تربیت کودکان

آموزش دستشویی رفتن در زمان مقاومت و امتناع کودک

bestkid b

همه ی ما می دانیم که بزرگ کردن بچه ها می تواند بسیار مشکل باشد. به همین دلیل ما قصد داریم با جدیدترین و بهترین مشاوره ها و توصیه های والدین، ​​زندگی شما را آسانتر کنیم. مشکلی که اکثر والدین با آن مواجه ند، امتناع کودک از دستشویی رفتن است. این می تواند برای والدین نگران کننده باشد و درصورت تداوم، خطراتی را برای سلامتی کودک بهمراه بیاورد. در این مطلب به علل دستشویی نرفتن کودک و راههای حل آن پرداخته ایم.

واقعیت جالب این است که والدین ایالات متحده آمریکا، آموزش دستشویی رفتن به فرزندانشان را دیرتر از بسیاری از والدین دیگر در سراسر دنیا انجام می دهند. به عنوان مثال والدین چینی، از سنین بسیار کم و در خردسالی، شروع به آموزش فرزندانشان می کنند. آنها شلوارهای زیر دکمه دار به فرزندانشان می پوشند تا کار را آسان کنند. وقتی والدین فکر می کنند که کودک باید به دستشویی برود، او را صدا می زنند تا کودک خود به وظیفه اش عمل کند.

حتما بخوانید: ادرار نکردن کودک: علت ها، بهترین درمانهای خانگی و نکات مهم

آمریکایی ها اغلب بین دو تا سه سالگی شروع به آموزش فرزندانشان می کنند. اما این آموزش دیر هنگام می تواند چه عواقبی داشته باشد؟ کودکان ممکن است از لحاظ جسمی بتوانند دستشویی خود را نگه دارند تا زمانیکه مکان مناسبی برای تخلیه ی آن بیابند. اما ترس، اضطراب، تمایل به عدم وابستگی و مسایلی از این قبیل، می تواند مانع از انجام اینکار شود. در این زمان کودک همچنان آمادگی لازم را پیدا نخواهد کرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه علایمی نشان می دهد کودک آماده ی دستشویی رفتن است؟

آماده شدن کودک برای رفتن به دستشویی علایم بسیار واضح و دقیقی ندارد. اما تا زمانیکه نشانه های زیر را در فرزند خود مشاهده نکرده اید، از آموزش اجباری آنها اجتناب کنید:

  • بیدار شدن کودک از خواب با پوشک خیس
  • علاقه نشان دادن به توالت رفتن
  • مطلع کردن والدین از خیس یا کثیف بودن پوشک
  • اطلاع دادن به والدین در زمان مدفوع کردن
  • صحبت در مورد دستشویی رفتن و یا حمام کردن
  • توقف بازی و رفتن به یک گوشه و چمباتمه زدن برای مدفوع کردن
  • ابراز ناراحتی از کثیف بودن پوشک

چه علایمی نشان می دهد کودک آماده ی رفتن به دستشویی نیست؟

علائم مشخصی نیز وجود دارد که نشان می دهد کودک هنوز آمادگی لازم را برای دستشویی رفتن پیدا نکرده است:

  • گریه کردن کودک در زمان آموزش دستشویی رفتن
  • فریاد زدن کودک زمانیکه والدین از او می خواهند از دستشویی استفاده کند
  • به تاخیر انداختن دستشویی رفتن و خیس کردن خود درست قبل از رفتن به توالت
  • نگه داشتن ادرار و مدفوع به این دلیل که نمی خواهد از توالت استفاده کند

تشویق مثبت، فشار همسالان، الگوهای رفتاری و انگیزه های درونی، مفاهیم اساسی روانشناسی هستند که می توانند در تقویت و تربیت کودک مفید واقع شوند. بچه ها از رفتارهای والدین خود تقلید می کنند و آنها را الگوی خود قرار می دهند. برای نشان دادن و آموزش توالت رفتن به کودک از این مسئله به نفع خود استفاده کنید. در صورت امکان، به فرزندتان اجازه دهید به همراه والد همجنس خود به حمام برود. فشار مثبت همسالان و دانستن اینکه خواهر و برادرهای بزرگتر یا دوستان همسن، از توالت استفاده می کنند و لباس زیر می پوشند نیز یک انگیزه بزرگ دیگر برای کودک محسوب می شود.

حتما بخوانید: ترس کودک از مدفوع: روش ساده رفع مشکل + نکات مهم

Rita Eichenstein پزشک و نویسنده کتاب «Not What I Expected» می گوید: “تشویق مثبت ممکن است مؤثرترین روش برای شکل دهی به رفتار کودک باشد.” “کودکانی که مورد ستایش قرار می گیرند و از تلاشهایشان قدردانی می شود، به احتمال زیاد همچنان مایل به انجام آن رفتارها خواهند بود.”

بعضی از والدین از روش هایی مانند جایزه دادن، دادن آبنبات، تقویت اعتماد بنفس و تشویق رفتارهای مثبت، به تقویت کارهای خوب فرزندشان می پردازند. برای کودکان پیش دبستانی، ایده خوشحال کردن والدین از طریق انجام رفتارهای مثبت نیز می تواند برای کودک موثر واقع شود. پس سعی کنید به کارهای خوب فرزندتان علاقه نشان دهید و به آنها توجه کنید.

از طرف دیگر نشان دادن واکنش منفی یا تنبیه کودک برای انجام کاری توصیه نمی شود. خجالت زده کردن کودک یا فریاد زدن برای “رسیدن به اهداف” فقط شما را عقب می اندازد. درصورت امتناع کودک از رفتن به توالت، واکنش بسیار شدید منفی از خود بروز ندهید. لجبازی کودک ممکن است علامتی باشد که نشان می دهد باید آموزش را متوقف کنید و بعداً دوباره امتحان کنید.

حتما بخوانید: آموزش مرحله به مرحله توالت رفتن به کودکان

مهمتر از همه به آمادگی فرزند خود توجه کنید. اگر فرزند شما از نظر جسمی آماده باشد، احتمالا از توالت استفاده خواهد کرد. فقط مثبت بمانید و به فرزندتان وقت دهید تا زمانیکه فکر می کنید قادر به انجام اینکار است.

ترفندهای مفید برای دستشویی رفتن کودک

در اینجا ترفندهایی برای دستشویی رفتن کودک وجود دارد که والدین می توانند از آن استفاده کنند:

  • برای پسران، یک تکه دستمال توالت را در توالت قرار دهید و از او بخواهید که با جریان ادرار خود به هدف بزند. بدین ترتیب پسرها برای بازی کردن هم که شده، به دستشویی می روند.
  • همیشه یک توالت فرنگی قابل حمل یا یک لگن را در صندوق عقب خودرو خود نگه دارید. هنگام بیرون رفتن و دسترسی نداشتن به توالت می توانید از آنها استفاده کنید تا کودک یاد بگیرد در همه حال باید از دستشویی استفاده کند.
  • از روزهایی که کودک به دستشویی رفته و لباس خود را خیس نکرده، یک نمودار بکشید. پس از موفقیت های مکرر می توانید برای تشویق فرزندتان یک مهمانی بگیرید یا به او جایزه دهید.
  • برای تحریک جریان ادرار فرزندتان، شیر آب را باز کنید تا صدای آن را بشنود.
  • بعد از صرف هر میان وعده یا نوشیدنی، صبح ها و بعد از چرت زدن و قبل از خواب، کودک را به دستشویی ببرید.
  • بعد از دویدن، کوهنوردی یا فعالیت های پر جنب و جوش که موجب تخلیه ی ادرار می شود، کودک را به دستشویی ببرید.
  • از صندلی هایی استفاده کنید که از نظر اندازه برای کودک مناسب باشد و روی آن احساس راحتی کند.
  • شلوار کودک را قبل از رفتن به دستشویی در بیاورید تا احساس راحتی بیشتری کند و از کثیف شدن آن جلوگیری شود.
  • هنگام استفاده کودک از توالت، از آهنگ های مورد علاقه و آرام بخش استفاده کنید. به کودک یاد دهید که با فشار دادن زنگ حمام، اتمام کار خود را به شما اعلام کند.

برای آموزش بهتر کودک می توانید از کتاب های مختلف استفاده کنید. کتاب هایی که در بازار موجود است، شخصیت ها و داستان هایی دارد که کودک را به رفتن به توالت ترغیب می کند. این می تواند آموزش را برای شما آسانتر کند.

حتما بخوانید: چطور و در چه سنی دستشویی رفتن را به کودک آموزش دهیم؟ بهمراه فیلم

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در زمان لجبازی کودک نفس عمیق بکشید و صبور باشید. برخی بچه ها برای رفتن به دستشویی، به زمان بیشتری نیاز دارند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا