تربیت کودکان

سوال کودکان در مورد بارداری و بچه دار شدن را چطور پاسخ دهیم؟

bestkid b

“مامان، بچه ها از کجا می آیند؟” این سوالی است که می تواند باعث ترس بسیاری از والدین شود. پاسخ دادن به این سوال گیج کننده است و معمولا نمی دانیم چه بگوییم یا موضوع را چگونه بیان کنیم.

ممکن است شما باردار باشید یا کسی را که می شناسید به تازگی صاحب فرزند شده باشد. طبیعی است که کودک هنگام مواجهه با این موارد کنجکاو می شود. بسیاری از والدین به افسانه های قدیمی مانند قصه ی لک لک ها و… روی می آورند، اما آیا اینکار درست است؟

نکته اصلی پاسخ دادن به سوالات این چنینی، گوش دادن و تشخیص دقیق چیزی است که کودک از شما می خواهد. به عنوان مثال، ممکن است یک کودک سه ساله و یک کودک شش ساله این سؤال را بپرسند، اما محتوای آن اغلب متفاوت خواهد بود. ممکن است کودک سه ساله به سادگی بخواهد بداند که کودک چگونه از شکم شما خارج شده است، در حالی که یک کودک شش ساله سؤال می کند که یک کودک چگونه ساخته می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

به دقت گوش کنید و برای پاسخ دادن به سوال فرزندتان، سن او را مد نظر بگیرید.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که…

برای صحبت کردن با فرزندتان هیچگاه زود نیست. طبیعی است که کودکان نسبت به بارداری و تولید مثل کنجکاو هستند. بچه ها باید بدانند که تولید مثل یک بخش طبیعی زندگی است و همه موجودات زنده تولید مثل می کنند. همچنین نکته ی مهم این است که فرزندتان، باید شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای پاسخ به سوالات خود بداند.

اگر بلافاصله نمی دانید چگونه به سؤال فرزندتان پاسخ دهید، اشکالی ندارد. همچنین می توانید کمی صبر کنید تا در یک مکان خصوصی تر یا راحت تر قرار بگیرید و در این مورد صحبت کنید. شما می توانید برای جمع آوری افکار خود کمی صبر کنید، مثلا بگویید “این سؤال عالی است، اما توضیح آن خیلی سخت است. آیا می توانیم در خانه درباره آن صحبت کنیم؟”

و اگر می گویید بعداً صحبت خواهید کرد، زیر قول تان نزنید. نادیده گرفتن موضوع باعث نمی شود کنجکاوی فرزندتان از بین برود. در عوض، او احساس می کند که نمی تواند از شما در مورد این مطالب سؤال کند.

بچه ها نمی دانند که صحبت کردن در مورد این چیزها می تواند برای بزرگسالان ناخوشایند باشد، بنابراین هیچگاه ناراحت یا عصبانی نشوید. آنها لزوماً بارداری و تولید مثل را متفاوت از هر موضوع دیگری نمی دانند. بنابراین نحوه صحبت شما در مورد این موضوعات دقیقاً به اندازه خود اطلاعات اهمیت دارد. طبیعی است که کمی خجالت بکشید، اما اگر کودک شما سوالی پرسید که باعث موذب شدن شما شود، سعی کنید آرام باشید و احساس شوک یا ناراحتی نکنید.

بهتر است قبل از پاسخ دادن به سوالات، کمی راجب به آن فکر کنید. یا از قبل تصمیم بگیرید که چه جوابی بدهید. این از پاسخ دادن عجولانه و سریع به سوالات جلوگیری می کند.

ابتدا بسیار ساده به سوالات پاسخ دهید و با بزرگتر شدن کودک، بتدریج جزئیات بیشتری در اختیار او قرار دهید. نکته ای که می تواند این گفتگوها را آسانتر کند این است که مجبور نیستید تمام جزئیات را در یک جلسه بیان کنید و باید برای بچه های کوچکتر، بسیار سطحی و کلی توضیح دهید. اگر فرزندتان در مورد بچه دار شدن سوال کرد، از او بپرسید که چیزی در مدرسه شنیده است؟ یا زن بارداری دیده است؟ یا اینکه کتاب یا تصویری دیده که موجب کنجکاوی اش شده است؟ این سوالات کمک می کند تا روی پاسخ خود تمرکز کنید و وقت بیشتری برای فکر کردن نیز به شما می دهد.

پاسخ های خود را کوتاه نگه دارید و کلماتی را که فرزندتان نمی داند، برایش تعریف کنید. این به کودکان کمک می کند تا احساس سردرگمی نکنند. پس از آن، سطح درک فرزندتان را بررسی کنید و از او بپرسید که “آیا پاسخ سوال خود را گرفتی؟” یا “آیا چیز دیگری وجود دارد که می خواهی بدانی؟”

صادق باشید

این جمله ی معروف را هیچگاه فراموش نکنید: صداقت بهترین سیاست است. اگرچه ممکن است مکالمه با کودک در مورد این مطالب دشوار باشد، اما اگر از پاسخ دادن طفره بروید یا دروغ بگویید، فرزند شما احتمالا متوجه می شود و سعی می کند کنجکاوی خود را از راههای دیگر (مانند اینترنت یا دوستان و…) برطرف کند. پس از بدست آوردن اطلاعات، کودک ممکن است احساس شرم یا خجالت کند و یا پی ببرد که این سوال نامناسب یا بد بوده است.

شما فرزند خود را به بهترین وجه می شناسید و از قابلیت های او آگاه هستید. اما همچنین باید در نظر بگیرید که احساس ناراحتی و خجالت تان ممکن است بر پاسخ تان تاثیر بگذارد. با پاسخ صادقانه (و دوری از تعریف کردن قصه و افسانه ها) می توانید به فرزندتان کمک کنید تا با بدن انسان، بارداری و رابطه جنسی، ارتباط سالمی برقرار کند.

پاسخ به سوالات جنسی در هر گروه سنی

  • کودکان نوپا (۲-۳ ساله) – آنها فقط کنجکاو هستند و احتمالاً از سکس سؤال نمی کنند. به آنها بگویید نوزادان از بیمارستان می آیند. به جای رابطه ی جنسی، تمرکز خود را روی عشقی که کودک را ایجاد کرده است بگذارید.
  • مهدکودک (۳-۴ سالگی) – به بچه های ۴ ساله درباره تخم مرغ و بذر بگویید، اما سعی نکنید رابطه ی جنسی را توضیح دهید چون نمی توانند درک کنند. کودکانی که دیده اند بذرها از گیاهان رشد می کنند، اغلب این توضیحات را می پذیرند.
  • سن مدرسه (۵-۷ سالگی) – اگر کودک در این سن بسیار بالغ و عاقل است، می توانید در این زمان رابطه جنسی را برای او توضیح دهید. در غیر این صورت، چند سال صبر کنید تا کودک شما اطلاعات بیشتری بخواهد. یک کتاب تصویری را در کتابخانه یا کتابفروشی پیدا کنید که نشان دهد رشد کودک در رحم چگونه است.
  • بچه های بزرگتر (۸ سال و بالاتر) – آنها به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. شما باید منبع قابل اعتمادی برای فرزندتان باشید. در غیر اینصورت کودک کنجکاوی خود را از راههای دیگر برطرف می کند.

یکباره به همه ی چیزها پاسخ ندهید…

سؤال هرچه پیچیده تر باشد، لازم است قبل از پاسخ دادن به آن بیشتر فکر کنید. به فرزندتان بگویید برای یافتن یک پاسخ خوب به زمان بیشتری نیاز دارید.

اگر توضیح این مسائل برایتان سخت است، کتابی برای فرزندتان پیدا کنید که رشد جنین را به شکلی متناسب با سن او توصیف کند. به این ترتیب کودک می تواند در کتاب، ارتباط بین مادر و فرزند را درک کند.

بسیار کاربردی برای سوالات جنسی کودک

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا