تربیت کودکان

حرف زدن کودک 13 و 14 ماهه، 6 روش کمک به حرف زدن او توسط والدین

bestkid b

یادگیری زبان در کودکان با درک کلمات فردی و معانی آنها آغاز می شود. از بدو تولد، نوزادان از نزدیک به کلمات و صداهای اطراف خود گوش می دهند و شروع به دسته بندی معانی آنها می کنند.

در حدود ۶ ماهگی، کودک شما به احتمال زیاد کلماتی مانند نام خود و نام افراد دیگر و اشیاء آشنا را درک خواهد کرد. با گذشت چند ماه از درک و یادگیری این کلمات، کودک شروع به آزمایش و ساخت صداهای خود می کند. همه ی اینها روز به روز او را به بیان اولین کلمه ی خود نزدیک می کند.

حتما بخوانید: چطور به کودک یاد دهیم از حق خود دفاع کند؟ (دکتر فرزانه محرری)

کودک نو پای 13 ماهه و 13 ماهه

اگر شما فرزندان بزرگتر داشته باشید، آنها می توانند کودک نوپای شما را در بازی ها و فعالیت های مختلف درگیر کنند. اما از آنها انتظار نداشته باشید که بی دردسر و بی دغدغه به بازی خود ادامه دهند. این گروه سنی بسیار خودمحور است و سعی می کند تمام بازی ها را به نفع خود تمام کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مهارتهای کلامی کودک 13 و 14 ماهه کامل نخواهد بود، بنابراین بیشتر ارتباطات آنها از طریق زبان بدن، کلمات و اصوات پایه ای و همچنین از طریق فعالیت هایشان صورت می گیرد. کودک را به بازی هایی وارد کنید که زبان و کلام در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، به این ترتیب پیشرفتهای کلامی کودک بتدریج بهبود میابد.

در مورد فعالیتهای روزانه تان با کودک ۱۴ و 13 ماهه خود صحبت کنید و تا آنجا که می توانید در کارهایی که انجام می دهید، آنها را درگیر کنید. اگرچه این ممکن است موجب کند شدن شما در انجام کارهایتان شود، اما باعث می شود که کودک چگونگی پیوند عملکردها با گفتار و چگونگی انجام کارها را یاد بگیرد.

صحبت کردن کودک ۱۴ و 13 ماهه

در این سن رشد زبان فرزند شما کامل می شود. اصوات او کم کم به کلمات واقعی تبدیل می شوند. کودک حتی ممکن است اشیاء آشنا را نامگذاری کند. اما هنوز قادر به گفتن همه کلمات نیست. او احتمالا بعضی از کلمات را جابجا و ناقص تلفظ می کند و چیزهایی که می خواهد، با اشاره به شما نشان می دهد. او حتی ممکن است هنگام سؤال پرسیدن، به مردم و چیزهایی که می شناسد اشاره کند.

در ۱۴ ماهگی، کودک نو پای شما کلمات بیشتری را از آنچه می تواند بگوید درک می کند. واژگان گفتاری او احتمالاً از حدود سه تا پنج کلمه تشکیل شده است، معمولاً “مامان”، “بابا” و یک کلمه ساده دیگر مانند “دادا” یا “سگ”. او هر روز معانی کلمات جدید را می آموزد.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از مهم ترین راههای افزایش اعتماد بنفس در کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

از آنجا که کودک شروع به اضافه کردن کلمات به واژگان خود می کند، متوجه می شوید که به دنبال فرصت هایی برای تمرین آنها خواهد بود. به عنوان مثال، هنگامی که او می تواند کلمه ی “سگ” را بگوید، در همه جا به جستجوی سگها می رود مثلا در کتابها، بیرون از خانه، در فیلم ها و… فقط برای اینکه بتواند بارها و بارها این کلمه را تکرار کند.

چرا کودک ۱۴ و 13 ماهه هنوز صحبت نمی کند؟

دکتر Natalie Epton، متخصص کودکان و نوزادان، می گوید: اکثر بچه ها اولین کلمه خود را در میانگین سنی ۱۴ ماه بیان می کنند، اگرچه ممکن است برخی نوزادان از اوایل نه ماه یک یا دو کلمه بگویند.

کودکانی که در یک محیط دو زبانه یا سه زبانه بزرگ می شوند، غالباً دیرتر شروع به صحبت کردن می کنند. آنها معمولاً درک بسیار خوبی از تمام زبانهایی که در خانه صحبت می شود دارند و می توانند دستورالعمل ها را رعایت کنند، حتی اگر قدرت کلامی آنها کم باشد.

اگر کودک خردسال شما تا ۱۸ ماهگی قادر به صحبت کردن نباشد، این ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی در زمینه رشد و توسعه او باشد و شما باید او را برای ارزیابی به نزد پزشک ببرید.

غالباً پزشک شنوایی سنجی، معایناتی انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که کودک شما به خوبی می تواند بشنود و اینکه تأخیر در گفتار به دلیل وجود مشکل در شنوایی نیست.

آنچه شما می توانید انجام دهید

شعر، موسیقی و اصوات، می توانند تاثیر زیادی در قدرت کلامی کودک بگذارند. برای افزایش مهارت های کلامی فرزندتان، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

۱-با کودک خود صحبت کنید

نامگذاری و صحبت کردن در مورد چیزهای روزمره مانند اجزای بدن، اسباب بازی ها و وسایل خانگی مانند قاشق یا صندلی، موجب توسعه ی مهارت های زبانی کودک شما می شود. در این سن، شما می توانید به فرزند خود بیاموزید که “صندلی” می تواند یک “صندلی بزرگ”، “صندلی قرمز” یا حتی یک “صندلی بزرگ قرمز” باشد.

۲- مهارت گوش دادن و ارتباط فرزندتان را با گوش دادن و صحبت کردن با او تقویت کنید

شما می توانید آنچه را که فرزندتان می گوید پاسخ دهید. به عنوان مثال، اگر او می گوید “مامان”، شما بگویید “بله، من مامان تو هستم”. اینکار کودک را به برقراری مکالمه دو طرفه تشویق می کند و همچنین باعث می شود فرزند شما احساس ارزش و عشق کند.

حتما بخوانید: برای تربیت بهتر، چگونه با بچه ها بطور اصولی رفتار کنیم؟

۳- استفاده از شعر و آواز

می توانید صحبت کردن و تخیل کودک خود را با خواندن دوتایی شعر، گفتن داستان، آواز خواندن و خواندن شعر های مهد کودک ترغیب کنید. اگر کودک ۱۴ ماهه شما در حال گفتن چندین کلمه است، با خواندن آهنگ های کوتاه و ساده یا تکراری، تمایل او را برای تکرار بعد از شما ترغیب کنید.

به این ترتیب کودک بتدریج شروع به خواندن بهمراه شما می کند و می تواند مهارت های کلامی خود را تقویت کند.

۴- استفاده از دست ها و لحن صورت

اگر کودک ۱۴ ماهه شما در این سن کلمات زیادی به زبان نمی آورد، می توانید به او کمک کنید تا دو عنصر دیگر در دستیابی به زبان را کسب کند. هنگام صحبت با فرزندتان، لحن، حالت های صورت و حرکات دستتان را تغییر دهید. همه این موارد به او در درک معانی کلمات شما کمک می کند. هنگام صحبت با کودک ارتباط چشمی خود را حفظ کنید تا او یاد بگیرد به شما گوش کند. همچنین هنگام تلاش برای استفاده از کلمات، عجله نکنید و سعی کنید با صبر و حوصله گوش کنید و به او نگاه کنید.

۵- زبان کودک را بفهمید

اکنون که کودک نوپای شما می تواند نیازهای خود را با برخی از اقدامات و کلمات نشان دهد، انتظار داشته باشید که او برای برقراری ارتباط از “ابزار” استفاده کند. او ژاکت خود را برای شما می آورد تا به شما اطلاع دهد که می خواهد بیرون برود. یا به سی دی اشاره می کند به معنی اینکه دوست دارد برنامه ی مورد علاقه ی خود را تماشا کند.

کودک در تلاش است تا شما را به درک آنچه می خواهد برساند. در این زمان می توانید انتظار داشته باشید که او کلماتی را که می شنود تکرار کند، حتی اگر معنای آنها را نداند (بنابراین از همین حالا باید مراقب حرف هایی که می زنید، باشید!)

۶- قایم موشک بازی کنید

بازی قایم موشک هنوز هم بسیار سرگرم کننده است، به خصوص اگر کودک ۱۴ ماهه شما به جستجو علاقمند باشد.

در این بازی تنوع زیادی وجود دارد که می تواند برای کودک جالب و خنده دار باشد. مثلا به کودک خود یک اسباب بازی نشان دهید و سپس آن را در جیب تان پنهان کنید و از او بپرسید که کجا رفت. او این توانایی شناختی را دارد که بفهمد، پنهان شدن اسباب بازی، به معنای از بین رفتنش نیست. او وقتی جیب، کیف یا دست های شما را می گردد، به دنبال این است که ببیند اسباب بازی را کجا مخفی کرده اید.

حتما بخوانید: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان (همراه با فیلم آموزشی)

همچنین می توانید اسباب بازی های کوچک را در جیب های خود مخفی کنید، به اینصورت کودک به دنبال پیدا کردن آن خواهد بود و می تواند برای او سرگرم کننده باشد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا