تربیت کودکان

نکات مهم آموزش و تربیت کودکان (دختر و پسر) پیش دبستانی

bestkid b

ویژگی های والدین خوب و نکات مهم آموزش و تربیت کودک یکی از موضوعاتی است که در حیطه علوم اجتماعی بصورت کاملا عمقی مورد پژوهش  تحقیق قرار گرفته است.

این نوشته بر اساس یکی از کتاب های معتبر انگلیسی زبان (نوشته Laurence Steinberg) است. حاصل سال ها تجربه در آموزش کودکان در سال های پیش دبستانی و اوایل دبستان.

در این پست به شما می گوییم که به عنوان یک پدر و مادر خوب، چه کارهایی برای آموزش و پرورش کودک دبستانی و پیش دبستانی خود انجام دهید؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱-کودکان با تماشا کردن یاد می گیرند

رفتار والدین الگوی رفتار کودکان در جهان واقعی است. رفتار کودکان خصوصا در دوران پیش دبستانی و دبستان، تا حدی ارثی ولی تا بخش زیادی بسته به نوع رفتار و احساساتی است که میان پدر و مادر رد و بدل می شود.

بسیاری از والدین، توانایی کودکان در درک رفتار و نحوه گفتار آنها با یکدیگر را دست کم می گیرند. نکته مهم این است که والدین فکر می کنند که تلویزیون یا دوستان صمیمی کودک هستند که اخلاق و رفتار او را رقم می زنند در حالیکه خود والدین هستند که بطور اساسی محدودیت های اخلاقی کودک را تا مدت زمان جوانی هم رقم می زنند.

این مطلب هم احتمالا برای شما جالب است: معرفی ۴ روش کاملا علمی برای پرورش خلاقیت در کودکان (۳ تا ۹ ساله)

۲-عشق خود را به کودک نشان دهید

در دوران کودکی تا پیش دبستانی و خصوصا سال های اول دبستان، کودک وارد محیط های بزرگتری می شود که ممکن است احساس امنیت نکند.

کودکتان را تا سنین نوجوانی هر چند وقت یک بار بغل یا نوازش کنید، ثابت شده که این کار احساس عاطفی کودک را تا حد زیادی نسبت به والدین افزایش می دهد.

۳-اگر کودک تان موفقیتی کسب کرد، به او جایزه دهید

برخی والدین از این می ترسند که کودک بعد از مدتی دریافت جایزه، فکر کند که والدین او را فقط در صورت موفقیت هایش دوست خواهند داشت ولی اصلا اینگونه نیست.

زمانی که به کودک جایزه می دهید به گونه ای بفهمانید که این جایزه بخاطر تلاشش است نه موفقیت.

۴-مراحل رشد احساسی کودک پیش دبستانی خود را درک کنید

و به آنها پاسخ عاطفی بدهید. کودک از دوران نوزادی مراحل مختلف عاطفی را طی می کند، باید در هر مرحله سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • دوران نوزادی: امنیت- چگونه می توانم به کودکم احساس امنیت را منتقل کنم؟
  • ۱-۳ سالگی: استقلال-چگونه می توانم به کودکم احساس کنترل اوضاع را منتقل کنم؟
  • دوران ۳-۶ سالگی (پیش دبستانی): عضوی از جامعه-چگونه در این سن به او بفهمانم که بزرگ شده است
  • دوران دبستان: رقابت-چگونه به کودکم حس توانمندی را منتقل کنم؟

۵-در زندگی کودک درگیر شوید

راجب به مراحل مختلف احساسی کودک و نیازهای سنی او آگاه باشید (حداقل یک کتاب در این زمینه بخوانید). متوجه باشید که گذراندن وقت با کودکتان به هیچ وجه به معنای وقت تلف کردن نیست. حتی در دوران پیش دبستانی و مدرسه هم با کودک همراه باشید. در فعالیت های کلاسی یا حتی حضور در مدرسه و نظارت بر نحوه آموزش او (این نظارت دوستانه باشد نه دستوری و مدیرانه)

۶-قوانین و محدودیت هایی را برای کودک تعریف کنید

همه کودکان به قوانین و محدودیت ها نیاز دارند (مثل ممنوعیت خوردن پفک). ساختار و محدودیت باعث می شود کودک احساس امنیت کند. فایده دیگر این موضوع: اینکه کودک شما در طی زمان یاد می گیرد چگونه به رفتار خود در چارچوب های تعیین شده شکل دهد.

  • برای اجرای این محدودیت ها محکم بایستید اما بی انصاف نباشید. یعنی همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که شما قرار است دوست کودکتان باشید نه مدیر مدرسه او.
  • حتما حتما حتما، بر کودکتان نظارت کنید: بدانید که در هر ساعت کجاست، با چه کسی، در حال انجام چه کاری است (نگران باشید اما مشکوک، نه)
  •  کم کم این محدودیت ها را با رشد کودک خود (سال های بعد از دبستان) آسان کنید.

بسته های آموزشی کاملا علمی و تایید شده ما برای پرورش و تربیت اصولی کودکان را حتما ببینید

۷-و در کنار همه اینها به یاد داشته باشید که:

بصورت جزئی و میکروسکوپی رفتار کودک پیش دبستانی خود را کنترل نکنید (Micromanagement). بگذارید کمی هم آزادی داشته باشد.

کودک خود را تنبیه بدنی نکنید بلکه دلایل و اشکالات کارش را بصورت منطقی برایش توضیح دهید. همچنین با او قهر نکنید یا مهر خود را نسبت به فرزندتان کم نکنید که احساس گناهکاری و شرمساری به او دست بدهد.

عصبانیت خود را کنترل کنید و به او بگویید که دوست دارید دفعه بعد به جای این کار اشتباهش چکار کند.

جالب است: چگونه هنرهای مختلف را خیلی ساده به کودکان آموزش دهیم؟

۸- ویدیوی آموزشی نحوه تربیت کودکان پیش دبستانی

شما هم اگر نکته ای بعنوان آموزش و تربیت کودک دارید با بهترین کودک درمیان بگذارید.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا