آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

bestkid b

کودکان به تنهایی یا بهمراه سایر کودکان و بدون مداخله بزرگسالان، می توانند بازی کنند اما تحقیقات نشان می دهد که بازی با والدین نیز مهم است. کودکان بازی با والدین را دوست دارند. این باعث می شود آنها احساس خوبی داشته باشند. به والدین توصیه می شود که به طور مرتب برای بازی با فرزندانشان وقت بگذارنند.

وارد دنیای کودکان شوید. بگذارید کمی از وقتتان با آنها بگذرد. از آنها سوال بپرسید، در کنارشان بازی کنید، با آنها احمق باشید و از این اوقات لذت ببرید. از تحریک بیش از حد کودک خودداری کنید و زمان پایان بازی را مشخص نمایید.

حتما بخوانید:

اهمیت بازی با کودکان

بعضی از والدین بازی کردن با کودکان را وقت تلف کردن می دانند. با این حال، این مسئله نباید مورد بی توجهی قرار گیرد. به عنوان والدین، ​​باید بدانید که بازی در رشد جسمی، روحی و اجتماعی فرزند شما بسیار تاثیرگذار است. اگر هنوز قانع نشده اید، به موارد زیر توجه کنید تا اهمیت بازی با کودکان را یاد بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بازی به فرزند شما کمک می کند:

  • همسالان و محیط بیرون را درک کند
  • اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را توسعه می دهد
  • هماهنگی بدنی خوبی ایجاد می کند
  • موجب ایجاد تمرکز، خلاقیت و استقلال می شود
  • او را برای بزرگسالی آماده می کند
  • استعدادها و اشتیاق کودک را کشف می کند
  • احساسات کودک را توسعه می بخشد
  • موجب بهبود قدرت تصمیم گیری کودک می شود

بازی کردن با کودک، مزایای زیر را برای والدین بهمراه دارد:

  • موجب درک علایق، احساسات و افکار کودک می شود
  • موجب درک عوامل تاثیر گذار بر نگرش فرزند در خانه، مدرسه و همسالان می شود
  • موجب ارتباط با فرزند می شود
  • به واکنش فرزند نسبت به موفقیت، شکستها و موانع پی می برند
  • می توانند بهترین سبک یادگیری کودک را تعیین کنند
  • پیوند ویژه ای با فرزندان برقرار می کنند

چگونه با کودکان بازی کنیم؟

  • برروی بازی با کودک تمرکز کنید. وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. ظروف کثیف یا مشغله ی کاری را در زمان بازی با کودک فراموش کنید. وقتی تمام وقت و تمرکز خود را به کودک اختصاص دهید، او احساس ارزش می کند و خودش هم یاد می گیرد که برای دیگران ارزش قائل شود.
  • از یکدیگر لذت ببرید. بازی ها و اصطلاحاتی در زمان بازی بکار ببرید که تنها مختص شما و فرزندتان باشد. زمان بازی باید شاد باشد. در بازی کردن اجباری نیست. پس یک زمان شاد و زیبا با فرزندتان سپری کنید.
  • از زبان کودک استفاده کنید. به عنوان مثال به اصوات زبان کودک، حرکات و عبارات او توجه کنید. توجه داشته باشید که کودک با گریه کردن، لبخند زدن یا حرکات با شما ارتباط برقرار می کند. یاد بگیرید که آن زبان را درک کنید و نیازهای کودک را برآورده کنید. وقتی والدین به زبان کودک واکنش نشان می دهند، کودک احساس امنیت و دوست داشته شدن می کند.
  • یک محیط مساعد ایجاد کنید. ایجاد یک محیط بیخطر برای کودک، وظیفه والدین است. کودکان تا جاییکه می توانند چیزهایی را که می بینند، احساس می کنند، می شنوند و لمس می کنند. والدین باید با فراهم آوردن محیطی ایمن و بیخطر برای بازی، کودک را به امنیت خاطر برسانند.
  • فرصت های بازی کودک را فراهم کنید
  • کودکان دیگر را به خانه خود دعوت کنید یا در پارک محله بازی کنید.
  • به خانه یک کودک دیگر بروید.
  • دریابید که فرزند شما دوست دارد با چه کسی بازی کند.
  • خانه خود را به مکانی عالی برای بازی تبدیل کنید. از پیش برنامه ریزی کنید. از مواردی مانند لباس های سوپرمن و اسلحه های خشن که بازی تهاجمی را تشویق می کنند، خودداری کنید.
  • بگذارید کودکان از خلاقیت و تخیل خود استفاده کنند! در بعضی از فعالیتها مانند بریدن اشکال هنری و کار دستی به کودکان کمک کنید و همیشه مراقب آنها باشید. اجازه دهید کودکان از خلاقیت خود بهره ببرند.

نکاتی درباره بازی با کودکان

۱- آرام باشید و از بازی لذت ببرید: فرزندان خود را به انجام یک بازی مجبور نکنید. نقش شما نشان دادن علاقه و تأیید و تشویق است. اگر فرزند شما بازی خود را به روشی غیرقابل قبول شروع کرد، به او بگویید که چه اشتباهی انجام می دهد و به او بیاموزید که دفعه دیگر چه کاری انجام دهد.

۲- اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی ها متناسب سن کودک هستند: از اسباب بازی های مناسب سن کودک استفاده کنید.

۳- هنگام بازی کردن از کودک خود سوال بپرسید، مثلا: فکر می کنی اگر فلان کار را انجام دهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می توانی روش دیگری برای حل موضوع پیدا کنی؟ چه چیز دیگری می توانی با آن آجرها بسازی؟

۴- کودک خود را به اکتشافات بیشتر تشویق کنید: اگر به نظر می رسد فرزند شما ناامید شده است، می توانید روش دیگری برای بررسی مشکل پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، اگر کودک از ریزش برج خود ناراحت شده است، به یاد دهید که ابتدا آجرهای بزرگتر را بچیند و سپس آجرهای کوچک را روی آن قرار دهد.

حتما بخوانید: ۳ بازی سرگرم کننده که بتوانید از کودک به راحتی نگهداری کنید!

۵-اگر چند فرزند دارید، به همه ی آنها توجه یکسانی داشته باشید: بین کودکان خود فرق نگذارید و آنها را تشویق به بازی گروهی و مشارکت کنید.

۶- به کودک کمک کنید که از یک ورزشکار خوب الگو بگیرد: هنگامی که کودکان به اندازه کافی بزرگ می شوند تا بتوانند بازی های رقابتی را شروع کنند، می توانید یک ورزشکار خوب به او معرفی کنید. فراموش نکنید که به کودک فشار وارد نکنید و او را مجبور به انجام ورزش مورد علاقه ی خودتان نکنید.

۷- اگر شما یا فرزندتان از یک بازی لذت نمی برید، آن را متوقف کنید: بازی باید کاری باشد که برای همه افراد درگیر لذت بخش باشد.

آموزش بازی های سرگرم کننده لذت بخش

  • اسباب بازی ها

نوزادان هنگام بازی با یک شیء مانند اسباب بازی، از مهارت های حسی حرکتی خود برای کشف خصوصیات آن استفاده می کنند و مانند یک دانشمند کوچک می توانند آنها را “آزمایش” کنند. به عنوان مثال، برای یادگیری اینکه آیا یک شیء جامد است، ممکن است آن را روی زمین بکشد. کودکان از اشیاء برای توسعه فکر و مفاهیم انتزاعی مانند سمبلیسم استفاده می کنند، به عنوان مثال از موز به عنوان تلفن استفاده می کنند و آن را جلوی گوش خود قرار می دهند.

  • بازی های فیزیکی

سرگرمی های فیزیکی مانند بازی قایم موشک، به پیشرفت مهارت های حرکتی کودکان، جلوگیری از چاقی کودکان و ایجاد هوش هیجانی کمک می کند. به عنوان مثال، هیجان یک سرسره بازی، به کودک اجازه می دهد اعتماد به نفس خود را تقویت کند زیرا در یک محیط نسبتاً بی خطر بازی می کند. بازیهایی مانند اردک، اردک، غاز همچنین به کودکان کمک می کند مهارتهای اجتماعی و عاطفی خود را تقویت و آنها را بهبود بخشند.

  • خاله بازی

این نوع بازی به کودکان اجازه می دهد تا در نقش های اجتماعی مختلف قرار بگیرند و یاد بگیرند که با هم همکاری کنند. نحوه ی لباس پوشیدن و بازی خیالی نیز خلاقیت کودک را تشویق می کند و مهارت های مذاکره، ارتباطات و زبانی پیچیده تری را ایجاد می کند. (ممکن است کودک از شما بخواهد که معلم شوید و او دانش آموز باشد).

  • حیوانات، میوه ها، اشیاء

این بازی به اینصورت است که نفر اول به یک حیوان، میوه یا شیء فکر می کند. نفر دوم باید از او سوال بپرسد ونفر اول تنها با بله یا خیر پاسخ بدهد. به اینصورت نفر دوم باید حیوان یا شیء مورد نظر را حدس بزند.

حتما بخوانید: دانلود رایگان کتاب های بازی با کودک برای دختران و پسران کوچولو

  • بازی گرگم به هوا

بیشتر بچه های کوچک عاشق بازی های تعقیب و گریز بخصوص با بچه های بزرگتر یا بزرگسال هستند. فرد بالغ می تواند گرگ باشد، کسی که می خواهد کودک را بگیرد و او را برای صبحانه بخورد.

در چنین بازی هایی، همیشه مهم است که بزرگسالان از اظهارات شادی یا ترس کودک آگاه باشند. اگر ترس کودک بر شادی او غلبه کند، بازی را تمام کنید. فرد بزرگتر برای تأمین ظرفیت های کودک باید همیشه شدت بازی را تنظیم کند. آنچه که برای یک کودک بسیار شگفت آور است ممکن است برای فرزند کوچکتر وحشتناک باشد.

  • بازی ترافیک

این بازی را در محوطه ی مخصوص بازی کودکان که اغلب در پارکها موجود است، انجام دهید. شما به دوچرخه، ماشین بازی، اسکوتر یا هر آنچه در دسترس است نیاز دارید. یک نفر ترافیک را راهنمایی می کند تا مطمئن شود بچه ها با هم برخورد نمی کنند.

  • توپ بازی

فوتبال، بیس بال، بسکتبال، ضربه توپ، داژبال و… فرقی نمی کند، فقط بازی کنید! این یک راه ساده و گاه ارزان برای تفریح ​​و سرگرمی کودک است که موجب فعالیت بدنی او می شود!

  • مطالعه و داستان

مطالعه را به یک عادت به فرزندان خود تبدیل کنید. بعضی اوقات، چند کتاب جدید یا داستان، چیزی ست که کودک به آن نیاز دارد.

  • رقص!

اجازه دهید بچه های شما بهترین حرکات رقص خود را نشان دهند. اگر بچه های شما می خواهند شما هم با آنها همراهی کنید، پس اینکار را انجام دهید! رقص یک ورزش شادی آور و لذت بخش برای کودکان و بزرگسالان است.

حتما بخوانید: آموزش ۵ تا از بهترین بازیهای گروهی کودکان زیر ۹ سال +فیلم

حرف آخر…

فراهم کردن فرصت هایی برای بازی کودک، یکی از بهترین راه های کمک به آنها در رشد و ترقی و تبدیل آنها به بزرگسالان کنجکاو، خلاق، سالم و خوشحال است. دفعه بعد که فرزند شما می خواهد بازی کند، این فرصت را از دست ندهید و با او همراهی کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا