهد و حتما آنها را به شما نشان دهد. ممکن است نتواند اسم این اجزا را به زبان آورد، ولی باید بتواند آنها را هم در صورت خودش و هم در صورت شما نشان دهد. ممکن است کودک هنوز نتواند زیاد حرف بزند، ولی فهم زبان در او به‌سرعت در حال پیشرفت است. اکنون او می‌تواند به سوال­‌های کوتاه واکنش نشان دهد؛ مثلاً اگر بپرسید «لیوانت کجاست؟»، به آن اشاره یا نگاه می‌کند، یا اگر بپرسید «آب می خوری؟»، ممکن است با یک لبخند و حرکت به سوی لیوان پاسخ دهد.

اگر کودک، برادر و خواهر بزرگتر داشته باشد، این فرصت مغتنمی برای آنها هم هست، چون سعی می‌کنند آنچه را که او می‌کوشد بیان کند، دریابند. از کتاب‌های عکس‌دار استفاده کنید که عکس‌های بزرگ، روشن و واضح داشته باشند. هر بار که برای‌شان کتاب می‌خوانید بپرسید: «می‌توانی سگ را پیدا کنی؟ سگ چه می‌گوید؟»

درک مفاهیم

با پیشرفت قدرت درک کودک، خواهید دید که برداشت او از جهان پیرامونش رو به افزایش خواهد رفت. اکنون اگر عکس سگی را در کتاب ببیند، آن را به سگی که در پارک دیده ارتباط می‌دهد و کم‌کم می‌فهمد که اگرچه سگ­‌هایی که می‌بیند با هم فرق دارند، ولی همگی در واقع سگ هستند. کم‌کم ممکن است مفهوم تضاد را نیز درک کند؛ مثلاً با کمک توضیحات شما، تفاوت خشک و تر، سرد و گرم، بزرگ و کوچک و داخل و خارج را درمی‌یابد.

برقراری ارتباط های اجتماعی و عاطفی

در یک سالگی، کودک برای برقراری ارتباط با دیگران از اشاره‌کردن و صحبت‌کردن استفاده می‌کند. یادگیری نحوه‌ی برقراری ارتباط با خواسته‌ها، نیازها و مقاصد شما برای رشد مهارت‌های اجتماعی کودک یک ساله بسیار مهم است. کودک مشتاق است در کارهای خانه مشارکت کند، از بودن با دیگر کودکان لذت می‌برد و ممکن است به چیزی دلبستگی خاص پیدا نماید. پس در سن یک سالگی است که مهارت های زبانی و هوش کودک بطور قابل توجهی رشد کرده و به احتمال زیاد شما و فرزندتان به‌خوبی با هم ارتباط برقرار کنید و حالا که به یک سالگی نزدیک می‌شود، درک او از جهان به‌سرعت افزایش می‌یابد.

لذت بردن از دیدار دوستان

کودک شما اکنون از دیدار کودکان هم‌سن خود لذت می‌برد و ذوق‌زده می‌شود. اگر با کودکان دیگر یک‌جا گذاشته شوند، با شادمانی باهم بازی می‌کنند؛ ولی انتظار نداشته باشید خیلی باهم جور شوند. فعلاً همین‌که کودک شما کنار بچه دیگری بنشیند، کافی است. او فقط با دیدن آنها خیلی چیزها می‌آموزد. احساس راحتی او در کنار دیگران اولین گام او در دوست­یابی است.

الگوبرداری از کار بزرگترها

هر کودکی در یک سالگی، جهان پیرامونش را بهتر از گذشته درک می‌کند و می‌خواهد در هر کاری که دور و برش جریان دارد، داخل شود. اگر ببیند بعد از غذا صندلی‌اش را تمیز می‌کنید و یا زمین را پاک می‌کنید، از کارتان تقلید می‌کند. او ممکن است به تقلید از شما موهایتان را شانه کند و صورتتان را بشوید. همچنین سعی می‌کند هنگام انجام دادن کارها کمک کند تا کار سریعتر انجام شود. مثلاً هنگام لباس پوشیدن خودش دستش را درون آستین می‌برد و یا کفش‌هایش را می‌آورد تا به او بپوشانید. همیشه به او بگویید که چه‌کار می‌کنید و چرا این کار را می‌کنید. گاهی هم بگذارید کاری را خودش انجام دهد. ولی انتظار نداشته باشید که بتواند همیشه کارها را درست انجام دهد.

اشیای دوست داشتنی

در این سن بسیاری از کودکان به جسمی علاقه‌ی خاصی پیدا می‌کنند. مثلاً به پتو یا یکی از اسباب­‌بازی‌های خود و دوست دارند آن را همه‌جا با خود ببرند. چنین اشیایی جای خاصی در زندگی کودک دارند؛ مثلاً هنگامی‌که خسته است، با آن می‌خوابد و هنگامی‌که ناراحت است از آن آرامش می­‌یابد؛ به‌خصوص اگر شما کنارش نباشید. این مسئله درباره‌ی کودکانی که با اضطراب جدایی از والدین دست به گریبانند بیشتر صدق می‌کند. معمولاً کودک تا مدتی به این شیء دلبندش متکی خواهد ماند و تنها زمانی‌ که راه‌­های دیگری برای تسکین ناراحتی خود پیدا کند، کم‌کم آنرا رها خواهد کرد.

خم شدن و چرخیدن

اکنون تعادل کودک به‌حد فراوانی پیشرفت کرده، به‌طوری‌که می‌تواند در حالت نشسته به دو طرف خم شود و یا بچرخد و چیزی که پشت سرش است را بدون افتادن به‌راحتی بردارد. بنابراین می‌تواند خودش را به اجسام برساند.

ایستادن روی پاها

کودکانی که زود چهار دست و پا رفتن را شروع کرده‌اند، احتمالاً اکنون مدت زیادی را می‌توانند روی پاهایشان بایستند و حتی ممکن است سعی کنند چند لحظه‌ای، دست خود را از آنجایی که به آن تکیه کرده‌اند رها نمایند. آمادگی افتادن و خراشیدگی و کوفتگی بچه را داشته باشید و اگر افتاد به او آرامش و اعتماد به‌ نفس دهید. به زودی اولین گام‌هایش را برمی‌دارد و می‌کوشد هماهنگی و تعادل خود را کامل کند.

تغذیه و برنامه غذایی کودک یک ساله

برای این که عادات غذایی کودک یک ساله را بهبود بخشید، به جای دادن غذاهای شیرین، به او اسنک‌هایی مقوی دهید و او را به فعالیت بیشتری وادارید. او را به خوردن میوه و آب بیشتر (به جای آب میوه) تشویق کنید. اگر نگرانی شما درباره رشد او زیاد است، با پزشک مشورت کنید.

آموزش کودکان یک ساله

کتاب‌خواندن نقش بسیار مهمی در آموزش لغات جدید، رنگ‌ها و حروف به کودک دارد. باید این کار را در برنامه‌ی هر روز یا هر شب کودک قرار دهید. مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که برای‌شان کتاب خوانده می‌شود دایره‌ی لغات بیشتر و مهارت‌های ریاضی پیشرفته‌تری نسبت به کودکان هم‌سن‌وسال خود خواهد داشت.

سایر نکات ۱ سالگی

  • گفتن چند کلمه ساده. کودک هنوز در این مرحله کلمات محدودی میگوید اما با تمرین روزانه کلمات میتوانید موجب پیشرفت او شوید. ” او در این سن ، کلماتی مانند” ماما “و” دادا ” میگوید که در واقع به پدر و مادرش اشاره دارد.
  • تقلید صدای شما. حتی اگر کودک شما کلمات زیادی نگوید، تلاش به تقلید صدایتان و محیط اطرافش میکند.
  • پاسخ به حالات چهره. کودک در این سن کودک میتواند حالات چهره شما را تشخیص دهد و به جاهایی که نگاه میکنید نگاه کند. این واکنشها و فعالیتها از تعداد کلماتی که کودک به زبان می آورد مهمتر است.
  • پیروی از دستورات. علاوه بر موارد بالا، کودک باید بتواند دستورات ساده شما را متوجه شود و از آنها پیروی کند. مثلا وقتی میگویید بالا، روی دستهایش قرار گیرد و خود را به سمت بالا بکشد. یا زمانیکه میخواهید او را از انجام کاری متوقف کنید، با گفتن “نه” او را از انجام کار منصرف کنید(اگرچه او احتمالاً سعی خواهد کرد دوباره این کار را انجام دهد!).

رشد هیجانی کودک در سالهای اولیه زندگی +همه نکات مهم


خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان دو ساله:

کودکان در دو سالگی راه رفتن را به طور کامل یاد گرفته اند و بخوبی می توانند راه بروند و همه جا را به هم بریزند پس سن دو سالگی کودکان برای والدین علی زغم شیرین کاری های جذاب کودکان خیلی خسته کننده است. کودک ۲ ساله باید قادر باشد:

  • به شی‌ای که شما می‌گویید، اشاره کنند.
  • اسامی افراد آشنا، اشیا و اعضای بدن را تشخیص دهد.
  • عبارات و جمله‌های ۲ تا ۴ کلمه‌ای بسازد.
  • دستورالعمل‌های ساده را دنبال کند.
  • لغات و جملاتی که مکرر شنیده‌ است را تکرار کند.
  • شی‌ای را که شما حتی زیر ۲ تا ۳ تا بالش پنهان کرده‌اید، بیابد.
  • اشیا را متناسب با شکل و رنگ‌شان دسته‌بندی کند.

رشد-کودک-۲۳-ماهه

قد و وزن دختران در دو سالگی: دختران در دو سالگی بین ۱۰ کیلو و ۶۰۰ گرم تا ۱۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۸۴ سانتی متر الی ۸۸ سانتی متر می باشد.

قد و وزن پسران در دو سالگی: پسران در دو سالگی بین ۱۱ کیلو و ۲۰۰ گرم تا ۱۳ کیلو و ۱۰۰ گرم است و قد آنها حدودا بین ۸۵ سانتی متر الی ۸۹ سانتی متر می باشد.

فعالیت های کودکان در سن دو سالگی

کودک نوپای ۲۴ ماهه شما بسیار فعال است و از صبح تا شب شماها را روی انگشتش می گذارد.کوچولوی خود را می بینید که روی پاهای خود تلو تلو می خورد ،تا چیزهایی که در نقاط بالایی قرار دارند را بردارد و بروی دیوار سفیدتان نقاشی بکشد اینها همه نشانه هایی هستند که او به طور عادی در حال رشد است. به طور معمول، یک کودک دو ساله می تواند بنشیند، روی پاهایش بیاستد، از پله ها بالا و پایین برود، روی مبلمان بالا پایین برود، به توپ ضربه بزند و پرتاب کند. آنها حتی قادر به پریدن هستند ، آنها همچنین می توانند بلوک ها را کاملا منظم بسازند، ظرف را خالی کنند و همچنین خط یا دایره ای بکشند.همانطور که همه این دستاوردها را نشان می دهند، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما قطعا نشانه های بهبود مهارت های خوشایند و حرکتی خوبی را نشان می دهد.

برقراری ارتباط با دیگران

والدین کودکان باید بر روی مهارت آنها کار کنند تا آنها در بزرگسالی به مشکل بر نخورند و با اعتماد به نفس کامل به صحبت کردن با دیگران بپردازند. ۲۴ ماهگی زمان ارائه بسیاری از فرصت های یادگیری برای کودک نوپای شما در مورد چگونگی ارتباط با دیگران و مدیریت احساساتش است اسباب بازی های فرزند شما هنوز متعلق به اوست و در حالی که او به دوستش، یک اسباب بازی را قرض می دهد، زود پس می گیرد. اگر اسباب بازی را پس نگیرد، ناراحتی از خود نشان ندهید، اما به بچه ها فرصتی برای مذاکره و حل مشکلشان بدهید ولی با اولین نشانه های خشونت جلو نروید(مانند کتک زدن، لگد زدن، ضربه زدن).کودک دو ساله شما ممکن است به طور مختصری با دیگران بازی کند، اما شما معمولا او را میبینید که در کنار بقیه بازی نمی کند.

کودکان دوساله چگونه خشمگین می شوند؟

 کودکان در این سنین حالت تعادل ندارند، تحریک پذیر بوده و به سرعت عصبانی می‌شوند و ممکن است لجبازی‌های آنها، والدین را کلافه کند. موارد عاطفی مشترکی نظیر ترس، خشم، پرخاشگری و محبت کم و بیش در همه کودکان مشاهده می‌شود. کودکان در این سن هنگامی که خشمگین می‌شوند، گاز می‌گیرند و معمولا به این دلیل است که نمی‌دانند چگونه احساسات‌شان را بیان کنند. اگر چه دلیل آن مشخص است اما نمی‌توان این عمل را پذیرفت. به کودک خود بفهمانید که این کار اشتباه است. کودکان در پایان سن دوسالگی تعادل روانی مطلوب‌تری به دست آورده و رفتار آنها آرام‌تر و با ثبات‌تر از قبل خواهد شد. به تدریج که کودک بزرگتر می‌شود، خود را به والدین و اطرافیان نزدیک کرده و با رفتارها و ارزش‌های والدین همانندسازی می‌کند.

گفتار و بیان کودکان در دو سالگی

همانطور که شما از روی کتاب عکس ها را به او نشان دادید، حالا کوچولوی شما می تواند تصاویر در کتاب های مورد علاقه خود را نام ببرد. متوجه خواهید شد که با رشد واژگانش، کوچولوی شما در صحبت کردن ها ساکت تر می شود. او از شما سوالاتی در مورد اینکه چرا وسایل اینجوری کار می کنند، می پرسد – اما توضیح طولانی ندهید اگر شما می خواهید جوابتان را درک کند، جوابی کوتاه بدهید.

تغذیه و برنامه غذایی کودک دو ساله

شما می توانید از این پس در رژیم غذایی او از حبوبات بیشتری استفاده کنید و حتما قبل از پختن نفخ آن را بگیرید. سعی کنید از دادن مواد غذایی بسیار شیرین و یا آب میوه های زیاد در میان وعده ها جدا خودداری کنید زیرا این مواد غذایی باعث می شود کودک شما از خوردن غذاهای اصلی باز بماند. به هیچ وجه با زور و اجبار به کودک غذای ندهید بگذارید خودش میل به خوردن غذا داشته باشد، زمانی که این امر به اجبار انجام می شود کودک شما از غذا دلزده خواهد شد. سعی کنید بعد از دو سالگی و دادن ۵ وعده غذا در روز کودک را از شیر بگیرید و بگذارید با غذا مواد مغذی بدنش را تامین کند. از دادن تنقلاتی مانند چیپس، پفک، شکلات، نوشابه، آب میوه های صنعتی، آدامس جدا خودداری کنید.

آموزش کودک دو ساله

اگر شما شروع به آموزش توالت به کودک کنید، هم اکنون زمان خوبی برای آموزش بهداشت آنها خواهد بود، مانند راه مناسب برای شستن دستها. در این راه صبور باشید و شیوه‌های ساده آموزش را دنبال کنید. بهتر است از صندلی‌هایی که برای توالت کودکان طراحی شده استفاده کنید تا پای کودکتان به زمین برسد و این کار برایش راحت‌تر باشد. در نهایت هم اگر درباره پیشرفت کودکتان نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.

سایر نکات ۲ سالگی

  • پیوند کلمات با یکدیگر. تا ۲ سالگی کودک میتواند جملات دو حرفی مانند “توپ من” یا “ماشین رفت” را بگوید. اما در مورد تلفظ در این مرحله نگران نباشید – فقط حدود ۵۰ درصد از آنچه او می گوید کاملاً قابل درک است.
  • استفاده از ضمایر. در این زمان کودک مفهوم ضمایر “من” و “تو” را درک خواهد کرد – اگرچه ممکن است او همیشه از کلمات به درستی استفاده نکند. به عنوان مثال ، ممکن است پدر را با عنوان “او” و خودش را با ضمیر “تو” بشناسد. این معمول است و هیچ چیز نگران کننده ای وجود ندارد – به مرور زمان مفهوم آن را دقیقا متوجه میشود.
  • شناسایی اشیاء و اندامهای بدن. کودک باید بتواند به بینی ، چشم ها ، دهان و موارد دیگر خود اشاره کند و شروع به گفتن هر قسمت از بدن کند ، اگرچه بسیاری از کودکان قبل از اینکه بتوانند آن را تلفظ کنند ، به خوبی اشاره می کنند. کودک همچنین میتواند به عکسهای اشیاء به درستی اشاره کند.

کودک از چند ماهگی حرف میزند؟ بایدها و نبایدها برای زودتر حرف زدن


خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان سه ساله:

کارهایی که کودکتان انجام می دهد شاید چندان احساس خاصی را در شما بر انگیخته نکند ولی این کارها به عنوان یک خروجی مهم برای اوست که ایده های درونی اش را به شکل عینی و واقعی تبدیل می کند. واجب است کودک فرصت بازی با سایر بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند. این مهارت ها او را توانمند می کند تا برای قرار گرفتن در محیط مدرسه آماده شود. سه سالگی بهترین زمان برای ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های اجتماعی، شناختی و فیزیکی است که او هنگام شروع مدرسه به آنها نیاز دارد.

کودک۳

قد و وزن دختران در دو سالگی: کودکان دختر در پایان سن وزنی بین ۱۲ کیلو و ۹۰۰ گرم تا ۱۵ کیلو و ۲۰۰ گرم دارند و قد آنها حدود ۹۱ سانتی‌متر و ۴ میلی‌متر تا ۹۶ سانتی‌متر و ۸ میلی‌متر است.

قد و وزن دختران در دو سالگی: در این سن کودکان پسر بین ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم تا ۱۵ کیلو و ۶۰۰ گرم وزن دارند و قد آنها در حدود ۹۲ سانتی‌متر و ۷ میلی‌متر تا ۹۸ سانتی‌متر است.

فعالیت های کودکان در سن سه سالگی

در سه سالگی، کودک نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی بیشتری دارد. هنگام دویدن و راه رفتن کنترل بیشتری بر مسیر حرکتش دارد. و ممکن است بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی کند. او می تواند در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی ممکن است چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده کند. اغلب اوقات او می تواند توپ را از پایین به بالا پرتاب کند و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اشنگه دارد. کودک می تواند توپ را به سمت جلو شوت کند.

در این سن، مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت پیشرفت می کند. او می تواند تعدادی از رنگ ها را بر هم منطبق کند و نیز نام برخی از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اکنون همان زمانیست که ممکن است مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می شود، با اینکه ممکن است از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته استفاده نکند. گفتگو با کودک بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند چیزهایی مثل ساختار جمله، ضمیر و زمان ها را یاد بگیرد.

سخن گفتن کودکان سه ساله

مهارت‌های کلامی و توانایی‌های جسمانی او نسبت به زمان دو سالگی‌اش تغییر کرده و انتظارات او افزایش یافته است. سخن را به روشنی قبل بیان نمی کنند و مبهم و به صورت بچگانه ای حرف می زنند. پر از توقع و انتظار میشوند و درخواست خودشان را مکرر در مکرر بیان می کنند و یا کار را به لجبازی می کشانند و نوعی انتظار بیش از حد دارند.

آرام تر شدن کودکان در سه سالگی

سخن را به روشنی قبل بیان نمی کنند و مبهم و به صورت بچگانه ای حرف می زنند. پر از توقع و انتظار میشوند و درخواست خودشان را مکرر در مکرر بیان می کنند و یا کار را به لجبازی می کشانند و نوعی انتظار بیش از حد دارند.

کنجکاوی و درک کودکان سه ساله

سه ساله‌ها کاملاً به تفاوت بین خودشان و دیگران آگاه می‌شوند. آنها از این که سئوال‌هایشان را با صدای بلند از کسی بپرسند نمی‌ترسند. مثلاً چرا رنگ پوست، مو، چشم یکی با دیگری متفاوت است؟ چرا آن خانم روی صندلی چرخدار نشسته است؟ آن‌ها به شدت غافلگیر کننده و کنجکاو هستند.

مسئولیت پذیری کودکان در سه سالگی

آمادگی پیدا می کند که مسئولیت برخی از کارها را قبول کند. به همین علت باید برخی از امور مربوط به خودش را حتما به او واگذار کرد.

تغذیه و برنامه غذایی کودک سه ساله

اکنون نوبت شماست که شرایطی فراهم کنید و مشوق کودکتان باشید تا استفلال بیشتری کسب کند. اجازه دادن به کودک برای تنهایی غذا خوردن و لباس پوشیدن، حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد عامل کمک کننده مهمی است چون فرصت زیادی تا قبل از اینکه او مدرسه را شروع کند وجود ندارد.

آموزش کودک سه ساله

 هیچ‌گاه او را تهدید نکنید مثل این که اگر او کار اشتباهی کرد هیولا باز خواهد گشت. او باور خواهد کرد. او را مجبور نکنید با ترس‌اش مقابله کند. در این سن او برای انجام این کار هنوز آماده نیست. همچنین به او نگویید “بچه های بزرگ نمی‌ترسند.” این راه دور کردن ترس از بچه ها نیست. این موضوع فقط او را تحت فشار قرار داده و باعث می‌شود اعتمادش را به شما در شرایط ترسناک از دست ‌دهد.

در این دوران است که تخیل بد و منفی او را یک لحظه رها نمی کند. در نتیجه برخی از اوقات تمایلی به گوشه گیری دارد. او بهانه گیر است و موضوع هایی را پیدا میکند که به نوعی خودش را نشان می دهد و غالب اوقات می تواند در حالی که اتفاقی نیفتاده ، همچنان نق بزند و غُر غُر کند ، که در بسیاری از موارد بی اعتنایی میتواند کاملا او را کمک کند

سایر نکات ۳ سالگی

  • صحبت به طور واضح و با جملات ساده. در این زمان باید حداقل ۷۵درصد از جملات و کلمات کودک قابل فهم باشند. شما باید در این سن با کودک مکالمه کنید و از او سوالاتی بپرسید، مثلا اینکه امروز چه اتفاقی افتاد؟
  • اتصال چندین کلمه به یکدیگر. در این زمان کودک میتواند ۳ تا ۶ کلمه را بهم متصل کند و یک جمله بسازد. این جملات ساده اما کامل هستند. مثلا”مامان غذا میخورد”.
  • انتخاب کلمات صحیح. دوره ی اشاره کردن کودک به چیزی که میخواهد، اکنون به پایان رسیده است. او باید تقریباً هر چیزی را که می خواهد شناسایی کند ، کلمات را بداند و بتواند اشیاء را بطور شفاهی بخواهد یا نشان دهد.
  • دنبال کردن درخواست های دو بخشی. درک و انجام درخواستهای پیچیده تر پیشرفت دیگری در این سن است. مثلا او باید دستوراتی مانند “کفشاهایت را بردار و آنها را روی قفسه بذار” را کاملا درک کند و از آن پیروی کند. ممکن است دستورات جدید کمی برای او نامفهوم باشد اما در کل آنها را یاد میگیرد.

همچنین بخوانید: آموزش اصول ونکات مهم تربیت کودک ۴ ساله از دیدگاه روانشناسی

خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان ۴ ساله:

کودکان در این سن هم چنان به پدر و مادر نزدیک و مرتبط هستند. ولی از مرحله ی اعتیاد بیرون می آیند و وارد مرحله ی عادت می شوند . یعنی حالا ترجیح می دهند و دوست دارند که با پدر و مادر باشند اما مانند گذشته دیگر سخت نیازمند آنها نیستند. در نتیجه آمادگی این را پیدا میکنند که به منزل دوستانشان بروند و یا اگر دوستانشان به خانه ی آنها آمدند ، برای مدتی میتوانند پدر و مادر را کاملا رها کنند. ارتباطشان را با بزرگسالان کم می کنند مگر آن زمانی که نیازی دارند و یا مورد مهر و محبتِ بسیار بزرگسالان قرار می گیرند. در غیر این صورت در انتخاب میان بزرگسالان و کودکان هم سن و سالشان ، حتما کودکان هم سن و سالشان را انتخاب میکنند. کودکان ۴ ساله قادرند:

  • چهار ساله‌ها روزانه حدود ۴ تا ۶ کلمه جدید یاد می‌گیرند.
  • اکنون جمله‌های آنها طولانی‌تر و مرکب شده است. (در جمله‌هایشان از عبارت‌های توصیفی استفاده می‌کنند)
  • چهار ساله‌ها می‌توانند موقعیت‌های فرضی را درک کنند. مثلاً “اگر این اتفاق بیفتد تو چه کار می‌کنی؟”
  • آنها تعریف معانی کلمات را یاد می‌گیرند و اختلاف نظرها را درک می‌کنند.
  • اکنون آنها مهارت‌های بیشتری در قصه گفتن دارند و می‌توانند داستان‌هایی را از ابتدا تا انتها و با ترتیب خاصی بیان کنند.

کودک

خلقیات و عواطف کودکان در ۴ سالگی

همچنین کودک در این سن بسیار سرکش می شود و غالبا با موضوعاتی که بر خلاف میل او می باشد مخالفت می نماید و گاهی ممکن است مخالفت خود را با گریه کردن، لگد پراندن، شکستن وسایل و … ابراز نماید که برخی تصویر می کنند این رفتارها نشانه کودک لوس می باشد اما باید بدانید اینگونه برخوردها از ویژگی های کودک چهار ساله می باشد. یکی دیگر از خصوصیات کودک ۴ ساله صداقت و صمیمیتی است که در اظهار و بیان حالات عاطفی خود دارد. همانگونه که به راحتی احوالات درونی اش را بیان می کند، احساساتش نیز خیلی زود دست خوش تغییر قرار می گیرد. به نحوی که سریعتر دچار احساس خشم، ترس و حسادت می شوند.

خصوصیت جسمانی کودکان ۴ ساله

تا قبل از ۴ سالگی کودک رشد جسمانی وی سریع می باشد، اما با شروع چهار سالگی سرعت رشد کودک در یک سیر منظم و آهسته قرار می گیرد. در مقابل فعالیت و انرژی کودک افزایش پیدا می کند. همچنین هماهنگی بین حرکت دست و پاهای کودک نیز افزایش می یابد به نحوی که توانایی انجام حرکت هایی از قبیل تاب خوردن، چرخیدن و پریدن را پیدا می کند و بدون کمک گرفتن از دیگران کار های شخصی خود همچون دست شویی رفتن، شستن دست و صورت، پوشیدن لباس و کفش و … را انجام دهد. کودک در ۴ سالگی مستعد ابتلا به بیماری های زیادی می باشد.

kodak-4

حس کنجکاوی کودکان ۴ ساله

یکی از خصوصیات کودک چهار ساله این است که بسیار کنجکاو می باشد، با شریک کردن وی در کارهای روز مره مانند آشپزی، آب دادن باغچه، مرتب کردن وسایل کودک علاوه بر اینکه حس مستقل بودن و مسئولیت پذیری کودک تقویت می شود، همچنین با نام های اشیا و کارکرد وسایل مختلف نیز آشنا می گردد.

مهارت کلامی و زبانی کودکان ۴ ساله

شما متوجه پیشرفت او در تلفظ کلمات و رعایت قواعد دستوری می‌شوید، البته آنها بدون غلط صحبت نمی‌کنند. آنها باید در این سن غریبه‌ها را به خوبی بشناسند، اگر چه برخی از آنها در این زمینه هنوز پیشرفت نکرده‌اند.

یک کودک چهار ساله می‌تواند قد و وزنی به شکل زیر داشته باشد

دخترها: در چهار سالگی کودکان دختر بین ۱۴ کیلو و ۶۰۰ گرم تا ۱۷ کیلو و ۵۰۰ گرم وزن و قدی در حدود ۹۸ سانتی‌متر تا ۱۰۴ سانتی‌متر و یک میلی‌متر دارند.

پسرها: در این سن کودکان پسر نیز وزنی بین ۱۵ کیلو و ۱۰۰ گرم تا ۱۷ کیلو و ۷۰۰ گرم دارند و قد آنها در حدود ۹۹ سانتی‌متر و ۶ میلی‌متر تا ۱۰۵ سانتی‌متر و ۴ میلی‌متر است.

تغذیه و برنامه غذایی کودکان ۴ ساله

کودک را در فعالیت های خرید مواد غذایی و تهیه کردن غذا دخالت دهید.  برای این که کودک شما عادت‌های غذایی مناسبی داشته باشد، بهترین راه این است که خود شما هم عادات غذایی‌تان را تغییر دهید و از غذاهای سالم استفاده کنید. تفاوتی میان غذای خود و کودک‌تان قائل نشوید و در بین وعده های غذایی، میان وعده های مفید به او بدهید. مغزهای بادام، فندق، گردو، کشمش و… آب میوه و کمپوت میوه، شیر غنی شده با چند قاشق شیر خشک، ماست چکیده، شیرینی های تهیه شده با آرد کامل یا با میوه ها، یک لقمه نان و پنیر و دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین و پروتئین . فائده یک میان وعده مفید این است که علاوه بر فراهم آوردن انرژی و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودک که به سرعت در بدن تمام می شوند.

آموزش کودک ۴ ساله

در این سنین کودک خود مدار است و به دیگران کمتر توجه می نماید به طوری که اغلب در گفته هایش خود را مرکز تکلم قرار می دهد و کلمه ی من را خیلی به کار می برد. علاقه مند به یادگیری است و به همین علت در مورد اشیا و وسایل پرسشهای زیادی می نماید و بیش از حد معمول کنجکاوی می کند. پس شایسته است با مطالعه و آگاهی بیشتر در تربیتصحیح انه بکوشید تا نتایج مثبت زحماتتان را در آینده ببینید.

سایر نکات ۴ سالگی

  • گفتن جملات پیچیده بصورت واضح. کودک ۴ ساله، این توانایی را دارد که یک داستان کامل برای شما تعریف کند – مانند کارهای جالبش در مهدکودک – و تقریباً میتوان هر کلمه ی آن را درک کند. دکتر آپل می گوید: “وقتیکه کودک ۴ ساله شد ، حتی افراد غریبه نیز میتوانند درک کنند که چه می گوید.”
  • تشخیص رنگ ها ، شکل ها و حروف. کارشناسان می گویند کودک شما باید بتواند حداقل برخی از رنگ ها ، شکل ها و حروف را تشخیص دهد. دکتر آپل پیشنهاد می کند که از هر فرصتی برای یاد دادن حروف و کلمات مختلف به او استفاده کنید. “شما می توانید هر لحظه ، مانند زمان صبحانه خوردن ، چیزهای جدیدی به او آموزش دهید. این ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد ، اما یک کودک، می تواند در آن زمان کوتاه چیزهای زیادی بیاموزد. “
  • درک مفهوم زمان. ممکن است فرزند شما هنوز نتواند زمان دقیق را بگوید اما میتواند مفهوم لحظات و زمانهای روز را درک کند (صبحانه صبح ، ناهار ظهر ، شام شب). دکتر آپل میگوید: “انجام کارها در یک زمان مشخص در روز مفید است به اینصورت کودک می تواند مفهوم زمان را بفهمد.”
  • دنبال کردن دستورات پیچیده تر. در ۴ سالگی ، فرزند شما باید بتواند دستورات سه یا چهار مرحله ای را دنبال کند ، مانند “کتابت را کنار بگذار، دندان هایت را مسواک بزن ، و سپس به رختخواب برو.” او باید بتواند خواسته ها و نیازهای خود را نیز به زبان بیاورد ، مانند ” می خواهم برای شام پیتزا بخورم و داستان اسباب بازی را قبل از خواب تماشا کنم”.

آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا