آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

انواع بازی ها و سرگرمی های دبستانی (۷ فعالیت عالی در کلاس درس)

bestkid b

مدرسه برای اکثر کودکان یک ماجراجویی بزرگ جدید است و بازی کردن یکی از روشهای یادگیری در مورد چگونگی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل با آنها است. این موضوع مهم همچنین برای پیشرفت کلی و سلامت کودک شما مهم است. در اینجا ایده هایی برای بازی بچه ها در سال های ابتدایی مدرسه آورده شده است.

بازی در مدرسه

بازی در مدرسه اهمیت زیادی دارد. این می تواند شامل هر فعالیتی در کلاس یا خارج از آن باشد یا یک فعالیت فکری محسوب شود. وقتی معلمان از بازی در برنامه درسی استفاده می کنند و به کودکان اجازه می دهند علایق خود را دنبال کنند، یادگیری بهتر انجام می شود. هنگامی که یادگیری با سرگرمی و بازی انجام شود، عمیق تر خواهد بود و مطالب برای مدت طولانی تری در ذهن کودک باقی خواهد ماند.

حتما بخوانید: دانلود رایگان ۵ ترانه شاد تصویری برای کودکان ۳ تا ۹ ساله

آکادمی اطفال آمریکا در رابطه با اهمیت بازی در ارتقاء رشد سالم کودک و حفظ رابطه ی والدین – فرزند (۲۰۰۷)، می گوید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بازی کودکان در محیط آموزشی لازم است. این امر تضمین می کند که محیط مدرسه به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان و همچنین رشد شناختی آنها توجه می کند. بازی کردن به کودکان کمک می کند تا با محیط مدرسه سازگار شوند و حتی باعث افزایش آمادگی یادگیری کودکان، رفتارهای یادگیری و مهارت های حل مسئله آنها می شود. یادگیری عاطفی اجتماعی به بهترین وجه با یادگیری آموزشی ادغام می شود. بازی و زمان غیرقابل برنامه ریزی که امکان تعامل همسالان را با یکدیگر فراهم می کند، مؤلفه های مهم یادگیری عاطفی اجتماعی هستند.

بازی در مدرسه از چهار راه به رشد و پیشرفت کودکان کمک می کند.

فعالیت در کلاس

کودکان بیشتر اوقات، سرگرم و مشغول بازی کردن هستند. اما بیشتر آنها به مدرسه علاقه ی چندانی نشان نمی دهند چون مجبورند ساعات خیلی طولانی روی صندلی بنشینند و به همین دلیل خسته می شوند. در کلاس درس تحرک بدنی زیاد نیست. البته معلمانی هستند که با روشهای بسیار جذابی تدریس می کنند، اما باز هم ممکن است برای کودکان خسته کننده باشد.

در این قسمت برخی از فعالیت های جالب و جذاب انرژی زا را برای دانش آموزان در کلاس درس بیان می کنیم.

چه عواملی موجب حواس پرتی دانش آموزان سرکلاس می شود؟

دلایلی برای حواس پرتی و صحبت کردن دانش آموزان سرکلاس وجود دارد. بسیاری از دانش آموزان در زمان یادگیری تمرکز ندارند. دلایل زیادی برای حواس پرتی دانش آموزان وجود دارد:

  • آخرین ساعات کلاس که دانش آموز خسته و بی انرژی است
  • بعد از ظهر جمعه
  • بعد از ناهار که دانش آموزان خسته هستند
  • صبح شنبه
  • مطالب درسی خسته کننده
  • نامناسب بودن مطالب برای دانش آموزان (بسیاری از بچه ها فکر می کنند که “چرا باید این را یاد بگیرم؟”)
  • عدم برقراری رابطه ی دوستانه دانش آموز و معلم
  • خستگی یا خواب ناکافی دانش آموزان
  • خیلی گرم یا سرد بودن اتاق
  • و دلایل دیگر مانند مسایل خانوادگی و…

اگر متوجه شدید که دانش آموزان به یکی از این دلایل توجه خود را از دست می دهند، وقت آن است که در مورد انجام یک بازی سرگرم کننده در کلاس درس فکر کنید.

فعالیت های کلاس درس برای دبستان

در اینجا فعالیت های سرگرم کننده کلاس برای دانش آموزان ابتدایی ارائه شده است. این بازی ها، انرژی بخش، ساده و سرگرم کننده برای انجام در کلاس هستند. همیشه ایده خوبی است که روز را با یک فعالیت انگیزشی در کلاس شروع کنید.

۱-رنگ آمیزی

هر چند وقت یکبار، صفحات رنگ آمیزی بهمراه واژگان را به دانش آموز بدهید. سپس به او بگویید که برای رنگ آمیزی هر قسمت از یک رنگ مشخص استفاده کند. به عنوان مثال بگویید “بلوز را به رنگ صورتی رنگ کنید” و “لباس را قرمز و زرد کنید”. آنها قادر به بازبینی رنگهای خود و همچنین تمرین واژگان جدید هستند.

۲- جست‌ و جو

تصاویر را بر روی کاغذ چاپ کنید. اولین تصویر را به کل کلاس نشان دهید و از یک کودک بخواهید تا تصویر مورد نظر (برای مثال گل) را در محیط اطراف خود پیدا کند.

حتما بخوانید: آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودکان

۳- ویز ویز

از بچه ها بخواهید که بایستد و یک دایره تشکیل دهد. مجموعه ای را انتخاب کنید که می خواهید بچه ها آن را لیست کنند، اعداد از یک تا ۱۰۰ یا هر مجموعه ای از کلمات یا اعداد دیگری که به آن دسترسی دارند. تصمیم بگیرید که ویزویز کردن به چه شماره یا حرفی ختم شود. به عنوان مثال، شما می توانید تصمیم بگیرید که هر شماره یا حرف چهارم ویزویز گفته شود.

روال بازی به این صورت است که بچه ها شروع به خواندن آیتم ها و گزینه هایی که در لیست تهیه شده میکنند و به جای شماره یا حرف انتخاب شده “ویزویز” میگویند. برای مثال : ۳-۲-۱ویزویز، ۷-۶-۵، ویزویز،۱۱-۱۰-۹،ویزویز و… . هرکسی که به جای عدد یا حرف مورد نظر ویزویز نکند از بازی اخراج میشود! می توانید ویزویز را با یک کلمه یا شماره ی دیگر جایگزین کنید. این بازی در هنگام تدریس جدول های زمانی یا آموزش نحوه ی انجام دو کار بصورت همزمان عالی است.

۴- ساخت کلمات اختصاری

کلاس خود را به گروه های کوچک تقسیم کنید (۴ یا ۵ دانش آموز در هر گروه). دانش آموزان هر گروه باید درباره کلماتی که تاکنون آموخته اند فکر کنند و یک کلمه ی اختصاری با آنها بسازند. کلمه اختصاری نباید طولانی تر از تعداد افراد گروه باشد. اگر ۴ نفر در یک گروه حضور داشته باشد، کلمه ی اختصاری هم باید فقط ۴ حرف داشته باشد.

هنگامی که یک گروه کلمه ی مخفف خود را ساخت، گروه های دیگر باید حدس بزنند و با هم بحث کنند که حروف از چه کلماتی ساخته شده است.

با استفاده از این بازی انرژی بخش می توانید آنچه دانش آموزان یاد گرفته اند را یادآوری کنید و به تمرکز بیشتر آنها کمک نمایید.

۵- انگشت صورتی

معلم یک رنگ و یک عضو بدن را انتخاب می کند. دانش آموزان باید شیئی را در اتاق پیدا کنند که آن رنگ را داشته باشد و سپس با قسمت بدن انتخاب شده، آن را لمس کنند. به عنوان مثال اگر معلم “بینی قرمز” را صدا کند، دانش آموزان باید یک شیء قرمز پیدا کرده و آن را با بینی خود لمس کنند. معلم همچنان به گفتن رنگ ها و قسمت های بدن ادامه می دهد.

برای هیجان بیشتر می توانید حالت رقابتی به این بازی اضافه کنید. به اینصورت که ۲ یا ۳ نفر را انتخاب کنید و با گفتن کلمات مورد نظر، سرعت عمل آنها را بسنجید. هر دانش آموزی که سریعتر رنگ مورد نظر را با قسمت گفته شده لمس کرد، برنده بازی است.

حتما بخوانید: چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

۶- گالری ورزشی

“گالری ورزشی” نمونه ی یک بازی بسیار پرانرژی است. معلم ورزش های مختلفی را بیان می کند و دانش آموزان باید حداقل ۱۰ ثانیه، حرکات ورزش مورد نظر را انجام دهند (یا حالات آن ورزش را تقلید کنند). پس از مدتی معلم سرعت را بالا می برد. مهارت های ورزشی که معلم می تواند بیان کند عبارتنداز:

  • تیراندازی با کمان
  • توپ زدن به توپ فوتبال
  • رقصیدن مانند رقص باله
  • بیس بال
  • ضربه زدن به توپ گلف
  • اسکی
  • تنیس روی میز یا تنیس خاکی
  • والیبال

هر دانش آموزی که موفق به انجام یک حرکت ورزشی نشود، کنار میرود و دانش آموز دیگر جای او را می گیرد.این بازی به افزایش تحرک بدنی و تمرکز بچه ها کمک می کند.

۷- مسابقه با تصاویر

دو دانش آموز را صدا بزنید. روی تابلو (با استفاده از پاور پوینت) دو تصویر را در کنار هم نمایش دهید. برای مثال تصویر یک کیک و یک کلوچه. فریاد بزنید: “کیک!” اولین بچه ای که به سمت تابلو میدود و عکس کیک را لمس می کند، یک امتیاز برای تیمش کسب می کند. برای پیچیده تر شدن بازی، هر بار از تصاویر بیشتری استفاده کنید.

فعالیت بدنی در مدرسه

تلاش برای انجام فعالیتها و ورزشهای مختلف – و حتی انجام بیش از یک ورزش – به کودکان کمک می کند تا آنچه را که دوست دارند و در آن خوب هستند نشان دهند.

انجام فعالیت های بدنی و نشاط آور در کلاس درس به کودکان در یادگیری بیشتر مطالب کمک میکند و موجب یادگیری مهارت های اجتماعی در آنها می شود.

حتما بخوانید: اضطراب در کودکان دبستانی: علائم و بهترین راهکارهای موجود (تحقیقات جدید)

مزایای فعالیت بدنی در مدارس

همه ی ما می دانیم که ورزش به تقویت جسم، حافظه و نشاط کمک می کند. این منجر به آموزش مهارت های لازم برای موفقیت در زندگی و مدرسه می شود. به عبارت ساده، فعالیت بدنی در مدارس، هسته ی یادگیری دروس است.

فعالیت بدنی در مدرسه برای کودکان لازم است. این فعالیت ها باعث ترشح اندورفین (مواد شیمیایی در مغز) می شود که خلق و خو، لذت و درد را تنظیم می کند. روحیه بالا می تواند به نگرش “من می توانم آن را انجام دهم” کمک کند و منجر می شود دانش آموزان به عنوان چالش ها به وظایف جدید نگاه کنند نه موانع.

آنالوگ یا دیجیتال؟

تنوع بازی در مدارس زیاد است و برای هر گروه سنی بسته به شرایط، بازی مشخصی در نظر گرفته می شود بطوریکه برای آنها هیجان انگیز باشد. اکنون بحث بر این است که بازی های آنالوگ برای کودکان بهترند یا دیجیتال!

بازی های آنالوگ ابزاری لمسی بسیار خوبی هستند تا بچه ها از یادگیری هیجان زده شوند و بازی های دیجیتالی با ایجاد تجربیات بی نظیر و ارایه ی بازی های پیچیده تر سطح تمرکز را بالا میرند. با استفاده ی همزمان از بازی های آنالوگ و دیجیتال در کلاسهای درس، اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان درگیر یادگیری چند حسی هستند.

حتما بخوانید: چگونه با کودکان دبستانی رفتار کنیم؟ (تحقیقات جدید)

اما سعی کنید که این بازی ها را بطور گسترده و طولانی مدت در اختیار کودکان قرار ندهید چون ممکن است منجر به وابستگی شدید یا کم تحرکی در آنها شود. در هر زمینه ای، رعایت تعادل توصیه می شود.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا